Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:55

wat is je 'jaarruimte'?

Als ik nu op mijn pensioenoverzicht kijk, zou ik in theorie ongeveer 2500 pm netto ontvangen (incl AOW) vanaf 68, dat vond ik tegen die tijd helemaal prima. Ik zou er echt zwaar de p in hebben als dat straks niet meer zo blijkt te zijn..
Volgens mij ben ik vanaf mn 20ste pensioen aan het opbouwen..

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:07

Je jaarruimte is het maximale pensioen wat je mag inleggen per jaar, in totaal. Op de site van de Belastingdienst en volgens mij ook Berekenhet.nl kun je zien of je nog ruimte hebt om extra in te leggen.

Je hebt daarvoor, als je in loondienst bent, de factor A nodig. Deze kun je vinden als je in je pensioenoverzicht klikt op het pensioenfonds dacht ik en dan wordt je doorgestuurd naar hun site om in te loggen (moet je even zoeken).

Als er een verschil zit tussen je maximale jaarruimte en wat je ingelegd hebt samen met je werkgever, dan mag je nog extra storten op een andere rekening, wij zitten bijv bij brand new day.

Om het nog leuker te maken, is er ook nog reserveringsruimte. Dat betekent dat je van de afgelopen 7 jaar nog zou mogen inleggen als er een verschil was in je jaarruimte van die jaren. Er zit wel een maximum aan wat je bij mag poetsen per jaar, dit jaar was dat volgens mij iets van 7k. Dan zou je dus in delen kunnen bij storten, dit jaar bijv 2014-2017 en volgend jaar de rest, ik zeg maar wat, mocht het nog veel zijn wat het verschil is.

Maar kan best zijn dat je werkgever al het maximale gestort heeft hoor.

Ik weet niet hoe het zit in het nieuwe stelsel maar volgens mij is de jaarruimte flink groter geworden (was eerst iets van Max 13% en ik dacht nu 30%, voor zelfstandigen iig).
Laatst bijgewerkt door Prairy op 02-06-23 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:09

Oh thanks, daar ga ik eens een keer naar op zoek!
En dan toch een financieel adviseur misschien ook wel.. niet dat ik veel ruimte heb om bij te storten, maar informeren kan geen kwaad

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:11

Zou eerst eens kijken wat je eigen onderzoek doet, voordat je je geld uit gaat geven aan een financieel adviseur ;)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:13

ja precies :j
maar ik weet al van mezelf dat ik er niet heel goed in ben :o
daarom altijd loondienst bijv, en verder weinig risicovolle dingen, maar heel mainstream.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:29

Wij dachten het ook goed voor elkaar te hebben. 25 jaar geleden al lijfrente afgesloten, huis vrij als we met pensioen gaan en wat we zouden krijgen van het pensioen fonds was goed. Maar als box 3 er door komt zitten we al minder goed, en nu met het nieuwe pensioenstelsel is het dus ook afwachten, de groep 35 tot 50 jaar kan er het hardste door getroffen worden. Maar zoals ik al zei, het ligt er ook aan hoe het met het pensioenfonds in je sector geregeld wordt. Maken ze echt individuele potjes of betaal je ook een gedeelte voor een gezamenlijke pot. Individueel lijkt leuk, maar als je langer leeft is dat minder leuk, dan kan het op zijn voor je overlijdt.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:33

Ik vind een financieel adviseur in de arm nemen altijd slim, of je nu zelfstandige bent of in loondienst.
Wij laten ieder jaar alles even doorkijken en dan weten we weer waar we staan en of er dingen aangepast moeten/kunnen worden.

Duurt nog zo lang voordat ik met pensioen mag, geen idee wat ik ga krijgen. Op mijn 55 ben ik hypotheekvrij, dan ga ik eens bekijken wat ik ga doen met betrekking tot het aantal uur dat ik werk.
Ik zie wel wat er allemaal gebeurt met de hypotheken en pensioenen.

Nu moeten we vooral weer flink sparen. Tis er harder uit gegaan dan dat het binnenkwam door de grote verbouwing en nieuwe tuin haha.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:39

Ik vind het vinden van een betrouwbare adviseur wel lastig.. ik heb daar een paar keer best wel onhandige dingen met meegemaakt.. Dan had ik iets laten regelen en dan hoorde ik later "ja hoe heb je dát nou kunnen doen, dat is echt niet slim!" .. maar ja, dat had ik niet gedaan, dat had ik me laten adviseren :')
Mede daarom is bijv mn huis voorlopig niet hypotheekvrij.. als het het ooit wordt..

