Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 125 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

 
Profiel   

Vorig jaar, augustus 2023, zijn mijn man en ik naar de dealer gegaan en hebben een bus besteld met allemaal opties die noodzakelijk zijn voor zijn werk.
Na een jaar zou deze bus geleverd worden voor een x bedrag, welke spoedig omhoog zou gaan, maar wij konden de bus nog voor x bedrag krijgen.
Nu heeft mijn man vandaag gebeld om te kijken hoe het staat wb de levering van de bus. De dealer kon hem aanvankelijk niet in het systeem vinden. Hij belde ons terug en vertelde dat de importeur de bestelling heeft geannuleerd vanwege geen plaats in de fabriek.
Echter was de dealer vergeten dit aan ons te melden en zijn we erachter gekomen omdat mijn man besloot om te bellen. Als mijn man niet had gebeld waren we er dus hoogst waarschijnlijk niet achter gekomen.
Het volgende probleem is als volgt, dit model wordt niet meer gemaakt en als we dezelfde opties zouden willen bij een nieuw model dan is de prijs 20% hoger dan de aanvankelijke verkoopprijs welke op het contract staat.
Nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en hoe we dit aan moeten pakken? Helaas hebben we geen rechtsbijstand maar we zullen morgen ook informatie inwinnen bij het juridische loket. Maar ik dacht misschien wel fijn om te weten hoe het bij jullie verlopen is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:08 



 
Profiel   

Ik neem aan dat jullie een contract hebben getekend waarin precies staat wat er voor welke prijs geleverd word. Ik zou deze even goed nalezen om te zien welke voorwaarden hieraan vast zitten.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dit het probleem is van de dealer en niet dat van jullie maar het contract is leidend dus vooral goed nalezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:13 



 
Profiel   

Als je een ondertekent contract hebt kun je hier inderdaad iets mee. Het begint met een ingebreke stelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:20 



 
Profiel   

bovag garage? Dan daarmee contact opnemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:01 



 
Profiel   

Niet alleen auto’s, maar ook veel andere producten etc worden aan de lopende band duurder sinds corona. De meeste contracten hebben dan ook een clausule dat dit kan en mag, maar dat je als opdrachtgever dan wel mag annuleren (vaak kosteloos). Dus sla er je contract maar eens op na, maar ik vrees dat je de bus niet voor de prijs gaat krijgen zoals eerder afgesproken.. succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:06 



 
Profiel   

Baloedebeer schreef
Niet alleen auto’s, maar ook veel andere producten etc worden aan de lopende band duurder sinds corona. De meeste contracten hebben dan ook een clausule dat dit kan en mag, maar dat je als opdrachtgever dan wel mag annuleren (vaak kosteloos). Dus sla er je contract maar eens op na, maar ik vrees dat je de bus niet voor de prijs gaat krijgen zoals eerder afgesproken.. succes!



Er zit best wat marge op nieuwe voertuigen en de dealer kan ook best een stukje coulance geven. Het is immers hun fout, als de bestelling zonder problemen door het systeem was gegaan hadden ze het ook voor die prijs gehad.

Ik zou dus ook de dealer ook aanspreken op hun verantwoordelijkheid en vragen om een regeling, helemaal voor dezelfde prijs zal niet lukken, maar zij kunnen best een stukje marge inleveren om ts tegemoet te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:35 



 
Profiel   

Het contract hebben we doorgelezen en de algemene voorwaarden zijn opgesteld in 2018, dus er staat niets over corona. Het probleem had daar overigens ook niet mee te maken, het ging erom dat er geen plaats meer was voor onze bestelling, inmiddels maken ze dit model niet meer en zijn ze over gegaan op een nieuw (en duurder) model. Dit wisten wij dus niet omdat we niet op de hoogte zijn gehouden. We hebben nu gevraagd of de e-mail over deze annulering naar ons doorgestuurd kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:40 



 
Profiel   

en evt. het "merk" zelf benaderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:42 



 
Profiel   

Jeetje zeg, ik heb er geen ervaring mee, maar los of het "mag", ik zou zeker een klacht indienen bij het bedrijf. Ook al omdat je nu enorme vertraging oploopt als je nu weer een nieuwe order moet gaan plaatsen. Het is niet alleen de extra kosten, maar ook het hele jaar wat je nu kwijt bent. Ik vind persoonlijk dat daar wel iets meer tegenover mag staan dan ja sorry, vergeten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:45 



 
Profiel   

Cath schreef
Vorig jaar, augustus 2023

Je leeft in de toekomst.
Is niet iedereen klaar voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:45 



 
Profiel   

Cath schreef
Het contract hebben we doorgelezen en de algemene voorwaarden zijn opgesteld in 2018, dus er staat niets over corona. Het probleem had daar overigens ook niet mee te maken, het ging erom dat er geen plaats meer was voor onze bestelling, inmiddels maken ze dit model niet meer en zijn ze over gegaan op een nieuw (en duurder) model. Dit wisten wij dus niet omdat we niet op de hoogte zijn gehouden. We hebben nu gevraagd of de e-mail over deze annulering naar ons doorgestuurd kan worden.


Staat er iets in de voorwaarden over het annuleren van de order? Dat staat eigenlijk los van corona natuurlijk. Maar meestal wordt er wel iets over genoemd. Ook voor 2020 werden orders wel eens geannuleerd natuurlijk. Zij maken nu van hun kant de koop ongedaan. Het is natuurlijk de vraag of dit zomaar mag en kan. Als er niets in de voorwaarden staat, kan het zomaar zijn dat ze een vergelijkbaar model moeten leveren voor de afgesproken prijs. Dat hoop ik voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:50 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor het meedenken. Toch fijn dat er punten naar boven komen waar we zelf niet zo snel aan hadden gedacht, dit helpt ons zeker. :)

Nielojram schreef
Cath schreef
Vorig jaar, augustus 2023

Je leeft in de toekomst.
Is niet iedereen klaar voor.


:+ kan het ook niet meer aanpassen.

speurneusc schreef
en evt. het "merk" zelf benaderen


Ja dit wilde we morgen inderdaad gaan doen.


Diddykong schreef
Jeetje zeg, ik heb er geen ervaring mee, maar los of het "mag", ik zou zeker een klacht indienen bij het bedrijf. Ook al omdat je nu enorme vertraging oploopt als je nu weer een nieuwe order moet gaan plaatsen. Het is niet alleen de extra kosten, maar ook het hele jaar wat je nu kwijt bent. Ik vind persoonlijk dat daar wel iets meer tegenover mag staan dan ja sorry, vergeten!


De vertraging is inderdaad ontzettend vervelend omdat mijn man zijn bus echt helemaal op raakt en we er veel geld in hebben gestoken om hem nog rijdend te houden. Dus ik ben ook bang voor extra kosten als er straks weer iets kapot gaat, dit wil je liever in je nieuwe bus steken natuurlijk.


Diddykong schreef
Cath schreef
Het contract hebben we doorgelezen en de algemene voorwaarden zijn opgesteld in 2018, dus er staat niets over corona. Het probleem had daar overigens ook niet mee te maken, het ging erom dat er geen plaats meer was voor onze bestelling, inmiddels maken ze dit model niet meer en zijn ze over gegaan op een nieuw (en duurder) model. Dit wisten wij dus niet omdat we niet op de hoogte zijn gehouden. We hebben nu gevraagd of de e-mail over deze annulering naar ons doorgestuurd kan worden.


Staat er iets in de voorwaarden over het annuleren van de order? Dat staat eigenlijk los van corona natuurlijk. Maar meestal wordt er wel iets over genoemd. Ook voor 2020 werden orders wel eens geannuleerd natuurlijk. Zij maken nu van hun kant de koop ongedaan. Het is natuurlijk de vraag of dit zomaar mag en kan. Als er niets in de voorwaarden staat, kan het zomaar zijn dat ze een vergelijkbaar model moeten leveren voor de afgesproken prijs. Dat hoop ik voor jullie!


In het contract wordt artikel 6 genoemd, betreft levering en verzuim. Daar staat dat de verkoper een beroep kan doen op overmacht. Verder wordt artikel 8 over annuleren genoemd maar dit heeft alleen betrekking op de consument.


[ img ]


Laatst bijgewerkt door Cath op 29-03-23 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:06 



 
Profiel   

Dan ben ik bang dat ze dit op overmacht gaan gooien, de fabriek althans
Ik vind dat het autobedrijf best coulant mag zijn in deze, ik ben ook wel benieuwd hoe lang zij al wisten dat de order geannuleerd is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:16 



 
Profiel   

Joanne1987 schreef
Dan ben ik bang dat ze dit op overmacht gaan gooien, de fabriek althans
Ik vind dat het autobedrijf best coulant mag zijn in deze, ik ben ook wel benieuwd hoe lang zij al wisten dat de order geannuleerd is


Ik ben daar ook bang voor. Ja ben ik ook heel benieuwd naar, hopelijk worden we na het lezen van de e-mail wat wijzer en dan weten we gelijk wanneer het geannuleerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:24 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Baloedebeer schreef
Niet alleen auto’s, maar ook veel andere producten etc worden aan de lopende band duurder sinds corona. De meeste contracten hebben dan ook een clausule dat dit kan en mag, maar dat je als opdrachtgever dan wel mag annuleren (vaak kosteloos). Dus sla er je contract maar eens op na, maar ik vrees dat je de bus niet voor de prijs gaat krijgen zoals eerder afgesproken.. succes!



Er zit best wat marge op nieuwe voertuigen en de dealer kan ook best een stukje coulance geven. Het is immers hun fout, als de bestelling zonder problemen door het systeem was gegaan hadden ze het ook voor die prijs gehad.

Ik zou dus ook de dealer ook aanspreken op hun verantwoordelijkheid en vragen om een regeling, helemaal voor dezelfde prijs zal niet lukken, maar zij kunnen best een stukje marge inleveren om ts tegemoet te komen.


Zeker het proberen waard maar denk dat ze daar weinig gevoelig voor gaan zijn. Ze gooien het wss op overmacht of dergelijke en die clausule staat in vrijwel ieder contract van producten/diensten die je afneemt.. coulance is vaak ver te zoeken..

Edit: lees nu de overige berichten wat betreft overmacht. Echt balen maar wss geen poot om op te staan. Zeker proberen om te kijken of ze een nette oplossing voorstellen, vragen staat vrij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:11 



 
Profiel   

Ik hoor dit soort problemen veel vaker de laatste tijd. Al vraag ik me af of het altijd wel aan de fabriek ligt.
Collega zzp'er van mijn man wilde eigenlijk dit jaar een nieuwe bus kopen. Dit was ook te sprake gekomen bij de garage tijdens onderhoud van zijn huidige bus. Dit was nog in 2022.
De garage gaf aan dat in januari 2023 de prijzen best omhoog zouden gaan. En gezien de levertijden was het wellicht dan handiger om het toen al te bestellen. Ook gaven ze de garantie dat je de bus voor het 2022 bedrag zou krijgen.
Dit staat ook op het koopcontract.

Nou half januari hing de garage al aan de telefoon. Ze konden de bus toch niet meer voor de 2022 prijs leveren. Maar wilde wel een compromis sluiten, ze zouden -25% korting krijgen op de 2023 prijs. Maar uiteindelijk nog steeds een paar duizend euro duurder.
Dit ondanks de prijs garantie.
Degene laat nu de zaak voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:30 



 
Profiel   

Kleine update. Ik heb de overkoepelende organisatie gebeld en zij hebben contact opgenomen met de dealer. De dealer belt ons zo terug en wil blijkbaar met ons om de tafel. Het mailtje, over de annulering van de bus, schijnt hij overigens toch niet gehad te hebben, terwijl hij gisteren nog zei van wel. Ik vind het wel een beetje raar allemaal. Hopelijk komen we eruit.




kiki1976 schreef
Ik hoor dit soort problemen veel vaker de laatste tijd. Al vraag ik me af of het altijd wel aan de fabriek ligt.
Collega zzp'er van mijn man wilde eigenlijk dit jaar een nieuwe bus kopen. Dit was ook te sprake gekomen bij de garage tijdens onderhoud van zijn huidige bus. Dit was nog in 2022.
De garage gaf aan dat in januari 2023 de prijzen best omhoog zouden gaan. En gezien de levertijden was het wellicht dan handiger om het toen al te bestellen. Ook gaven ze de garantie dat je de bus voor het 2022 bedrag zou krijgen.
Dit staat ook op het koopcontract.

