E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:05

Kobo zegt gewoon dat als de reset het niet doet hij gewoon overleden is. Vind het vrij kort 2,5 jaar bij gemiddeld gebruik zo opeens, nooit problemen gehad o.i.d.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:32

dat is inderdaad wel balen. Mijn Kobo is al meer dan 6j oud en werkt nog prima. Wel een paar keer na een update wat kleine problemen of een batterij die leeg liep, maar telkens met een nieuwe update of harde reset ook weer verholpen

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:59

Ik keek net naar mijn kobo en zag in het aan en uit knopje een gaatje zitten.
Is dat geen harde reset als je daar een naald instopt?
Was bij mijn sony welzo.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:05

Tja, ik heb ook twee kobo's gehad die het na een paar jaar opgaven. Voor mij daarom geen kobo meer :n

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:07

Ik kom hier even met een vraag over mijn Kobo Libra 2.
Mijn leesstatistieken kloppen totaal niet…
Bij elk boek wat ik uitlees staat er aan het einde je hebt 0.0 uur gelezen, gemiddeld 10 minuten per pagina en 1 minuut per sessie :+
Klopt dus van geen kant :=
Ik heb hem pas sinds april dit jaar, doe gewoon de updates en bij de eerste aantal boeken meen ik dat het aantal uren wel meer accuraat was.

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 06:23

Geen idee want ik heb hetzelfde

Tilmar

Berichten: 3317
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:20

Hebben jullie de boeken bij Bol of Kobo gekocht of er opgezet?
Bij mij geeft hij veel meer informatie bij gekochte boeken.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:58

Ik lees via kobo plus, mss dat dat het is?

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:49

Tilmar schreef:
Hebben jullie de boeken bij Bol of Kobo gekocht of er opgezet?
Bij mij geeft hij veel meer informatie bij gekochte boeken.


Ik heb enkel Kobo plus boeken, maar eerder deed hij het daar wel goed mee

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:55

Vervelend dat de statistieken niet werken. Zelf kijk ik er zelden naar, want afhankelijk van de update of hoe ik mijn ebooks erop gezet heb, lijken ze nergens op te slaan. En sowieso lees ik volgens de norm van mijn omgeving veel te veel :+

Is er hier toevallig iemand die ervaringen heeft met een Onyx Boox ereader?
Gezien het een tablet met e-ink scherm betekent dit dat het al mijn leesapps kan draaien en ik niet langer verplicht ben te kiezen tussen lezen op mijn Kindle, Kobo, telefoon of tablet afhankelijk van waar het ebook beschikbaar is. Maw ik twijfel om mijn ereaders te vervangen...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:34

Iemand ervaring met Bookchoice? Ik kan 4 maanden als prijs bij de Vriendenloterij kiezen maar nu begrijp ik dat zij die boeken voor je kiezen i.p.v. zelf kiezen, klopt dat?

Mandyy

Berichten: 30491
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:20

Ja als je op de website kijkt zie je welke boeken bij een bepaalde maand horen.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:05

Ja ben hele tijd lid geweest
Je krijgt per maand 8 boeken, zowel in e-reader als dezelfde in luisterboek.
Hun maken idd de selectie en je kan niet zelf kiezen.

Dat is een nadeel, voordeel, ik heb hele leuke boeken gelezen die ik zelf nooit uitgekozen zou hebben.

Marjo

Berichten: 37240
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:02

Zijn er hier mensen die een Kindle hebben? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Ik twijfel momenteel tussen twee e-readers, en of ik überhaupt wel een Kindle moet aanschaffen aangezien ik een goed werkende Kobo heb liggen.

Ik heb echter een aantal e-books via Amazon gekocht en die kan ik met geen mogelijkheid omzetten naar een epub bestand waardoor ik die niet op mijn Kobo kan lezen. Ik kan ze wel op de telefoon zetten, maar dat vind ik ontzettend vervelend lezen.

Citaat:
https://www.amazon.nl/dp/B08N36XNTT/?co ... dp_it&th=1
  • €149,99
  • + instelbaar warm licht
  • + formaat
  • + waterdicht
  • - duur
  • - pas 7 februari leverbaar

https://www.amazon.nl/gp/product/B09SWT ... YMT0X&th=1
  • €109,99
  • + goedkoper
  • + mooi kleurtje
  • + direct leverbaar
  • - onduidelijk of je warm licht in kan stellen (wss niet)
  • - kleiner, even groot als de huidige kobo


De kobo die ik heb heeft ook een filter voor blauw licht en dat vind ik eigenlijk wel een vereiste, dus ik neig toch wel naar die duurdere. Tenzij hier iemand die goedkopere heeft en kan bevestigen dat je daar wel het blauw licht mee weg kan filteren?
Het heeft geen haast, ik lees thuis liever 'echte' boeken maar een ereader is gewoon praktischer voor op vakantie. We gaan 24 februari weg naar Oostenrijk dus als die duurdere er op 7 februari is, is dat vroeg zat.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:57

Kindle-boeken kun je via Calibre omzetten naar e-pub. Heb ik zelf al eens gedaan met een gratis Amazon-boek wat ik kreeg.
Verder kan ik je niet helpen, want ik gebruik een ondertussen antieke PocketBook.

Marjo

Berichten: 37240
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 22:13

Siamsmeesje schreef:
Kindle-boeken kun je via Calibre omzetten naar e-pub. Heb ik zelf al eens gedaan met een gratis Amazon-boek wat ik kreeg.
Verder kan ik je niet helpen, want ik gebruik een ondertussen antieke PocketBook.

