Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:50

Ziet er heel leuk uit!

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:25

Nog een keer onze trots showen, alles staat nu zo mooi in bloei en we hebben de bamboe rond de border vervangen voor nieuwe na 10 jaar was deze rot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de voortuin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:12

Heel mooi!

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:16

Tuin om blij van te worden :D !

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:25

Erg leuk al die kleurtjes!

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:21

Zouden jullie met me mee willen denken? Ik heb het plan wat ik bij appeltern gekregen heb (een beetje) aangepast en uitgewerkt op schaal. Ik kijk ernaar en ik weet nog steeds niet of ik er ècht enthousiast over ben, of dat ik er zo graag enthousiast over wil zijn dat ik mezelf wijsmaak dat het zo is... Dus ik dacht, misschien heeft bokt nog goede ideeën?

Dit is de tuin zoals hij ontworpen is in Appeltern (met mijn aanpassingen)
Afbeelding

Het grasveld loopt helemaal om de vijver heen, wat hij gedaan heeft zodat ik er op mijn blote voeten kan lopen. Aan de andere kant loopt een pad van klinkertjes. Het terras aan de zijkant krijgt een pergola met een schaduwdoek.
De twee bestaande boompjes links staan in een verhoogde border (45cm)
Ja, de vijver loopt bewust door onder de veranda, als het dan regent kunnen de vissen schuilen :D .

Wat ik belangrijk vind is veel groen, insect en vogel vriendelijk, veilig voor de katten, en overal op mijn blote voeten kunnen lopen.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:25

Wat leuk! Hier is de boel iets minder gekleurd want ze hebben wat water gemist -O-. Dus na mijn vakantie maar even kijken wat ik eraan ga doen :+

akishino
Berichten: 1880
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:34

Misschien hier iemand die weet wat de witte beestjes op de rups zijn? De rups huist al een tijdje in mijn stokroos, had hem nog niet ontdekt tot nu. Maar hij beweegt niet, en er zitten dus "wollige" witte beestjes op.


Afbeelding

gonniee
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:51

@Vjestagirl, hoe zijn de afmetingen van je tuin? Dat maakt het inschatten wat makkelijker.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78587
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:52

O, wat gaaf, vijver onder de veranda door! Wilde ik ook onder het terras, al was het maar 20 cm, alleen voor het optische, het idee dat je op het water bent, maar wij wisten niet hoe we dat moesten realiseren met de tegels. Nu begint de vijver direct aan de tegels.
Ik vind het wel een mooi ontwerp. Zijn alle borders verhoogde borders en is de vijver ook verhoogd?

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:57

Vjestagirl, ik vindt het eigenlijk al een heel goed ontwerp. Ik vraag me wel af waar noord is in je tekening, wat de schaal is en eventueel waar de buren zitten.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:14

Oh sorry! De schaal is 1:100. De tuin is 23 meter diep (vanaf de achtergevel tot de achterpoort) en op het breedste gedeelte 7,5 meter breed (en achterin ietsjes smaller, daar zit ook een rare hoek in de tekening).
De tuin ligt pal op het zuiden, dus het huis is noord en de bovenkant van de tekening is zuid.
De buren situatie is zo:
Afbeelding
Het blauw omlijnde stuk is van mij

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:17

Neonlight schreef:
O, wat gaaf, vijver onder de veranda door! Wilde ik ook onder het terras, al was het maar 20 cm, alleen voor het optische, het idee dat je op het water bent, maar wij wisten niet hoe we dat moesten realiseren met de tegels. Nu begint de vijver direct aan de tegels.
Ik vind het wel een mooi ontwerp. Zijn alle borders verhoogde borders en is de vijver ook verhoogd?


De meeste borders zijn laag. De grote (paarse) bak in het midden is verhoogd, en de bak aan de linkerkant waar de twee boompjes in staan is verhoogd. De rest komt gewoon op grond-niveau

De tekenaar had de vijver op straat niveau gelegd, maar ik denk er sterk over hem ietsjes te verhogen. Ik wil in de hoek van de veranda onder het huis een loungebank hoekbank neerzetten, zodat ik gewoon lekker van onder de veranda de vijver in kan kijken en evt mijn visjes kan voeren :D . In zijn tekening was de vijver veel korter (maar 3 meter ipv 5) maar ik vind dit veel gaver.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78587
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:20

Maar verhoogd zal wellicht moeilijk zijn om hem onder de veranda door te laten lopen, of is de veranda ook verhoogd?

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:35

Neonlight schreef:
Maar verhoogd zal wellicht moeilijk zijn om hem onder de veranda door te laten lopen, of is de veranda ook verhoogd?


Wij noemen het veranda, maar hij is gewoon 100% op grond-niveau, dus misschien is het meer een overkapping?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78587
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:37

Zoiets noemen wij terras. :)) Maar als je de vijver zou verhogen wordt het dus niet mogelijk om hem daaronder door te laten lopen.

Kelan

Berichten: 1627
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:39

Vjestagirl, ik vind het denk ik wat saai met allemaal stroken in de lengte richting, het pad helemaal door het midden, en borders aan de zijkanten.
Misschien een idee er iets schuins/ronds/overdwars er in proberen te krijgen, zodat het wat spannender wordt, je de breedte van de tuin ook gebruikt, en je niet meteen in 1 oogopslag alles overziet.

gaucho

Berichten: 9574
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:42

Ik ga mee met Kelan, iets van een pergola, bloembak of heg in de breedte om de lengte te doorbreken.

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:49

Ik vind het ook allemaal vrij hoekig. Rondingen vind ik vaak wat natuurlijker ogen.

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:19

Vjestagirl schreef:
Wat ik belangrijk vind is veel groen, insect en vogel vriendelijk, veilig voor de katten, en overal op mijn blote voeten kunnen lopen.


Ben je ooit bij een blote voeten pad gaan kijken?

Dat ziet er best natuurlijk uit, en dan heb je verschillende texturen en ondergronden waardoor het geheel niet heel strak eruit ziet.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:26

Luxorvalkje schreef:
Vjestagirl schreef:
Wat ik belangrijk vind is veel groen, insect en vogel vriendelijk, veilig voor de katten, en overal op mijn blote voeten kunnen lopen.


Ben je ooit bij een blote voeten pad gaan kijken?

Dat ziet er best natuurlijk uit, en dan heb je verschillende texturen en ondergronden waardoor het geheel niet heel strak eruit ziet.


Ik heb blote voeten paden gedaan, maar wat ik daarvan vooral weet is dat ze gemaakt zijn om als activiteit interessant te voelen. Daar liggen allemaal dingen waar ik best een keer overheen wil wandelen, maar die ik niet iedere dag onder mijn voeten wil hebben.

Ik vind het strakke aan deze tuin ik niet perse erg, maar het is zo... saai. Zo overzichtelijk. Zo pijpenla

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:05

Dit is compleet anders dan met een volledig nieuw ontwerp komen en ook absoluut niet perfect of zo bedoeld. Wat ik hiermee wel wil laten zien is dat je die zichtlijnen heel makkelijk kunt doorbreken door wat te schuiven. Bedenk je ook dat je plantkeuze hierin enorme verschillen kan maken.

Afbeelding

Ik ben ook wel benieuwd naar wat ik voor ontwerp zou maken als ik er even voor zou gaan zitten. Wellicht dat ik dat nog doe vanavond. Dan wil ik wel graag weten wat voor bomen de bestaande bomen zijn.

senna21

Berichten: 11894
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:17

Vjestagirl: ik zou de moestuinbak niet in de schaduw van de boom achterin zetten. Deze zou ik in de buurt van het terras plaatsen. Dan kun je tussendoor ook gemakkelijk oogsten etc.
Op de plaats van de bak zou bijvoorbeeld een bessenstruik kunnen.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:45

Staat dat tuinhuis al “vast”?
Als je dat zou kunnen draaien (90 graden) en meer naar dwarse schutting toe, 1 of 2 tegels langs schutting naar opslag toe, lijkt het mij iig dat je meer groen kan krijgen ?!
Dan zou je ook je klinkerpad achter de bestande haag door kunnen leggen (klein stukje inkorten) dan heb je voor de haag nog meer groen. En daar dan je moestuinbak, staat hij niet in schaduw boom iig?
Of is dat optisch bedrog?

gonniee
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:01

Het is wel een ontwerp dat heel mooi in balans is. Ik zou daar ook niet zomaar in gaan schuiven. De vijver lekker op straatniveau houden, want alleen dan kun je er in kijken wanneer je zit. Een verhoogde vijver is al heel gauw massief en onnatuurlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijk ogende organische tuinen, dus je begrijpt misschien mijn voorkeur voor de vijver ook wel ;)

Met hoeveel mensen en welk type tuinmeubilair wil je op het terras in het midden van je tuin kunnen zitten? Die lijkt me nu wat klein.

klein ander dingetje: staat de plaats van de poort al vast? Zo niet, dan zou je die een beetje naar het tuinhuis kunnen doen, zodat je aan twee kanten van het pad een moestuinbak kunt zetten. Nu is deze zo klein, dat ik het zelf niet de moeite zou vinden. En er is veel loze ruimte naast het tuinhuis.