Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:22

Ben benieuwd!

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:27

Wij hebben sinds vorig jaar ook 2 kersenbomen in de tuin een zure kers (morel) en zoete kers (regina). Staan nu beide volop in bloei.

Zure kersen kun je prima inmaken, gebruiken voor jam of om amarena kersen van te maken. https://www.patesserie.com/recepten/sma ... na-kersen/

Vandaag en gister de moestuin onder handen genomen. Al het onkruid is eruit. Aardbeien en frambozen zijn uitgedund en wat ging woekeren verwijderd. Mooie laag compost erop en wat spul ingezaaid.

Voor de mensen die een stuk voor snijbloemen hebben, wat zijn jullie do's en don'ts?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:00

Vorig jaar ook een kersenboom geplant. Die zat vol luis. Behandeld met spiritus en groene zeep en dit jaar zijn er zelf seen paar bloesems. Niet zo heel veel, maar vorig jaar heeft ie een flinke tik gehad.

Malenka

Berichten: 7574
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:36

Staat er bij jullie ook zo veel in bloei? De ontwikkelingen gaan nu echt razendsnel.

Afbeelding

_lautje_

Berichten: 9266
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:56

Wauw wat mooi die oude perenbomen!

Hier beginnen de rozen flink uit te lopen. Maar de rest van de tuin is een chaos. Wij hebben afgelopen jaar ons huis verbouwd en flink aangebouwd. Dus kraanmachinist, hijmachine, mensen, gedoe, etc in de tuin gehad. Dus over paar weken begint hoveniersbedrijf aan aanleg van nieuwe tuin.
Idee is dat het veel gras en brede borders wordt. Met een cottagetuin idee.
Veel bloemen, veel kleuren. Nieuw terras.
Bestrating voor pad waarschijnlijk courtstones.
Heb als opdracht meegegeven, alles is goed, als het maar veel, vol en weelderig is :')

Malenka

Berichten: 7574
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:27

Dat klinkt als een heerlijke opdracht! :j

_lautje_

Berichten: 9266
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:58

Dit was onze tuin afgelopen jaar. Ik ben dol op rozen. Idee is vooral meer van dit en andere bloemen.
En andere bestrating, terras groter. Borders groter. Als het hout en beschutting vernieuwen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:26

Prachtig die rozen <3

Ik heb vooral veel laatbloeiers, maar een aantal dingen zijn al mooi aan het bloeien :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rest is langzaam wakker aan het worden met knopjes en blaadjes *D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78522
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:41

Hier staat alleen de clematis nog maar in bloei, maar die begint in februari al. En de perenboom en eerste bloempje inmiddels ook aan de appelboom. :)) O ja, ook al een paardenbloem gespot. :')

Malenka

Berichten: 7574
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:41

Heerlijk een tuin vol rozen. :D Ik heb hier inmiddels al 26 verschillende rassen staan en ik denk niet dat het daarbij blijft.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:24

Mooie rozen <3
En een sering, die wil ik heel graag, maar ben bang voor de bijen en mijn honden die er naar happen.

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:29

Wij hebben zelfs een aantal bijenhotels, maar de hond is gelukkig te langzaam _O-

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:40

Hier ook honden die achter vlieg beesten gaan, maar we willen toch een hoop insevtvriendelijke planten in de tuin

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:05

Mooie tuin lautje! De hovenier zal er ook vast iets moois van maken.
Wij hebben afgelopen jaar een deel van de tuin aangepakt. Zo leuk om dan nu te zien hoe het allemaal uitloopt! Hier bloeit de Cornus, tulpen, narcissen, Phlox, sering, appelboom, perenboom kersenboom en pruimenbomen al. <3

Alleen de steentijm, kogelboterbloem, bergamotplant en echinae zijn nog nergens te vinden. Hopelijk komen die nog wel op!

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:59

Wat heerlijk al die bloei! <3 en zag op de vorige pagina een paar prachtige fruitbomen!

Wij zijn net verhuisd naar een huis met een heerlijk grote tuin. De basis is goed (veel planten en gras, 2 grote walnootbomen, wat fruitboompjes, een pergola en een mooi en ruim tuinhuis):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar er is ook nog wel wat werk aan de winkel. Allereerst qua veiligheid, want een sloot rondom en een vijver zijn niet zo'n goede combinatie met een rondrennende dreumes en een avontuurlijke hond... dus dat zal als eerste aangepakt worden. En ik kan wel wat advies gebruiken van mensen met groene vingers in dit topic :D

Nu hebben we nog als noodoplossing schapengaas, maar we denken aan een houten schapenhek rondom. Iemand daar ervaring mee? Of tips voor een andere natuurlijk uitziende omheining?

Verder weten we nog niet zo goed wat we willen op de plek van de vijver:

Afbeelding

Een (ronde) kas misschien (zo ja, welke)? Een boom? Iets anders?