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:07

Ik zit bij een wat groter bedrijf welke me adviseert. Zeer tevreden over.

Ik denk ook niet dat ik mijn gehele hypotheek af ga losse. Denk dat ik er mooi een 25k oid op ga laten staan.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:25

PSvanLot schreef:
Ik zit bij een wat groter bedrijf welke me adviseert. Zeer tevreden over.

Ik denk ook niet dat ik mijn gehele hypotheek af ga losse. Denk dat ik er mooi een 25k oid op ga laten staan.


Wat is daarvan het voordeel dan?
Levert je geen belastingvoordeel meer op en het kost je alleen maar geld.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 12:22

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
Ik zit bij een wat groter bedrijf welke me adviseert. Zeer tevreden over.

Ik denk ook niet dat ik mijn gehele hypotheek af ga losse. Denk dat ik er mooi een 25k oid op ga laten staan.


Wat is daarvan het voordeel dan?
Levert je geen belastingvoordeel meer op en het kost je alleen maar geld.


Omdat ze bij het ministerie bedacht hebben dat ze misschien belasting gaat betalen over de WOZ waarde van je huis als je geen hypotheek meer hebt.

Het kan ook zijn dat je altijd over je WOZ waarde moet gaan betalen hoeveel hypotheek je nog hebt, maar moet eerlijk toegeven dat ik me er nog niet zo in verdiept heb omdat ik nog lang genoeg hypotheek heb lopen en ze er dan wel uit zullen zijn wat ze willen hiermee haha.

Versneld aflossen van hypotheek ben ik in ieder geval wel mee gestopt. Ik laat het voorlopig op de bank staan tot er duidelijkheid over is.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:42

Als dat erdoor komt zal je over je eigen vermogen in je huis belasting moeten gaan betalen inderdaad. Dus dan jouw WOZ waarde - je 25.000 hypotheek. Maar je weet ook het percentage niet dus wie weet is het wel gunstiger om dan ook die laatste 25.000 af te lossen. Ben benieuwd of het er sowieso doorkomt.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:47

Nou ja het is denk ik wel voor veel mensen meegerekend vwb pensioen.. dat er bepaalde kosten wegvallen..
Mocht je belasting moeten betalen over je WOZ waarde, dan kan dat wellicht wat rekenplannen in de war sturen tzt..
Ik heb een ton aflossingsvrij die ik wilde aflossen maar ik doe dat nu nog even niet, ik hou t op de bank, Nou ja niet dat ik een ton op de bank heb ofzo :')

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:02

Suzanne F. schreef:
Als dat erdoor komt zal je over je eigen vermogen in je huis belasting moeten gaan betalen inderdaad. Dus dan jouw WOZ waarde - je 25.000 hypotheek. Maar je weet ook het percentage niet dus wie weet is het wel gunstiger om dan ook die laatste 25.000 af te lossen. Ben benieuwd of het er sowieso doorkomt.

Dat zien we idd tegen de tijd wel weer als het er door komt.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 15:59

Tja pensioen...

Enige goede advies is volgens mij zorgen dat je zo weinig mogelijk vaste lasten hebt. En ja, dan zal je wellicht iets van belasting moeten gaan betalen vanwege eigen huis bezit maar dan nog zal dat veel lager zijn en blijven dan het huren of het hebben van nog een hoge hypotheek. Nog afgezien van het feit dat je een huis voor je kunt laten werken (lees: verhuren).
Ik heb ook, net als Suzanne F., nog een stukje hypotheek, maar dat was ook omdat ik dan met het geld wat ik dan niet in mijn huis steek in feite al gewoon veel minder hoef te werken, want ik heb een soort van 'zekerheid', dat ik gewoon alles kan betalen ook al heb ik geen inkomsten.
Kan zeggen dat dat bijzonder prettig voelt :D

Heb een prima pensioen opgebouwd, krijg straks meer pensioen dan wat ik nu verdien :+ en of dat zo blijft, ja dat is in de toekomst kijken, dat weet je nooit. Ik hoop er heel lang en heel gelukkig gebruik van te kunnen maken. Maar ook dan geldt: des minder je moet uitgeven des te makkelijker heb je het.

