Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 431 van de 475 [ 11869 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434 ... 475  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

 
Profiel   

Hoi, ik kom dit topic binnenvallen. Ik ga vrijdagavond in de tuin aan de slag. Een vrij groot stuk in de tuin is betegeld en de tuin heeft nu niet onze prioriteit. Alleen met de hevige buien die nu steeds vallen, hebben we veel water en het komt steeds tot het randje van het kozijn/deur van de serre. Dat geeft best stress bij iedere flinke bui.

Nu gaat mijn vriend een weekendje weg en had ik bedacht, als verrassing, dat aan te pakken. Wil een rij tegels eruit halen, langs de rand van de tegels een goot met rooster (gele lijn op de foto) licht aflopend richting het grind verderop in de tuin. En tussen het rooster en het huis (30cm) grind.

[ img ]


En 2 regenpijpen aansluiten op een regenton met bloembak erop. 1 regenpijp is nu nergens op aangesloten zag ik. Stopt net boven de grond tussen de tegels. Vandaar dus dat er zo snel wateroverlast ontstaat.

Maar nu mijn vragen, misschien kunnen jullie helpen. Hoe sluit ik de regenton aan op een zinken regenpijp. Verschillende filmpjes bekeken, flexibele slang lijkt het makkelijkst. Maar met vulautomaat? Welke? Bladvanger nog plaatsen, waar? Terugloopslang? Wie heeft goede ervaringen ergens mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 19:37 



 

Volgens mij heb je de grootste bron van je probleem al aangepakt met die rij stenen eruit en vervangen voor grind. Een goot geeft denk niet veel extra toegevoegde waarde. Door zo'n strook grind kan er behoorlijk wat water weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 20:29 



 
Profiel   

Ja dat is waar en zou me veel werk schelen. Kan ook eerst alleen het grind doen en later mocht het niet genoeg zijn, een goot toevoegen. Goed punt! Ga ik doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 20:56 



 
Profiel   

Wij hebben zinken regenpijpen en met dit systeem https://voertonnen.nl/vulautomaat-harcostar/ zijn ze aangesloten op de regentonnen. Een houten wijnvat voor het mooie (water blijft enorm meuren) en kunststoffen voor het praktische. Werkt prima. Even geen foto van de aansluiting, want het is donker :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:04 



 
Profiel   

We hebben de voortuin eindelijk aangepakt.

Situatie eerst:
[ img ]

Situatie nu:
[ img ]

De heg is afgelopen voorjaar eruit gegaan. Ook de borders zijn er toen uit gehaald.
Vrijdag zijn we begonnen met frezen. Zaterdag geëgaliseerd. Zondag planten erin gezet en gras ingezaaid.

Nu al blij met het resultaat. Oktober komen de voorjaarsbollen binnen. Die gaan dan ook in de border.
Ik ben benieuwd hoe de tuin zich komende jaren gaat ontwikkelen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:03 



 
Profiel   

Wat een grote voortuin! :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:12 



 
Profiel   

Wat een lap grond!

Ik ga jullie ook weer actiever volgen en foto’s posten binnenkort!

We wonen nu ruim een jaar in ons nieuwbouwhuis en hebben vorig jaar wel het terras en oprit laten leggen, en voor de rest graszoden. Nu is het tuinontwerp klaar en zijn we eruit met de hovenier. Hij verwacht over 2 weken te kunnen starten! Ben zo benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:21 



 
Profiel   

Vraagje! Wat is het beste moment om de vlinderstruik te kortwieken. Hij groeit nu over de schutting heen, maar er zitten nog wel insecten in, dus daarvoor wil ik het nog wel laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 10:18 



 
Profiel   

Flying_Angel schreef
Vraagje! Wat is het beste moment om de vlinderstruik te kortwieken. Hij groeit nu over de schutting heen, maar er zitten nog wel insecten in, dus daarvoor wil ik het nog wel laten staan.



De te lange takken kun je nu gewoon knippen hoor.
In het voorjaar kun je hem tot een centimeter of 30 boven de grond weer snoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 10:19 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Wat een grote voortuin! :wow:



Ja het is inderdaad een flink stuk. Het stuk gras is 28 x 9.5 meter. In totaal een perceel van ruim 1100 m2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 20:54 



 
Profiel   

Cabelona schreef
Neonlight schreef
Wat een grote voortuin! :wow:



Ja het is inderdaad een flink stuk. Het stuk gras is 28 x 9.5 meter. In totaal een perceel van ruim 1100 m2.


Dat zijn ook ongeveer de afmetingen van onze voortuin. 30x12 is onze voortuin.

Wij hebben het probleem van onkruid en oprit op deze manier opgelost:


[ img ]

Heb alleen zo even die foto bij de hand. Dat was een foto van de rhododendrons voor de nieuwe haag :')

Voor de rest is onze tuin juist in "cottage" stijl.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

En vorige week over de hele lengte een nieuwe border aangeplant, dus die is volgens jaar pas mooi vol en bloeiend.

Oh en de nieuwe rhododendron haag erachter. Ik heb 5 soorten gemixt die opvolgend bloeien. Zo ongeveer van februari tot juni.

Over de pergola klimrozen aangeplant. Francis E Lester en Madame Alfred Carrière. Deze staan er pas sinds afgelopen zomer in maar zijn al flink gegroeid.

