Jullie gasverbruik

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
listiglistje

Berichten: 14415
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:42

Hier ook 18 en 19 graden, warm genoeg!

Al geeft de houtkachel wel veel warmte af. Maar dat is een ander soort warmte.

8nnemiek

Berichten: 43507
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 05:58

23 lijkt mij ook veel te warm, dat vind ik echt niet meer comfortabel.
Die 14,5 is het hier vooral als we niet thuis zijn en ‘s nachts. Als we thuis zijn en het buiten echt heel koud is dan gaat de elektrische kachel wel aan als de zon het niet op temperatuur krijgt. Dan stook ik meestal tot 15,5 of 16, afhankelijk van wat ik fijn vind aanvoelen.
Kleden in laagjes scheelt al heel veel.

Dorus

Berichten: 13258
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:20

sabine1979 schreef:
Hier in dec 134 kuub verbruikt :( ook weinig thuis, en anders onder de electrische deken.
Verwarming staat wel standaard op 16,5 graden. zo slecht is mijn huis niet geisoleerd.
November 48 kuub en oktober 4 kuub, vind het verschil nogal erg groot :(

Vergeet niet dat het weer extreem zacht is voor de tijd van het jaar en oktober en november dus relatief laag qua verbruik.

Wij zitten al sinds jaar en dag op maximaal 950 kuub per jaar. Daarnaast zijn wij de laatste maanden extreem zuinig. Afgelopen december hebben we 130 kuub verbruikt. Zo verkeerd zit je dus nog niet als je het mij vraagt.

Dorus

Berichten: 13258
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:24

Benzz schreef:
Suzanne F. schreef:
De 14,5 van Annemiek vind ik wel erg koud maar 23 zou ik echt naar van worden. Waarom zo warm??
Ik heb het 18 of 19 graden in huis.

Eens, ik werk veel thuis en heb de kachel overdag op 18 en savonds op 19. Op kantoor staat ie op 22 en daar word ik gewoon beroerd van. Hoezo zo warm! Trek een trui aan ipv een t shirt.

Hier zijn er een paar slimmeriken die continue de thermostaat op kantoor op 25 zetten. En gaan zeuren dat ik het raam open zet, omdat ik anders van m’n stokje ga.
Zelfs in de kantine, die het merendeel van de dag verlaten is, staat hij geregeld op 25!
Beleid is volgens mij 20, maar communiceren kunnen ze niet. Is iets wat jaren geleden ooit ingesteld is, maar 90% van wat er nu zit was er toen nog niet.

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:25

Met de huidige buiten temperaturen is stoken op 18 voor mij voldoende tijdens thuiswerken. Wel met dikke sloffen/sokken aan, anders is het net te fris. Als het buiten guurder en kpuider is, zal ik 'm wat hoger hebben ga ik vanuit. Iig moest hij in december wel op 19/20 om het comfi te houden met thuiswerken achter de computer.

December heb ik 53 m3 verbruikt. Het jaar ervoor 56 in december.

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:27

Wij hebben 115 m3 verbruikt in december. Verwarming op 18 in de kleine kamers als we daar zitten. Hebben een keer of 5 de woonkamer/keuken opgestookt naar 18/19.

Dus vind die 134 ook zo gek nog niet. Temperatuur was bij ons wel hoger, maar dat zijn echt de tados die het verschil maken. Dat we heel gericht kunnen verwarmen.

Overigens heb ik het met thuiswerken ook op 18. Dekentje omwikkelen, laagjes, warme pantoffels. Prima te doen.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:06

Ik heb het nieuwe termijnbedrag van Essent gekregen, maar kan volgens mij echt niet kloppen, ook al hebben we een variabel contract.
Voor de energie crisis zaten we op €130
Nu op €300
Advies is met prijsplafond €71
Dat is dus bijna de helft dan voorheen met de normale prijzen.

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:08

Hier ook 115 m3 in december verbruikt. Helaas was ik gister vergeten om mijn kachel naar 18 te zetten.

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:09

Esther_ schreef:
Ik heb het nieuwe termijnbedrag van Essent gekregen, maar kan volgens mij echt niet kloppen, ook al hebben we een variabel contract.
Voor de energie crisis zaten we op €130
Nu op €300
Advies is met prijsplafond €71
Dat is dus bijna de helft dan voorheen met de normale prijzen.

Wat is je normale prijs?

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:19

Ik heb van Essent een verlengaanbod gekregen >;)
Contract loopt de 15e af.
We betalen nu 125 p.m
en krijgen op de jaarrekening 900 euro terug.
Het aanbod voor 1 jaar vast is 348 euro p.m.
Maar het verbruik waar ze mee rekenen klopt niet.
Als ik het werkelijke verbruik ingeef kom ik op een maandbedrag van 200 euro uit.

Ik ga dus niet accoord met dat aanbod, bijna 2x zo duur.
Als ik nu niks doe, gaat hij dan automatisch over naar variabel?

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:23

purny schreef:
Esther_ schreef:
Ik heb het nieuwe termijnbedrag van Essent gekregen, maar kan volgens mij echt niet kloppen, ook al hebben we een variabel contract.
Voor de energie crisis zaten we op €130
Nu op €300
Advies is met prijsplafond €71
Dat is dus bijna de helft dan voorheen met de normale prijzen.

Wat is je normale prijs?


Je bedoelt de prijs boven het energieplafond? In ieder geval 3/4 zoveel als met het termijnbedrag van €130

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:24

ClaudiaHS schreef:
Ik heb van Essent een verlengaanbod gekregen >;)
Contract loopt de 15e af.
We betalen nu 125 p.m
en krijgen op de jaarrekening 900 euro terug.
Het aanbod voor 1 jaar vast is 348 euro p.m.
Maar het verbruik waar ze mee rekenen klopt niet.
Als ik het werkelijke verbruik ingeef kom ik op een maandbedrag van 200 euro uit.

Ik ga dus niet accoord met dat aanbod, bijna 2x zo duur.
Als ik nu niks doe, gaat hij dan automatisch over naar variabel?

Volgens mij gaat het idd anders naar variabel. Als de prijzen per kWh/m3 lager zijn dan prijsplafond, zou ik dit toch afsluiten en je maandbedrag zelf aanpassen.

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:32

Afbeelding
Dit is waar die mee kwam. Maar er wordt gerekend met 1500 kub gas en wij hebben minder dan 1000 verbruikt afgelopen jaar.

_Nancy

Berichten: 14108
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:43

122 m3 gas verbruik in december, € 398,91... Wat een geld zeg.
Ben heel benieuwd straks naar januari, wat dat prijsplafond doet met het bedrag.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:46

Een termijnbedrag van 356.. jeemig.. waarom kijken ze niet naar het werkelijk verbruik? Dat scheelt nogal denk?
Ik moet t van Eneco nog ontvangen, hoe ze dat vanaf januari gaan doen.. ben heel benieuwd..

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:50

Cer schreef:
Een termijnbedrag van 356.. jeemig.. waarom kijken ze niet naar het werkelijk verbruik? Dat scheelt nogal denk?
Ik moet t van Eneco nog ontvangen, hoe ze dat vanaf januari gaan doen.. ben heel benieuwd..

Ze kijken naar het gemiddelde van 3 jaar. Dus heb je net een woning gekocht en stookte de vorige bewoner veel: dan heb je dikke pech.

telt op reis gaan in de wintermaanden ook als gasbesparing? := :+

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:00

Esther_ schreef:
Ik heb het nieuwe termijnbedrag van Essent gekregen, maar kan volgens mij echt niet kloppen, ook al hebben we een variabel contract.
Voor de energie crisis zaten we op €130
Nu op €300
Advies is met prijsplafond €71
Dat is dus bijna de helft dan voorheen met de normale prijzen.

Dat is gek?

Ik zat voorheen bij Oxxio, betaalde 165€ per maand.
Toen met nieuwe prijzen vorig jaar jan werden mijn prijzen verdubbeld, maar door zuiniger te verbruiken en een relatief milde winter, heb ik ongeveer quitte gespeeld.
Sinds half nov zit ik bij Essent. Maandbedrag van toen was 365€. Nu met het prijsplafond is het advies rond de 175€. Dat is wel met zuiniger verbruik dan voorheen, maar komt aardig overeen met wat ik altijd heb betaald, dus ik vind het prima.

Wellicht dat jij/jullie ook minder verbruiken en dat dat wordt meegenomen in het advies?

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:03

Winged schreef:
Cer schreef:
Een termijnbedrag van 356.. jeemig.. waarom kijken ze niet naar het werkelijk verbruik? Dat scheelt nogal denk?
Ik moet t van Eneco nog ontvangen, hoe ze dat vanaf januari gaan doen.. ben heel benieuwd..

Ze kijken naar het gemiddelde van 3 jaar. Dus heb je net een woning gekocht en stookte de vorige bewoner veel: dan heb je dikke pech.

telt op reis gaan in de wintermaanden ook als gasbesparing? := :+

Het is daarna een heel karwei om je huis weer op temperatuur te krijgen. Been there done that

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:12

Ik vind het echt super irritant dat ze niet met de prijzen van 't plafond werken in hun app, maar de hoge tarieven laten zien. Die overigens zonder notie weer verhoogd zijn blijkbaar. Daar heb ik niets over gehoord. Oke, dat voel ik niet ivm het plafond maar ik dacht dat zomaar verhogen niet meer mocht???

Ik hou nu alles zelf maar bij. Volgens mijn berekeningen moet ik tot nu toe 6 euro betalen op m'n eind afrekening (ik betaal niets per maand, m'n termijn bedrag stond op 2,16). Dat komt voornamelijk door de achterlijke dure decembermaand, anders was het nog steeds een min bedrag ondanks het geen voorschot betalen. Langleven mijn mini huis, zonnepanelen, BTW vermindering en hogere vermindering enegiebelasifn vorig jaar _/-\o_). Eind rekening krijg ik 14 februari. Ben benieuwd of mijn berekening klopt.

