Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dark7
Berichten: 189
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:24

Is er toevallig een medewerker van een bank hier op bokt? We hebben wat vragen

Moska

Berichten: 3417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:35

Ja ik (en ook nog afdeling hypotheken)

Tientjeblij
Berichten: 527
Geregistreerd: 18-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:16

Waar ik onlangs nog postte dat ik er moedeloos van werd hebben we vandaag gehoord dat ons bod is geaccepteerd. Volgende week laten keuren, heeft iemand nog tips voor een goede keurden regio Utrecht?

mavantos

Berichten: 3661
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:53

Tientjeblij schreef:
Waar ik onlangs nog postte dat ik er moedeloos van werd hebben we vandaag gehoord dat ons bod is geaccepteerd. Volgende week laten keuren, heeft iemand nog tips voor een goede keurden regio Utrecht?


Even vragen aan je aankoopmakelaar of hypotheekadviseur! Die weten wie het beste zijn in jouw regio.

Volgens mij werkt Homekeur landelijk.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:19

Tientjeblij schreef:
Waar ik onlangs nog postte dat ik er moedeloos van werd hebben we vandaag gehoord dat ons bod is geaccepteerd. Volgende week laten keuren, heeft iemand nog tips voor een goede keurden regio Utrecht?


Geen tips maar wel gefeliciteerd! Wat fijn! Wederom een kluswoning waar je op geboden hebt?

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:53

Je kunt ook laten keuren via Vereniging Eigen Huis. Daar krijg je een behoorlijk uitgebreid rapport, voor zover ik weet. Wij hebben zelf laten keuren door Huiskleur en daar waren we achteraf niet zo blij mee (inspecteur zei dat een balk wat krom was, terwijl het een flinke lekkage bleek).

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:46

Wat voor keuring heb je nodig? Bouwkundig of voor je hypotheek?

Maar gefeliciteerd! Wat fijn dat het opeens zo snel kan gaan.

Hier ook opeens totale omslag. Heel spannend en leuk. We zijn vooral veel aan het tekenen hoe we willen renoveren en indelen. Dinsdag een eerst afspraak bij een architect die vaker dit soort projecten heeft begeleid.
Je moet wat tijdens het wachten op hypotheekzaken.

Tientjeblij
Berichten: 527
Geregistreerd: 18-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:29

Bouwkundige keuring, dit zou geen klushuis moeten zijn. Ik ga even kijken. We vermoeden dat er wel het een en ander uit gaat komen dus wil zeker een goede keurdenr hebben

Bellex

Berichten: 9307
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:37

Wij hebben van vereniging eigen huis gehad, en dat was echt een hele goede en fijne keurder!

Rosa_

Berichten: 3324
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:48

Ons huis is inmiddels definitief verkocht. Dertien bezichtigingen, tien biedingen waarvan 9 boven de vraagprijs, 2 echt met kop en schouders er bovenuit dus voor die met de beste voortgekomen (geen voorwaarden). Blijft bizar dus wat de markt doet.

joke165

Berichten: 522
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:58

Hoi allemaal, wij zijn ook al een tijdje op zoek naar een huis en grijpen ook steeds mis. We overbieden wel en soms zitten we er dichtbij, maar we hebben wel vaak de voorwaarde bouwtechnische keuring (want het zijn dan huizen van bijv. 40 jaar oud) en dan loopt het mis omdat we deze voorwaarde hebben. We merken dat er erg veel mensen zonder die voorwaarde bieden......... En ik vind dat toch tricky want je ziet lang niet alles zelf. Wat zijn jullie ervaringen? En aan de bieders onder ons, bieden jullie onder voorwaarde van een bouwtechnische keuring?

Tink89
Berichten: 2998
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:19

Nooit, want die bouwkundigen zien niet meer dan wijzelf met een vochtmeter en een camera.

pantarhei

Berichten: 9093
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:11

Je kan ook bouwkundige keuring doen in je bedenktijd

Kieffertje

Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:53

Wat neem je dan op over de bouwtechnische keuring? Een algemeen voorbehoud ('we bekijken daarna of we het nog willen') of een bepaald maximum bedrag voor de direct noodzakelijke kosten? Als je dat laatste doet, heeft de verkoper al meer zekerheid.

Jessica_1998

Berichten: 3406
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:25

pantarhei schreef:
Je kan ook bouwkundige keuring doen in je bedenktijd


Dit hebben wij ook gedaan bij ons huis & hadden voor onszelf het idee dat als het boven de 5000 euro aan noodzakelijk onderhoud kwam, dan konden we er nog vanaf zien omdat het tijdens de bedenktijd was

Fitzroy

Berichten: 25205
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:44

Maar dat moet je dan toch ook aangeven aan de verkopers ? Dan snap ik wel dat ze aan anderen de voorkeur geven.

joke165

Berichten: 522
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 17:59

Kieffertje schreef:
Wat neem je dan op over de bouwtechnische keuring? Een algemeen voorbehoud ('we bekijken daarna of we het nog willen') of een bepaald maximum bedrag voor de direct noodzakelijke kosten? Als je dat laatste doet, heeft de verkoper al meer zekerheid.


