E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:47

Manou schreef:
Ik heb op dit moment een kobo abonnement, werkt inderdaad makkelijk. De enige reden dat ik het weer stop ga zetten is dat ik de komende tijd vooral andere boeken wil lezen die er niet onder vallen en het dus niet voordeliger is. (Serie die ik nu lees had een aantal korte verhalen waardoor het wel de moeite was.)

Dit inderdaad. Als ik echt niks meer via kobo kan vinden zet ik het weer stop en overweeg ik boeken te kopen haha.
Maar heb dit jaar zo’n 22 boeken gelezen waarvan 2 gekocht en de rest via het kobo abonnement.
Na de zomervakantie zet ik het weer even stop.
Vaak zet ik het in de kerstvakantie dan weer aan :)

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:10

Je kunt ook een abonnement afsluiten via Bookchoice (wel via computer de boeken erop zetten). En Bol.com had / heeft ook een abonnement denk dat die er wel direct op komen. Als ik daar boeken koop staan die er ook direct op. Heb mijn kobo e reader daar ook gekocht.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:40

Mandyy schreef:
Wie van jullie heeft een Kobo met abonnement? Kun je enkel een Kobo abbo afsluiten of ook een ander abbo?

Ik heb een Kobo abo maar ook Bookchoice deze zomer erbij gedaan. Boeken erop zetten is dan wel omslachtiger, moet met kabel verbinden aan de pc en dan binnen slepen. Terwijl met Kobo plus via wifi gaat, heel simpel.

Via Bol.com is trouwrns hetzelfde abo als Kobo plus alleen is die via Ideal en automatische incasso te betalen. Via Rakuten zelf alleen met Credit Cards

Marjolein

Berichten: 11637
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:14

Ik heb voor de zomervakantie een 2e Kobo aangeschaft. Mijn oudste zoon pakte steeds vaker mijn ereader en aangezien ik dat wel wil promoten hebben we er nu 2. Met een bol/Kobo abonnement ideaal ik synchroniseer regelmatig (via mijn hotspot als we niet thuis zijn) en heb voor iedereen een eigen verzameling/mapje met boeken. Alleen gekochte boeken synchroniseren niet mee.

Abo laat ik doorlopen. Ik lees onregelmatig en heb de neiging om voor elk boek dat ik lees er 5 nieuwe op te zetten. In mijn eigen mapje ongelezen staan nog 200+ boeken te lezen

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:02

Het Koboplus abonnement via Rakuten kan ook met PayPal.
Ik heb dat abonnement al van voor de samenwerking met Bol.

En dan nog koop ik af en toe wel een boek ook nog.

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:40

Bedankt voor al jullie reacties, ben overgehaald..., de Libra 2 is onderweg!

Lisa_22
Berichten: 341
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:13

lenaa_tje schreef:
Lisa_22 schreef:
Ik loop met mijn Kobo tegen een probleem aan, misschien heeft een van jullie een idee. Het lukt me niet meer om boeken erop te zetten of te verwijderen, verder werkt ie nog heel goed. Hij komt uit 2017 dus hij is al wat ouder. Heeft een van jullie een idee hoe ik dit kan fixen of is ie dan misschien toch aan vervanging toe?

Ik had dit ook. Bij mij was de oplossing om hem naar fabrieksinstellingen te zetten!


Dankjewel! Ga ik dat ook proberen!

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:56

Hier ook problemen met mijn kobo sage. Gisteren bleef hij weer vasthangen en moest ik alweer een hard reset doen. Dat is al de 2e of 3e keer dit jaar (en dan iedere keer weer alle boeken erop zetten |o )
Ook blijft hij tijdens het bladeren vaak hangen en moet ik dan weer 20 pagina's terug bladeren ofzo.

Wrs gaan we hem vandaag opsturen ter reparatie. Eens kijken wat ze kunnen doen (in november verloopt mijn garantie. Dus als ik hem nu niet opstuur heb ik strax geen garantie meer.

Gisteren nog even getwijfeld om een andere ereader te kopen (en eventueel de gerepareerde/nieuwe te verkopen). Kindle, onyx boox en andere kob9's zijn langsgekomen. Maar ik blijf het moeilijk vinden.
Onyx boox vind ik eigenlijk te duur.
En de kindle paperwhite signature is niet beter dan de kobo (van wat ik lees, meningen zijn 50/50).
Nog even getwijfeld om naar de kobo libre 2 te gaan. Maar dat maakt niet het verschil om te verkopen en nieuw te kopen.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:22

Ik heb al meer problemen gehoord over de Sage. Wat ik echt niet vind kunnen aangezien het duurste is die ze aanbieden

