Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36860
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 23:48

Nu zijn tomaten veerkrachtige planten dat als ze afknakken je ze gewoon weer de grond in kunnen stoppen.

996981
Berichten: 9879
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:17

Van de week een hortensia gekregen. De grond in de oude waterput opgehoogd en de aubrieta plantjes (die toch zijn uitgekomen *\o/* ) eromheen geplaatst. Ik ben benieuwd of ze aanslaan :)
Afbeelding

Afbeelding

Pippa13

Berichten: 368
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:37

Ik heb even wat advies nodig. Ik heb ontzettend leuke emaille emmers bij de voordeur staan, echter kom ik er gewoon niet uit qua beplanting. Ik heb dit voorjaar narcissen in combinatie met viooltjes er in gehad, vorige zomer eenjarige bloeiers en in het najaar bolchrysanten. Echter zoek ik toch het liefst een (vaste)plant die vanaf het voorjaar tot het najaar er in kan staan, zonder uit te bloeien of blad te verliezen in de tussentijd. De plant hoeft niet wintergroen te zijn, liefst wel winterhard. De emmers staan in de (half)schaduw en ik zat zelf te denken aan een leuke hosta soort, maar misschien heeft één van jullie nog een leukeren suggestie?

Afbeelding
Dit voorjaar met de narcissen en viooltjes.

Afbeelding
Afgelopen najaar met de bolchrysanten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78587
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:50

Hosta is al snel niet meer mooi in het najaar. Een vaste plant die zolang echt mooi is is moeilijk. Een hortensia geeft wel heel lang bloemen.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:27

Maar de emmers lijken me te klein voor een plant als een hortensia bijvoorbeeld. Een hosta blijft denk ik ook vrij zwak in een emmertje en is dan geheid slakkenvoer.

Rond mei kun je vaak die XL dahlia's al kopen. Die blijven vaak tot ver in de herfst erg mooi. Niet vast, maar je hebt er dan misschien wel minder "werk" aan.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:26

We zijn eventjes verder, en ik heb met het ontwerp van de tuin zitten spelen. Uiteindelijk kwam het voor mij neer op een paar dingen in het ontwerp van de architect:
- Het leek tè veel op wat mijn broer had gekregen.
- Het focuste niet genoeg op wat ik wel belangrijk vind, en teveel op wat ik minder belangrijk vind
- Het was niet spannend, het had geen 'oh wauw' factor.
Ik had het gevoel dat de vijver die ik oh zo belangrijk vind in een hoekje geschoven was, en vooral ook niet groot genoeg was. Ik heb een tuin van 23 meter diep, waarom kreeg ik maar een vijver van 3 meter lang?

Vanavond had ik eens een vlaag van "volgens mij moet het zoiets worden" en heb ik een poosje zitten tekenen.
Momenteel word ik erg enthousiast van dit idee:
Afbeelding
- In het midden, als focuspunt van de tuin een gigantische vijver (11 meter lang en 1,5 meter breed) in bliksemschicht vorm om het wat minder voorspelbaar en traditioneel te maken. In het midden van de vijver moet een waterornament komen. Hoe en wat precies, dat weet ik nog niet.
- Aan de rechterkant onder de boom komt een vaste bank langs de vijver, zodat ik lekker met m'n voetjes in het water kant zitten en een boek kan lezen.
- Links langs de vijver een klinkerpad, rechts een gras 'pad'. Vooraan tegen de overkapping aan een wat groter stukje gras waar ik een handdoek neer kan mikken en lekker in het gras kan gaan liggen.
- Links in het midden een terras met een pergola-met-schaduwdoek waar mijn eettafel kan komen staan
- De border achter het terras is een perfecte plek voor mijn fruitboompjes en ander eetbaar spul, gecombineerd met bloemen en vaste planten.
- Rondom véél ruimte voor voor planten, zodat ik naar hartenlust kan gaan proberen mijn English cottage garden idee te verwezenlijken
- Achter het tuinhuis komt een 'vogelzone' met planten waar ze zich lekker in kunnen verschuilen en nestelen, en die besjes krijgen waar ze van kunnen snoepen. Daar kom ik zelf eigenlijk nooit, dus is het de perfecte plek om het leven van de fladders leuker te maken.

Om het wat duidelijker te maken:
Afbeelding


Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken, dus brand los :D

Edit: ik ben trouwens nog steeds wel blij met dat ik naar Appeltern ben gegaan. Door het ontwerp van de architect ben ik losgekomen van wat er nu in mijn tuin ligt, en kon ik gaan spelen zonder daarin vast te zitten. En ook heb ik natuurlijk veel van zijn ideeën gebruikt.

noviceh

Berichten: 4806
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:33

Heel leuk en speels opgezet! Ik vind alleen het terras met schaduwdoek te dicht op het bankje staan. Ik zou m eerder aan de kopse kant van de vijver zetten. Met wellicht een mooie haag erachter of dakplatanen voor schaduw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:35

Hoe belangrijk is de moestuin? Als die belangrijk is, zou ik die niet half onder een boom plaatsen. Eventueel omwisselen met de border naast je terras anders.

Als je vijver belangrijk is, dan past dit ontwerp wel veel beter :j

gaucho

Berichten: 9574
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:36

Volgens mij sluit dit veel meer aan bij jou wensen :j

Ik vind net name ook mooi dat het nu wat minder alleen lijnen in de lengte zijn maar dat het ook wat breekt met andere vormen. Wellicht dat ik zelf nog zou overwegen wat ronde vormen in de borders terug te laten komen.

Heb je geen enorme pomp installatie nodig voor zo'n grote vijver?

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:43

gaucho schreef:
Volgens mij sluit dit veel meer aan bij jou wensen :j

Ik vind net name ook mooi dat het nu wat minder alleen lijnen in de lengte zijn maar dat het ook wat breekt met andere vormen. Wellicht dat ik zelf nog zou overwegen wat ronde vormen in de borders terug te laten komen.

Heb je geen enorme pomp installatie nodig voor zo'n grote vijver?


Nah, de vijver van mijn ouders is nog groter (12x2) en daar zit alleen een klein pompje in voor hun waterelementje, en die vijver is echt mega gezond. Ik ben niet van plan hem te filteren, een goede mix van diepe en ondiepe gedeeltes en een flinke lading planten erin doet de truuk ook.

noviceh schreef:
Heel leuk en speels opgezet! Ik vind alleen het terras met schaduwdoek te dicht op het bankje staan. Ik zou m eerder aan de kopse kant van de vijver zetten. Met wellicht een mooie haag erachter of dakplatanen voor schaduw?

Goed punt. Ik ben toch van plan om er morgen nog wat mee te gaan schuiven (oa omdat ik niet weet of zo'n knik erin wel maakbaar is, en ik dus ook een versie wil tekenen met een rechte hoek ipv een schuine) dus ik zal eens zien of dat bankje nog ergens anders heen kan.


idinn schreef:
Hoe belangrijk is de moestuin? Als die belangrijk is, zou ik die niet half onder een boom plaatsen. Eventueel omwisselen met de border naast je terras anders.

Totaal niet belangrijk. Ik wil er vooral een beetje mee prutsen, maar ik vind het ook niet erg als het niet zo lukken wil en ik er 1,5 kromme komkommer uit haal :D .

anca

Berichten: 1802
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:51

En als je de vijver helemaal schuin laat lopen?

Met bruggetje erover ? Van achterste boom links voor naar boom rechtachter.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78587
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:55

Zonde als je de vijver niet gaat filteren, er zijn echt maar weinig vijvers die het goed doen zonder filtering. En zeker ook als je hem ook nog gaat gebruiken voor pootje baden.
Als je dat nu niet direct aanlegt kun je een filtersysteem nooit meer netjes wegwerken. In de voortuin hadden we een bestaande vijver zonder filtersysteem met verschillende plateaus en veel beplanting, 1 dikke soep. Met filtering super gezond, maar filter hebben we nooit goed weg kunnen werken. Vijver in de achtertuin hebben we zelf aangelegd, daar is het filtersysteem mooi weggewerkt. Ook daar veel beplanting en diverse dieptes, maar als filter uit staat (bij vorst) komt er toch algengroei in.

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:36

Vjestagirl schreef:
gaucho schreef:
Volgens mij sluit dit veel meer aan bij jou wensen :j

Ik vind net name ook mooi dat het nu wat minder alleen lijnen in de lengte zijn maar dat het ook wat breekt met andere vormen. Wellicht dat ik zelf nog zou overwegen wat ronde vormen in de borders terug te laten komen.

Heb je geen enorme pomp installatie nodig voor zo'n grote vijver?


Nah, de vijver van mijn ouders is nog groter (12x2) en daar zit alleen een klein pompje in voor hun waterelementje, en die vijver is echt mega gezond. Ik ben niet van plan hem te filteren, een goede mix van diepe en ondiepe gedeeltes en een flinke lading planten erin doet de truuk ook.

noviceh schreef:
Heel leuk en speels opgezet! Ik vind alleen het terras met schaduwdoek te dicht op het bankje staan. Ik zou m eerder aan de kopse kant van de vijver zetten. Met wellicht een mooie haag erachter of dakplatanen voor schaduw?