Ja een maximum van 10.000 direct noodzakelijke kosten. Dus in principe is het dan een formaliteit tenzij er echt ernstige gebreken zijn die veel geld kosten.

Dus ik snap het niet..... Want stel er komt later een verborgen gebrek naar voren zoals zwam als je dan geen bouwtechnische keuring hebt gedaan, dan heb je toch ook niet voldaan aan je onderzoeksplicht?

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:12

joke165 schreef:
Kieffertje schreef:
Wat neem je dan op over de bouwtechnische keuring? Een algemeen voorbehoud ('we bekijken daarna of we het nog willen') of een bepaald maximum bedrag voor de direct noodzakelijke kosten? Als je dat laatste doet, heeft de verkoper al meer zekerheid.


Ja een maximum van 10.000 direct noodzakelijke kosten. Dus in principe is het dan een formaliteit tenzij er echt ernstige gebreken zijn die veel geld kosten.

Dus ik snap het niet..... Want stel er komt later een verborgen gebrek naar voren zoals zwam als je dan geen bouwtechnische keuring hebt gedaan, dan heb je toch ook niet voldaan aan je onderzoeksplicht?

En hoe komt dat volgens jou dan precies aan de orde in een bouwtechnische keuring? Is jouw stelling dan dat je alléén kunt voldoen aan je onderzoeksplicht door middel van een bouwtechnische keuring, ook al komt zoiets als zwam daar vaak helemaal niet naar voren?

pantarhei

Berichten: 9093
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:55

Zwam komt wel degelijk naar voren bij een goede bouwkundige keuring, bij ons wel in elk geval

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:59

Dat ligt er maar net aan waar het zit... als het onder je vloer zit zien ze dat dus niet, net als verrotte balken etc.

Maar goed, punt is dat er meerdere manieren zijn om aan je onderzoeksplicht te voldoen, als je, zoals iemand anders ook al schreef, iemand meeneemt met bouwtechnisch inzicht, een vochtmeter en een camera, dan kom je net zo ver.

listiglistje

Berichten: 14415
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:13

Ik had bij de 1e bezichtiging een gepensioneerde bouwkundige /timmerman meegenomen.
Die heeft honderden huizen gebouwd en verbouwd in zijn leven,ook voor zijn eigen kinderen.
Die ziet echt alles :D

Misschien ook een tip om dat te doen ?
Ik zou als verkoper ook kiezen voor diegene zonder bouwkundige keuring.

Overigens is een huis van 40 jaar niet oud.
Huizen na 1990 is sowieso heel weinig risico.

joke165

Berichten: 522
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:22

Ja iemand direct meenemen is het meest handige. Dat hebben wij ook al wel eens gedaan, maar diegene heeft een drukke agenda en dat moet maar net passen, want je mag al blij zijn dat je de kans krijgt om te bezichtigen op dag x tijdstip x.

Ik heb het nu over huizen die ouder zijn dan 1990 dus tussen 1930-1975 dus vaak nog met houten vloeren etc. Huizen vanaf 1990 durf ik ook wel aan.

Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik vind een bouwkundige keuring helemaal niet raar. Het gaat om tonnen. Als ik een paard koop dan laat ik ook altijd keuren en dat is heel wat minder geld.

Maar ja in de huidige huizenmarkt moeten we misschien toch anders gaan opereren anders komen we niet aan een huis :o

flooooo
Berichten: 2569
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:58

Hier kwam bij de bouwtechnische keuring naar boven dat de vloeren dichtgepurd waren en aan vervanging toe, nu gingen die er toch al uit maar wel fijn om te weten.
Als je niet keurt is dat zeker niet gunstig voor een later conflict, al zegt het ook niet alles, bij een oud huis clausule bijvoorbeeld.

Voor de liefhebbers voor de markt aan: Ik ken een hele leuke woning op mooie locatie in Meppel die te koop komt, ruim 200 m2 wonen, helemaal af met lekkere ruime tuin. Vraagprijs rond de 8.

Sussie85

Berichten: 1529
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:51

Wij hebben bij een huis uit 2011 ook een bouwtechnische keuring gedaan. En dat was maar goed ook. Kwamen toch nog een aantal dingen uit die we zelf echt niet hadden gezien en die de verkoper nu op zijn kosten mocht oplossen. De kosten van de keuring hadden we in ieder geval ruim terug. Wij hebben het via Vereniging Eigen Huis laten doen.

Tink89
Berichten: 2998
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:09

Sussie85 schreef:
Wij hebben bij een huis uit 2011 ook een bouwtechnische keuring gedaan. En dat was maar goed ook. Kwamen toch nog een aantal dingen uit die we zelf echt niet hadden gezien en die de verkoper nu op zijn kosten mocht oplossen. De kosten van de keuring hadden we in ieder geval ruim terug. Wij hebben het via Vereniging Eigen Huis laten doen.


Mag ik vragen welke dingen dan nog boven kwamen bij de keuring?