Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:57

Is hier iemand die met mij mee wil denken hoe ik mijn voortuin op een eenvoudige manier kan "pimpen"? Er lag ooit grind, maar dat vond ik niet zo leuk. Via via kreeg ik een heleboel lavendel, dat staat nu aan de rand. De rest heb ik met een soort bloemenzaad bestrooid, maar het wordt niet echt hoe ik had gehoopt. Ik zat de denken om een soort bodembedekker er neer te zetten, maar vind bloemen altijd wel heel leuk! Wie o wie heeft een idee. Er komt niet heel veel zon, einde van de middag/avond een beetje aan de voorkant/zijkant.

Afbeelding

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:58

Kennissen van ons hebben heel veel plezier van hun sedummatten. Hetzelfde als wat er op groene daken ligt, kan ook gewoon in de tuin (mits je de juiste hebt). Ze hebben welke paar weken weer een andere soort in bloei staan en er vrijwel geen werk van.

Is het grint eruit of ligt dat nog ergens onder de bloemen verstopt? In dat laatste geval wordt het wel iets lastiger omdat dat niet echt een goede basis is voor een tuin... En alles eruit halen lijkt me ook niet echt te doen?

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:09

Nee het grind is eruit en er is een laag tuinaarde op gekomen. Ik ga eens googelen naar sedummatten!

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:18

-Ajuga reptans (kruipend zenegroen)
-Dovenetel
-Vinca minor
-Heide, evt winter en zomerheide door elkaar, dan bloeit er altijd wat, maar niet geschikt voor in dichte schaduw denk ik.
-Hedera, kun je ook laten kruipen, heeft wel geen zichtbare mooie bloemen, maar wel een nuttige plant omdat hij (laat) in het najaar bloeit en daardoor de bijen nog voorziet.
-liriope is ook nog een optie misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:24

Losse sedumplanten is evt ook een optie.. het groeit erg snel!

Nu (loopt nog iets naar rechts verder):
Afbeelding

Wat erin ging vorig jaar:
Afbeelding

Enkel de grassoort doet het niet meer, want de muizen duwde die polletjes telkens uit de grond :')

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:47

Door het regenachtige weer zijn de planten in mijn borders en potten ontploft, waar de insecten weer dankbaar gebruik van maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78531
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:27

Mooi hoor! Wat is het roze vooraan op de eerste foto?
Mijn zonnehoed is nog niet zover dat die bloeit, maar dit jaar ook pas aangeplant.

Schrokken ons daarnet wel een hoedje in de tuin. Hoop herrie/gefladder van vogels, gingen er vanuit dat het weer duiven waren, horen ze vaker fladderen. Maar ineens kwam het uit de leibomen, was het een roofvogel met een jonge mees in de klauwen. Tikt nog even 2 meter voor ons de grond aan, meeste kans om de mees beter in de klauwen te pakken en vloog toen het bos in.
Documentaire in onze eigen tuin. :))

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:50

Jij heb geen tv nodig!

Vooraan roze (en wit komt nu ook) is leeuwebek. Ik weet de latijnse naam niet. Ik vind die zo leuk, jeugdsentiment. Mijn opa en oma hadden die vroeger elk jaar in de tuin. Als we daar waren mochten we altijd ieder een bloempje eraf halen om mee te spelen. Vonden we geweldig, hoe simpel kon het zijn :o

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:49

Fleda, je bloemenmix doet het waarschijnlijk niet zo goed omdat die volle zon nodig heeft. Planten die het waarschijnlijk wel bij jou willen doen zijn onder andere:
Koninginnekruid (wil dan wel zo veel mogelijk zon), diverse varens, vingerhoedskruid, akelei, vrouwenmantel, hosta, bosaardbei. Ik zou zoeken naar soorten die het in bosranden goed doen. Dan kom je veel inspiratie tegen vermoed ik.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:09

Wij hebben een elektrische brander en ik vind het weggegooid geld: vreselijk traag voordat het onkruid verbrand is. Er zit ook een hulpstuk bij tegen paardenbloemen: resultaat: gras verbrand. Achteraf gezien hadden we beter een brander met een gasfles kunnen aanschaffen. Een voordeel van de elektrische is dat we zonnepanelen hebben en een kleine overcapaciteit.
Net twee puttertjes in onze tuin, nog niet eerder gezien. Ik hoop dat ze vaker komen buurten.

Morganlefay

Berichten: 8705
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:25

Distels, daar lok je puttertjes mee.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:42

Morganlefay schreef:
Distels, daar lok je puttertjes mee.

Ja dat las ik al ergens, er staat wel een megagrote distel aan de overkant van de weg in de berm, misschien dat ze daarom in de buurt waren. Prachtige vogeltjes

Dagmar80

Berichten: 1853
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:56

@Fleda: Er zijn genoeg planten met mooie bloemen die prima in de (half)schaduw kunnen staan. Echte aanraders wat mij betreft zijn:
- ooievaarsbek (die heb je in veel kleuren en met verschillende bloeitijden, ik ben zelf vooral fan van de echte langbloeiers o.a. Azure Rush of Rozanne, lijken erg op elkaar, Endressi, Patricia etc.).
- Campanula, heb je ook veel verschillende soorten van, leuke bodembedekker: de portenschlagiana. Beetje hoger met erg leuke klokjes: het perzikklokje
- akelei voor het voorjaar
- vingerhoedskruid

Verder heuchera, die heb je ook echt in bijzondere bladkleuren, wintergroen. Kruipend zenegroen kan ook inderdaad, als die bloeit op zich wel leuk, verder vind ik ze niet zo bijzonder :P Loodkruid (ceratostigma plumbaginoides) die houdt wel van wandelen... Maar kan je wel in toom houden. Mooie donkerblauwe bloemen (écht blauw) einde zomer en najaar. Het blad verkleurd rood in de herfst, sterft dan af als het gaat vriezen. Maagdenpalm was ook al genoemd, heb je in drie kleuren. Houdt ook van wandelen... Je hebt ook de grote maagdenpalm, die groeit iets meer opgaand, ook leuk vind ik.

Longkruid is ook mooi, mooie kleuren bloempjes in het voorjaar en als hij eenmaal gebloeid heeft heb je nog mooi gespikkeld blad (vaak dan wel even knippen voor mooi fris nieuw blad).

Ik ben benieuwd waar je voor gaat kiezen!

Idinn: Dat ziet er erg leuk uit zeg op foto 2!

Letizia

Berichten: 12150
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:42

Nog even over onkruid verbranden. Welke brander hebben jullie?

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:51

Ik ben begonnen de voortuin vrij te maken van gras :\
Meerdere malen duur graszaad erin gedaan en telkens komen die lelijke plukken erin.
Nu het gras eruit, en heb een hazelaar, egelantier, vlierbes, vlinderstruik en nog iets :') geplant.
De Amerikaanse Sering van mijn broer staat ook nog in de tuin als een zielig hoopje tak, ik hoop dat deze wel gaat aanslaan ( een van de dikkere takken gesnoeid en die was nog groen en sappig) dus duimen maar.

Morganlefay

Berichten: 8705
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:01

Hazelaar is mooi en geeft ook nog lekkere nootjes :P
Vlier kan je siroop van maken, vlinder geeft vlinders.

Marcella

Berichten: 36763
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:07

Heb vlierbloesem siroop staan. Was even wennen, maar vind het heerlijk nu. Moet nog een plekje verzinnen voor de stekjes die ik heb. Heb 2 groene hazelaar en 2 rode gewoon voor wat extra kleur.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:55

Ze zijn nog maar heel klein, dus dat zal nog wel even duren.
De vlinderplant gaat ondanks dat deze nog heel klein is wel richting bloeien.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:07

Egopost, we kunnen eindelijk genieten! Hier een deel van de tuin.

En het is toch een olijf geworden <3

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10626
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:06

Ik meld me hier ook.

Wij zijn nog bezig in onze tuin. Terras wordt anders.

En er komen meer struiken met bloemen de tuin wordt wilder en kleurrijker.


Wij hebben heel mooi uitzicht

Op water
Afbeelding


Afbeelding

En wat er zwemt
Afbeelding

En op koeien

Afbeelding

Ons onkruid veld met erachter het fretten verblijf

Afbeelding


We hebben ook al best wat bloemen
Die stonden nog niet op de andere foto's



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze vandaag gepland. Als die het goed gaan doen dan kan ik ze gaan stekken dan komt vooraan het veld een mooie stuiken strook. Het veld ziet er nu dus alweer anders uit met de struiken met bloemen ;)


Afbeelding


In Juni had ik 3 kleurige vlinderstruik mini stekkies. Daar zitten knoppen aan die komen bijna uit. Dan plaats ik daar wel weer een foto van.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:21

Ziet er allemaal heerlijk uit.

Morganlefay

Berichten: 8705
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:11

Die runderen zijn dat van die Pol malloten waar je je rug niet naartoe mag keren??

BeFunny

Berichten: 10626
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:33

Morganlefay schreef:
Die runderen zijn dat van die Pol malloten waar je je rug niet naartoe mag keren??


Het zijn Galloway runderen :)

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:06

Gaaf uitzicht hoor :j

Ik heb een probleem met 3 planten op pot. Van 1 weet ik dat het een oleander is, die heb ik zelf gekocht.
De andere zijn nog van de oude bewoners en ik weet echt niet wat voor planten erin staan, het zijn in ieder geval groene planten met een dik ovaalvormig blad.
De oleander krijgt gele bladeren met zwarte stippen en de andere 2 krijgen ook gele bladeren. Maar nu heb ik dus geen idee of het komt door teveel of juist te weinig water. De grond voelt gewoon goed aan, niet kletsnat maar ook niet uitgedroogd. Ik snap er niets van.
Iemand hier een idee?

BeFunny

Berichten: 10626
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 00:08

Fitzroy schreef:
Gaaf uitzicht hoor :j

Ik heb een probleem met 3 planten op pot. Van 1 weet ik dat het een oleander is, die heb ik zelf gekocht.
De andere zijn nog van de oude bewoners en ik weet echt niet wat voor planten erin staan, het zijn in ieder geval groene planten met een dik ovaalvormig blad.
De oleander krijgt gele bladeren met zwarte stippen en de andere 2 krijgen ook gele bladeren. Maar nu heb ik dus geen idee of het komt door teveel of juist te weinig water. De grond voelt gewoon goed aan, niet kletsnat maar ook niet uitgedroogd. Ik snap er niets van.
Iemand hier een idee?


Staan ze wel in de goede grond?