E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:49

Sowieso is het licht van een ereader met eInk scherm heel anders dan dat van een computer/tablet/telefoonscherm.

Over Kindle weet ik niets, behalve dat die mogelijk idd als je veel Engelstalig leest misschien handiger is (heb ook een kennis die veel Engelstalig leest en alsnog een Kobo met Kobo Plus abonnement heeft, dus het is niet noodzakelijk).
De Kobo Libra 2 heeft verlichting die kwa kleur naar wat minder blauw ingesteld kan worden.

Ik heb dat op automatisch staan, overdag met veel licht is de verlichting gewoon wit, in de avond met weinig omgevingslicht kleurt de verlichting van mijn Kobo meer naar een zacht oranje.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:12

Robin_Rikkie schreef:
Hoi, ik wilde mijn vraag ook hier even stellen :=
Ik twijfel om een ereader aan te schaffen maar ik heb er 0 verstand van en ik weet ook niet zo goed waar ik op moet letten. Ik lees eigenlijk alleen Engelse boeken en voornamelijk thuis en natuurlijk op vakantie maar geen bijzonderheden verder. Natuurlijk fijn als ik op een simpele manier boeken erop kan zetten. Aangezien ik voor werk al veel achter de pc zit zou het fijn zijn als hij bijvoorbeeld blauw licht kan filteren oid? Kan dat überhaupt hij een ereader? :')
Ik lees veel over kobo of kindle? Als ik kijk naar Engelse boeken zou ik misschien eerder naar een kindle neigen maar geen idee wat jullie ervaringen zijn?

Ik ben benieuwd :D


Een ereader heeft een eInk scherm en geeft geen blauw licht zoals een tablet of smatphone. De meeste modellen hebben tegenwoordig ook al dat je naast de intensiteit van de achtergrondverlichting ook de kleur kan kiezen (van wit tot bijna oranje). Bij sommige zit dit in een tijdsschema, waardoor je overdag witter licht hebt en 's avonds geler licht. Je kan de achergrondverlichting ook compleet uitzetten.

Wat voor mij de belangrijkste punten zijn bij de keuze van een ereader zijn het volgende:
- Waar schaf jij je ebooks het vaakst aan?
- Hoe wil jij je ebooks op je ereader zetten?

Persoonlijk vind ik het erg makkelijk dat ik een ebook aankoop en dat het onmiddellijk via wifi op mijn ereader staat of dat ik het naar mijn ereader kan mailen (voordeel van een kindle). Ik heb er een hekel aan om hem telkens aan mijn pc te hangen, maar goed dat ben ik.
Dus hang je niet vast aan een bepaalde verkoper, maakt het je niet uit hje je ebook op je reader komt, dan maakt het niet uit voor welke reader je gaat.
Koop je voornamelijk ebooks via Bol of Kobo, kies een kobo reader.
Koop je vooral via Amazon, ga voor een Kindle.
Zowel Kobo als Kindle hebben een abbo om onbeperkt te lezen. Kobo plus heb ik zelf maar 1x een maand geprobeerd en toen las ik nog vnl nederlandstalig, dus weet niet hoe het aanbod intussen is. Kindle Unlimited heb ik deze zomer geprobeerd naar aanleiding van een reading challenge en ik wist op voorhand dat de boeken die ik wilde lezen erin zaten.

Wat betreft Engelstalig lezen: Kobo heeft zeer zeker ook een groot aanbod engelstalige ebooks en dat dekt over het algemeen het interesseveld van de gemiddelde lezer. Maar Amazon heeft nu eenmaal veel auteurs die exclusief via hen publiceren. Imo zijn dit vaak auteurs in een niche genre en niet de boeken die je in een boekhandel zou zien liggen.

