Permacultuur

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9227
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:21

Voor grondverbetering kun je ook zoeken naar Russische smeerwortel ofwel Bocking14. Die zaait zichzelf niet uit maar heeft wel alle goede eigenschappen van de gewone smeerwortel. Ik merk volgend jaar of mijn stukjes wortel niet te klein waren om ze te vermeerderen.

In het licht van permaculture en dus meerdere functies hebben:
Bodemverbeteraar door dikkere wortels
Onkruid onderdrukken
Bijen lokker
Goede mulch, meerdere keren per jaar te oogsten
En ook leuk, ik vind het mooie planten
Goed door wortels te vermeerderen en eventueel te verkopen/ruilen/weggeven.

Je kunt ook pompoen zaaien, rechtstreeks op mest vinden ze fantastisch heb ik gemerkt. Maken mooi groot blad (gratis mulch) en natuurlijk pompoen. Daarna heb je weer mooie compost omdat de mest heeft kunnen rusten.

Sizzle

Berichten: 35743
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:45

jeetje77 schreef:
Kan ik dat inc het zaagsel gebruiken in de tuin. Als een soort "mulch"? Ze doen namelijk heel netjes hun behoefte op hun toiletbak.

Als ik deze uitspoel gebruik ik dat water al enige tijd voor mijn lavendel. Die doet het er goed op.


Zaagsel is sowieso niet ideaal voor konijnen omdat het scherp is aan de pootjes. Als vervanger kun he ook geperste houtkorrel gebruiken of vlas, beide doen het bij mij heel goed in de compost. De uitelkaargevallen houtkorrel gooide ik ook wel direct inclusief keutels onder dichte struiken maar het composteert zo snel dat dit eigenlijk haast zonde is.

Ik groei inderdaad ook ieder jaar pompoen om het compostrek heen en over de konijnenren voor schaduw (win win). Vorig jaar was echter een slecht jaar.

Dat met die aardpeer klinkt interessant.

Ik ben vandaag begonne met verwijderen van een stokoude naald boom die als vierkante heg gesnoeid is. Haast 2 meter diep. Hij staat precies op mijn enige mooie halfschaduw plek schuin boven de garage deur en is gewoon ontzettend lelijk (lees half-dood, de schimmel staat al op de stam). Daar kunnen juist mooie hangplanten staan (2 meter hoge muur).

8nnemiek

Berichten: 43519
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:26

Ik heb vandaag nieuwe folie besteld voor mijn tuinkas. Binnenkort even onder de naaimachine gooien, en dan kan ik hopelijk weer jaren vooruit :D

Aardpeer vind ik een leuke plant. Ze woekeren hier eigenlijk bijna niet, maar als je een knol uit de grond vergeet te halen dan staan ze er het jaar erop weer. Dat vind ik wel fijn eigenlijk :)) Ze staan nu 5 jaar later nog steeds op dezelfde plek als waar ik ze destijds geplant heb, dus in dat opzicht woekeren ze niet.
Ik eet ze graag, maak er graag frisse ovenschotels mee met kruiden en citroensap erop.

Ik zag hier tarwe voorbij komen. Heeft iemand dat al eens geplant om zelf meel van te maken?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-12-21 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Berichten: 7111
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:34

Nee, maar ik wil er op termijn wel wat mee gaan experimenteren. Net als haver. Maar goed, eerst maar eens een huis met een tuin, om eens te beginnen ;)

Matheno

Berichten: 7967
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:45

BillyJ schreef:
Je kan ze wel nog planten om loof te eten of idd om later te oogsten. Maar zoals dit jaar als ik te laat ben. Zet ik ze vaak toch nog en dan gaat het loof door de salade of op een toast kaas of ...

Iemand het ultieme alternatief voor paardenmest?
Ik heb zelf geen paarden meer en onze zelf gemaakte gouden grond (compost), helaas vorig jaar opgebruikt.
Nu dacht ik om compost aan te kopen, eventueel in kuubszakken, gezien ik een deel "nieuwe" moestuin wil maken en op erg zware klei/leem zit. Maarja .. misschien iemand met een beter idee?
Er is nu al (boom)blad opgegaan, smeerwortelblad en wat gemulchte mosterdzaad ed. Maar wil eigenlijk liefst direct al goede grond. Nu heb ik vorig jaar hugelbedden geprobeerd maar ik ben niet 100% fan. Ik zie dit wel goed werken over een jaartje of 4 bvb. Maar ik wil dus echt relatief snel, luchtige bedden creëren. Ik wil dit stuk bewust niet spitten oid want daarvan word de grond alleen slechter (ervaring en het zien van de moestuin buren hebben mij dat geleerd :') )



