Schoonmaaktips (Ikea) keuken gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Schoonmaaktips (Ikea) keuken gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 09:52

Wij hebben nu een tijdje een Ikea keuken. Nu loop ik tegen een paar schoonmaakkwesties aan, waar bokkers ongetwijfeld ervaring mee hebben.

- Er ontstaat een witte, kalkachtige vlekkerige waas in de zwarte gootsteen aan de zijkanten, die met ons normale (natuurlijke) schoonmaakmiddel niet weg gaat. Nu wil ik ook niet zomaar elk middel erop gebruiken, omdat ik bang ben dat het schade aanricht en het beschadigt.

We hebben de KILSVIKEN Inbouwspoelbak, 1 bak, zwart/kwartscomposiet, 36x46 cm
Afbeelding


- We hebben de antraciet zwarte frontjes op de kastjes. Als ik ze schoonmaak (dus natmaak) zie je alle 'opgedroogde' druppeltjes, vlekken en stroompjes water wat naar beneden lekte ineens heel raar. Hoe kun je deze frontjes goed schoonmaken en vlekvrij krijgen/houden?

We hebben de KUNGSBACKA Antraciet

- En we hebben een houtkleurig maatwerkblad
De SĂ„LJAN.
Het is dus geen echt hout en hoeft niet in de olie gezet te worden om de zoveel tijd.

Hier komen een beetje 'kringen' op die je in bepaald licht ziet naast de wasbak, van het water dat daar spettert.


Iemand tips om deze dingen schoon te krijgen/houden zonder dat het beschadigt? :)

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Schoonmaaktips (Ikea) keuken gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:59

Heb je al geprobeerd om het op te poetsen (na het schoonmaken) met een droge microvezeldoek? :)

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Schoonmaaktips (Ikea) keuken gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:03

Water op een nephouten blad meteen wegvegen. Anders krijg je kringen en kalkvlekken.

Wat je kastjes betreft: oppoetsen! Alleen een plens water erover en dan laten drogen, krijg je op elke kast vlekken van.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:08

Ik heb een zwart hoogglans natuurstenen aanrechtblad gehad in mijn vorige huis, I feel your pain :=

Je spoelbak zou ik proberen met wat natuurazijn of anders CIF Creme. Kalk is hardnekkig helaas. Je kastjes kun je schoonmaken met Glassex, waarschijnlijk is het vet wat je ziet. Tegen de kringen die je naast de wasbak krijgt kun je weinig anders doen dan na ieder gebruik van de kraan het aanrecht droog maken met een handdoek.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Schoonmaaktips (Ikea) keuken gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:12

Ik heb ook het saljan-maatwerkblad en weet wat je bedoelt. Gewoon met een vochtig doekje en wat afwasmiddel/allesreiniger/handzeep (maakt allemaal niet uit) even eroverheen vegen dan zijn de kringen en vlekken weg. Het blad bevalt me veel beter dan ik had verwacht. Volgens mij is het ook vooral kalk, we hebben heel hard water hier. Maar als je het geregeld wegveegt is het geen probleem.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Schoonmaaktips (Ikea) keuken gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 13:51

Totaal wat anders, maar de pax kast van ikea droog ik ook na met een hydrofiele doek, anders ziet het er niet uit.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 13:59

Een waterontharder er tussen is de beste oplossing.

Zira1994

Berichten: 1243
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Schoonmaaktips (Ikea) keuken gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 14:10

Voor de kungsbacka frontjes gebruik ik hier een vochtige doek met dreft en daarna direct helemaal droog wrijven met een theedoek