Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:51


Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:23


boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:06

Afbeelding
Afbeelding
iets goedkoper idee ms als een ombouw. Mijn kilo's (2 overigens) staat tussen de schuur en een verhoogde border in.
Aan de kant van de kliko's heb ik extra hoge bamboe stokken gezet (dit komt net boven de kliko uit), zodat de kliko's hierdoor uit het zicht zijn gehaald. Daarnaast staat er dus in de border ook een bamboe bos, wat wintergroen is en dus ook in de winter het zicht al weg haalt. De Japanse esdoorn daarnaast loopt ook al heel vroeg uit dus neemt ook heel snel het zicht al weg (staat nu al terug in blad).

Ik kan als je wilt nog wel een foto nemen van de kliko's zelf, maar zoals je op de foto's al ziet zijn ze dus helemaal uit het zicht :)

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:59

Dank allemaal voor de ideeën!

TinkerTreas; lokaal iets vinden is natuurlijk helemaal het beste. Dus ik ben benieuwd of je man een goede tip heeft.

Morganlefay + Dagmar; pinterest had ik al doorgespit en ja, ombouwen zijn inderdaad duur, maar zelfbouw/knutsel etc gaat 't om genoemde redenen echt niet worden.

Anca; sedum dak is een super tip voor op onze schuur! Voor het dak van de kliko ombouw niet wat ik zoek. Deze komt namelijk net onder de rand van het keukenraam, waardoor wat hoger uitstekende planten toch wat meer vrolijkheid naar binnen zenden dan een groen tapijtje.

Boeflover; mooie tuin! Helaas is ons plaatsje (op 't noorden) echt maar 4x4m. Dus te klein om er een mooie plantenhaag omheen te laten groeien.

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:17

@Taucha: Ik heb het even aan mijn man gevraagd. Hij kent wel een aantal timmerbedrijven in het heen. Maar die zitten het komende jaar zeker vol. En zo'n klein klusje tussendoor is niet heel interessant voor zo'n bedrijf.

Volgens hem kun je het beste via via iemand zoeken die het voor je in elkaar kan knutselen.

Die van mijn ouders (met klep) komt gewoon bij een Gamma/Karwei vandaan. Maar dat ding is best gammel, dus die zijn er niet echt tevreden over.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:51

4x4 is nog een grotere uitdaging met 3 klikos idd. Onze tuin is 5x10 dus ook niet echt groot.
Heb nog even een betere foto gemaakt, zoals je kunt zien valt het qua ruimte nog wel mee. De afscheiding is dus van bamboe stokken en niet van een heg oid, aan de andere kant Vd stokken zit dus wel een border met (groenblijvende) planten maar enkel met de stokken zou ook het zicht al ontnemen.
Afbeelding

En tevens nog een foto van de bak waar ik een eucalyptus boom in het staan, vorig jaar wat bollen bij geplant en die komen nu allemaal mooi op

Afbeelding

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:01

Er zijn ook sedum planten die tot meer dan 50 cm hoog kunnen worden en meerdere kleuren hebben :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:01

Helaas kan ik je niet helpen, wat zijn het ook een lelijke ondingen. Wij hebben ze achter de garage uit het zicht staan.

Vandaag nog wat in de tuin gewerkt, de vijvers zijn helemaal schoon en klaar. Donderdag al het blad eruit geschept wat op de bodem lag, vandaag de randen gedaan, zat nog een hoop blad tussen de planten en het een en ander uitgedund. Wel met een handicap, want vrijdag hebben er padden eitjes gelegd. Vanmiddag waren ze weer bezig, morgen eens kijken of er meer dril is.
Verder de lavendel en vlinderstruiken gesnoeid, en met het gras begonnen.
Ik weet alleen nog niet wat ik met het missen in de borders moet doen, staat best veel. Als ik dat eruit haal komt er veel zand mee en de kliko wordt loodzwaar. Ook zitten er knolletjes in de grond van cyclamen, kan dus ook niet echt met tuingereedschap aan de gang. Iemand tips?

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:48

TinkerTreas; dank voor het navragen in ieder geval! Ik had inderdaad ook zelf al vernomen dat klus- en timmerbedrijven het gigantisch druk hebben.
Goed om te vernemen dat de gamma ombouw niet aan te raden is.

Boeflover; ja dit zou een hele mooie oplossing zijn als er nog een meter extra ruimte beschikbaar was. Voor nu wordt het daarom echt alleen een ombouw die dus multifunctioneel ingezet gaat worden als hoge plantenbak. Dan houden we tenminste nog een beetje loop en zitruimte over op de rest van het plaatsje.

Een beetje rond gegoogled, ik denk dat ik toch maar gewoon een commerciële ombouw ga bestellen bij houten dromen. Morgen bellen of deze een beetje stevig is en wat plantgebeuren kan dragen, zonder dat het ding scheef in elkaar zakt of ineen stort.