Ik zou gewoon een goede laag wormen compost strooien en daar bovenop mulch. Meteen een flinke boost voor het bodemleven

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:47

Ik wil kijken of we graan kunnen verbouwen in onze berm. De berm is eigen grond, maar de nutsen liggen er wel in. Dus de nutsbedrijven hebben het recht om het open te trekken voor onderhoud. En er mogen geen sterk diep wortelen de planten in. Dus granen zijn wat mij betreft een optie. Het is bijna 40 meter er dan 2,5 meter breed dus daar zou een kilo of 15 aan meel af moeten kunnen komen vermoed ik. Maar ik moet echt nog uitzoeken hoe en wat precies. Dus als iemand meer kennis heeft dan hoor ik het graag. Ik las in onderstaand boek (vandaag binnen gekomen) dat het wel handig is om voor de bodembedekking klaver te zaaien omdat granen geen dichte mat vormen en er daardoor veel onkruiddruk kan ontstaan.

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35743
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 20:14

Witte klaver neem ik aan?
Klaver trekt wel veel naaktslakken aan dus dat kan een nadeel zijn voor je jonge graan.

pien_2010

Berichten: 43927
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 15:23

Gelukkig nieuwjaar voor iedereen met veel tuinplezier.

Zo vandaag begonnen met de allereerste start, namelijk we hebben spullen besteld zodat we kunnen gaan beginnen met onze parkeerplaats aanleggen en onze tuin. Tevens begrijp ik nu waarom wisselteelt nu zo belangrjjk is in de perma cultuur.
Namelijk er wordt gecombineerd volgens 4 principes (leerde ik vanochtend van de online video):

1. Kleur van het blad;
2 Geur van het blad;
3. Bladtextuur;
4. fysieke ruimte van de plant.

Dit principe combineer je met "ronde"lijnen ipv rechten zodat je een georganiseerde chaos krijgt.

Daarmee bereik je dat de grond goed bedekt is én door al dat wisselen van geur en kleur krijg je dat plaaginsecten in de hand gehouden kunnen worden want ze vinden je tuin niet zo interessant. Een plaaginsect die graag kool eet heeft bv niet zoveel met wortels.
Tevens is het zo dat als je de verschillen toepast de planten niet elkaars concurrent zijn en je geen wisselteelt hoeft toe te passen daar anders je bodem teveel uitgeput raakt.
Het bnlijkt dat rood in de tuin zetten goed is want grote vlakken groen zijn extra aantrekkelijk voor plaagdieren. Veelal worden rode en paarse planten met rust gelaten want insecten zien die kleuren niet.

Door kleuren te mengen en door geuren te mengen dan maak je het moeilijker voor het insect om "zijn juiste plant te vinden" om daar de eitjes bv neer te leggen of slakken om die op te gaan eten.
Ook kruiden er tussen zetten zoals dille, tijm, salie mynth ea is ook goed want brengt verwarring.

Mocht het zo zijn dat plaaginsecten toch je tuin gevonden hebben, dan krijg je door de "chaos" dat de ellende klein blijft.
BV zet je de spruit naast de Savooiekool dan is dat goed want de verspreiding gaat trager van slakken en rupsen.
Zet je bv ijsbergsla en pluksla door elkaar dan blijft de slak op één plant of één blad, dus je plaagopbouw verloopt trager en het evenwicht blijft dan en dat is aanvaardbaar.

Tevens als je kijkt naar de palntenomvang (boven en ook wortels) dan heb je hetzelfde als het gaat om uitputting van de grond. Als je alleen maar wortelen of de zelfde kolen bij elkaar zet, dan hebben al planten hetzelfde nodig in de zelfde tijd van de grond als het om voedingsstoffen en mineralen gaat. Combineer je, bv uien naast kolen naast wortelen dan heb je een perfecte vraag voor de grond die dus niet uitgeput raakt. Vaak blijkt het zo te zijn dat wat je boven de grond ziet, ook onder de grond zo zal zijn. Dus combineer je veel dan heb je ook minder wisselteelt nodig. Ik vond hegt een hel fijne inhoudelijke video deze ochtend van Yggdrasil. Blij mee.