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:54

Ja echt zo balen.
Had echt beter verwacht.
Ik ga niet ook nog de batterycover aanschaffen om extra batterij te hebben. Dan wordt hij nog eens een flink stuk zwaarder.
(En die cover is echt lelijk :o )
Mijn huidige cover komt van ali en is betere kwaliteit en mooier dan de sleepcover van kobo zelf.
Afbeelding

Gelukkig bewaren we altijd 1 ereader als reserve
Afbeelding
Dus ik kan morgen de blauwe bij mijn moeder ophalen om te gebruiken totdat ik de sage weer terug heb.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:11

Waar heb je m gekocht?
Ik had mijn vorige bij BCC gekocht en die service was echt supergoed. Hij liep vast dus ik terug binnen de garantie en kreeg gelijk een nieuwe mee. Dat hadden ze zo afgesproken met Kobo

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:37

Ik heb hem bij kobo gekocht. Vandaag te laat om te bellen, dus maandag nieuwe poging.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:06

Ik wil eigenlijk de Sage aanschaffen vanwege de grootte, maar ik begrijp dat dit niet zo'n beste is?

Ik lees heel snel dus wil de grootste bladzijde met toch een ruim lettertype. Bovendien heb ik grote handen en artrose dus die mini dingetjes laat ik vallen.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:14

Ik heb mijn ereader net aangemeld voor op te sturen. Gelukkig compleet geen probleem. Ze sturen meteen een nieuwe op als hij daar aankomt.
Nu even wachten op het label, dan leegmaken.

Voor de tussentijd heb ik even mijn moeder lief aangekeken....
We blijken 3 reserve kobo's te hebben liggen :x
en nu heb ik dus een kobo aura one hier.
Ja we zijn verwend _O- :+ maar dit is ook de ereader van mijn overleden vader. (En mijn vorige ereader was niet kapot toen ik de sage kocht. Mijn man zocht een kerstcadeautje voor me :+ )

Over de sage.
Ik heb altijd wel de ervaring met de kobo's dat ze vasthangen. Maar even een halve dag uit laten staan of een soft reset is normaal genoeg.
Bij de mijne heb ik dit jaar al 3x een hard reset moeten doen en daarna alle boeken er weer handmatig op moeten zetten.Behalve die van bol.com of kobo plus natuurlijk.
Maar dus ook iedere keer mijn voortgang kwijt.


De sage staat bekend erom dat hij het snelst leeg is van alle ereaders van kobo. Ze hebben wel een battery cover. Maar die vind ik niet mooi en maakt hem een stuk zwaarder.

Ik ben gaan kijken of ik eventueel wilde wisselen van model of merk.
Maar alle toestellen hebben een mindere batterij duur dan vroeger ivm alle extra opties. En ik vind deze scherngrootte wel heel fijn.

Het aantekeningen maken en luisterboek gedeelte gebruik ik niet bij de ereader.

Uiteindelijk woog alleen de extra batterijduur voor mij niet op tegen al het gezeik van het verkopen en alle spullen weer opnieuw moeten kopen (hoesjes etc).
Dus houdt ik gewoon de sage.

DuoPenotti

Berichten: 29695
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:39

Afkloppen, heb nog geen hanger gehad bij mijn kobo.
Maar als ik zo lees bijna een uitzondering :o

De sony was wat dat betreft wel een gouden apparaat, maar idd die is er niet meer.
Daar verdiende ze ook niks op als het die maar bleef doen }>

Ik heb de kleinste, groot genoeg vind ik. Maar dat is misschien ook omdat ik de sony gewend was.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:44

Ja die sony's waren geweldig. Als ze die met achtergrond licht hebben en wat groter meteen.

Ik vind een maatje groter wel fijn. Maar lees dan ook echt veel :o
En de knopjes om te bladeren vind ik fijn. Ondanks dat ze regelmatig blijven hangen.

Nog 30 pagina's en dan ga ik langzaam om van ereader. Even de andere klaarmaken zodat ik niet zit te rotzooien met waar ik ben in een boek.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:31

Ik heb mijn derde Kobo.
De eerste binnen een jaar verkocht omdat ik zelf een maatje groter had gekocht.
De tweede is volgens mij 5 jaar meegegaan en had ik niet hoeven vervangen als ik die vorig jaar op vakantie niet van 2 meter hoogte had laten stuiteren.
Nu dus een goed jaar mijn derde, de Libra 2.
Ben er achteraf wel blij mee, vind deze fijner in de hand liggen dan de Aura H2O die ik had.
Maar ik heb dus nog nooit vastlopers oid gehad.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:28

Mijn Sony heb ik inderdaad ook heel lang gehad. Maar ik miste echt het kobo abonnement en het achtergrond licht. Ik heb de kobo Libre h2o en vind vooral de knoppen fijn. Hij is bij mij ook nog nooit vast gelopen. En ik gebruik hem echt wel veel. Hij zal nu 5 jaar oud zijn gok ik.

MuSLi

Berichten: 5256
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:00

Ik heb al een jaar of 6/7 een Kobo Aura edition 2. En dat ding doet het gewoon nog steeds prima. Heb hem de eerste jaren veel gebruikt (woon-werk met de trein), daarna alleen voor vakanties en sinds begin dit jaar weer intensief vanwege woon-werk met de trein. Nog steeds doet hij wat hij moet doen :j

Ik heb ook een Sony gehad, dat ding was inderdaad echt top. Maar ik wilde ook achtergrondverlichting en een kobo abonnement, dus vandaar toen overgestapt naar de Aura.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:14

Marije_jiplover schreef:
Ik heb mijn derde Kobo.
De eerste binnen een jaar verkocht omdat ik zelf een maatje groter had gekocht.
De tweede is volgens mij 5 jaar meegegaan en had ik niet hoeven vervangen als ik die vorig jaar op vakantie niet van 2 meter hoogte had laten stuiteren.
Nu dus een goed jaar mijn derde, de Libra 2.
Ben er achteraf wel blij mee, vind deze fijner in de hand liggen dan de Aura H2O die ik had.
Maar ik heb dus nog nooit vastlopers oid gehad.

Ik heb nog even teruggezocht, ik heb de Aura H2O zo'n 9 jaar gehad zonder problemen of vastlopers, alleen heel in het begin een probleem met de oplader, maar daar heb ik door de verkoper direct een nieuwe voor gekregen. Verder heeft die het dus 9 jaar puik gedaan en als ik hem niet had laten vallen, had ik die nu nog denk ik. Hij ging alleen langzamerhand wat sneller leeg dan toen die nieuw was, maar nog niet onaangenaam snel.
En nu met de Libra 2 al ruim een jaar tevreden en ook nog geen vastlopers oid gehad.
Batterijduur is hier ook meer dan prima, ik lees best veel, dagelijks meerdere uren, op vakantie soms echt úren achter elkaar, maar ik kan nu niet echt zeggen dat ik hem vaak moet opladen.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:04

Ik heb wel al vaker een nieuwe moeten kopen.... maar echt mijn eigen schuld. Ik heb 2 of 3x gehad dat mijn scherm stuk was. Ik raak hem nog wel eens kwijt en dan blijkt hij ergens tussen te zitten. Als dat een schanierpunt is, dan is dat niet heel gezond voor het scherm |o

En voor de rest vooral groter scherm of extra functies.
De kobo aura one heb ik toevallig ook gekocht. Mijn 9uders en ik hadden alle 3 dezelfde, maar mijn scherm brak. Mijn vader had een beetje last met lezen gaf hij aan. Dus heb ik de aura one gekocht en met hem geruild.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:21

Opladen kan ik niet echt over meepraten, bij mijn oude aura was de batterij al best lang niet geweldig meer en werd uiteindelijk ronduit slecht. Dus de batterijduur van de libra 2 is een verademing voor mij.

Vastlopers, met de aura nooit gehad dat die compleet vast liep, maar wel bepaalde momenten dat die heel veel tijd nodig had om iets te verwerken. Meest voorkomende reden was per ongeluk het scherm zo aanraken dat hij dacht dat ik de lettergrootte wilde veranderen, dan was die zo meer dan 10 minuten bezig.
Met de libra 2 wel twee keer gehad dat die vast liep. Eerste was het vervelendste, had hem net, was op de terugreis van vakantie (gelukkig niet eerder) en met de knop herstellen werkte niet. Gelukkig hielp aansluiten aan de computer wel.

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:54

Ik kom even binnen vallen. Heeft iemand ervaring met ereaders op Android?
Tot nu toe kwam ik Boox, Boyeu en Meebook tegen.
Ik heb nu een Kobo reader, maar het lijkt mij juist ideaal om op één ereader Kobo, Storytel, Kindle etc. Te kunnen lezen/luisteren. Te meer omdat ik mijn telefoon wat vaker in de kast wil laten liggen.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:51

Nee helaas zelf nog geen ervaring met een Boox eInk tablet. Maar het staat op mijn planning van zodra er 1 ereader sneuvelt.

Ik volg iemand in een leesgroep die eentje heeft aangeschaft en er wel positief over was. Ook mooi opgesomd de pro's en con's tov een echte ereader en tablet.
In een andere leesgroep heeft iemand omwille van mijn verwijzing een Boox Onyx aangeschaft en laten weten dat ze er tevreden over is.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:12

Ik heb een Onyx Boox en eigenlijk heel tevreden over. Hij is wat zwaarder maar dat vind ik geen probleem en de accu gaat gaat een stuk minder lang mee.

De apps werken idd ideaal.