E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:37

En als je veel last hebt van je handen, zou je ook nog kunnen kijken voor een BookSeat. Ooit eentje gekocht voor mijn moeder, maar nu ik zelf af en toe last heb van wat reuma in een hand gebruik ik hem ook af en toe.
Geschikt voor zowel fysieke boeken als e-readers/tablets.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=BookSeat

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:03

Siamsmeesje schreef:
En als je veel last hebt van je handen, zou je ook nog kunnen kijken voor een BookSeat. Ooit eentje gekocht voor mijn moeder, maar nu ik zelf af en toe last heb van wat reuma in een hand gebruik ik hem ook af en toe.
Geschikt voor zowel fysieke boeken als e-readers/tablets.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=BookSeat


Is dat ook handig in bed? Voor aan tafel heb ik een case die toelaat de reader recht te zetten, maar in bed is dat niet stabiel of de verkeerde hoek.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:14

Ik gebruik hem vooral in bed :')
Door de schuifbare vulling kan je hem zowat onder elke hoek neerzetten. Ik zet hem dus meestal heel scheef neer, zodat als ik op mijn zij lig, ik gewoon recht kan lezen op m'n e-reader.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:07

Siamsmeesje schreef:
Ik gebruik hem vooral in bed :')
Door de schuifbare vulling kan je hem zowat onder elke hoek neerzetten. Ik zet hem dus meestal heel scheef neer, zodat als ik op mijn zij lig, ik gewoon recht kan lezen op m'n e-reader.

oOOOo briljant! Jammer dat het al kerst is geweest, had ik eindelijk eens een leuk cadeautje geweten om te vragen.
Nou ja, dan zelf maar kopen. :')
Ik ben dus zo’n bedlezer (op een zij) die na tien minuten in slaap valt, en dan wakker schrikt omdat de ereader uit mijn hand valt en op de grond klettert…

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:30

Ik heb de reader juist het liefst zo groot mogelijk. Ik lees heel snel en ben dus zo door een pagina heen en blijf klikken. Qua gewicht is het sowieso al niet te vergelijken met een boek, die vielen in bed gewoon uit mijn handen.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:24

Das een goeie tip zeg, Siamsmeesje! Ga ik bestellen.

Ereader is binnen, het is een 7 inch geworden. Vond hem fijn in de hand liggen en de 6 inch toch een tikkeltje aan de kleine kant. Ben meteen begonnen met lezen, bevalt goed tot nu toe!

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:19

Hier een tolino lezer. Mijnn eerste was een Tolino Shine.Maar die was na jaren dagelijks gebruik echt op. Een kobo gekocht. Maar ik kon daar toch echt niet mee worden. en na 2 jaar ergeren een Tolino epos. Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik kan beter met een tolino uit de voeten. Hij komt uit duitsland. Van thalia. Alle boeken zet ik er via mn macbook op. Thalia heeft maar beperkte keus in nederlandse boeken. Nu lees ik vooral biep boeken.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:48

Siamsmeesje schreef:
Ik gebruik hem vooral in bed :')
Door de schuifbare vulling kan je hem zowat onder elke hoek neerzetten. Ik zet hem dus meestal heel scheef neer, zodat als ik op mijn zij lig, ik gewoon recht kan lezen op m'n e-reader.

Gisteravond voor het eerst geprobeerd. Moet zeggen, best een handig ding! Kindle zat in elk geval nog in de seat en de seat zat nog op de rand van mijn bed toen ik vanochtend wakker werd i.p.v e-reader op de grond (Kindle paperwhite is niet kapot te krijgen, maar toch…).

Enige wat ik niet helemaal snap is dat elastiek (?) waarmee je de doorzichtige balk los/vast kan zetten. De e-reader steunt aan de onderkant in het midden daarop ipv echt op de seat zelf. Alles behalve stabiel, lijkt me…. Zie ik iets over het hoofd? :?

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:26

Die doorzichtige balk kan je met het elastiek (en het 'bolletje' - geen idee hoe zo'n ding heet :o) strak tegen een echt boek zetten zodat je boek open blijft. Het elastiek komt dan inderdaad onder je boek/e-reader te liggen. Het balkje kan je dan iets naar voren trekken of plat leggen met het elastiek zodat je je bladzijde kan omslaan. En het balkje komt zonder moeite weer terug op z'n plek, met een echt boek tenminste.
Ik gebruik het om m'n e-reader klem te zetten, maar ik kan dan wel gewoon m'n touch-screen bedienen. Dus eenmaal ingesteld op klem zetten hoef ik er verder niet meer aan te komen.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:02

Siamsmeesje schreef:
Ik gebruik het om m'n e-reader klem te zetten, maar ik kan dan wel gewoon m'n touch-screen bedienen. Dus eenmaal ingesteld op klem zetten hoef ik er verder niet meer aan te komen.

