Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:24

Bedankt voor jullie antwoorden. Heb de boom eruit gehaald :) mijn tuin is te klein voor zo'n grote boom en had gelezen dat knotten vanaf het 5e jaar kan.

Janine1990

Berichten: 43816
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:04

Afbeelding

Ik had een gereanimeerde aardbei... Waar geen bloemen in komen. En heb me zaterdag laten verleiden tot nog drie soorten aardbei met aparte smaakjes (framboos, ananas en bubblegum).

Vandaag opgehangen, maar heeft iemand nog tips?

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:27

Geduld hebben tot volgend jaar :D

Ik zou wel de scheuten en stekjes die die nu maakt in de aarde leggen, 3 planten passen wel in de bak, dus daar heb je volgend jaar profijt van. Een aardbei stekken is super simpel, gewoon zorgen dat die lange sliert, op de plek waar bladeren groeien op de aarde zit, dan heb je volgend jaar een nieuw plantje :)

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:35

Help wat is er met mijn hortensia. Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen.

Laatste tijd breken er steeds stukken van mijn hortensia. Ook groeit hij dit jaar niet mooi.
Het is niet te verklaren hoe het komt dat ze breken en ze zijn ook zo ‘netjes’ gebroken. Net alsof is het niet gebroken maar wat is het dan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de andere. Die doet het wel prima.

Afbeelding
Afbeelding

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:00

Ik hoop weer wat leven in dit topic te brengen. De tuin in wintermodus ziet er toch altijd het minst mooi uit, maar we zijn alvast aan het nadenken over het nieuwe straatwerk wat we in het voorjaar willen doen. We hebben een boerderij, dus moderne keramische 60x60 tegels passen daar niet zo bij. Wat voor straatwerk hebben jullie? Of zouden jullie mooi vinden bij een klassiek huis?

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:03

Waaltjes <3

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:04

Waaltjes inderdaad, hoewel wij betonklinkers hebben en dat ook niet verkeerd staat.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:10

Bij een klassiek huis horen waaltjes! Persoonlijk vindt ik de combi waaltjes met grijze (grote) tegels ook mooi.

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:30

Hahaha jullie zeggen precies wat we juist niet zo mooi vinden :o
Ik zat te denken aan courtstones, maar schrok een beetje van de prijs
Afbeelding

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:41

Wij hebben voor het grootste deel van de bestrating klinkers met een kleine kiezel erin (wat je vaak ook ziet liggen in de woonwijk op de weg). Op de terrassen ligt een rechthoek 40x60 tegel. Hier staan bij de keuken de picknicktafel op en tussen de garage en het huis hebben we de zithoek. Ik weet zelf niet zo goed waar ik voor zou kiezen, maar de klinkers kunnen in elk geval aardig wat hebben qua verkeer met de auto. De shovel van de buurman rijdt er ook overheen en een vrachtwagen kan ook sporadisch zonder schade te geven.
Op het stuk met de grote tegels heeft een weekend een keer een zware aanhanger gestaan, dat hebben we geweten. De tegels zijn heel, maar we hebben het wel moeten opvullen met nieuw zand, want het lag schots en scheef.
Dus ook even kijken waar je het bestraatte stuk voor wilt gebruiken...

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:43

Een deel wordt terras maar we willen ook een breder pad naar achteren maken zodat we daar eventueel met auto + aanhanger overheen kunnen. Dus inderdaad, het moet wel ergens tegen kunnen :j

Hebben jullie foto's van jullie straatwerk?

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:54

Dit soort klinkers hebben we liggen: https://www.slimbestraten.nl/product/be ... pac-10186/

Hier een oude foto van toen het huis nog te koop stond:Afbeelding

Waar de tuinset staat hebben we nu een grote picknickbank staan. Waar de stoelen staan staat nu een lounge set. Haag is eruit en zit nu een schutting + schaduwtuin op die plek. Zoals je ziet loopt de oprit helemaal van de straat naar achter. Ik zette eerst de auto in de winter op de plek waar de 2 stoelen staan. Nu staat hij achter de garage. Dus dagelijks rijden we hier met 2 personenauto's overheen.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:59

Het roept bij mij altijd een heel triest gevoel op zo veel bestrating. Ik zou er nooit zitten. Ik zou dan ook alles dat niet strikt noodzakelijk is zo snel mogelijk verwijderen en het vol zetten met planten.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het handig vinden. Ik kan het alleen geen tuin noemen.

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:15

@ cabelona: zulke klinkers hebben wij nu ook, maar dan >30 jaar oud, broos en schots en scheef. Tijd dus voor wat nieuws en vanwege de charme van het oude huis liefst iets klassiekers, maar dus geen waaltjes :')

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:29

@ Melenka, dit is nog niet eens 1/3 van de tuin die je ziet op de foto. Ook ik werd van deze situatie niet heel vrolijk. We hebben meerdere jaren over nagedacht hoe we dit gingen aanpassen. Zowel wij als de buren wilden van de heg af. Ding kwam al halverwege het raam op de 1e verdieping en was bijna 1.5 meter dik. Niet goed bijgehouden door de vorige bewoners helaas. Nu staat er een schutting met daarvoor over de gehele lengte (ook achter het huis) een schaduwborder van zo'n 0.7 x 25 meter.

De voortuin (gras + border) is 28x10 meter. Achter de garage is de echte achtertuin met moestuin verschillende borders en volwassen bomen (stuk is zo'n 15x 35 of 40 meter). Ook het stuk waar de 2 stoelen staan is flink aangepakt en opgeknapt. Veel gezelliger met struiken en schaduwplanten. Verder veel aangekleed met grote potten. Bestrating eruit zien we momenteel niet zitten. Kosten en praktisch oogpunt. Volgende project gaat de achtertuin zijn, maar dat gebeurd in fases.
Vorig jaar onder de boom waar we in de hete zomer veel zitten een schaduwborder van 1.00x6.00 aangelegd. Klimroos tegen de gerenoveerde schuur. Dus dat is komende zomer echt een heerlijk plekje om te zitten. Moestuin is altijd in beweging, maar als aanvulling zijn er vorig jaar een soort heg geplant met bessenstruiken (aalbes, zwarte bes, kruisbes, blauwe bes).
Volgende project is een 2e schaduwborder. Staat nu vooral veel boeren hortensia's in. Daar word ik niet zo blij van. Doet weinig voor de insecten enzo. Dus daar wil ik het plan wat langs het huis staat wat meer gaan doortrekken (o.a. rode kornoelje, camelia, rododendron, skimmia, hosta's en varens).

Met dit formaat tuin kun je niet alles ineens aanpakken. kwa kosten niet, maar ook het onderhoud wat je het eerste jaar hebt niet. Ik spuit geen onkruid of mos dus alles gaat met de hand. Het is buitenaf met zowel voor het huis als achter weiland waar veel onkruid en gras in bloei staat. Dus je kunt je voorstellen wat er aan komt waaien in de borders wat andere planten kan verdrukken. Ik maak me niet meer druk over een paardenbloem meer of minder. Maar akkerdistel en dat dradig gewortelde gras in mijn borders word ik niet zo vrolijk van. Hersft 2021 is een grote border van 8 x 5 meter aangelegd in de voortuin. Al het onkruid met de hand eruit trekken ben ik meerdere weken mee bezig geweest (elke avond een stukje).
We wonen hier nu sinds voorjaar 2019. Het is een project per jaar ongeveer.

De rand langs de schutting waar je de klimplanten ziet willen we ook nog aanpakken. Randje wil ik iets breder zodat daar ook fatsoenlijk wat in aangeplant kan worden. Maar dat wordt een groot project. Want de bedrading van de verlichting moet ook opnieuw gelegd worden.

Qua fauna komen we om van de vogels (heel veel huismussen die onder de dakpannen nestelen), groene spechten zie je bijna dagelijks in het gras, steenuiltjes (hadden vorig jaar een nestje in de nestkast bij ons), boompiepers en boomkruipers (ja we hebben 4 gigantische volwassen ruwe berken in de achtertuin), hazen zien wij ook geregeld (helaas ook in de moestuin). Heel veel bijen en hommels. Zeker in de nieuw aangelegde voortuin!

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:44

Gaaf project zo te horen. En ik kan me goed voorstellen dat je elk jaar een stapje maakt. Dat is hier net zo. En ik hoor je mbt tot het gras en de distels. Hier is een groot veld van meerdere hectaren gras en distels op het zuidwesten van onze tuin.. je snapt vast waar alle zaden belanden... Voorlopig geen gebrek aan gras en distels hier.