Nou half januari hing de garage al aan de telefoon. Ze konden de bus toch niet meer voor de 2022 prijs leveren. Maar wilde wel een compromis sluiten, ze zouden -25% korting krijgen op de 2023 prijs. Maar uiteindelijk nog steeds een paar duizend euro duurder.
Dit ondanks de prijs garantie.
Degene laat nu de zaak voorkomen.


Ook een raar verhaal zeg. Wat ontzettend vervelend dat ze zich dan niet aan de prijsgarantie houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 15:02 



 
Profiel   

Wat naar TS!
Ik heb zo’n gevoel dat ze van die korting afwillen en het nu zo spelen.
Ben benieuwd waar ze mee komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 15:12 



 
Profiel   

Inmiddels ben ik erachter dat er wel een prijsgarantie is, zij zijn een van de weinige merken die daar garant voor staan. Dit staat op hun website en ze mogen er niet vanaf wijken. Met een jurist er nog naar gekeken en op overmacht schijnen ze het ook niet te mogen gooien. Omdat overmacht een van buitenaf komende oorzaak moet hebben, dit ligt in de risico sfeer van de dealer/verkoper.
Tot nu toe is er nog niets bekend over eventuele gegevens omtrent de bestelling van de bus. De dealer kan niets meer terugvinden over de bestelling en kan ook geen e-mail over de annulering vinden. Daarnaast beweert hij dat hij ons verward heeft met een andere klant die ook een bus besteld had waarvan deze geannuleerd is. Ook heb ik nog onderzoek gedaan naar nieuwe modellen omdat dit model niet gemaakt meer zou worden, daar kan ik tevens niets over terugvinden.
Ik vind het echt heel vreemd allemaal..


Laatst bijgewerkt door Cath op 01-04-23 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:12 



 
Profiel   

Goed dat je het uitgezocht hebt, in feite heeft de dealer dus geen poot om op te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:41 



 
Profiel   

Moet niet gekker worden. Je hebt toch wel een orderbevestiging zwart op wit hoop ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 17:41 



 
Profiel   

Ik denk dat we heel sterk staan. Maar eerst nog maar afwachten hoe dit afloopt, maandag ga ik er weer achteraan.

@Suzanne: Het koopcontract (naar mijn weten is dat ook gelijk de orderbevestiging?) hebben we in ons bezit, waarop letterlijk staat: 'Aan uw verkocht een auto met bijbehorende specificaties ' daaronder staan alle aanpassingen/extra's die wij wilden erbij met de bedragen. Dit contract heeft hij waar wij bij zaten doorgestuurd naar de fabriek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:03 



 
Profiel   

Cath schreef
Ik denk dat we heel sterk staan. Maar eerst nog maar afwachten hoe dit afloopt, maandag ga ik er weer achteraan.

@Suzanne: Het koopcontract (naar mijn weten is dat ook gelijk de orderbevestiging?) hebben we in ons bezit, waarop letterlijk staat: 'Aan uw verkocht een auto met bijbehorende specificaties ' daaronder staan alle aanpassingen/extra's die wij wilden erbij met de bedragen. Dit contract heeft hij waar wij bij zaten doorgestuurd naar de fabriek.


Oké nou dan sta je best sterk lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:04 



 
Profiel   

Ik heb nog niet alles gelezen, maar wij hebben hetzelfde gehad met een bestelde Tesla, maar zodra de verkoper roept dat het model niet meer wordt gemaakt kan je niks meer kennelijk. Rechtsbijstand én second opinion bij gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:48 



 
Profiel   

Wat een bizar verhaal.
Wanneer willen ze met jullie rond de tafel gaan zitten?
Ze mogen toch wel met een hele nette oplossing komen vind ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 125 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen