Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7547
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:50

Ik zit trouwens bij Greenchoice en daar kun je het stroomverbruik per uur zien in de app.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:54

Nico12 schreef:
@ikke waarop baseer je dat het verbruik belachelijk hoog is.? Wat klopt er niet aan de berekening waar ik stel mogelijk normaal verbruik. Mogelijk omdat de foto van de verwarmingsinstallatie ontbreekt.

Ik heb vanuit mijn vak en werk een aardig beeld van wat "normaal" is en dit is dat niet.

Als je 733kWh per maand verstookt, komt dat overeen met 24/7, 31 dagen lang een kachel van 1000W aan hebben staan.
Zoveel vermogen voor iemand die zelden thuis is? Dat trekt zelfs een slechte warmtepomp niet.....
Januari en februari waren koudere maanden maar het verbruik haalt nauwelijks 2/3? Leg uit!

Tiggs schreef:
Ik zit trouwens bij Greenchoice en daar kun je het stroomverbruik per uur zien in de app.

Zoals al uitgelegd, dat heeft geen zin omdat je de data uit de meter gepresenteerd krijgt.
Je kunt van de gemiddelde bewoner niet verwachten dat ie in detail beeld heeft van z'n apparaten en verbruik.

8nnemiek

Berichten: 43515
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:02

Wij gebruiken op onze boot een kachel van 2000W om de zitruimte te verwarmen. Die draait de hele dag om het op temperatuur te houden, en dat is een (wel slecht geïsoleerde) kleine ruimte van pakweg 15m2.
2000W, 16 uur per dag, = 32kWh per dag en dus al bijna 1000kWh per maand als je zo'n kacheltje elke dag overdag aan zou hebben. Dat gaat best hard. Zeg dat hij maar de helft van de tijd thuis is, maar dan wel met 2000W verwarmt, dan zit je al op 500kWh. Tel daar het normale verbruik bij op, en de boiler, dan kun je zomaar wel eens aan de 700kWh komen in een koude maand.

Nico12
Berichten: 817
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:44

@ikke, vanuit mijn vak/ werk is die 733 KWh voor een Scop 1 studio normaal. En voor puur verwarmen is het eerder richting de 600 KWh. Immers het standaard stroomverbruik en douche moet er nog van af.

Spenk
Berichten: 21861
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:33

De maanden dat het zo hoog is zijn december tot en met maart. Precies de maanden waarin het het afgelopen jaar koud is geweest.

Als je dan elektrisch verwarmd én dagelijks doucht wat dus ook met elektriciteit is ja dan gaat het heel hard.

Familie van mij heeft voor een studio volledig elektrisch vergelijkbaar verbruik als dit is.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:35

Nico12 schreef:
@ikke, vanuit mijn vak/ werk is die 733 KWh voor een Scop 1 studio normaal. En voor puur verwarmen is het eerder richting de 600 KWh. Immers het standaard stroomverbruik en douche moet er nog van af.

Als je mrt 2022 t/m febr 2023 optelt, kom je op 4808 kWh.

Jullie gaan compleet voorbij aan de info dat de broer van TS vrijwel niet thuis is, buiten de deur eet en een moderne, kleine studio heeft.

Wat zou een redelijk goed geïsoleerd huisje van ca 70m² dan mogen verbruiken als iemand permanent thuis is (kantoor aan huis)?

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:41

ikke schreef:
Nico12 schreef:
@ikke, vanuit mijn vak/ werk is die 733 KWh voor een Scop 1 studio normaal. En voor puur verwarmen is het eerder richting de 600 KWh. Immers het standaard stroomverbruik en douche moet er nog van af.

Als je mrt 2022 t/m febr 2023 optelt, kom je op 4808 kWh.

Jullie gaan compleet voorbij aan de info dat de broer van TS vrijwel niet thuis is, buiten de deur eet en een moderne, kleine studio heeft.

Wat zou een redelijk goed geïsoleerd huisje van ca 70m² dan mogen verbruiken als iemand permanent thuis is (kantoor aan huis)?


Als iemand niet thuis is wil het niet zeggen dat hij geen verwarming aan kan hebben. Zeker als de elektrisch is kan dit heel goed dit hoge verbruik geven. 2000watt per uur trekt een kacheltje zomaar.

Voordat je hier een uitspraak over kan doen moet je eerst weten wat hij allemaal heeft draaien.

Spenk
Berichten: 21861
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:44

@ikke je hoeft niet thuis te zijn om de verwarming te laten branden. TS zegt haar broertje de verwarming savonds terug naar 16 zet. Dat lees ik als overdag staat die dus hoger.

Nou dan wil het wel hoor als de verwarming de hele dag staat te loeren in de winter en je ook nog eens dagelijks gaat douchen.

Sansevieria
Berichten: 4229
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:48

De vraag die mij eerder zou interesseren is, hoe word die studio van 30m precies verwarmd?
Aangezien er geen gas is en geen warmtepomp?

En wat is de warmwater-voorziening? Boiler?

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:50

Wij hadden vorige winter een elektrische verwarming in de bijkeuken (10m2 groot) staan om te zorgen dat de wasmachine die daar stond niet zou bevriezen. Stond op de laagste stand 24/7 aan. Dat ding trok toen 500 kwh per maand. De rekening was iets boven de 700kwh toen die maand. Kachel de deur uit en we zaten toen op 220 de maand erna. Dat ene kacheltje, formaat van 50cm breed en 80cm hoog maakte het verschil.
Gezien de maanden met de pieken zou ik het in zoiets zoeken (kachel, boiler, etc).

Nico12
Berichten: 817
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:59

ikke schreef:
Nico12 schreef:
@ikke, vanuit mijn vak/ werk is die 733 KWh voor een Scop 1 studio normaal. En voor puur verwarmen is het eerder richting de 600 KWh. Immers het standaard stroomverbruik en douche moet er nog van af.

Als je mrt 2022 t/m febr 2023 optelt, kom je op 4808 kWh.

Jullie gaan compleet voorbij aan de info dat de broer van TS vrijwel niet thuis is, buiten de deur eet en een moderne, kleine studio heeft.

Wat zou een redelijk goed geïsoleerd huisje van ca 70m² dan mogen verbruiken als iemand permanent thuis is (kantoor aan huis)?


Uit de info van TS blijkt niets over een "moderne" studio. Onder modern wil ik niet alleen een studio verstaan die recent gebouwd is maar die tevens bewezen ruimschoots voldoet aan de richtlijnen RVO. Studio met Scop 1 is nog steeds mogelijk en dat is goedkoop investeren kwa verwarming maar hoge stroomkosten. Met Scop 1 zijn de verbruikskosten elektrisch hoger dan met gas hetgeen de bedoeling niet kan zijn.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:05

Nico12 schreef:
Uit de info van TS blijkt niets over een "moderne" studio. Onder modern wil ik niet alleen een studio verstaan die recent gebouwd is maar die tevens bewezen ruimschoots voldoet aan de richtlijnen RVO. Studio met Scop 1 is nog steeds mogelijk en dat is goedkoop investeren kwa verwarming maar hoge stroomkosten. Met Scop 1 zijn de verbruikskosten elektrisch hoger dan met gas hetgeen de bedoeling niet kan zijn.


Nieuwbouw 2022. Volgens het bouwbesluit mag elektrische verwarming met een Scop van 1 niet als hoofdverwarming.

Een inductieketel mag dan ook niet toegepast worden bij nieuwbouw etc.

Nico12
Berichten: 817
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:11

robert45 schreef:
Nico12 schreef:
Uit de info van TS blijkt niets over een "moderne" studio. Onder modern wil ik niet alleen een studio verstaan die recent gebouwd is maar die tevens bewezen ruimschoots voldoet aan de richtlijnen RVO. Studio met Scop 1 is nog steeds mogelijk en dat is goedkoop investeren kwa verwarming maar hoge stroomkosten. Met Scop 1 zijn de verbruikskosten elektrisch hoger dan met gas hetgeen de bedoeling niet kan zijn.


Nieuwbouw 2022. Volgens het bouwbesluit mag elektrische verwarming met een Scop van 1 niet als hoofdverwarming.

Een inductieketel mag dan ook niet toegepast worden bij nieuwbouw etc.


Zolang het verkocht wordt dan zal men regels omzeilen. Bijvoorbeeld niet nagelvast. Verder lees ik richtlijnen, laat het RVO dan duidelijker zijn met definitie hoofdverwarming.
Kleine studios zijn beroerd te verwarmen. Warmtepomp lucht/ water is plaats en geluid probleem. Douche zou ik voor 1 persoon kiezen Flexterm met Scop 1 wegens weinig stilstand verliezen. Anderzijds wat is veel elektrisch verbruik, ik kom wekelijks in woningen, met warmtepomp, die tussen de 8000 tot 15.000 KWh jaarlijks verbruiken.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 05-09-23 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Re: Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:15

Ik heb het ook eens gehad. Ik woonde in een flat en zou in m’n eentje meer verbruiken dan de hele flat samen. Bleek dat de energiemaatschappij het makkelijk wilde wegzetten op 1 adres. Uiteindelijk hebben ze dit opgelost.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:16

robert45 schreef:
Nico12 schreef:
Uit de info van TS blijkt niets over een "moderne" studio. Onder modern wil ik niet alleen een studio verstaan die recent gebouwd is maar die tevens bewezen ruimschoots voldoet aan de richtlijnen RVO. Studio met Scop 1 is nog steeds mogelijk en dat is goedkoop investeren kwa verwarming maar hoge stroomkosten. Met Scop 1 zijn de verbruikskosten elektrisch hoger dan met gas hetgeen de bedoeling niet kan zijn.


Nieuwbouw 2022. Volgens het bouwbesluit mag elektrische verwarming met een Scop van 1 niet als hoofdverwarming.

Een inductieketel mag dan ook niet toegepast worden bij nieuwbouw etc.

Nog los daarvan, je kunt een heel topic vol argumenten aanvoeren, prima, maar als we het normaal vinden dat een studio net zoveel verbruikt als een willekeurige vrijstaande woning, dan gaat er ergens iets niet goed bij jullie!

Nee, ik kan niet 100% uitsluiten dat de broer van TS iets onhandigs doet, maar afgaand op gemiddelde verbruikscijfers, zit hij fors te hoog, linksom of rechtsom.

Mama3
Berichten: 1825
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 01:15

Ik ben bang dat mijn broertje de hele dag de kachel heeft aangelaten en geen idee heeft dat je deze bij thuiskomst een uurtje aan kunt zetten en dan weer uit.

Ik ben er inmiddels ook achter dat de studio geen 30 maar 20 m2 klein is maar wel wordt verwarmd dmv een elektrische kachel.

Uit zijn bericht kan ik niet echt duidelijk opmaken of hij de kachel op 16 zet als hij thuis is of dat het de hele dag 20 graden is en hij hem op 16 grd zet als hij naar bed gaat.

De achterzijde bestaat volledig uit glas, waar de hele dag de zon op staat. Hij zou de kachel niet eens aan hoeven te doen.

Ik vrees dat het toch ergens zijn eigen schuld is doordat hij onnodig de kachel aan heeft wanneer hij er niet is en geen idee heeft van verbruik, kosten etc.

Ik ga er morgenmiddag weer mee verder..

8nnemiek

Berichten: 43515
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 06:04

Zonde van het geld natuurlijk, maar fijn dat jullie dan toch de oorzaak waarschijnlijk gevonden hebben en hij er in het vervolg beter op kan letten.
Kijk ook even naar die boiler. Simpele trucjes als een waterbesparende douchekop kan ook al veel schelen als hij graag lang doucht.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:42

ikke schreef:
Nog los daarvan, je kunt een heel topic vol argumenten aanvoeren, prima, maar als we het normaal vinden dat een studio net zoveel verbruikt als een willekeurige vrijstaande woning, dan gaat er ergens iets niet goed bij jullie!

Nee, ik kan niet 100% uitsluiten dat de broer van TS iets onhandigs doet, maar afgaand op gemiddelde verbruikscijfers, zit hij fors te hoog, linksom of rechtsom.


Het zijn hele normale verbruikscijfers als je elektrisch wilt verwarmen. Zeker als dit de hele dag aanstaat. Is het veel dat zeker maar niet onverklaarbaar.

MarliesV

Berichten: 15264
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:54

TS, gezien het verloop van het verbruik (winter hoger, zomer minder) lijkt het inderdaad in het elektrisch verwarmen te zitten.

Is je broertje uit te leggen hoe hij er wel mee om moet gaan? Dus uit/15 graden als hij weg gaat of gaat slapen en op 20 als hij thuis wil zitten?

Sneu hoor dat hij er zo achter moet komen en dan ook nog eens zo'n hap geld moet betalen.

Als je er mee bezig gaat, is het ook verstandig om even goed naar zijn huidige energiecontract en voorschot te kijken. Zodat hij niet weer voor zo'n verrassing komt te staan.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:54

robert45 schreef:
ikke schreef:
Nog los daarvan, je kunt een heel topic vol argumenten aanvoeren, prima, maar als we het normaal vinden dat een studio net zoveel verbruikt als een willekeurige vrijstaande woning, dan gaat er ergens iets niet goed bij jullie!

Nee, ik kan niet 100% uitsluiten dat de broer van TS iets onhandigs doet, maar afgaand op gemiddelde verbruikscijfers, zit hij fors te hoog, linksom of rechtsom.


Het zijn hele normale verbruikscijfers als je elektrisch wilt verwarmen. Zeker als dit de hele dag aanstaat. Is het veel dat zeker maar niet onverklaarbaar.

Ze zijn best te verklaren maar als je dit als "normaal verbruik" weg wil zetten, heb je toch een bijzonder beeld van wat "normaal" is.

Het is niet normaal als een studio van 20m² meer verbruik heeft dan een twee-onder-een-kap woning van ca 120m².

Tieme
Berichten: 4988
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:57

Mama3 schreef:
Ik ben bang dat mijn broertje de hele dag de kachel heeft aangelaten en geen idee heeft dat je deze bij thuiskomst een uurtje aan kunt zetten en dan weer uit.

Ik ben er inmiddels ook achter dat de studio geen 30 maar 20 m2 klein is maar wel wordt verwarmd dmv een elektrische kachel.

Uit zijn bericht kan ik niet echt duidelijk opmaken of hij de kachel op 16 zet als hij thuis is of dat het de hele dag 20 graden is en hij hem op 16 grd zet als hij naar bed gaat.

De achterzijde bestaat volledig uit glas, waar de hele dag de zon op staat. Hij zou de kachel niet eens aan hoeven te doen.

Ik vrees dat het toch ergens zijn eigen schuld is doordat hij onnodig de kachel aan heeft wanneer hij er niet is en geen idee heeft van verbruik, kosten etc.

Ik ga er morgenmiddag weer mee verder..



En heb je het dan over een "centrale" electrische kachel of een losse kachel?
Misschien even kijken ophet een kachel is die door blijft loeien of dat hij een thermostaat heeft en zelf afslaat bij de juiste temperatuur?

Ik heb afgelopen winter de woonkamer van 30m2 verwarmd met een electrische kachel. Hij heeft een thermostaat en slaat af wanneer hij de ingestelde temperatuur bereikt heeft. Tussendoor warmt hij bij dalingen op zeer laag vermogen bij. Ding is aardig zuinig en ik zat inclusief al m'n andere apparaten die aan hebben gestaan nog onder de 250 kwh per maand aan verbruik.
Dus mocht het een losse kachel zijn dan kan je kijken voor een zuiniger model.

prompter

Berichten: 11413
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:58

Ik heb ooit bij een energiebedrijf gewerkt en mijn eerste gedachte was ook "oei, elektrische kachel". Kun je je broer er wellicht mee helpen door bijv. een briefje op de voordeur te hangen die hij ziet als hij weg gaat met "kachel uitzetten" ?

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:59

Heb je al gecheckt of de leverancier wel de juiste EAN code heeft aangemeld?

Ik werk bij een leverancier. Het komt dagelijks voor dat mensen een verkeerde meter in levering hebben. Bij vreemde meterstanden checken wij dit als eerste.

Verder is het verbruik (veel te) hoog, maar loopt wel mee in lijn van verbruik per maand. Daarom vermoed ik geen kapotte meter.

Download de app UMeter. Deze werkt samen met alle netbeheerders en hierop kun jij het verbruik van je broer ook inzien. Wel moet je inloggen dus daar heb je je broer even bij nodig.

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:03

Het kán ook echt hard gaan hoor. Wij verbruikten in juli (schrik niet) bijna 1100 kWh. Maar verklaarbaar. Geen gas, dus elektrische boilers, veel verlichting rondom huis en bijgebouwen (allemaal LED, maar wel de hele nacht aan vanwege veiligheidsredenen en omdat het mooi is), altijd samen thuis, veel koken (oven, vaatwasser, Airfryer), twee koelkasten en twee vriezers want we wonen drie kwartier van de supermarkt dus altijd voorraad. En een bloedhete maand, dus vaak de ventilator en/of airco aan. Die airco is inmiddels 12 jaar oud en koelt het hele huis (dubbele motor).

Gelukkig is de stroom in Spanje een stuk goedkoper dan in Nederland. Nieuwe leverancier, betere prijzen. Vorig jaar dik 500 euro, nu 210 euro voor de maand juli. En dat is dan alles, want geen andere energiebronnen behalve een gasfles in de BBQ.

Mijn dochter, alleen, werkt drie dagen thuis, studio van wel 70m2 betaalt 46 euro per maand hier in Nederland.

Sansevieria
Berichten: 4229
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:07

ikke schreef:
Ze zijn best te verklaren maar als je dit als "normaal verbruik" weg wil zetten, heb je toch een bijzonder beeld van wat "normaal" is.

Het is niet normaal als een studio van 20m² meer verbruik heeft dan een twee-onder-een-kap woning van ca 120m².


Niemand zegt hier geloof ik dat het normaal is, maar wel verklaarbaar.
Ja, verboden door bouwbesluit, maar blijkbaar worden regels omzeild om toch een volledig elektrische cv te plaatsen met een cop1 waarde:
https://www.vakbladwarmtepompen.nl/8821 ... nks-verbod

En ja, dat verbruik is zoals Nico en Robert ook al aangeven dan zo achterlijk hoog.

Ik gaf het eerder in dit topic ook al aan (want dat vermoeden had ik al) dat dit in een tijd waarin iedereen minder energie zou moeten gebruiken belachelijk is.
Hoegenaamd vanwege het mileu van het gas af, en daardoor vele malen meer energie gebruiken.

In aanschaf goedkoop, op de eerste blik milieuvriendelijk, maar dat in werkelijkheid helemaal niet zijn, met voor de verbruiker torenhoge kosten.

De tip die ik voor ts heb, probeer eerst duidelijk te krijgen hoe en met wat er verwarmd word, en dan evt een onderzoek van de meter aan te vragen.
Kunnen jullie daarna bekijken welke stappen er verder genomen kunnen of moeten worden.