Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eelmo

Berichten: 2963
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:45


Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:01

Zou iemand dit weten?

Ik heb een ZZ plant en de nieuwe scheuten worden sinds enkele weken bruin. Bovenaan, aan het topje, net voor die ontrolt. Van wat zou dat komen?

Ze krijgt heel weinig water, staat in onze slaapkamer aan een muur waar geen ramen zijn, maar staat niet erg donker ook niet. Ze staat wel nog steeds in dezelfde pot als toen ik ze kocht?

Moet ze nieuwe aarde eventueel? De pot spant al en is helemaal bool, maar dat is toch net wat ze leuk vinden, hé?

_Karlijn
Berichten: 6506
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:48

Besproei je hem?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 00:43

In mijn ervaring is zamioculcas zo ongeveer onverwoestbaar.
Ik sproei de mijne nooit. Veel tijd tussen watergiften zodat de aarde goed uitdroogt in de tussentijd. 's Winters staat hij bijna droog. De mijne staat voor een zuidvenster (maar winter in IJsland betekent desondanks vrij weinig licht nu).

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:14

_Karlijn schreef:
Besproei je hem?


Neen, nooit gedaan.

_Karlijn
Berichten: 6506
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:06

Zouden er planten zijn die het overleven aan de verwarming, die vaak flink aan staat vanwege de grote raampartij daarboven (letterlijk 5x2,5m aan enkel glas, geeft enorm veel kou af vandaar ook die lelijke vitrage ervoor). Ik wil daar ook iets groens, maar niet achter de vitrage, dat vind ik een eerste zonde want ik zie het niet en is ten tweede erg koud.

Dus ik dacht aan een hangbak aan de verwarming, of van die hangpotjes, die potjes met zo'n hengsel. Maar overleven die dat woestijnklimaat? :P


Afbeelding

xPabloBokt

Berichten: 9528
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:36

Geen tip voor de planten, maar als het raam zo veel kou afgeeft kan ik een dubbel plisségordijn aanraden. Dit werkt isolerend (verkoelend in de zomer maar houdt de warmte binnen in de winter). Ik denk dat dat meer zoden aan de dijk zet dan een vitrage en het is ook minder lelijk :)

_Karlijn
Berichten: 6506
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:38

Die mag ik helaas niet ophangen hier, maar bedankt voor de tip!

capopjekop

Berichten: 30710
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:10

Ik zag op tiktok folie die je ervoor kan spannen. Dat valt niet op maar werkt wel goed tegen tocht. Ik zou dat eerst proberen want de meeste planten kunnen slecht tegen tocht. Aan de verwarming wordt het denk ik te heet en te droog

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:25

De enige plant die ik daar kans geeft is de sanseveria. Misschien heeft iemand stekjes zodat je het kan proberen zonder een hoop geld kwijt te zijn?

Sheran

Berichten: 17261
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:26

xPabloBokt schreef:
Geen tip voor de planten, maar als het raam zo veel kou afgeeft kan ik een dubbel plisségordijn aanraden. Dit werkt isolerend (verkoelend in de zomer maar houdt de warmte binnen in de winter). Ik denk dat dat meer zoden aan de dijk zet dan een vitrage en het is ook minder lelijk :)


Ik heb plexiglas voor mijn raam geplakt met van die verwijderbare tape :)

_Karlijn
Berichten: 6506
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:01

S8903N schreef:
De enige plant die ik daar kans geeft is de sanseveria. Misschien heeft iemand stekjes zodat je het kan proberen zonder een hoop geld kwijt te zijn?

Dat vind ik echt de lelijkste plant die er is :o

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:37

Hebben jullie tips voor een groot raam, waarbij de vensterbank echt vol met planten én in de zon staat? Ik wil de planten daar graag houden (al is het maar uit ruimtegebrek elders)… maar elke keer de rolgordijnen dicht is weer zo donker. Hebben jullie leuke oplossingen om ze uit de brandende zon te houden? Oude dames doen het vaak met kranten en je had vroeger ook van die raamschermen, maar ik kan nog niet echt iets leuks vinden. Mag ook DIY, graag zelfs!

_Christina

Berichten: 1504
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:20

Up/down plissé gordijnen?

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:21

Ja, die zag ik ook langskomen. We hebben al rol gordijnen, dus ik zat meer aan iets te denken wat je op de vensterbank kan zetten.

capopjekop

Berichten: 30710
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:02

En het onderste deel een mooie raamfolie?

Macs

Berichten: 7655
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:06

Sting schreef:
Hebben jullie tips voor een groot raam, waarbij de vensterbank echt vol met planten én in de zon staat? Ik wil de planten daar graag houden (al is het maar uit ruimtegebrek elders)… maar elke keer de rolgordijnen dicht is weer zo donker. Hebben jullie leuke oplossingen om ze uit de brandende zon te houden? Oude dames doen het vaak met kranten en je had vroeger ook van die raamschermen, maar ik kan nog niet echt iets leuks vinden. Mag ook DIY, graag zelfs!

Wat is het probleem precies? die van mij staan er net zo bij en doen het prima. Op héle hete dagen, 30+ graden gaat het rolgordijn naar beneden, maar dat is ook omdat het binnen zo heet wordt

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:35

Het probleem is dat ze verbranden in de zon. Teveel zon is ook niet goed, maar wil dan niet gelijk het rolgordijn dicht doen. Folie kan ik inderdaad eens naar kijken!

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:45

Ik heb een nieuwe verslaving. :')
Weet niet of jullie de app 'to good to go' kennen? Hier in onze regio doen enkele bloemenwinkels en tuincentra er ook aan mee. Fantastisch idee vind ik al is mijn man er niet zo van overtuigd. _O-
Kan ondertussen ook wel al wat rekjes voor aan de muur gaan gebruiken. :=

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:51

Hallo :wave:

Kom hier even binnen vallen, maar ik heb een vraagje. Vind het fascinerend om nieuwe plantjes op te kweken vanuit zaden/knolletjes, dus was benieuwd of jullie misschien weten waar ik knolletjes van onder andere verschillende Alocasia en caladium soorten kan vinden en andere zaden van kamerplanten (zoals Monstera, Strelitzia, Philodendron, enz.)? Wat zijn betrouwbare webshops die ook naar Zweden verzenden? Of als hier iemand iets over heeft? :):)

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:39

Skyla schreef:
Ik heb een nieuwe verslaving. :')
Weet niet of jullie de app 'to good to go' kennen? Hier in onze regio doen enkele bloemenwinkels en tuincentra er ook aan mee. Fantastisch idee vind ik al is mijn man er niet zo van overtuigd. _O-
Kan ondertussen ook wel al wat rekjes voor aan de muur gaan gebruiken. :=


Ken de app zeker en gebruik hem ook zeer regelmatig voor eten boxen.
Hier doen er geen bloemwinkels en tuincentra mee jammer genoeg.
Hopelijk gaan ze hier dat voorbeeld ook volgen.

senna21

Berichten: 11948
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:47

Sting schreef:
Het probleem is dat ze verbranden in de zon. Teveel zon is ook niet goed, maar wil dan niet gelijk het rolgordijn dicht doen. Folie kan ik inderdaad eens naar kijken!

Vroeger waren er zogenaamde planten horren. Mini-kamerscherm dat je voor het raam kon zetten. Is vast ook zelf te maken.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:48

Hoi, ik kom even inbreken met een vraag.

Ik had namelijk een ewrtenplant gekocht die vrij snel dood was, ik heb nog wel een stekje kunnen redden en deze een paar maanden geleden op water gezet. De wortels zijn erg lang geworden en ik wil hem gaan planten. Dit keer wel goed ingelezen over de verzorging :D

Ik vroeg me alleen af, als ik hem nu in de pot zet, blijft het waarschijnlijk één lange sliert. Ik had eigenlijk meerdere stekjes moeten hebben of het afgeknipte takje op de aarde moeten leggen voor meerdere wortels (maar dat weet ik nu pas..)

Hoe kan ik er toch een mooie plant van maken, en niet slechts één sliert?

Afbeelding

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:58

Biks2 schreef:
Hoe kan ik er toch een mooie plant van maken, en niet slechts één sliert?


Bij mijn weten gaat dat niet.
Je hebt volgens mij twee opties:
Meerdere stekken erbij zetten, of
Deze stek in stukken delen als hij aan slaat

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:41

Luxorvalkje schreef:
Biks2 schreef:
Hoe kan ik er toch een mooie plant van maken, en niet slechts één sliert?


Bij mijn weten gaat dat niet.
Je hebt volgens mij twee opties:
Meerdere stekken erbij zetten, of
Deze stek in stukken delen als hij aan slaat

Meerdere stekken heb ik niet helaas..
Ik kan hem wel opdelen als hij groeit, maar kan ik ze er dan zo bij zetten? Want dan heeft het originele stekje lange wortels die ik vanaf onder water geef, en het nieuwe stekje moet nog wortelen en zou dan met de plantenspuit water krijgen vanaf boven..

Of ik laat hem opnieuw in water wortelen en zet hem er dan bij, is ook wel gedoe denk ik.