Okay, maar dan zit dat ‘stiekje dus onder de e-reader. Beetje raar vind ik het wel, want dan rust ie in het midden daar dus op ipv de bodem, zeg maar. Kan me voorstellen dat dat bij echt boeken minder een issue is, maar bij een kleine e-reader is het niet ideaal.
Nou ja, het werkt op zich wel okay, getuige het niet-op-de-grond-gevallen. ;-)

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:22

truus1970 schreef:
Hier een tolino lezer. Mijnn eerste was een Tolino Shine.Maar die was na jaren dagelijks gebruik echt op. Een kobo gekocht. Maar ik kon daar toch echt niet mee worden. en na 2 jaar ergeren een Tolino epos. Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik kan beter met een tolino uit de voeten. Hij komt uit duitsland. Van thalia. Alle boeken zet ik er via mn macbook op. Thalia heeft maar beperkte keus in nederlandse boeken. Nu lees ik vooral biep boeken.


Leuk! Ik heb een Vision, ben er tot nu toe heel tevreden mee. Woon in DE, dus het duitse aanbod is voor mij geen probleem. Maar fijn om te wezen dat het ook via de laptop werkt!

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:54

Dallista schreef:
Siamsmeesje schreef:
Ik gebruik het om m'n e-reader klem te zetten, maar ik kan dan wel gewoon m'n touch-screen bedienen. Dus eenmaal ingesteld op klem zetten hoef ik er verder niet meer aan te komen.

Okay, maar dan zit dat ‘stiekje dus onder de e-reader. Beetje raar vind ik het wel, want dan rust ie in het midden daar dus op ipv de bodem, zeg maar. Kan me voorstellen dat dat bij echt boeken minder een issue is, maar bij een kleine e-reader is het niet ideaal.
Nou ja, het werkt op zich wel okay, getuige het niet-op-de-grond-gevallen. ;-)

Klopt, het elastiek blijft eronder zitten. Ik heb er verder geen problemen mee, maar mijn antieke PocketBook IQ 700 is ook niet zo heel klein en licht. Heeft nog een glazen tft scherm bijvoorbeeld O:)

Zolang alles blijft zitten en niet valt zou ik het ook geen probleem vinden :)

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:56

Het werkt goed! Ben in elk geval nog niet wakker geworden van een Kindle die uit mijn hand op de grond donderde omdat ik in slaap viel. :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:38

Ik wil het topic wakker maken,

Ik wil dolgraag de twisted tales serie gaan lezen, maar ik krijg bijna niet uitgezocht of ze ook op e-reader beschikbaar zijn? Hoe kom ik daar achter, en welke e reader is dan de beste optie

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:53

Als het deze zijn, dan zijn ze bij bol.com te koop.
Afbeelding deze zijn niet via kobo plus te lezen. En zou je dus moeten kopen. Is te lezen op je telefoon, tablet of kobo ereader. (Andere ereaders weet ik niet)


Afbeelding
Deze is wel via kobo plus te lezen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:47

billy3105 schreef:
Ik wil het topic wakker maken,

Ik wil dolgraag de twisted tales serie gaan lezen, maar ik krijg bijna niet uitgezocht of ze ook op e-reader beschikbaar zijn? Hoe kom ik daar achter, en welke e reader is dan de beste optie


Als je Engelstalig leest kan je titel of auteur ingeven op goodreads en dan bij edities kijken. Meeste boeken zijn tegenwoordig digitaal te verkrijgen. Het is alleen opletten voor minder bekende auteurs, deze zijn vaak alleen via Amazon te verkrijgen en dan zit je van aan de Kindle App of een Kindle ereader...

Welke ereader je wil aanschaffen hangt imo grotendeels af van welk platform je wil gebruiken om aan ebooks te komen: bib, Bol/Kobo, Amazon/Kindle, Bookschoice, boekhandelketens (Fnac, Standaard, Libris...) en/of je een abbo wil zoals Kobo plus of Kindle unlimited en in welke taal je het meeste leest.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:41

Oh pfoe wat veel opties!

Ik wil geen abbo, ik krijg daar het idee van zodra je het abbo opgezegd je nooit meer bij je gelezen boeken kan. Ik lees niet in een hoog tempo dus zal dan tegen de tijd dat ik een serie oid uit heb onderhand even veel betaald heb als de boeken serie

Ik lees nl en Engels. Gaat mij beide goed af.

Ik zie 3 puntjes achter de kindle staan, is deze niet goed/slechte ervaringen?

arabella2000 schreef:
Als het deze zijn, dan zijn ze bij bol.com te koop.
[ [url=m/esT3xh.jpg]Afbeelding[/url] ] deze zijn niet via kobo plus te lezen. En zou je dus moeten kopen. Is te lezen op je telefoon, tablet of kobo ereader. (Andere ereaders weet ik niet)


[ [url=m/TY0HZH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze is wel via kobo plus te lezen.



Oef die prijs is best fors voor de e-reader vs de paperback. Ik kan die voor 7,80 per boek bij Amazon krijgen :Y)

Maar blijven je boeken eeuwig op je e-reader staan? Want dan vind ik het wel waard om op een e reader af te gaan

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:08

Bij sommige abbo's is het net de bieb, zolang je lid bent mag je over het boek beschikken en zodra je opzegt ben je de boeken kwijt. Soms krijg je gewoon 3 boeken per maand en die zijn dan voor jou.

