[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25594
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:21

Spannend allemaal!
Ga je ook van baan veranderen of blijft dat aan te rijden?
Kom zelf Drenthe nooit uit namelijk :+

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:24

Gefeliciteerd Amanda ! Lekker joh dat het zo snel ging. Hoewel ik me wel zou kunnen voorstellen dat het nu wat onwerkelijk voelt!
Ik weet niet meer wie het vroeg? Maar wij gaan de eerste week van januari over.
Eerst alles voor de paarden in orde maken en dan ons huis...zo gaat dat :D

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:22

Gefeliciteerd Amanda! En ik hoop ook voor jou dat je vader net zo enthousiast is :)

Ik ben gewoon een beetje zenuwachtig voor de bezichtigingen van vandaag :o

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:56

kohtje, wat een mooi huis zeg, ziet er goed uit! Succes met klussen! :)

Amanda, jeetje dat is snel gegaan, maar gefeliciteerd zeg! En succes met de zoektocht naar je nieuwe huis!

Spannend Bonna, kan ik me voorstellen hoor. Als je een paar keer de deksel op je neus hebt gehad. Maar komt vast goed! :)

En wat een verhalen verder over verkoopmakelaars zeg, bizar! :\ Hebben wij gelukkig nog niet bij de hand gehad.
Wel dat ze doen alsof ze veel verstand hebben van bouwkundige zaken, maar blijkt in de praktijk toch tegen te vallen. :+ :=

Wij hebben ook een huisje op het oog, na een tegenvaller bij de bouwtechnische keuring de vorige keer.
Ook erg spannend, durf pas te juichen na de bouwtechnische keuring en tekenen van de koopakte. :=

Even nog een hypotheek-vraagje, zijn er bij jullie ook met een hypotheek met NHG? :) Bewust voor gekozen?
Wij neigen er wel naar, scheelt teveel. Maar zijn beetje huiverig voor gedoe als we over 10 jaar naar een duurder huis (zonder NHG) willen verhuizen. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:57

Succes Bonna!

Ik heb NHG toen niet gedaan. Vond het toen niet nodig. Maar waarom weet ik niet precies :+

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:02

Bij ons vorige huis hadden we wel NHG, nu niet meer, omdat dit huis idd duurder is.
Geen enkel probleem... wat voor gedoe ben je bang voor dan?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:33

Nja als je moet oversluiten naar een hogere hypotheek, kun je niet overal je rente 'meenemen'.
Die NHG-rente sowieso niet, maar soms kan je dan wel deels oversluiten tegen de rente van 2017 zeg maar.
Maar dat is iets waar we met de hypotheekadviseur ook even naar moeten kijken. Ik was benieuwd of daar ervaringen mee waren hier. :)

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:40

Er is een bod uitgebracht op het huis dat ik vanmiddag voor de 2e keer ga bezichtigen. We krijgen beiden de kans om tot morgen 17.00u een eindbod te doen. Wel heel spannend. En een uitdaging omdat zo taktisch mogelijk toe doen :j

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:00

MarrieLeen schreef:
Nja als je moet oversluiten naar een hogere hypotheek, kun je niet overal je rente 'meenemen'.
Die NHG-rente sowieso niet, maar soms kan je dan wel deels oversluiten tegen de rente van 2017 zeg maar.
Maar dat is iets waar we met de hypotheekadviseur ook even naar moeten kijken. Ik was benieuwd of daar ervaringen mee waren hier. :)

Tja, wij hebben ons vorige huis gekocht in 2007 en deze in 2014. In 2014 was de rente sowieso al veel lager dan in 2007, dus voor ons was het geen issue :n
We hebben alles over gesloten tegen het nieuwe rente percentage.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:13

Ja, dat is nu inderdaad het voordeel. :j Veel lager zal die alleen nu niet meer gaan. :Y) Dank iig voor je info!

Spannend Amanda, lastig om het zo taktisch mogelijk te doen. Wat is wijsheid hè!
Wel een 'slim' trucje van de makelaar, drijf je wellicht tocht de prijs weer mee omhoog.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:24

Succes Amanda! En laat je niet gek maken he +:)+

NHG heb ik (nog) geen verstand van. Zou je idd even goed voor laten lichten door een adviseur. Het heeft wel voordelen namelijk, voornaamste dat hypotheekverstrekkers makkelijker ja zeggen.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:26

Wel spannend op deze manier Amanda! En zoals djuulsie ook al zegt: laat je vooral niet gek maken!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:28

Hier ook geen gedoe MarrieLeen, 3 jaar terug huis gekocht met NHG nu zonder maar de rente is nu lager dan onze oude hypotheek met NHG. Helemaal geen gedoe hier.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:31

Nhg heeft zo zijn voordelen. Lagere rente en kom je buiten je schuld in de ellende is je hypotheek gelukkig wel afgedekt.