We hebben vanochtend naast wat we al hadden bij besteld en wellicht hebben we geluk en komen mensen eind februari naar ons toe voor een paar dagen en kan ik hen bv vragen om voor mij wat mee te nemen zoals die Egyptische ui e.a zaken. Dat scheelt behoorlijk wat porto kosten.

Tevens werd er verteld dat de mensen alles wat dichter op elkaar planten waardoor je weinig bruine stukken hebt , minder hoeft te mulchen in de zomer en dat als er geoogst wordt er gelijk iets anders opnieuw geplant wordt.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:45

Superleuk om zo'n enthousiaste samenvatting te lezen.

Ik heb tussen kerst en oud en nieuw weer zaden besteld bij Vreeken. Mijn budget had ik gesteld op €50,- en daar heb ik me redelijk aan gehouden... Ik heb alleen roze look extra besteld. Maar dat mocht van mezelf want dat zijn geen zaden maar bollen. O:) Hopelijk kan ik straks zaden of jonge plantjes met mensen ruilen voor meer diversiteit.

In mijn bestelling zit ook weer veel met een afwijkende kleur. Dat is inderdaad nuttig. Maar ook gewoon heel erg leuk.

Ik heb ook asperge zaden besteld. Groene en paarse. En nu zit er in mijn hoofd dat die mogelijk in het natte deel van onze tuin kunnen staan. Maar ik kan nergens vinden hoe nat te mogen staan... Iemand een idee? Ik wil het wel goed doen want asperge kost veel tijd tot je kunt oogsten. Ik wil eigenlijk niet nog een jaar 'verliezen'.

En meer ideeën voor het overstromingsgebied van onze vijver?
Ik heb er nu zwarte els, zwarte bes, adderwortel, lisdodde, iris, suikerwortel staan en heb onder andere rabarber zaad besteld om dat daar ook te proberen. De watermunt sloeg helaas niet aan vorig jaar. Maar misschien gaat dat zaad dit jaar nog wat doen...

pien_2010

Berichten: 43927
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 16:49

Ik vind het juist leuk om jouw stukje te lezen. Ik wilde net bokt wegklikken en toen zag ik jouw post Malenka. Inhoudelijk kan ik je nog niet adviseren, ik weet er niets vanaf. Wat ik zelf wel wat balend grappig vind, is dat ik besteld had en toen de nieuwe video binnen kwam met het verhaal van kleuren. Dus we zien wel. Ik heb voor 30 euro inclusief porto gekocht, want we hebben hier nog heel veel liggen van lieve cadeautjes die we gehad hebben. Dus ik hoef alleen nog die Egyptische ui.

Kaka

Berichten: 4827
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:12

Bij mijn weten mogen asperges juist niet nat staan, maar houden ze van een vrij droge, doorlaatbare grond. Als je op klei zit, kun je ze eigenlijk alleen in bakken kweken zodat ze droge voeten houden.

Prairy
Berichten: 9227
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:20

Als ik hier in mijn omgeving kijk Brabant Limburg, zijn alle asperge velden op zandgrond waar zeker geen water op staat. Denk inderdaad dat ze niet zo van natte voeten houden

En wat een leuke samenvatting Pien :)

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:48

Ze gaan zeker in zand. Daar pas ik dan toch een stukje grond voor aan. Er zijn meer planten die graag wat zanderiger staan. Maar dan zal die plek bij de vijver wel in mijn hoofd hebben zitten omdat ik daar niet dagelijks kom en er graag wat hogers wil hebben. Dus dan komen ze juist vlak bij het huis... Daar zit in verband met de bouw al veel zand in de grond en het ligt hoger dan de rest van het terrein.

JudithO

Berichten: 7111
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:57

Leuke samenvatting inderdaad pien! Ik krijg morgen weer een nieuw filmpje binnen, ik loop wat achter vergeleken met jou.
Het gemengd zaaien en planten ziet er ook heel gezellig uit en wil ik graag eens proberen.

pien_2010

Berichten: 43927
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 19:02

JudithO schreef:
Leuke samenvatting inderdaad pien! Ik krijg morgen weer een nieuw filmpje binnen, ik loop wat achter vergeleken met jou.
Het gemengd zaaien en planten ziet er ook heel gezellig uit en wil ik graag eens proberen.


Oeps dan mag ik het dus eigenlijk niet verklappen!