Zelf heb ik zowel een Kobo als een Kindle. De Kobo is nog steeds 10x beter qua batterij leven en houdt leuke statistieken bij, maar doorheen de jaren koop ik steeds vaker boeken die alleen via Amazon beschikbaar zijn en wordt mijn Kobo bijna niet meer gebruikt. Ook de functie om een ebook te mailen naar mijn ereader gebruik ik regelmatig om gratis ebooks verkregen via Bookfunnel op mijn ereader te zetten.
In de toekomst overweeg ik echter weer om een tablet met eInk scherm te kopen en via de leesapps van Kobo en Kindle te lezen. Maw het is maar wat je persoonlijk wil.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:53

Bedankt voor de tips! Dat van het scherm wist ik dus niet eens maar maakt de keuze wel makkelijker dat een ereader een goede keuze is voor me :)
Ik ga me er eens in verdiepen waar de meeste boeken staan die ik leuk vind en welke daar dan het beste bij past.

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:24

petitparis schreef:
Zowel Kobo als Kindle hebben een abbo om onbeperkt te lezen. Kobo plus heb ik zelf maar 1x een maand geprobeerd en toen las ik nog vnl nederlandstalig, dus weet niet hoe het aanbod intussen is. Kindle Unlimited heb ik deze zomer geprobeerd naar aanleiding van een reading challenge en ik wist op voorhand dat de boeken die ik wilde lezen erin zaten.

Ik ben heel benieuwd hoe/waar je Kindle unlimited hebt afgesloten! Ik heb sinds kort een Kindle en vind het heerlijk, hij bevalt me echt heel goed. Ik wil graag Unlimited, maar volgens de klantenservice is Unlimited in Nederland niet beschikbaar -O-

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:19

Met behulp van de klantendienst, die hebben me doorheen het proces geloodst.

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:08

Klantendienst van Amazon.nl?
Ik probeer het ook al tijden voor elkaar te krijgen maar wil niet lukken helaas

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:11

nee, ik heb mijn account voor ebooks bij Amazon.com

manonutjuh

Berichten: 3011
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:16

Ik heb een kobo. Op het moment dat ik deze aansluit op de pc loop Adobe digital editions vast

Is er iemand bekend met dit probleem?

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:13

Ik kan je helaas niet helpen, heb het maar 1x gebruikt +/- 8j geleden en heb het betreffende ebook nooit op mijn Kobo gekregen. Sindsdien nooit meer gebruikt en ook geen nood aan gehad...

manonutjuh

Berichten: 3011
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:14

Ik heb een abonnement bij de bieb, dus dit is de enige manier om de boeken erop te krijgen.

Het is inmiddels gelukt, andere usb poort gepakt. Verklaard ook waarom ik niet elke keer die problemen heb haha

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:36

Ik val ook even binnen.
Het gaat er toch van komen, na tijden twijfelen wil ik graag een Ereader aanschaffen. Nu twijfel ik tussen Kobo en Pocketbook. Ik denk dat ik in ieder geval in eerste instantie een aantal boeken via Bookspot aanschaf, daarna moet ik nog even kijken wat ik handig vind.
Ik zag dat pocketbook handig werkt met Bookspot, hoe is dat met Kobo? En kan ik op een pocketbook ook makkelijk boeken van Bol zetten bijvoorbeeld?

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:28

Ik heb met mijn PocketBook nog nooit problemen gehad om er boeken op te zetten, en anders is Calibre een mooi hulpmiddel om boeken om te kunnen zetten en te plaatsen.
Kobo heb ik niet, mijn oude Pocketbook is ruim 12 jaar oud, dus hierna komt er waarschijnlijk weer een PocketBook :D

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:45

Bedankt voor je reactie!
Neig na heel veel gelezen te hebben op internet toch naar een Kobo Libra, recensies over pocketbook zijn wat wisselender. Maar ik twijfel nog even door :')

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:49

Ik heb de Libra en ben er erg blij mee. Maar ik heb dan ook speciaal voor een Kobo gekozen omdat ik ook een abo heb bij Kobo plus en dat alleen op een Kobo kan

xxxmh

Berichten: 3491
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:13

Ik overweeg dit jaar een ereader te kopen. Nu heeft mijn vader echt heel veel ebooks ooit gedownload en dus heel veel epub bestanden staan. Kan je dit op elke ereader zetten want lees veel over abonnementen maar dit wil ik niet. Iemand tips? Klein formaat voor op vakantie en in bed.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:23