Amanda bah naar spelletje twee keer laten bieden op een huis. In je hoofd je eigen maximum prijs bepalen en je daar aan houden. Anders loop je de kans te veel te gaan betalen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:55

Ik zit ook in een spannende positie. Huidige woning dient na 13 jaar weer geüpdatet te worden dus andere keuken en badkamer en tuin. zijn bezig geweest met een aanbouw maar werd erg duur. Nu is er op 10 km van hier en loopafstand van stal en mijn werk een kavel vrij gekomen waar we nu met de aannemer en architect een eigen woning aan het tekenen zijn.
Het wordt allemaal erg mooi maar ook veel duurder. Vanwege de lage rente zullen de stijging van de maandlasten wel meevallen maar ik vind het me toch een partij eng. Alles nieuw en naar je smaak enzo....Ik hou jullie op de hoogte. Liefst woon in op de Veluwe of in Drenthe in de bossen maar we wonen nu eenmaal aan de kust en dat is op zich prima, alleen verbaas ik me over de prijsverschillen. Wat ik nu voor mijn huidige woning krijg krijg ik in het oosten een huis met lap grond voor. Maar ja manlief wilt niet verhuizen en de kids ook niet dus dat is geen optie, en de kust is ook prima.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:07

Spannend Amanda, blijf vooral bij een bod wat realistisch is voor jou en voor het huis. Ik vond de vorige verkoop bij inschrijving vreselijk en ben achteraf erg blij dat we ons niet hebben laten verleiden tot een torenhoog bod. Dat huis is uiteindelijk voor meer dan 55k boven de vraagprijs verkocht, bizar! Met ook nog een bouwrapport er bij waar de nodige ellende uit kwam hadden wij het voor dat bedrag niet willen hebben.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:45

Mag ik me melden ? Ik ben sinds enige tijd aaah het kijken voor een koop woning. Al eens bij de bank wezen informeren over hypotheek ed. Afgelopen dinsdag bij een huis wezen kijken en dat beviel me wel. Instap klaar alleen verven en vloer naar smaak, keuken is functioneel alleen niet mijn smaak dus die zou op den duur vervangen moeten worden.
Ik heb morgen weer gesprek met de bank. Wil voordat ik een bod doe eerst 200% zekerheid hebben. Ik ben alleen dus kopen is een hele stap. Eigenlijk vind ik het rete eng allemaal en heb ik al een paar keer op het punt gestaan om de afspraak af te zeggen :')

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:49

Welkom Desi!

Vraagje, stel je sluit een hypotheek af in 2017 maar wil pas half 2018 verhuizen, vanaf wanneer ga je dan de hypotheek betalen?
We zijn aan het sparren hoe lang we dubbele lasten willen betalen, maar ik heb geen idee hoe dit werkt.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:51

Welkom hier!

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:59

Desi, blijft een grote stap hè, altijd spannend. Wel goed dat je je laat informeren!

MizzMontana, de hypotheek gaat lopen op de dag dat de overdracht is. Wel heb je te maken met een beperkte looptijd van je hypotheek-offerte.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:25

Pff ja. Hartstikke spannend. Een huurwoning is toch een kleinere stap.
Hebben jullie de hypotheek via de bank of via iets anders ?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:28

Het is ook hartstikke spannend!
Uiteindelijk hebben wij onze hypotheek via de Rabobank, maar ik zou als ik jou was sowieso een onafhankelijk hypotheekadviseur ook een offerte laten maken...

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:51

Hier ook via de Rabobank. Nog maar 17 dagen wachten tot de sleutel!
Probeer nu alvast een electricien en stukadoor te regelen, maar dat valt best tegen. Wil graag een indicatie van de kosten, maar daarvoor hebben ze aan foto's niet genoeg :n

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:38

Hier ook een onafhankelijke adviseur. Mijn huidige hypotheek loopt bij Argenta. Dat gaat prima. :j

Nou, 2e bezichtiging was ook goed. Nu nadenken over een bod. Vp bieden. Of iets erboven. We bieden met 2 geïnteresseerden, dus ik moet tactisch gaan bieden. Lastig hoor :j

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:31

Wat betreft rente van nu meenemen als je het huis gaat verkopen: staar je daar niet te blind op. Dat kan sowieso alleen als je in dezelfde risicoklasse blijft (dus NHG of een andere risicoklasse) én natuurlijk als je bij dezelfde bank blijft. Je kunt niet je ING-rente meenemen naar de Rabobank. Kopen met NHG heeft inderdaad zeker zo z'n voordelen, zeker als je maximaal moet financieren qua waarde woning. Dan zou ik nu het voordeel pakken, en in de toekomst zie je dan wel weer. Ik zie de verhuisfaciliteit die een aantal banken nu aanbieden nog wel verdwijnen als de rente in de toekomst weer stijgt. Die zijn ook niet gek :+