Via Calibre lukt het mij niet om de kindle content te converteren naar epub, ook daar geeft hij de melding dat de DRM er niet af te halen is -O-

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:21

Dat is jammer, want het boek dat ik kreeg had ook een DRM en dat was geen probleem toen.
Helaas heb ik verder geen Kindle boeken om het eens uit te proberen in de laatste versie van Calibre, anders zou ik zelf eens wat gaan puzzelen.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:01

Mijn ereader kan ineens niet meer verbinden met het internet.
Ik hem hem al opnieuw opgestart, en het internet ww opnieuw ingevoerd, dat helpt niet.
Ik kan hem ook niet bedraad met internet verbinden, die maakt al een paar jaar geen verbinding meer.
Iemand enig idee hoe ik toch op internet kan of boeken erop kan zetten?

Het wifi icoontje doet het wel, en als ik daar op klik dan geeft hij aan hij verbonden is. Maar zodra ik naar de internet pagina wil dan zegt hij dat er iets mis ging en niet volledig kon synchroniseren. Klik ik vervolgens op synchroniseren dan moet ik het internet ww opnieuw invullen en dan staat er dat hij niet kan verbinden.

Dallista

Berichten: 4419
Geregistreerd: 10-09-10

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:08

Afhankelijk van wat voor ereader je hebt, zou mijn eerste reactie zijn: USB kabeltje naar de computer, en dan de ebooks naar de ereader copyen, al dan niet met behulp van eigen software op de computer waar je boeken mee koopt (kobo, amazon kindle etc.), of gewoon calibre.

En misschien via de computer de software van de ereader updaten, dat kan ook nog wel eens helpen met internet-connectie issues.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:39

Na heel lang vasthouden aan fysieke boeken sta ik op het punt om mijn eerste ereader te kopen, alleen twijfel ik nog over het formaat. Hoeveel inch hebben jullie, en hoe bevalt dat?
Één van de redenen om voor een ereader te gaan is dat ik last krijg van mijn handen als ik te lang een boek vast heb. Ik ben dus op zoek naar een ereader die fijn leest maar tegelijkertijd niet al te zwaar en onhandig is. Kan je op 6 of 7 inch nog fijn lezen, of is groter beter?

Qua merk zal ik waarschijnlijk tussen Tolino, Inkbook en Onyx Boox kiezen. Ervaringen met ereaders van deze merken zijn ook van harte welkom!

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:25

6 inch is volgens mij een beetje de standaardmaat voor ereaders. Zowel mijn Sony als mijn Pocketbook (touch lux 4) zijn 6 inch en dat gaat prima. Als ik toe ben aan een nieuwe zou mijn voorkeur wel uitgaan naar nét een maatje groter, maar het moet ook absoluut geen tablet formaat zijn.

Dallista

Berichten: 4419
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:27

Zo klein/licht als mogelijk nemen. Je wil het makkelijk in één hand kunnen vasthouden. Denk 6 tot max 7 inch. Ik heb een iets grotere Kobo Forma gehad, 8” die vond ik al te groot. ;-)

En daar kan je prima op lezen. Denk paperback format, met het voordeel dat je veel makkelijker “omslaat” (sommige e-readers hebben ook nog fysieke knoppen, anderen alleen touchscreen). Dus of je nou kleine lettertjes erop hebt of het font wat groter zet op een kleinere ereader, dat maakt echt niet uit.

Ik heb zelf naast een Kindle paperwhite ook de nieuwe Kindle Scribe, die is echt veel groter, maar die gebruik ik zelden voor lezen (ook niet voor gekocht overigens, alleen bij uitzondering voor manga en PDFs, maar in principe heb ik die voor aantekeningen, kladjes schrijven etc.).

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:58

Ik ben begonnen met een 6 inch, maar al vrij snel overgestapt op een slag groter.
Dat was toen de Kobo Aura H2O van 6,8 inch geloof ik.
Nadat die van de zomer op vakantie is overleden (hij overleefde een val van het november naar de grond in onze buscamper niet), heb ik een Kobo Libra 2, die is 7 inch.
En vind ik een heel erg fijne ereader. Groter hoeft van mij niet, maar kleiner (terug naar 6 inch) zou ik toch ook niet meer willen.
Mijn partner heeft nog wel de 6 inch, maar die leest eigenlijk uitsluitend op vakantie en vindt het zonde om daarvoor zijn e-reader te vervangen.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:25

@prulletje: hoe groter hoe zwaarder. Ik heb zelf een oude Kobo Aura van 6inch en deze kan ik vele malen langer vasthouden dan mijn 7inch Kindle Oasis. Al is het scherm van deze laatste fijner, deels door het instelbaarheid van de achtergrond verlichting en toch doordat het net wat groter is. Eigenlijk ligt hij ook fijner in de hand doordat er een dikkere rand aan zit en knoppen. Maar na een uur of 2 krijg ik nog steeds last van mijn vingers en pols.
Waar je je ebooks aanschaft is imo ook belangrijk bij de keuze van een ereader, zeker als je gaat voor Kobo, Kindle of Tolino, deze hangen toch sterk samen van een verkoopsplatform. Persoonlijk denk ik in de toekomst voor een Onyx Boox te gaan en daar mijn verschillende leesapps op te draaien...

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:47

Bedankt voor de input! Dan wordt het dus sowieso geen 8 inch, waar ik eerst over twijfelde. Ik ga morgen eens bij de boekwinkel langs om de Tolinos te bekijken.
De keuze voor deze merken is inderdaad vooral gebaseerd op het ebook abonnement dat ik wil nemen, en dat alleen bij die beschikbaar is. Thalia als verkoopplatform vind ik ook prima, liever dat in ieder geval dan Amazon.