Edit; anca, dank, dat wist ik niet! Mooi idee! Ga ik even verder uitzoeken.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:56

Er is ook een facebook groep creatief met hout. Daar kun je misschien bij jou in de buurt iemand benaderen die hobbymatig dit soort dingen kan maken.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:45

Taucha, kijk ook eens op de website van Hornbach. Niet perse goedkoop, maar wel praktisch. Bijvoorbeeld:
https://www.hornbach.nl/p/weka-berging- ... m/5619308/
https://www.hornbach.nl/p/weka-houtopsl ... m/5806012/

Het probleem met de echte containerbergingen/-ombouw is dat je de bovenkant moet openen om iets in de container te kunnen gooien. Dat is niet zo handig als je er wat (zwaars) op wil zetten. Je ombouw moet dus zodanig hoog worden dat je nog wat in de container kan gooien.

Goed idee, lastig op te lossen met standaard constructies. Succes!

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:32

Dank je roodvos. Het zijn geen oplossingen waar ik direct iets aan heb, want ik vindt het erg prettig vanuit het keukenraam op planten uit te kijken en daglicht te kunnen zien, ipv de achterkant van de kliko-kast. :Y)
Maar het heeft me wel aan het denken gezet mbt de afwerking van de bovenkant.

Met betrekking tot het openen van de kliko; voor restafval hebben we een afvalbak binnen, waardoor we maar 1xper week iets in de kliko gooien. Daarvoor hoeft de klep niet van boven toegankelijk te zijn. We vinden het geen punt om ‘m even uit zijn huisje trekken. Het overige afval nemen we altijd mee naar de ondergrondse afvalcontainers bij de supermarkt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:31

Bij mij staan die dingen(grijs,groen,blauw) in de schuur onder een plank waar mijn voorraad plantpotten en schotels staan.
Het plastic komt in mijn oude kolen as emmer.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:41

Hoihoi, ik heb misschien een beetje een hele specifieke vraag haha, maar misschien zitten hier mensen met verstand ervan :)).

We hebben in de tuin een antracietkleurige composiet schutting staan, waaraan we lampen gaan monteren. Ik ben daarom nog op zoek naar iets van een kabelgoot wat ik tegen deze schutting kan monteren (liefst met lijm, maar anders zijn schroeven ook prima) om de kabel van de lamp mooi weg te kunnen werken.

Veel kabelgoten en profielen die ik tegenkom zijn voor binnen, dus ik verwacht dat weersinvloeden niet ten goede komen aan de kwaliteit en het uiterlijk ervan. Maar wat moet ik dan wel hebben? Is er toevállig iemand die dat weet?

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:32

IMANDRA schreef:
Hoihoi, ik heb misschien een beetje een hele specifieke vraag haha, maar misschien zitten hier mensen met verstand ervan :)).

We hebben in de tuin een antracietkleurige composiet schutting staan, waaraan we lampen gaan monteren. Ik ben daarom nog op zoek naar iets van een kabelgoot wat ik tegen deze schutting kan monteren (liefst met lijm, maar anders zijn schroeven ook prima) om de kabel van de lamp mooi weg te kunnen werken.

Veel kabelgoten en profielen die ik tegenkom zijn voor binnen, dus ik verwacht dat weersinvloeden niet ten goede komen aan de kwaliteit en het uiterlijk ervan. Maar wat moet ik dan wel hebben? Is er toevállig iemand die dat weet?




Kijk eens op omega profiel. Ik weet dat je ze kunt schilderen. Worden vaak voor buiten gebruikt.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:37

Eindelijk een trapje de heuvel op! Afgelopen weekend op maat gezaagd en in de beits en vloeibare rubber. En vandaag geplaatst. Nu nog aanvullen met meer zand en dan kan ik het verder gaan aanplanten.

Met al het zand begint het er uit te zien als een soort duin. Dus misschien ga ik wel mooi wuivend gras langs het trapje zetten, duindoorn er achter en op het looppaadje op de bedden schelpen... Lijkt me eigenlijk wel heel leuk allemaal.

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:15

Afbeelding

Onze tuin is getekend. Ik zal er wat uitleg bij geven.

Voortuin gras met daarin 2 haagbeuken. Dan een paadje naar de voortuin waar waaltjes komen te liggen. Daarnaast een border. Dan een pad langs het huis naar achter met waaltjes ook in V vorm gelegd.

Links zie je vierkantjes met een boom er in. vooraan in de punt staan de kliko's, voor de boom komt een overkapping voor de fietsen. Na de boom het houthok en de konijnenren.
Het pad naar achter worden weer dezelfde waaltjes..

Aan de harmonicadeur komt een composiet vlonder in dezelfde kleur als wat er in huis ligt.

Achter onder de overkapping komt abbystone achtige stenen en ook op het terras van de halve cirkel.

De witte lijn langs het huis wordt aangeplant en tussen de overkapping en het gras zit een strook van een meter, hier komt een grote plantenbak. Wil graag een hoge witte, maar wat een geld...

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:15

Malenka schreef:
Eindelijk een trapje de heuvel op! Afgelopen weekend op maat gezaagd en in de beits en vloeibare rubber. En vandaag geplaatst. Nu nog aanvullen met meer zand en dan kan ik het verder gaan aanplanten.