Zo niet heb ik een potje achter de hand waar ik elke maand m'n oude termijn bedrag in heb gestopt.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:19

Tancreda4 schreef:
Ik vind het echt super irritant dat ze niet met de prijzen van 't plafond werken in hun app, maar de hoge tarieven laten zien. Die overigens zonder notie weer verhoogd zijn blijkbaar. Daar heb ik niets over gehoord. Oke, dat voel ik niet ivm het plafond maar ik dacht dat zomaar verhogen niet meer mocht???

Ik hou nu alles zelf maar bij. Volgens mijn berekeningen moet ik tot nu toe 6 euro betalen op m'n eind afrekening (ik betaal niets per maand, m'n termijn bedrag stond op 2,16). Dat komt voornamelijk door de achterlijke dure decembermaand, anders was het nog steeds een min bedrag ondanks het geen voorschot betalen. Langleven mijn mini huis, zonnepanelen, BTW vermindering en hogere vermindering enegiebelasifn vorig jaar _/-\o_). Eind rekening krijg ik 14 februari. Ben benieuwd of mijn berekening klopt.

Zo niet heb ik een potje achter de hand waar ik elke maand m'n oude termijn bedrag in heb gestopt.

Hoe kan dit dan? Je verbruikt toch altijd wel iets, dus je hebt toch altijd wel kosten?

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:29

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nog steeds heel blij met de overstap naar de Anwb. Deze maand verwacht ik niet de de buurt van het prijsplavond te komen.
Ze betekenen bij de Anwb het prijsplavond per maand ipv voor en na de jaarrekening.
Kosten tot nu toe €32 (50 kwH en 9 kuub gas)

Dorus

Berichten: 13258
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:37

Esther_ schreef:
Ik heb het nieuwe termijnbedrag van Essent gekregen, maar kan volgens mij echt niet kloppen, ook al hebben we een variabel contract.
Voor de energie crisis zaten we op €130
Nu op €300
Advies is met prijsplafond €71
Dat is dus bijna de helft dan voorheen met de normale prijzen.

Wordt er misschien rekening gehouden met wat je al hebt vooruit betaald voor de dure maanden januari & februari? Bij die vooruitbetaling is toen nog geen rekening gehouden met het energieplafond dus nu heb je eigenlijk teveel vooruit betaald.

Voor de crisis zaten wij op 150. Na onze eindafrekening begin augustus is dat omhoog gezet naar 300 en een maand later op advies van Eneco omhoog gezet naar 366. Als ik nu vergelijk wat ik in augustus t/m december aan voorschotten heb betaald en wat ik daadwerkelijk heb verbruikt dan heb ik t/m december ruim 550 euro "teveel" betaald. Dat is natuurlijk voor de resterende dure wintermaanden januari en februari en een beetje maart, maar die vallen nu een stuk goedkoper uit vanwege het prijsplafond (en de tarieven die per februari weer een beetje omlaag gaan).

Ik heb trouwens een hele analyse van mijn verbruik gemaakt op basis van gemiddelden van ons gebruik van de afgelopen 4 jaar een schatting gemaakt wat mijn verbruik gaat zijn t/m de volgende eindafrekening. Zelfs met mijn nieuwe verlaagde voorschot bedrag van 196 houd ik aan het eind van de rit nog zo'n 500 euro over. Hierbij ga ik er overigens vanuit dat we volledig onder het plafond blijven, iets wat voor gas zo goed als zeker is, maar voor energie nog wel eens anders uit kan vallen. Maar gezien de geringe hoeveelheid die eventueel boven het prijsplafond uitkomt en de "marge" die ik momenteel heb in mijn voorschotten maak ik me daar niet zo druk om.

PSvanLot

Berichten: 10187
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:47

Ik snap echt niks van dat prijsplafond, maar ga ook meteen toegeven dat ik me er niet in verdiept heb.

Mijn contract loopt nog tot oktober 2024.

Ik ga niet verlagen. Gebruik ze mooi als spaarrekening;)
Afbeelding

We zijn ieder jaar omlaag gegaan en gebruiken dit jaar minimaal gas door koken op inductie en een houtkachel. Had wel verwacht dat het stroom flink omhoog zou zijn door inductie en kokend waterkraan.
Afbeelding

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:52

purny schreef:
Het is daarna een heel karwei om je huis weer op temperatuur te krijgen. Been there done that

Ik laat de verwarming op 13/14 graden wanneer ik weg ben. Dus ik denk dat dat wel goed gaat komen :)

OleJon
Berichten: 2519
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:36

Ik had verwacht dat je in de app het kon zien betreft het prijsplafond, maar niet dus.
Ze kunnen je dus naaien waar je bij staat. Ook weer contact gezocht betreft de teruglevering, klopt ook weer niks van. Als ik tot 8 januari bij elkaar optel zit ik al op 20 Kw.
Terwijl hij bij maandelijks overzicht maar 6 kw aangeeft.

December was het precies hetzelfde verhaal, toen zeiden ze dat het wel klopte en ik het zelf niet snapte. Maar toen ik de screenshots stuurden draaiden ze snel bij en hebben ze het aangepast