Wie rijdt er een brommobiel?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ievie

Berichten: 2251
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:12

Nog even terugkomend op het aantal km’s dat genoemd werd: ik reed destijds zo’n 40 A 50 km per dag in m’n brommobiel. Dat ging prima, maar het maakt wel herrie ja.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:52

MMB voertuig is ook den optie. dat zijn gewone autos met landbouw voertuig kentekens. ze zijn omgebouwd begrensd in snelheid. Dat is vele malen steviger qua constructie dan een brommoboel.

tamary

Berichten: 29274
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:04

Qwillion schreef:
MMB voertuig is ook den optie. dat zijn gewone autos met landbouw voertuig kentekens. ze zijn omgebouwd begrensd in snelheid. Dat is vele malen steviger qua constructie dan een brommoboel.

Alleen als je ze verzekerd krijgt, geen kenteken is geen verzekering op 1 maatschappij na en dan zit je zo aan 150+ euro/maand. Dat is meer dan ik aan en verzekering en WB en benzine aan mijn auto kwijt was met 25+km/dag. Die dingen zijn teveel misbruikt als raceauto voor 16 jarigen om verzekeraars nog de vingers er aan te laten branden en de regels zijn ook strenger geworden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 01:23

Ineke2 schreef:
In de ideale wereld houd iedereen rekening met elkaar. Alleen is de wereld niet ideaal. :(:)


Ik heb toen ik 19/20 jaar was een tijdje een brommobiel gehad en die was 2dehands toen ruim 5.000 euro.
Als ik nu naar advertenties kijk zijn ze nog duurder voor een beetje knappe.

Het verschil met een trekker is dat automobilisten respect voor een trekker hebben, want niet om het 1 of ander… Een trekker wint het van een auto in de strijd wie er plat is bij een eventueel ongeluk. Een brommobiel is wat dat betreft niet veilig, want er is geen kreukelzone, airbag etc… Het is kunststof op wielen.

Het onderhoud van een brommobiel is… Duur. Echt duurder dan een gewone auto. Vaak moeten ze worden opgehaald om naar de garage te gaan, want in elk geval “ in mijn tijd” kun je niet bij een willekeurige garage op de hoek terecht. Reparaties zijn duur en ze moeten vaker onderhoud als je veel km’s rijd ( als in 20/25 enkele reis per dag is echt veel in zo’n ding ).
Goed qua dieselverbruik was hij goedkoper dan een auto en natuurlijk heb je geen wegenbelasting, maar om hem voordeliger te noemen als een auto, nou nee :')


Ligt er toch echt aan wat je met elkaar gaat vergelijken. Wat voor auto koop je voor 5000 euro? En dan krijg je dus ook kosten, weg bel, verzekering, brandstof, onderhoud, reparaties, apk. Mijn man zit zijn hele leven in de auto's en ik weet wat hij kost :) ( voor een klant )

Zoals gezegd; hier rijden er best veel en is het ook gewoon goed te doen. Ze zijn hier niet snel hinderlijk voor ander verkeer.

En nee, het is geen ideale wereld, maar als iemand een brommobiel wil rijden, moet dat gewoon kunnen. Het is te gek voor woorden dat het door aso automobilisten niet kan.

Daarbij gaan de meeste ruiters ook op pad met hun paard, zowel in de trailer als onder de man en dan neem je ook veel risico's met een levend wezen.
Als je geen brommobiel kan rijden vanwege weggedrag van anderen, zou ik ook zeker niet meer te paard naar buiten gaan of ze in een trailer vervoeren.

Onderhoud ligt er ook weer aan wat eraan mankeert, waar je woont en of er een dealer/garage in de buurt zit.

In verhouding tot de aanschaf is een scooter ook duur als er iets mee is.

En iedereen begrijpt dat een trekker groter is. Ze rijden hier dagelijks in alle soorten en maten voorbij. Het gaat om het respect en geduld voor je medeweggebruiker.
En ja, je kan een brommobiel opzij drukken als je wil, maar al die kinderen op een fiets ook........

Maar goed, TS moet het zelf weten en Bokt is leuk om iets te vragen, maar naar een dealer gaan en echt gaan kijken en proberen geeft een veel betere indruk. Misschien wil je er wel nooit meer mee rijden na een testrondje........Of je vindt het ideaal.

Lawaai? Alsof scooters geen lawaai maken. Beiden komen hier voorbij en je herkent de geluiden wel, maar wat maakt geen geluid? Elektrische auto's..........En moet je daar zo blij mee zijn? Is ook niet geheel veilig gebleken, oa op parkeerplaatsen en in woonwijken en straten waar mensen ze niet horen aankomen.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:00

5000 was 20 jaar geleden he… De prijzen toen waren een stuk lager. Dus reken het dubbele. Nou daar heb je een prima auto voor.
Je kunt er van alles bijhalen mbt elektrische auto’s, dat is niet zo relevant. De EV’s maken overigens tegenwoordig wel geluid als ze langzamer rijden, juist om voetgangers en fietsers te laten horen dat er een voertuig nadert / langsrijd.

Qua onderhoud en garage, dat is waarom ik het benoemde. Zodat ts of andere die er over nadenken, dat kunnen onderzoeken voor dat ze er 1 aanschaffen.

Je kunt wel vinden dat mensen respect en geduld moeten hebben… Dat vind ik ook. Alleen de praktijk he die wijst toch echt wat anders uit. Ook kinderen op fietsen op drukke punten, dat is echt niet zonder gevaar.

Ts moet het zeker zelf weten en als ze voor een brommobiel gaat wens ik haar absoluut veel plezier en hele veilige kilometers met haar karretje.

tamary

Berichten: 29274
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:52

superpony schreef:
Ligt er toch echt aan wat je met elkaar gaat vergelijken. Wat voor auto koop je voor 5000 euro? En dan krijg je dus ook kosten, weg bel, verzekering, brandstof, onderhoud, reparaties, apk. Mijn man zit zijn hele leven in de auto's en ik weet wat hij kost :) ( voor een klant )

Zoals gezegd; hier rijden er best veel en is het ook gewoon goed te doen. Ze zijn hier niet snel hinderlijk voor ander verkeer.

En nee, het is geen ideale wereld, maar als iemand een brommobiel wil rijden, moet dat gewoon kunnen. Het is te gek voor woorden dat het door aso automobilisten niet kan.

Pavlovjes noemde ik ze altijd, brommobiel = inhalen ook als alles in 30km gebied dus 30 rijdt.
Mijn alto is goedkoper qua reparaties tot nu toe en dat is met evenveel km's. Verschil tussen verbruik en andere standaard kosten streept meer dan weg tegen de hogere reparaties.

luuntje

Berichten: 14013
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:04

Ik heb zelf geen brommobiel.
Geen idee qua kosten wat dat doet.

Op de weg (60 km per uur of harder) vindik ze enorm traag en hinderlijk. Ze zijn breed en je kan lastig inhalen.
Voor het fietspad zijn ze ook te breed.