Met al het zand begint het er uit te zien als een soort duin. Dus misschien ga ik wel mooi wuivend gras langs het trapje zetten, duindoorn er achter en op het looppaadje op de bedden schelpen... Lijkt me eigenlijk wel heel leuk allemaal.

[ [url=m/Cl2quc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GqzMiS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Alsof je zo de duinen in loopt! Heel tof!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:58

PSvanLot schreef:
Malenka schreef:
Eindelijk een trapje de heuvel op! Afgelopen weekend op maat gezaagd en in de beits en vloeibare rubber. En vandaag geplaatst. Nu nog aanvullen met meer zand en dan kan ik het verder gaan aanplanten.

Met al het zand begint het er uit te zien als een soort duin. Dus misschien ga ik wel mooi wuivend gras langs het trapje zetten, duindoorn er achter en op het looppaadje op de bedden schelpen... Lijkt me eigenlijk wel heel leuk allemaal.

[ [url=m/Cl2quc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GqzMiS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Alsof je zo de duinen in loopt! Heel tof!


Ergens even een boxje verstoppen met zeegeluiden. Dan is het feestje compleet {:}
Want jullie wonen al op de zeebodem :+

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:13

Ik zou van dat trapje gewoon ook houten planken voor het loopgedeelte gebruiken.
Zand gaat aan de wandel. Heb zelf een aflopende stadstuin en weet wat er gebeurt na een buitje regen. ;)

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:32

Morganlefay, Dankjewel voor de tip. Dat is echter geen optie (we mogen niet verharden in dit deel van de tuin) en ook niet iets dat ik wil. Mogelijk leg ik er nog eens een simpel grindrooster in en dan wellicht een laagje schelpen. Tegen erosie ga ik er grassen naast plaatsen.

Senna21, :') en we hebben hier niet eens meeuwen. Misschien moet ik de kippen een meeuwen kostuum geven? _O-

PSvanLot, dank je! Ik ben erg benieuwd naar jouw tuin straks. Zo op de tekening vind ik het erg weinig planten, maar als ik de beschrijving lees is het al wat meer. Wat is de reden dat je voor veel gazon gaat? (Oprechte vraag)

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:43

Malenka schreef:
Morganlefay, Dankjewel voor de tip. Dat is echter geen optie (we mogen niet verharden in dit deel van de tuin) en ook niet iets dat ik wil. Mogelijk leg ik er nog eens een simpel grindrooster in en dan wellicht een laagje schelpen. Tegen erosie ga ik er grassen naast plaatsen.

Senna21, :') en we hebben hier niet eens meeuwen. Misschien moet ik de kippen een meeuwen kostuum geven? _O-

PSvanLot, dank je! Ik ben erg benieuwd naar jouw tuin straks. Zo op de tekening vind ik het erg weinig planten, maar als ik de beschrijving lees is het al wat meer. Wat is de reden dat je voor veel gazon gaat? (Oprechte vraag)


Veel gazon vooral omdat ik dat handig vind en ook mooi.

Beplanting is inderdaad nog weinig. Daar wil ik aan beginnen wanneer de bestrating ligt. Ik weet totaal niet wat ik wil en ik denk dat ik daar een beter beeld van krijg als alles er ligt. Kan natuurlijk altijd nog gras verwijderen.
Hopelijk hebben jullie wat tips straks als de bestrating er in ligt ;)

Ben zoekende naar grote witte plantenbak om voor het terras te doen, maar wat een geld joh! Eentje van een 3 meter kost vlot 600 euro.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:48

Dat soort dingen zijn inderdaad al snel prijzig. Maar ook zelfbouw tikt enorm aan. Ik heb helaas dus geen tips voor je.

En je hebt helemaal gelijk met betrekking tot het weer makkelijk kunnen veranderen van een stukje gras. En dan is het in ieder geval gelijk netjes.

Zelf vind ik het wel eens jammer dat we geen grasveldje hebben. Ik houd van de enorme diversiteit van borders vol beplanting. Maar een stukje gras is recreatief weer zo goed te gebruiken. Picknick in eigen tuin, een keer een tentje er op, gewoon lekker liggen (al krijg ik zelf een allergische reactie op gras...)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:22

Hier gestart met de voortuin, het gras gaat eruit en er komen planten voor terug. Moet alleen nog bepalen welke planten ik wil neerzetten.. het stuk zit achter een laag muurtje dus een stukje blijft in de schaduw, daarom is het gras nooit echt mooi geworden

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:30

Hier ook weer lekker bezig met de tuin, terras ligt er half in ondertussen (vriendlief wil het zelf doen, zonder enige ervaring, 40*80 tegel en perfectionistisch, duurt al even dus :+ , maar toegeven, het ligt er wel strak in :j ) en borders schieten langzamerhand ook op.
Zelf laatste tijd vooral veel onkruid geplukt (was geen zand meer zichtbaar zo vol stonden de borders O:) maar kan zelf momenteel niet veel/vaak wat doen. Iets met 23 weken zwanger, veel last van buikspieren en rondstuiterende 2 jarige :+ :D