JudithO

Berichten: 7111
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:45

Haha van mij mag je hoor! Dan kan ik mooi op andere dingen letten als ik hem straks krijg :)
Ik heb zelfs op de universiteit al eens een vak gevolgd in permacultuur, dus veel dingen had ik al eens eerder gehoord. Alleen ver weg gezakt.

pien_2010

Berichten: 43927
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 21:12

OK, want voor mij is het een fijne manier. Ik maak mijn aantekeningen. Ik probeer de kern samen te vatten op bokt. En dan leg ik het manlief uit. En dan zit het er echt wel in.

loveslimpie

Berichten: 1729
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:03

Ik ben er ook blij mee, hoor Pien!

Gezien de enorme levertijd van Vreeken heb ik dit jaar mn aankopen bij de bolster gedaan. Dan maar wat minder speciaals, maar wel binnen 2 werkdagen (tussen kerst en nieuw jaar) geleverd :j

Dit jaar wil ik naast een hoop groenten ook meer verschillende bloemen kweken. Ik heb afgelopen jaar Tagetes(afrikaantjes) en oost indische kers gehad en daarvan de zaden geoogst, dus die hoop ik dit jaar weer te kunnen gebruiken. Daarnaast heb ik Goudsbloem, saffloer en cosmea besteld. Ik ben heel benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien :D

Verder ben ik na aan het denken over hoe en wat met compost bakken. De buurman heeft hier 2 tonnen staan en die heb ik afgelopen jaar gekscherend giertonnen genoemd, aangezien dat qua geur het meest overeen kwam.. Ook weet ik nog niet waar ik ze het beste kan neerzetten. Wellicht moet ik het projectje nog even parkeren totdat ik de moestuin bakken gemaakt heb..

8nnemiek

Berichten: 43519
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:19

Ik koop ook graag bij Bolster :j Heel goede ervaringen mee, de zaden zijn altijd 'vers', kiemen fantastisch en de planten zijn altijd van erg goede kwaliteit.

Prairy
Berichten: 9227
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 01:47

Ik had bij Vreeken hun saffraan krokussen gekocht, 1000 stuks en die zijn nu in grote getale op aan het komen. Staan tegen de zijkant van de heuvel boven de poel, onder de amandel bomen. Ben zo benieuwd hoe dat eruit ziet als ze allemaal in bloei staan! Hopelijk houdt het warme weer voor de krokussen nog even aan. Al mag het voor de muggen wel weer even goed koud worden...

pien_2010

Berichten: 43927
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 09:28

Gaaf 1000 krokussen en saffraan is mooie kleur. Hier is alles zo vreselijk duur. Van vrienden een heel pakket bollen gehad en paar dagen later kwam nog een pakket. Ik hoop zo dat ze op komen, waren er wel 250 stuks.

Sizzle

Berichten: 35743
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:32

Ga je de saffraan ook oogsten?
Ik heb even gemist waar je woont Prairy, is in NL de grond niet te dicht en te nat voor saffraan?

Edit, ah Limburg.
Ben beniewd of ze het goed blijven doen.

Prairy
Berichten: 9227
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:01

Ik zit op pure zandgrond, grens Brabant Limburg België, maar die heuvel is pas 2 jaar geleden aangelegd dus relatief losse grond. Het idee is dat de koude lucht naar beneden in de poel zakt en dat wat tegen/op de heuvel staat met warmte krijgt zo en meer zon.

Ik hoop wel om het te gaan oogsten, of het ooit rendabele verkoop wordt geen idee maar het bloeit lekker laat in het jaar dus kleur maar vooral ook voedsel voor de beestjes :)

Ze waren in de aanbieding omdat het seizoen eigenlijk al ten einde was, ik geloof iets van 200 euro voor 1000 stuks.

8nnemiek

Berichten: 43519
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:19

Mijn vader heeft toevallig ook afgelopen jaar een stuk of 100 saffraan bollen gekocht. Gewoon met verstand op 0 overal tussen de borderplanten in geplant, dus ik ben benieuwd of het wat wordt :') Hij ziet zichzelf al helemaal rijk worden van de saffraan _O-

Ik ben heel benieuwd hoe ze bij jullie groeien, Prairy!

pien_2010

Berichten: 43927
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 12:38

Citaat:
Hij ziet zichzelf al helemaal rijk worden van de saffraan
Je moet toch wat als ouder want zijn kind heeft een zeilboot om op te knappen gekocht, dus die zal het schip met dukaten echt niet binnen de familie gaan brengen := , dus dat zal hij echt zelf moeten doen :D