[ img ]

En een foto van het gazon.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 22:31 



 
Profiel   

Gaaf zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 07:24 



 
Profiel   

Dus, in plaats van de vaste vijverbak is het toch wat anders geworden O:)
[ img ]
<3 <3

Na wat zoeken kwam ik er op uit dat ik liever een poel aanleg dan een vijver: minder diep, geen vissen, maar een plek voor allerhande beestjes om water te vinden, voor salamanders en kikkers om lekker in de chillen. Vervolgens ben ik gaan onderzoeken wat het beste vijverfolie is, en dat is EPDM geworden. EPDM heeft geen weekmakers en niet allerhande toxische stoffen, waardoor het veilig is voor zowel het water- als het bodemleven. Het gaat 40 tot 50 jaar mee.

Mijn vader heeft me vandaag geholpen met graven, en eigenlijk lag het er best snel in, ik denk dat we al met al misschien 4 uurtjes bezig zijn geweest. Voor het zand hebben we de aanhanger van de buren mogen lenen, en het zand ook in de tuin van hun nieuwe huis mogen storten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 17:55 



 
Profiel   

Leuk, ik ben benieuwd naar het resultaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 19:56 



 
Profiel   

Mooie tui, Matheno !

@vjestagirl,
Ik ben benieuwd naar je poel.
Wij hebben een vrij grote vijver, maar de buren (en ik) werden wel een beetje gek in het voorjaar van de brullende kikkers.
Nu we de tuin winterklaar aan het maken zijn, komt mijn man overal kleine kikkertjes tegen, in de schuren, onder de vlonders waar we de tuinmeubels op hebben geplaatst.
Echt tientallen kikkertjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 23:13 



 
Profiel   

Ik heb hier laatst tips gevraagd voor het plaatsen van een regenton. Dank idinn voor je opmerking nog! Heb alleen een rij tegels eruit gedaan, daar grind in en 2 regentonnen aangesloten. We hebben ondertussen al flinke regen gehad (regentonnen zaten vol) en geen overstromingen meer Zo is het geworden (losse tegel is inmiddels weg. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:46 



 
Profiel   

Leuk met die planten erin!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 20:01 



 

Leuk zo! En fijn dat het tot nu toe lijkt te werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 20:09 



 
Profiel   

We hebben vandaag eindelijk mijn voortuin afgemaakt <3

Before: één maart, toen de hovenier in een half uur mijn hele tuin leeg had gehaald.
After: vandaag na paar uur flink planten. We hebben m'n vader op een gegeven moment maar wel even gewezen op het feit dat het aanplanten was, niet begraven :(:)
[ img ]
Nu heb ik alleen nog ruim 100 bloembollen liggen die nog 'even' de grond in moeten := .

En dan nog een paar before & afters van vandaag
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik zit hier op kleigrond, die met dit weer perfect te scheppen is, maar 's zomers veel te hard is om echt te bewerken. Ik ben super benieuwd of alles aanslaat, volgens mij is de grond namelijk wel heel erg goed, als ik het aantal wormen mag geloven wat we vandaag (en bij het scheppen van de vijver) tegen zijn gekomen.


Edit, ik had toch foto's van Tuincentrum VG :D
Ik had me nogal uitgeleefd in de uitverkoop de afgelopen tijd, veel van deze planten waren maar één euro, en alles was tenminste 50% afgeprijsd. Ik heb uiteindelijk bij ieder tuincentrum meer korting gekregen dan dat er overbleef op de rekening.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 15:42 



 
Profiel   

Dat ziet er leuk uit! Als het eerst maar zomer is en alles bloeit!
Wij zitten ook op vette kleigrond en elk najaar gaat hier wormenmest op alles en een paar keer per jaar strooi ik lavagruis. Dat breekt de klei open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 15:50 



 
Profiel   

Dat ziet er veelbelovend uit VG! Ben vooral heel benieuwd naar je poel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 08:43 



 
Profiel   

Kalk verbeterd je grond ook.
Lavagruis nooit geprobeerd, maar hoor ik goede dingen over :)

Ik vind je boom echt heel leuk!
Succes met je bollen, 100 klinkt veel, maar vaak als je eenmaal bezig bent, is het zo gebeurt :)
Ik heb ook nog een paar kilo liggen, maar moet eerst nog wat sahlia knollen verwijderen, alvorens ik verder kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 09:37 



 
Profiel   

Vraagje kan je planten die normaal als bollen poot zaad van winnen om dan te zaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 09:31 



 
Profiel   

Marcella schreef
Vraagje kan je planten die normaal als bollen poot zaad van winnen om dan te zaaien.


Dat gaat over het algemeen weer via de oude bol. Een dahlia bijvoorbeeld ontwikkelt een grote bol met meerdere uitlopers. Als je die dan uit de grond haalt en splitst dan heb je meerdere dahlia's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 09:33 



 
Profiel   

Nooit bollen gepeld vroeger :D

Bollen vermeerderen zich inderdaad ondergronds, hoewel er wat uitzonderingen zijn: https://www.allesoverbloembollen.nl/edu ... eerdering/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 09:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 431 van de 475 [ 11869 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434 ... 475  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen