Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 06:59

Pjer wij hebben onze liguster 2 jaar terug drastisch teruggesnoeid. Vorige jaar was hij nog wat kalig maar inmiddels istie weer mooi groen en zoals we m willen hebben

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:44

Heeft er hier iemand ervaring met een druppelslang in de tuin? De border waar ik hem in zou willen is ca 1m breed, moet je hem dan heen en terug leggen of in het midden 1x alleen heen?
Ik zit er sterm aan te denken om dat zo in de voortuin te gaan doen, deze is dus de hele border, want ik heb weinig tuin daar :+ Maar m'n water zit aan de achterkant. De tuin loopt rond m'n huis, gezien ik een hoek woning heb en het leek mij handig om de watervoorziening op die manier te doen, maar heb er geen ervaring mee :)
Dit is de tuin:
Afbeelding
Deze loopt door aan de zijkant van m'n huis, tegen een overkapping aan.
Afbeelding
Ik kan via de overkapping de druppelslang aansluiten :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:49

pjer schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Liguster is heel goed sterk terug te snoeien, dus ik denk dat hij weer gewoon gaat uitlopen. Geef m wat extra mest na het snoeien en zing af en toe een liedje voor hem ;)


hihihi dat gaan we dan maar doen. Overigens vanmiddag even gestopt met snoeien omdat bleek dat de schitterende witte passieplant van de buren ook door de liguster heen was gegroeid. Vol met knoppen, dus dat is wel een beetje zonde om zomaar af te knippen. Eens kijken hoe ik daar voorzichtig omheen kan snoeien en dan de passieplant ter decoratie in de kale takken van de liguster kan hangen :-) hebben we toch nog iets moois.

Weet niet meer of ik het al had gevraagd maar heeft iemand misschien een idee na hoeveel jaar een uit zaad opgekomen gouden regen gaat bloeien? Ik overweeg om 2 (inmiddels 2 jarige) zaailingen te laten staan.

Vraag gelijk aan je buren om een paar stekken van de passiebloem

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:56

Moet je echt water geven Letizia?

Ik heb dat nog nooit gehad. Hoogstens dat ik een keer of twee per jaar een nieuwe plant een gieter water moet geven.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:26

De tuin ligt op het zuid westen en wil er (ook) graag bloemen in, maar heb eigenlijk nog steeds geen kaas gegeten van tuinieren, maar gevoelsmatig lijkt het mij dan wel nodigen om te bewateren?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:30

Dat is niet perse nodig. Rozen, tuingeraniums, kattenkruid, vrouwenmantel... Allemaal bloeiende planten die het prima doen in de volle zon zonder extra bewateren. En dat zijn er nog maar een paar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:44

Ze worden er ook lui van geloof ik :)

Via de weggeefhoek 2 hortensias gescoord , vanavond halen . Even zien waar ik ze neerzet achter! , wel rot met het warme weer hoop dat ik ze erdoorheen krijg :)

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 19:12

Lui in de zin van dat ze slechter wortelen ja. De wortels zullen oppervlakkiger blijven.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 23:46

Dat dus :)

Hortensias staan , waren beste jongens

Afbeelding
Afbeelding

Beide hebben een gieter water gehad , ze waren al wat slapjes toen ik ze haalde :(:)

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 09:06

Mochten ze slechter worden dan zou ik ze terugsnoeien.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 09:30

Wij hebben wel gesproeid. Onze achtertuin heeft minder nodig, maar de bomen lieten bladeren vallen en ze waren iets te duur om te laten verdrogen. Kweker gebeld en die zei grote plens water en hopen dat ze het redden.
Onze voortuin heeft de hele dag volle zon en dan tegen het huis aan hebben de planten het heel erg moeilijk, daar kun je niet zonder sproeien. Ik denk dat zo'n druppelslang dus wel handig is

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:18

Ze stonden er verrassend goed bij net , zon is er bijna gok dat ze dan weer wat slapper zijn straks. Snoeien is de laatste noodgreep voor mij

Afbeelding

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:30

Bij onze oude buren is op de erfgrens een vlier gegroeid. Nu hebben wij nieuwe buren die een geheel nieuwe afscheiding gaan plaatsen. Hierbij wordt de vlier ook verwijderd. Ik zal deze wel missen omdat hij schaduw geeft op de trampoline. Daarom wil ik graag een boom terugplaatsen. Hebben jullie ideeën voor snelgroeiende breed uitlopende bomen? Afbeelding

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:35

Catalpa?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:39

Wil je persé een breeduitlopende boom? De buren mogen dan takken snoeien die over de schutting hangen. Ik heb hier een liquid Amber staan, groeit vrij vlot en heeft een prachtige herfstkleur. Een amelancier is ook een idee: bloesem, krentjes én een mooie herfstkleur

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:37

Catalpa geeft denk ik wel mooi schaduw door dat grote blad. Een amelanchier geeft denk ik minder goed schaduw maar is wel prachtig. En een voordeel voor de vogels. Takken bij de buren is niet zo'n probleem omdat zij daar toch een stukje ongebruikt weiland hebben. Zij gaan daar zelf sowieso ook bomen terugplaatsen.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 00:34

Afbeelding
Tussen de palen een net met grote gaten gespannen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:16

Slim idee! Ga eens even bedenken hoe dat bij mij zou kunnen. Het is nl. Niet één dahliaveld, maar ze staan tussen heesters. Dank je voor de foto. Meer ideeën zijn welkom.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 09:26

Die gouden regen, volgens mij is het geen garantie dat die gaan bloeien allemaal.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 09:44

Moerbei is een vlotte groeier en een Wilg.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:27

Eucalyptus hebben wij. Met twee jaar van struik naar boom,groen blijvend en lekker geurtje, mooie kleur. Maar ook een exoot, en handig om te blijven snoeien zodat ie mooi stevig wordt. Ik ben er fan van maar begrijp wel dat niet iedereen dat heeft.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:38

Waar heb jij die vandaan? Ik kan ze dus nergens vinden en wil ook graag een eucalyptus in onze tuin! :D

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:57

Annetje schreef:
imd schreef:
Wat een leuke groene tuin Annetje! Hoeveel m2 is het?
Bedankt!
Het is ongeveer 10 x 10. We weten het niet precies. Funda zei 7 x 12, maar toen we bezig gingen met de tuin en een tekening wilden maken, bleek dat absoluut niet te kloppen.

Oh maar dat is ook ongeveer wat wij straks hebben, maar dan andere verhouding. Ik dacht dat het groter zou zijn. Leuk om te zien wat jij daarvan gemaakt hebt, geeft een hoop ideeën!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:11

Shanna schreef:
Waar heb jij die vandaan? Ik kan ze dus nergens vinden en wil ook graag een eucalyptus in onze tuin! :D

Succes, Jolien had ook ooit zo'n geval geplant.
Jaar later uit gegraven omdat ie ernstig was gaan groeien.
Wat betreft exoten een Rododendron is ook een exoot een Camelia ook.Tulpen en eenjarigen.

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:18

Shanna schreef:
Waar heb jij die vandaan? Ik kan ze dus nergens vinden en wil ook graag een eucalyptus in onze tuin! :D
Ik zag ze in het voorjaar nog bij Intratuin staan.