Goed punt. Ik ben toch van plan om er morgen nog wat mee te gaan schuiven (oa omdat ik niet weet of zo'n knik erin wel maakbaar is, en ik dus ook een versie wil tekenen met een rechte hoek ipv een schuine) dus ik zal eens zien of dat bankje nog ergens anders heen kan.


idinn schreef:
Hoe belangrijk is de moestuin? Als die belangrijk is, zou ik die niet half onder een boom plaatsen. Eventueel omwisselen met de border naast je terras anders.

Totaal niet belangrijk. Ik wil er vooral een beetje mee prutsen, maar ik vind het ook niet erg als het niet zo lukken wil en ik er 1,5 kromme komkommer uit haal :D .


Garderners world had een tijdje terug een item over natuurlijke vijvers, dus zonder pomp/kunstmatig filtersysteem. Misschien dat op de website hier nog informatie over te vinden is.

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:20

Ada Hofman is een zeer bekende in Nederland als het gaat over natuurlijke vijvers. In onze vorige tuin hadden we een vijvertje volgens haar principe, maar na twee jaar toch een pompje met uv filter geplaatst. :+

Jester_

Berichten: 12280
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:20

Bij mij in de tuin staat zoveel in de bloei. De insecten zijn er geloof ik blij mee, ik kan niet rustig op mijn zonnebedje liggen zonder gek te worden van al het gezoem :+
Ook de vlinderstruik trekt echt tientallen vlinders

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:31

Als ik er een filter op zou zetten, dan een heliofytenfilter. Maar ik zie bij mijn ouders hoe goed het kan gaan, dus ik ben nog niet overtuigd :P

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:03

Heb vandaag eventjes wat extra planten in de vijver/poel in de voortuin gezet (mijn portemonnee huilt). Ben er wel achter de plantjes plaatsen in de vijver verdacht veel lijkt op iemand verzuipen in de vijver: onder water houden tot er geen luchtbellen meer komen, en dan komen ze niet meer vanzelf boven }:)
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:18

Ook nu helaas geen puf gehad voor een heel eigen ontwerp. Wel wat suggesties op je eigen tekening.

Ik zou in ieder geval zorgen voor groen tussen alle verharding en afrastering. Dat oogt een stuk vriendelijker en natuurlijker.

Verder zou je er over kun en denken om de vormen zachter te maken. Door meer schuine lijnen of zelfs helemaal afronden. Iets dat beter past bij het idee van een cottage tuin.

Afbeelding
Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:55

De afrastering is meters en meters en meters aan hedera, dus dat zit wel snor :D

Ronde borders graslijnen enzo zijn mijn ding niet; ik vind het al snel oudbollig en geknutseld ogen. Juist dat hele strakke, gecombineerd met het zachte van de weelderig bloeiende beplanting vind ik heel gaaf.

In je bovenste tekening vind ik het dan weer wel een leuk idee om het pad richting het tuinhuis niet in een hoek van 90 graden te leggen maar schuin, dat is waarschijnlijk ook wel handig!

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:44

Oh dan hoop ik dat je een goeie elektrische snoeischaar hebt :D

Saul

Berichten: 9665
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:28

Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat vjestagirl. Het ziet er veelbelovend uit!

Hier vandaag een kneusjes box ontvangen voor de tuin. Super grappig haha.
En zelf van het weekend ook wat plantjes gehaald. Vult het toch een beetje op.
Maar klaar is het nog lang niet.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En deze kneus hebben we gered uit de tuin van de buren. Die lag op de mesthoop :=
Dus even gevraagd of wij m nog een kans mochten geven :D


Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:29

Het valt me iedere keer weer op wat voor goede plantjes er in zo'n kneusjesbox zitten. Ik ben benieuwd hoe ze uitgroeien!

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:36

Zijn er ook bomenexperts in deze groep? Ik heb volgens de planten app een es boom in de tuin. Stond er ineens en groeit erg snel. Hij staat niet handig zo dicht bij het huis. Ik zag dat de boom inheems is. Kan ik de boom verplaatsen naar gemeente grond of gaat die daar woekeren? Moet ik wachten tot het najaar of zou het nu al wel kunnen?

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:40

Je kunt hem er het beste uithalen. Een Es is een enorm sterke groeier. Je kunt hem wel net als wilgen knotten. Dus als je er een plekje voor hebt verder van het huis af dan kun je er een hele leuke passende boom aan hebben.

En de takken zijn gewoon veilig om te voeren aan paarden.

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:12

Nu eruit halen, die Es! Hij wortelt best stevig, langer wachten en dan wordt het graafwerk. Het is net onkruid dus gewoon afvoeren. Er staan vast Essen in de buurt, dus je krijgt vanzelf nieuwe.