Als je een e-book koopt blijft deze van jou. Ik heb op een harde schijf heel veel boeken staan en deze kan ik op mijn e-reader zetten, er af halen en er weer op zetten.

Kindle heeft hele goede e-readers, maar je zit dan vast aan het e-boeken format van amazon. Amazon heeft een heel groot engels assortiment maar beperkt Nederlands.
Dat is het nadeel van Kindle.

Lees je ook veel nederlands kan je het beste een reader kiezen met e-pub format. Dat is universeler.

Beide hebben dus voor en nadelen.
Ik lees bijvoorkeur nederlands en heb een Kobo.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:45

@Billy: nee niet perse negatieve ervaring met Kindle/amazon, al vind ik het batterijleven van mijn Kindle Oasis echt zielig tov mijn oude Kobo. Maar bon, scherm is groter, sneller... en het aanbod is vele male groter bij Amazon, al heeft dat voor de gemiddelde lezer geen impact.
Kindle ondersteunt intussen ook epub, alleen is het me niet duidelijk of ze er een aparte beveiliging opzetten. Als ik gratis boeken via Bookfunnel kan downloaden (legale acties), dan maken ze onderscheid tussen epub voor Kindle readers en epub voor andere readers en apps en heb al 1x een epub-file naar mijn reader gemaild en die stond vol "fouten", maar dezelfde file werkte wel op mijn Kobo.
Maar weet ook dat sommige van mijn leesbuddies anti- Amazon zijn omwille van hun monopolie en "slechte werkcondities" voor de werknemers.

Als je een abbo opzegd heb je geen toegang meer tot de boeken, maar ik geloof dat je virtuele boekenplank wel blijft bestaan dus als he het abbo opnieuw activeert, dat je wel weet wat je al gelezen hebt.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:49

Ahja, dank voor de heldere info!

Ik denk dan dat met mijn lees tempo het niet interessant is om voor een e reader te gaan, ik ga ook bijna niet op lees vakanties oid dat dat nu nut heeft. Dankjewel voor de info nogmaals!

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:55

Billy

Ik heb een kobo. Zonder abonnement.
Daar zet ik via de pc boeken op die ik ooit heb gekocht. Of toen via bookchoice abbo heb gekocht.
Dat blijft er altijd op staan.
Ze staan immers op je eigen hardeschijf/ geheugenkaart.

Sellyxx

Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:50

Volgens mij is dit het meest recente topic over e-readers, dus ik denk dat mijn vraag hier thuishoort :)

Ik wil graag een e-reader aanschaffen. Ik twijfel tussen de Kobo Clara en de Kobo Libra 2. De Kobo Clara kan ik refurbished al voor 100,- aanschaffen, de libra's zijn momenteel 200,-. Wat me voornamelijk aanspreekt aan de Libra zijn de tastbare knoppen. Op een of andere manier lijkt me dat fijn, zodat je niet enkel afhankelijk bent van de touch. En al vasthoudend/lezend kan klikken op de knop met je rechterduim of rechtervinger. Ook lijkt die extra grip van de libra 2 me wel fijn, bijvoorbeeld als je op je rug of zij ligt te lezen. Maar voor hetzelfde geld (of niet hetzelfde geld dus :+ ) koop ik straks een libra 2 en gebruik ik alsnog alleen de touch functie, en dan voldoet een Clara prima aan mijn wensen. Mijn telefoon kan ik prima in 1 hand houden en daarmee tegelijkertijd scrollen, maar hoe is dit met e-readers? wat is jullie ervaring hierin?

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:55

Ik had vroegah de sony met ook knoppen.
Ja soms gebruikte ik dat, soms ook net.

Deze ging stuk dus wilde een nieuwe.
Budget was laag dus de goedkoopste kobo gekocht. De Nia
Deze is wel kleiner dan die jij wilt. Maar ik mis de knoppen niet, terwijl ik ze eerder wel had.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:07

Ik heb vorig jaar op vakantie en Libra 2 gekocht, nadat ik mijn Aura H2O had laten vallen en die kapot was.

Ik had nooit verwacht dat ik die extra grip zo fijn zou vinden en ik gebruik de knoppen ook regelmatig, afgewisseld met het touch screen.

Ik vind met name de zijgrip echt heel fijn en je kunt het zo instellen of die wel of niet mee kantelt.
Ik wissel regelmatig van vasthoud-hand en vind t dus erg handig dat die vanzelf meedraait dan.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:20

Ik heb weliswaar geen kobo, maar wel een e-reader met een soortgelijk design. Ik vind de extra grip heel fijn, vooral omdat je meer kunt varieren met hoe je hem vasthoudt. Bij langer lezen vind ik dat erg prettig. De knoppen gebruik ik soms, ligt eraan hoe ik hem vast heb.