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:50

Cabelona schreef:
Met dit formaat tuin kun je niet alles ineens aanpakken. kwa kosten niet, maar ook het onderhoud wat je het eerste jaar hebt niet.


Dat hebben wij ook inderdaad. In 2020 hier komen wonen en de tuin was destijds voornamelijk klimop (echt óveral ;(), metershoge hazelaars, heel veel bomen veel te dicht op elkaar en niet bijgehouden (o.a. 2 kastanjes met bloedziekte), bossen met yucca's en nog meer rommel. Wat ons opviel was heel veel groen, maar amper bloeiends.

We hebben afgelopen jaar 14 bomen gekapt om licht en lucht te creëren. Zo'n 3/4 van de tuin klimop vrij gemaakt en daar ondertussen verschillende borders aangeplant (2x6 meter, 2x12 meter, 10x20 meter, 3x12 meter) met vooral veel bloeiende planten en afgelopen jaar enorm veel bijen en hommels al gehad. Het hele achterste stuk is vrijgemaakt, geëgaliseerd en met gras ingezaaid waar nu verschillende halfstam fruitbomen staan. En we hebben de voortuin aangepakt met gras met daarom heen borders. Oja en de oprit is grind geworden met verschillende borders.

Voor komend jaar staat het straatwerk achter op de planning met dus een breder pad naar achteren zodat we met de auto + aanhanger bij de boomgaard kunnen komen. Lijkt ons heel praktisch, want afgelopen jaar hebben we 2 containers van 30 kuub met tuinafval vol weten te krijgen, maar dat allemaal zelf van achteren naar voren gesleept (=100 meter). Geen sportschool abonnement nodig hier _/-\o_
En we willen de vijvers aanpakken. We hebben er 3 die verbonden zijn door een ondiep stroompje. 1 vijver is lek, het stroompje is meestal meer blubber. We twijfelen nog of we van vijver 2 echt weer een vijver maken, of meer een soort moeras achtig stuk, omdat daar een grote treurbeuk bijstaat waar veel blad vanaf komt. Daarnaast is de gehele achterrand van het perceel bosplantsoen en daar mag wel het een en ander in gesnoeid en gedund worden.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:37

Ik wil dit jaar beginnen aan mijn voortuin. De randen zijn met zand, maar de planten daar vallen wat uit elkaar. Daarnaast kan in de grote border wel het één en ander gebeuren want die is érg geliefd bij katten (en die het dan weer niet begraven -O- ) Voortuin zit helaas op het noorden, dus ik zit wat te puzzelen qua beplanting wat mogelijk is.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:42

Ik zou me graag aanmelden in dit topic.

Afgelopen zomer is ons huis volledig verbouwd, daardoor is de gehele tuin aan gort gereden en hebben we het daar nu maar even bij gelaten.

Aankomend weekend gaan we de maten exact meten en willen we een plan gaat maken.
Nu is mijn vraag of hier mensen zijn die het leuk vinden om mee te denken in dit proces?

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:00

Ik heb snel even wat foto's gemaakt van de huidige, enigszins beschamende, situatie.

Aan de voorkant en zijkant van het huis staan gigantische platanen met gigantisch veel blad...

De tuin is volgens mij op het noorden. We hebben van zonsopgang tot ongeveer 16:00 zon in de achterste helft van de tuin. Na 16:00 zakt de zon achter de bomen naast het huis. Wanneer de middelste daarvan weg zou zijn, dan zou de zon nog tot laat in het voorste gedeelte van de tuin staan.

Voortuin, deze moet ook opnieuw aangelegd worden. De zon staat op de voorkant van het huis, dat is heerlijk. Voordeur wordt alleen door pakketbezorgers gebruikt, de rest komt achterom
Afbeelding

Doorgang door de poort, naast het huis. Waar de bakken staan komt een grote houtopslag. langs de muur wil ik iets van planten.
Afbeelding

Naast de poort. Het groen is zodat de hond niet ontsnapt, even uit nood. Hier moet betegeld worden zodat alles netter staat. (en ik heb meteen de putdeksel weggegooid..)
Afbeelding

Boompje staat er al sinds 1968 (bouw huis) en heeft in de zomer hele mooie bladeren.
Afbeelding

Gezien vanaf de hoe van het huis. Schutting staat er ook al tientallen jaren en moet echt vervangen. Schuur wordt even hoog gemaakt als het gebouw erachter en op de schuur en overkapping komt een nieuw dak.
Afbeelding

