Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 21:14

Oei! Dat is lang geleden dat ik hier geschreven heb! Bedankt voor jullie geduld en intresse <3

De afgelopen tijd is als een stroomversneling gegaan. We hadden geen haast maar het montone ritme van de dag maakte dat de dagen in elkaar over gleden door de vele bezigheden.

Het voorjaar was weer aangekomen op onze kleine hoeve. Het prachtige en wispelturige Zweedse voorjaar. Dagen van uitbundige zonneschijn en helder blauwe luchten worden opeengevolgt door grillige en gure hagelbuien. Koude glinsterende ochtenduren en rode zonsondergangen. Van het onluiken van de natuur tot een overdaad van hemelse geuren en kleuren van de seringen en vogelkers.

Afbeelding

Onder de appelboom ligt een tapijt van delicate zachtroze bloemblaadjes, is de lente niet heerlijk? Net voordat eindelijk de langverwachte regendruppels kwamen was het tijd om mijn vlas te zaaien. Dit is mijn tweede jaar dat ik vlas kweek en de zaden die ik van mijn 1 m² vlas van vorig jaar heb bewaard, bleken genoeg voor 5 m²! Nu had ik dit jaar ook een zilveren lepel, wat volgens een oud gezegde een linnen met een zilvergloed zou moeten geven ;), dus we zullen zien of het nog beter wordt met de vlasoogst...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koolzaadjes had ik binnen gezaaid. Voorzichtig heb ik ze water gegeven en verplaatste ze van raam naar raam met het draaien van de zon. De zaadjes zijn mooie stevige plantjes geworden en nu zijn ze in de zwarte aarde geplant.

Afbeelding

De tuin is bijna helemaal ingezaaid, een aantal laatste zaailingen staan nog te wachten om geplant te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:22

Wat heerlijk weer een update te krijgen! Ik hoop dat je vlas het goed doet en dat je komend jaar nog een beetje meer kan zaaien!

Emj_23
Berichten: 1232
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:37

Oh, zo fijn dat er weer een update is. Leuk om te lezen, maar ik was ook oprecht bezorgd dat jullie lastig werden gevallen of er iets anders naars aan de hand was.

Hevonen

Berichten: 5654
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:42

Fijn dat je weer eens schrijft. Het blijft erg leuk en boeiend om je te volgen.

Sharani
Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:50

Wat fijn weer een bericht te lezen, en wat een sfeervolle foto’s weer. Veel succes met de tuin dit seizoen!

Prairy
Berichten: 9222
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:53

Wat leuk om weer wat te lezen en fijn dat het goed met jullie gaat :)

Wat heb jij trouwens een prachtig lange vlecht!

senna21

Berichten: 11948
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:55

Wat leuk om weer een update van je te horen. De tuin ziet er weer geweldig uit.
Hoe bevalt het je man als fietsende hoefsmid?

jeetje77

Berichten: 3492
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:22

Oh bedankt voor de mooie update.

gerlienke
Berichten: 1511
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:33

Fijne update weer. <3 ik maakte mij ook al zorgen omdat er zolang geen update kwam.
Leuk om jullie moestuin te zien groeien. *\o/*
Gebruik je de vlas voor de paarden of ergens anders voor?.

Mando

Berichten: 15756
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:12

Wat leuk om weer een update te lezen.

miezelke

Berichten: 1326
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:41

Heerlijk, dankjewel voor de update!

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 19:39

Dido2316, Emj_23, hevonen, sharani, prairie, jeetje77, mando, miezelke: Dankjewel <3

senna21 Dat bevalt nog steeds prima :)

gerlienke: nee niet voor de paarden, als ik voldoende heb ga ik het bewerken, spinnen en dan weven tot een shirt :)

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:00

Heerlijk weer om te lezen! Je stukjes geven mij altijd een heerlijk gevoel, zo kalm en sereen of zoiets. :)

Suliko

Berichten: 4359
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:16

Wat heerlijk om weer een stuk te lezen! Ik geniet er altijd enorm van. Alles wat je doet en hoe je in het leven staat lijkt een soort schakeling aan ritueeltjes te zijn, zo in contact met het moment en de omgeving. Geeft me het besef hoe belangrijk het is om in het moment te zijn, stil te staan bij wat er om me heen is en wat zich aandient in het natuurlijke ritme van dag, nacht en de seizoenen.
In plaats van altijd maar gehaast te zijn, alsof je als een bezete wordt achterna gezeten, terwijl je dat uiteindelijk gewoon zelf bent. Lastige mindset om vanaf te komen als je midden in de stad woont, volop studeert en werkt.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:37

Suliko schreef:
Wat heerlijk om weer een stuk te lezen! Ik geniet er altijd enorm van. Alles wat je doet en hoe je in het leven staat lijkt een soort schakeling aan ritueeltjes te zijn, zo in contact met het moment en de omgeving. Geeft me het besef hoe belangrijk het is om in het moment te zijn, stil te staan bij wat er om me heen is en wat zich aandient in het natuurlijke ritme van dag, nacht en de seizoenen.
In plaats van altijd maar gehaast te zijn, alsof je als een bezete wordt achterna gezeten, terwijl je dat uiteindelijk gewoon zelf bent.
Lastige mindset om vanaf te komen als je midden in de stad woont, volop studeert en werkt.

Dit is eigenlijk precies zoals ik het ook zie en ervaar. Jij omschrijft het alleen wat beter. :D

Emj_23
Berichten: 1232
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:25

Heel mooi omschreven inderdaad Suliko. Het lijkt een hele bewuste manier van leven waarbij de waan van de dag geen grip lijkt te krijgen. Ook heel herkenbaar dat gehaaste gevoel wat je zelf veroorzaakt en ik stand houdt. TS, jouw verhaaltjes brengen rust in mijn te gehaaste leven, hopelijk vind ik de innerlijke rust ook om mijn leven wat puurder in te richten.

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:37

Yeeeehhh weer een update *\o/*
Fijn om te lezen!

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 22:03

Bedankt voor jullie fijne en uitgebreide reacties <3 Dat is wat ik zo waardeer, op deze manier ook julie te leren kennen <3

maras

Berichten: 2349
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:08

Wat een mooie lange vlecht komt er onder je hoed vandaan, knip jij je haar zelf? Gebruik je " commerciële shampoo" of iets natuurlijks?

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:33

Oh wat een heerlijk topic! Jammer dat ik dit nu pas ontdek, maar ik wil graag volgen. Wat ontzettend mooi. Ik ga de komende dagen alles bijlezen :o

Super gaaf dat jij 'dat gevoel', die liefde voor het verleden en geschiedenis invulling hebt kunnen geven.
Ik heb zelf ook heel mijn leven al een bepaald onrustig en verlangend gevoel bij het verdere verleden, bij geschiedenis, maar ik weet (nog) niet wat ik ermee moet of waar het vandaan komt. Mijn droom is wel om historische kinderboeken te schrijven, misschien is het dat :)

Ik ben geboren middenin de natuur, met een ook redelijk primitief bestaan, mijn moeder deed de was in het riviertje. Toen ik 2 werd zijn we wel naar een echt stenen huis in een dorp verhuisd ;-) maar ik denk dat dat eerste stukje leven toch in mijn hart zit zonder het echt bewust mee te hebben gemaakt, er is nog steeds maar één plek waar ik me thuis voel en dat is daar.

Zeker blijven posten, genieten dit! <3

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:44

Wat fijn een update!
Mooi om te lezen dat het goed gaat bij jullie!

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 19:58

Maras De laatste keer dat ik bij de kapper geweest ben is, eens even denken.... zo´n 20jaar geleden.... Daarna is het nooit meer geknipt :) Ik was mijn haar eens per week met een ecologische shampoo gebaseerd op geitenmelk. (niet zelf gemaakt)

Gast Bedankt voor je reactie :) Dan ben jij vast niet in Nederland geboren en opgegroeid, denk ik?

corine1981 Dank je wel <3

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 11:25

Spaanders en krullen



Afbeelding

Hak! Klief! De spaanders vliegen in het rond. Hij geeft zijn bijl nog en zwaai. De vroege ochtendlucht vult zich met het aromatische geur van dennehout en hars. Na nog een paar stevige klappen is er een mooi puntje ontstaan aan het uiteinde van de paal. Met een groot mes word de volgende paal geschild. Lange krullen van de schors vallen op de grond. De poes ligt heerlijk in het ochtendzonnetje te genieten als ze opeens haar oren spits. Met een grote sprong valt ze een van de krullen aan die door een briesje werd weg geblazen. Even stoeit ze ermee. De rare kapriolen maken me aan het lachen.

Afbeelding

Het is juni. Nog maar een paar weken tot de langste dag van het jaar en het wordt nu al bijna niet meer donker. De bossen zijn zo weelderig nu en de graslanden zijn kleurrijk met bloemen. Zwaluwen duiken heen en weer over de tuin om hun buiken te vullen. Ja, het is alweer bijna hooitijd.

Afbeelding

Nog flink wat voorbereidingen zijn gaande. De stokken om de hässjor (een soort droogrek voor hooi) van te maken, zijn allemaal niet meer zo nieuw en sommige hebben hun beste tijd wel gehad. Dat mag ook, als je bedenkt dat de meesten gemaakt zijn door onze buurman toen hij nog een kleine jongen was, en dat hij inmiddels achter in 70 is. Dan mag je niet klagen na 60 jaar gebruik. Je kunt je wel voorstellen dat we erg blij zijn dat er een aantal dagen geleden een vracht met nieuwe stokken werd geleverd. Deze komen zo vers uit het bos dus daar zit nog wel een klusje aan vast. Alle palen moeten worden geschild zodat ze niet gaan rotten en er moet een punt aan worden gehakt.

Afbeelding

Het maken van hässjor is een eenvoudige en handige methode om hooi te maken. Als je het goed doet is het hooi van de beste kwaliteit. Tot de jaren 70 was het gebruikelijk in Zweden om hooi te maken op hässjor maar nu is het in vergetelheid geraakt door de komst van tractors en de pakje/balen pers.

Afbeelding

Het maken van hässjor is misschien een zware en tijdsintensieve klus maar het is een hele betrouwbare manier om het gras droog te krijgen, zelfs als het dagen achter elkaar regent en vroeger was het de enige manier om goed hooi voor je dieren te krijgen.

Afbeelding

Hak! klief! De volgende paal wordt gepunt. Sommige palen zijn zo lang dat er zowel een stok als een heiningpaaltje uitgehaald kan worden en zelfs de snippers worden niet weggegooit maar gedroogt. Dat is ideaal om het fornuis mee aan te maken. Niets gaat verloren en alles word nuttig gebuikt. Nog maar een stuk of 40 palen te gaan, maar we hebben nog 3 weken.... :P
Laatst bijgewerkt door TheaD op 08-06-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10607
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:50

Mooi weer! Die hässjor is ongeveer hetzelfde als de ruiters die hier vroeger gebruikt werden?

Sharani
Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:35

Dat die palen zo lang mee gaan! Wat zal het een voldoening geven als het nieuwe hooi straks weer geoogst is. En zo mooi hoe jullie alles gebruiken, goede reminder om daar zelf ook wat bewuster mee om te gaan.