Ik kan eigenlijk in september al met pensioen, zou ik dat willen, maar ik doe het nog niet. Ben lekker aan het werk. Maar mocht ik het willen is het binnen een half jaartje geregeld. Ook fijne gedachte :D het voelt echt ontzettend 'vrij' als je niet persé hoeft te werken :j _/-\o_

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:49

Idd lage vaste lasten scheelt veel aan zorgen.
Ik zou graag ook daarom een eigen huisje + tuin willen, maar in NL gaat dat zeker niet lukken. Pensioen is amper wat en of er verder nog veel is aan AOW tegen de tijd dat ik met pensioen mag is ook wel eens een vraagteken. Komt bij dat ik liever niet zoveel mensen om mij heen heb en dan is ook oost nederland al aardig te druk aan het worden inmiddels.
Zonder erfgenamen is onderhoud ook eerder een als het nog 40-50 jaar veilig blijft is het goed, als de natuur het daarna terug neemt is er ook niks aan de hand.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 17:09

Ja die AOW maak ik me meer zorgen over dan over mijn pensioen...

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:11

Ik geloof nooit dat ze miljoenen mensen in armoede gaan laten leven hoor, dus ik maak me over al deze dingen nog echt geen zorgen.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:33

Precies. Onze AOW is tot nu toe altijd mee gestegen met de inflatie en ik geloof ook echt niet dat ze daar zomaar aan gaan sleutelen. Als de AOW echt zou veranderen dan ga ik er vanuit dat er gewoon iets anders voor in de plaats komt zoals een basisloon.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 18:08

denice schreef:
Ik geloof nooit dat ze miljoenen mensen in armoede gaan laten leven hoor, dus ik maak me over al deze dingen nog echt geen zorgen.

Als je het nieuws een beetje volgt dan weet je dat dit al gebeurd...
Ik ga wel kijken of ik eventueel eerder kan stoppen met werken. Als ik nog 30 jaar moet werken word ik depressief

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 12:48

Die gedachte maakte mij jaren terug ook depri purny. Door stelselmatig te werken aan lastenverlichting, dus dat je per maand op alles op je vast lasten zo weinig mogelijk hoeft te betalen, kon ik op een gegeven moment parttime werken.
Maar dat was ook niet van vandaag op morgen zeg maar :7

Nu vind ik mijn werk eigenlijk zo leuk dat ik nog niet stop terwijl het wel zou kunnen :)

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:02

VanHuisUit schreef:
Die gedachte maakte mij jaren terug ook depri purny. Door stelselmatig te werken aan lastenverlichting, dus dat je per maand op alles op je vast lasten zo weinig mogelijk hoeft te betalen, kon ik op een gegeven moment parttime werken.
Maar dat was ook niet van vandaag op morgen zeg maar :7

Nu vind ik mijn werk eigenlijk zo leuk dat ik nog niet stop terwijl het wel zou kunnen :)

Ik ben wel van plan om een gesprek met de bank aan te gaan om te kijken of bijvoorbeeld beleggen iets voor mij is.
En dat dan in combinatie met eerder stoppen met werken of minder gaan werken.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 18:57

Daar heb ik totaal geen verstand van dus kan je helaas er niets over adviseren :o

Zooooo wat was het warm gisteren en vandaag. Ik wilde heel graag ijsje, terrasje etc maar het was zo ongelofelijk druk dat ik uiteindelijk zonder ook maar iets in die richting gisteren weer naar huis ben gegaan. Gelukkig had ik een drinkfles en wat eten meegenomen :P naja, scheelde weer :$
Toen dacht ik voor vandaag, ik ga vroeg de deur uit, maar toen vond ik het na het uitlaten van de hond al zo warm, dat ik de rest van de dag in huis of in de schaduw heb doorgebracht. Maar ook weer niet op een terrasje of zoiets.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:05

purny schreef:
VanHuisUit schreef:
Die gedachte maakte mij jaren terug ook depri purny. Door stelselmatig te werken aan lastenverlichting, dus dat je per maand op alles op je vast lasten zo weinig mogelijk hoeft te betalen, kon ik op een gegeven moment parttime werken.
Maar dat was ook niet van vandaag op morgen zeg maar :7

Nu vind ik mijn werk eigenlijk zo leuk dat ik nog niet stop terwijl het wel zou kunnen :)

Ik ben wel van plan om een gesprek met de bank aan te gaan om te kijken of bijvoorbeeld beleggen iets voor mij is.
En dat dan in combinatie met eerder stoppen met werken of minder gaan werken.

Als je financieel advies wil, zoek dan een onafhankelijke adviseur die je betaald. Dan adviseerd die in jouw belang, niet om producten van zijn werkgever te verkopen die niet altijd de beste optie voor jouw zijn.

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:55

Bedrag van mijn aangepaste WOZ/ozb aanslag is nu ook binnen. Watersysteemheffing moet nog aangepast worden, maar al met al scheelt het me toch mooi ongeveer €200 :)