Vanaf de harmonicadeuren gezien, hier wil ik een terras, aansluitend aan de woonkeuken.
Afbeelding

vanaf de overkapping. Voor de muur van de keuken wil ik graag mooie hoge grassen oid. Misschien ook wat leuks van bakken aan de buitenkant van de muur welke ook vanuit de keuken te zien zijn?
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:38

Cabelona schreef:
Dit soort klinkers hebben we liggen: https://www.slimbestraten.nl/product/be ... pac-10186/

Hé daar hebben wij ook onze (gebruikte) tegels en stenen vandaan. Ik vond het wel prima, bovendien ‘kleurde’ het lekker bij de hergebruikte tegels.
Ik vind een klein formaat steentje prachtig, maar door kosten en de vele voegen met onkruid :n
Op pinterest vond ik een soort combi en dat hebben we gedaan. Beetje rommelig effect, past wel bij de rest van de tuin. Paar 50x50 tegels eruit dat die ruimte opvullen met gebakken klinkers.

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:29

Leuk opgelost!

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:20

PSvanLot: ik zou een slingerpad of anderszins scheef pad naar je overkapping maken, dat maakt het vaak wat ruimtelijker. Qua schutting kun je weer hout terug zetten en dan bijvoorbeeld verschillende potjes met kruiden eraan, of insectenhotels. Of je kiest voor een raster hekwerk en laat daar een klimplant overheen groeien, zoals klimhortensia, jasmijn, passievrucht oid. Dat wordt dan in de zomer een muur van bloemen. Die haag kan wel een goede snoeibeurt gebruiken denk ik? Onder je keukenraam kun je lampenpoetsersgras doen die geeft leuke pluimpjes en wordt ongeveer 60 cm. Ik weet niet hoe hoog het raam is maar anders kun je ook nog dwergpampusgras kwijt, die wordt ongeveer 120 cm.

De voortuin zou ik simpel houden met bijvoorbeeld salie, lavendel, geraniums en een olijfboompje in een verhoogde border bijvoorbeeld

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:25

Ceetje_bokt schreef:
Cabelona schreef:
Dit soort klinkers hebben we liggen: https://www.slimbestraten.nl/product/be ... pac-10186/

Hé daar hebben wij ook onze (gebruikte) tegels en stenen vandaan. Ik vond het wel prima, bovendien ‘kleurde’ het lekker bij de hergebruikte tegels.
Ik vind een klein formaat steentje prachtig, maar door kosten en de vele voegen met onkruid :n
Op pinterest vond ik een soort combi en dat hebben we gedaan. Beetje rommelig effect, past wel bij de rest van de tuin. Paar 50x50 tegels eruit dat die ruimte opvullen met gebakken klinkers.

[ [url=m/rtu5fg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hele gave tuin zo met de bloemperken!

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:27

Miriam91 schreef:
PSvanLot: ik zou een slingerpad of anderszins scheef pad naar je overkapping maken, dat maakt het vaak wat ruimtelijker. Qua schutting kun je weer hout terug zetten en dan bijvoorbeeld verschillende potjes met kruiden eraan, of insectenhotels. Of je kiest voor een raster hekwerk en laat daar een klimplant overheen groeien, zoals klimhortensia, jasmijn, passievrucht oid. Dat wordt dan in de zomer een muur van bloemen. Die haag kan wel een goede snoeibeurt gebruiken denk ik? Onder je keukenraam kun je lampenpoetsersgras doen die geeft leuke pluimpjes en wordt ongeveer 60 cm. Ik weet niet hoe hoog het raam is maar anders kun je ook nog dwergpampusgras kwijt, die wordt ongeveer 120 cm.

De voortuin zou ik simpel houden met bijvoorbeeld salie, lavendel, geraniums en een olijfboompje in een verhoogde border bijvoorbeeld


Het zal inderdaad een schuin pad worden, maar geen slinger.
De schutting zal ook houd worden idd, geen zin om een jaar zo inkijk te hebben.
De haag is vorig jaar tot op het hout teruggesnoeid, die moet in maart weer bijgewerkt worden. Was in totaal bijna 3 meter breed!

Dwegpampus zit inderdaad in mijn lijstje, de ramen zitten op ongeveer 140 hoogte.