E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:11

Siers83 schreef:
Of wel gewoon een ereader aanschaffen.
Heb ik dus gedaan een aantal jaar geleden. Omdat ik dus meer wilde lezen maar het met boeken niet lukte. Ik dacht, ik koop zo’n ding, lukt het niet gaat ie op Marktplaats. Ik heb na 4 jaar de Clara verkocht ( voor goed geld op MP) en een Libra gekocht omdat ik de knoppen miste. Ik pak een ereader veel makkelijker om te lezen, dan een boek of mijn tablet. De tablet is te groot en zwaar om op te lezen. Plus dat ik de ereader ook standaard in mijn tas heb naar het werk, daar vind ik de tablet ook te groot voor


Jaa dat denk ik dus ook dat ik daardoor toch sneller ga lezen haha. Twijfel alleen of ik denk dat ik de knoppen wel of niet ga missen.

Flying_Angel

Berichten: 15717
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:13

Hier ben ik ook juist meer gaan lezen :D

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:24

Ik zit erover na te denken om een E-reader aan te schaffen, maar welke?! Er is veel aanbod.

Nou lees ik dat het bijvoorbeeld uitmaakt op welke plek je je boeken gaat aanschaffen. Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden in het aanschaffen van een E-reader? Ik las dat een gemiddeld boek zonder afbeeldingen zoon 3mb aan opslag nodig heeft, niet veel dus. Om deze reden ben ik vooral opzoek naar een E-reader met een lange batterij duur. Tips?

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:34

Als je veel nederlands leest, zou ik voor een kobo(bol.com) gaan (geen kobo sage ivm slechte batterijduur).

Lees je veel engelse boeken, dan voor een kindle (amazon)

Bij beide sites is er een abbonnement te verkrijgen waarbij je voor een bepaald bedrag ebooks kan lenen. Dat van amazon wel via een omweg. (Daar ben ik zelf nog niet helemaal bekend mee).

Wil je alle boeken kopen. Dan geld hetzelfde toch wel. Want bij beide sites kun je je ereader synchroniseren en dan staat het gekochte boek op de ereader van die site.

Zet je via de computer je ebooks erop, dan maakt het niet zoveel uit. Beide merken (en andere) zijn dan prima.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:51

@Volte: als je je ereader niet telkens aan de pc wil hangen, dan kies je beter voor het merk dat aangeraden wordt door de verkoper waar je het vaakst ebooks wil aanschaffen. of een ereader waarbij je de bestanden naar je ereader kan emailen.

Qua batterijleven heb ik alleen ervaring met een ouder model van Kobo en een Kindle Oasis (2019) en mijn Kobo wint het nog steeds van de Kindle. Een Kobo kan je nog steeds volledig uitschakelen, wat betekent dat als je hem een week niet gebruikt de batterij niet verder leeg loopt door standby te blijven en 2 om de een of andere reden, zelfs met wifi en achtergrondverlichting continu aan, kan ik nog steeds meer uren op mijn Kobo lezen dan op mijn Kindle. Dat is wat ik als nadeel aan mijn Kindle ervaar. Elke +/- 3 boeken moet ik opladen, wat hier soms 2 wekelijks opladen betekent of als ik een maand niet lees, moet ik hem ook eerst opladen omdat hij in standbye blijft.

Sirius_

Berichten: 10952
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:14

Wat zijn de ervaringen met Kobo Nia?
Mijn zoontje heeft mijn oude ereader, ook een Kobo, maar deze reageert niet altijd meer of pakt de letters naast de letter die je indrukt.
Hij is nog te jong en onhandig om een dure ereader te geven maar de Nia is fijn geprijsd.
Of toch een klasse duurder? Op zich is het de investering meer dan waard, hij spendeert meer tijd achter de ereader als achter de Nintendo

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:39

Mag ik iets stoms zeggen? Ik zou een kind nog geen e-reader geven, maar een boek. Ze zien al genoeg beeldschermen...

Sirius_

Berichten: 10952
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:46

Prrrr schreef:
Mag ik iets stoms zeggen? Ik zou een kind nog geen e-reader geven, maar een boek. Ze zien al genoeg beeldschermen...

Dat mag maar ik negeer het.
Hij leest genoeg fysieke boeken maar leest ook heel veel en snel, en soms zijn alle boeken in huis al gelezen. Dus dan pakt hij de ereader.
Hij heeft autisme en adhd en lezen kalmeert zijn hoofd. Ik vind er niets mis mee (bovendien zegt zijn leesfanatisme absoluut niets over hoe vaak en veel hij een ander scherm voor zich heeft maar dat terzijde).

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:50

Ik vind lezen op een ereader echt heel wat anders dan op een scherm zitten. Mijn kinderen kunnen mee op mijn Kobo abonnement en luisteren en lezen echt regelmatig. Dit vind ik vee handiger dan een bibliotheekabbonement. Alleen als ze echt nog klein zijn mis je de plaatjes in boeken.

Ze krijgen alle voordelen mee van lezen, zoals ontwikkeling van de woordenschat, fantasie, taalontwikkeling en zonder het verleidelijke en verslavende wat de meeste schermen en apps hebben.

Sirius_

Berichten: 10952
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:55

En dat inderdaad ook. Zijn woordenschat en leesvermogen is vooruit gevlogen.
Hij vond de ereader fijn omdat sommige boeken in een moeilijk te lezen lettertype gedrukt waren. Dan kon hij uitvergroten. Inmiddels leest hij zulke kleine letters dat ik zelfs moeite heb met lezen haha. Maar daardoor is een wereld voor hem open gegaan want heel veel boeken die voor hem afvielen in verband met gebrek aan plaatjes en kleine lettertype , zijn nu wel interessant

Sirius_

Berichten: 10952
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:07

De Nia valt af. Zelfde trage reactie als die hij nu heeft zie ik op YouTube

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:25

@Sirius: ik weet niet hoe het met de laatste generatie ereaders gesteld is, de laatste die ik kocht is alweer 3j oud maar nog steeds fijner en sneller dan mijn oude Kobo van 10j oud. Het scherm is helemaal niet meer zo gevoelig op de plaatsen waar ik het vaakst getikt heb om verder te gaan en daar heb ik nu geen last meer van omdat ik knoppen gekozen heb.
Maar ik vraag me af wat jouw referentiekader is wat reactiesnelheid betreft. Schermgevoeligheid en reactiesnelheid zijn 2 verschillende zaken en je kan een eInk scherm nu eenmaal niet vergelijken met dat van een tablet en al helemaal niet de reactie/processorsnelheid.

Sirius_

Berichten: 10952
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:49

https://youtu.be/kXqc9ca2yo8?si=OIyMZ4G8rsKaZlqX Hier zie je in het begin wat ik bedoel.
Dat ik een eInk niet met een tablet kan vergelijken snap ik, maar iets sneller als wat hij nu heeft is wel wenselijk :) bovendien is zijn oude ereader zo traag dat ik alle boeken via mijn telefoon moet zoeken en aan zijn bibliotheek moet toevoegen, want fatsoenlijk typen gaat niet en de letters die je aanklikt zijn niet de letters die worden toegevoegd.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:07

Waarschijnlijk gaat elke nieuwe ereader wel een betere schermgevoeligheid hebben, maar van zodra je iets anders wil dan verder bladeren, vrees ik, dat elke ereader wel wat gaat tegenvallen qua reactiesnelheid. Bladeren gaat super snel, maar een zoekopdracht in de browser of online store duurt inderdaad best lang en vind ik zelf ook niet fijn om te gebruiken. Kies zelf ook altijd voor website op computer of de app op mijn telefoon.