Voor de verdere toekomst staat nog op het wensenlijstje:
- Een moestuin
- Een speelhuisje
- Een kippenhok + ren
- Mogelijk een (ingegraven) trampoline

En dan wil ik het liefst ook nog een wat speelsere indeling, met meer organische vormen. Dit is nu het bovenaanzicht (met dank aan man met drone :P).

Afbeelding

Afbeelding

Dus bokkers met inspiratie, kom maar op met jullie ideeën! :D

996981
Berichten: 9754
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:44

Wat een heerlijke tuin hierboven!

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:12

Prachtige mogelijkheden heb je in die tuin!

Ik begrijp dat de vijver er uit gaat? Snap ik wel, met een jong kind; mijn vijver heb ik ook pas aangelegd toen de kinderen groter waren en goed konden zwemmen. Anderzijds is zo'n vijver natuurlijk een aantrekkingspunt voor dieren, maar ik begrijp dat je sowieso water in de buurt hebt (sloten)?
Een schapenhek alleen zou ik persoonlijk niet vertrouwen. Ziet er leuk uit, maar een beetje een handig kind is daar in een wip overheen. Dus echt goed afzetten met behoorlijk hoog hekwerk lijkt me wel verstandig voor je gemoedsrust.

Verder optisch: als je de vijver weg doet, heb je de basis voor een leuke zitput met een plek voor een vuurkorf of een BBQ

En dan zou ik een jaar afwachten en goed observeren en bijhouden welke planten overal opkomen en welke je graag wil behouden, verplaatsen of wegdoen. Dan heb je na een jaar een basisidee dat bevalt. Dan aan het werk: Laten staan wat je mooi vond, verplaatsen wat je wil verplaatsen en aanvullen met planten die je leuk vind. De nieuwe planten dan in gebogen borders zetten om het strakke te doorbreken.

Kijk in dat jaar ook goed hoe je je tuin gebruikt en wat je behoeftes zijn: meer of minder schaduw? Zit- en speelplekken? Waar zit je het liefst? Enzovoort.
Het kriebelt waarschijnlijk om er meteen in te vliegen, maar ik zou dat observatiejaar echt aanbevelen, eventueel gecombineerd met het inrichten en plannen van de dingen waar je echt 100% zeker van bent dat je het grtaag zo wilt hebben...

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:49

Je kunt ook een wadi (moerassige plek voor planten) maken van de vijver. Een natte plek is fijn voor het microklimaat in de tuin en de dieren. (De locatie van de huidige vijver is wel een beetje apart :')) Je kan er natuurlijk ook een zandbak van maken. :+
De afscheiding kun je wellicht wat verhullen met (klim-)planten over het hek.

_lautje_

Berichten: 9266
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 06:04

Als je een ingegraven trampoline wil kan je kijken naar formaat en die op plekk vijver doen.
Schapenhek goede ervaring mee met kleine kinderen. Hier komen ze er echt niet zomaar overheen! Kan je op verschillende hoogtes krijgen. Onze staat alweer 7 jaar.
Bij m’n moeder staat het al ruim 15 jaar.

Als je iets organischer wil kan je ook denken aan uitbreiden van de borders en die rond en glooiend laten lopen.
Net als pad door de tuin, maak dat slingerend. Plant er evt langs ook een border langs.

Op de plek van de vijver kan je evt ook een ronde border maken.

Wat groeit er nu op de pergola?
En kijk of je evt op het schuurtje een doorbloeiende klimroos kan laten groeien? Dat geeft kleur, is weelderig en geeft sfeer

Dit is bij m’n moeder. Hier zie je oa Generous garderner (zijkant huis) en Phyllis Bide(laatste zit op een oude muur) Beide bloeien hele seizoen. Ruiken prachtig en het groeit snel met veel effect.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:49

'Kleine' update van mijn tuinrenovatie! :D

We komen van dit...
Afbeelding
Afbeelding

Alle tegels eruit en tuinhuis gesloopt, waar een betonplaat (gewapend) van 30 cm diep onder bleek te zitten -O-
Afbeelding

Stenen schuurtje was ook niet meer opperbest qua verf- en stuclaag, dat spoot ik er zo af met de hogedrukspuit :+
Afbeelding

Deel van de oude beplanting verwijderen en vormen leggen
Afbeelding
Afbeelding

Cortenstaal gemaakt, grind erin, terras bij huis gemaakt, schuurtje opgeknapt, pergola gemaakt, stenen schutting opgeknapt
Afbeelding

En dinsdag zijn de plantjes erin gekomen! En nu wachten tot alles lekker groot is en compleet genieten <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:15

Mooi! Wat een voldoening van je werk ook :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:10

Leuk gedaan loki!

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:41

Wat gaaf!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41632
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:59

Wat een werk, maar wat is het mooi geworden <3.

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:23

Wat een verschil! Mooi!