Sinds vorig jaar (of al iets langer) ondersteunt elke ereader epub-bestanden. Voorheen kon je via Calibre je ebook bestznden converteren naar de gewenste extensie.
Kindle is ook overgestapt, maar lijkt nog onderscheid te maken tov van de andere grote spelers/aanbieder. Zelf heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd een niet-legaal epub bestand op mijn Kindle te zetten. Daar had ik mijn Kobo voor en ook via officiële aanbieders kan je vaak gratis bestanden downloaden. (Amazon, bookfunnel, kobo, apple, google...)

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:31

Ik heb geen Kindle maar een Kindle app op mijn Android ereader. Daar heb ik laatst gedownloade fanfiction op gezet in epub formaat. Kwestie van naar je Kindle mailadres sturen. Dat ging zonder problemen. :)

Dallista

Berichten: 4419
Geregistreerd: 10-09-10

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:31

Ik lees sinds 2010 fanfic op mijn kindle(s). Tegenwoordig inderdaad ook met epub. Je kan het mailen naar je kindle mailadres, via een browser plugin ernaar toesturen…

En met calibre kan je gewoon alles. :D

xxxmh

Berichten: 3491
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:51

Ik twijfel tussen de kobo libra 2 en de kobo Clara 2e.

Flying_Angel

Berichten: 15719
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:59

xxxmh schreef:
Ik twijfel tussen de kobo libra 2 en de kobo Clara 2e.


Ik had eerst de Clara en nu de Kobo libra 2, ben er heel blij mee. De knopjes vind ik fijn en hij ligt lekker in de hand.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:28

Flying_Angel schreef:
xxxmh schreef:
Ik twijfel tussen de kobo libra 2 en de kobo Clara 2e.


Ik had eerst de Clara en nu de Kobo libra 2, ben er heel blij mee. De knopjes vind ik fijn en hij ligt lekker in de hand.

Dit dus. Vind de Libra echt fijner lezen door de knoppen en het iets grotere scherm, maar is licht genoeg

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:39

Ik heb de voorloper van de clara en het kindle equivalent vd libra en vind persoonlijk het iets groter scherm fijner alsook de vorm ligt vele malen veter in de hand en de knoppen zijn erg handig. Zeker als je in bed in zijlig leest en de ereader in een hand houdt, is het stabieler met de knoppen te bladeren dan te tikken op je scherm

xxxmh

Berichten: 3491
Geregistreerd: 21-06-11

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:24

Okee, wordt namelijk mijn eerste ereader en wil wat meer gaan lezen. Tot september afgelopen jaar las ik nooit en nu 2 fysieke boeken gelezen. Dus weet niet hoe veel ik ga lezen. Scheelt 50 euro.
Kan ook op m'n tablet lezen maar dat scherm is niet fijn in de zon. En dan wordt ik weer afgeleid van sociale media.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:25

Dan zou ik heel eerlijk toch nog even verder lezen op je tablet via Kobo of Kindle app en de wifi uitzetten. Probleem van social media meldingen opgelost. En tegen de zomer beoordelen of een ereader de juiste keuze us voor jouw.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:32

Of wel gewoon een ereader aanschaffen.
Heb ik dus gedaan een aantal jaar geleden. Omdat ik dus meer wilde lezen maar het met boeken niet lukte. Ik dacht, ik koop zo’n ding, lukt het niet gaat ie op Marktplaats. Ik heb na 4 jaar de Clara verkocht ( voor goed geld op MP) en een Libra gekocht omdat ik de knoppen miste. Ik pak een ereader veel makkelijker om te lezen, dan een boek of mijn tablet. De tablet is te groot en zwaar om op te lezen. Plus dat ik de ereader ook standaard in mijn tas heb naar het werk, daar vind ik de tablet ook te groot voor