Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:23

Ik heb ook zo'n bak. Onderin wat tegels en dan aarde.
Ik heb er een vorm appel en peren boompje in met rijke oogst en eronder wat hogere zomerbloeiers

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:43

Ja tuinaarde of andere grond die je toevallig over hebt als basis is prima.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:52

Je kan ook onderin snoeihout doen als opvulling. Moet je in de loop van de tijd wel bijvullen.

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:01

En worteldoek onderin tegen de mieren.

Ik heb de Action leeg gekocht met worteldoek en bloempotschalen. Ik heb zoveel last van mieren in mijn potten. Ben er helemaal klaar mee.

TinkerTreas

Berichten: 3700
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:32

Bedankt voor alle tips

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:54

noviceh schreef:
Wij willen waarschijnlijk het gras bij de slootkant (talud) gaan vervangen voor sedum. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er nog een andere fijne (groenblijvende) bodembedekker? Het gaat om zo’n 20m2.

Wij hebben dwergmispel gezet op onze slootkant. Het moet nog dichtgroeien maar tot nu toe al tevreden over. Maar maagdenpalm is ook een goede optie.

Wij zijn een groot bijenhotel aan het maken. Daarnaast komt de hovenier in juni opnieuw straten en dan krijgen we meer borders dus alvast een planten plan aan het maken.

Hebben jullie je gras al gemaaid en gemest?

paddington

Berichten: 2471
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:30

Mochten mensen zakken aarde willen kopen en airmiles sparen er is nu een aanbieding deze week bij de Praxis.

Ik moet 2 olijfboompjes gaan verpotten dus het kwam mij heel goed uit.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:08

Het is maart maar hier (plak)sneeuwt het al heel de middag, mijn narcissen, krokussen en cyclamen zijn helemaal verpieterd.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:10

Gras staat voor deze maand op de agenda. Moet eerst kalk op, en dan mesten, verticuteren en bijzaaien.

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:23

Kalken hadden we in januari al gedaan. Is dat dan te vroeg geweest?
Dit is ons eerste jaar met gras dus het is allemaal nog een beetje abracadabra. En zoveel keuzes zaad, mest en kalk :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:26

Januari is een maand waar je niets doet aan het gras, en het in rust laat. Februari/maart is de tijd voor kalk. Bij zachte winters is het geen probleem om het in januari te doen.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:14

Misschien heeft iemand hier ervaring. Eind april komen ze de tuin aanleggen.

Nu wil ik graag het terras voorgelegd hebben zodat het strak tegen de harmonicadeuren komt te liggen zodat je een mooie geheel krijgt vanuit woonkeuken naar buiten.
Maar hoe gaat dat met het water?
Is het risico met tegels niet veel groter dan met een houten terras?
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:23

Is natuurlijk wel een risico, tenzij je het terras af laat lopen. Afvoergoot is ook een oplossing, hebben wij voor de tuindeur maar dan ligt het er dus niet strak tegen aan.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:28

Neonlight schreef:
Is natuurlijk wel een risico, tenzij je het terras af laat lopen. Afvoergoot is ook een oplossing, hebben wij voor de tuindeur maar dan ligt het er dus niet strak tegen aan.


Sowieso daar het terras idd wat aflopen. Denk zelf dat een ‘vlonder’ het beste werkt. Dan loopt het water sowieso weg.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:20

Miriam91 schreef:
Hahaha jullie zeggen precies wat we juist niet zo mooi vinden :o
Ik zat te denken aan courtstones, maar schrok een beetje van de prijs
[ [url=m/5vuAT4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als je waaltjes niet mooi vindt, maar wel een beetje landelijk gevoel wilt houden op het terras dan zou je bijvoorbeeld ook grind met wat grote tegels kunnen doen.

Een voorbeeld:

Afbeelding

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:23

Neonlight schreef:
Gras staat voor deze maand op de agenda. Moet eerst kalk op, en dan mesten, verticuteren en bijzaaien.


Hier verticuteren we niet meer sinds een paar jaar en het gras is mooier dan ooit. Inmiddels doen we dat ook niet meer in de moestuin.

In het voor en najaar gaat er een hoop wormen compost op het gazon, en we "bemesten" bij met lavameel of gruis (vette klei hier) en af en toe sproeien we met water en wat guano mest. De wormen houden de bodem super luchtig.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:40

Helaas is niet verticuteren hier geen optie. In de winter komt er geen zon op het gras en groeit het mos flink. En in de zomer is het ook een groot deel van de dag schaduw.

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:49

Nouja dan hoop ik maar dat het Kalken in januari ook effect heeft gehad :j
Wij verticuteren ook, want door verwaarlozing van de grasmat door de vorige eigenaar staat er veel mos. Gelukkig is het al beter dan vorig jaar.
Gooien jullie de compost zo op het gras als dikke laag? Ik ben dan bang om te verstikken, maar misschien denk ik te moeilijk.

@Matheno: uiteindelijk hebben we paadjes van waaltjes gekozen, een terras van grote keramische tegels en rondom het huis grind om opspattend te verminderen. Dus toch waaltjes :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:22

Wij gebruiken speciale compost voor gazons. Kleine korrels. En dat gaat best verspreid op het gazon. Niet een dikke laag maar een korreltje of 2 per 10 cm2.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:30

Nee een dikke laag gaat er niet op want dan overleeft het gras het niet.

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:31

Nee inderdaad dus dan zou je korrels moeten kopen. Dan bewaren we onze eigen compost wel voor de borders

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:26

Heb geen gazon maar een aflopende tuin. Kalk in september en mest in februari, daarnaast gaat er ook nog compost overheen. Eierschalen gaan in een oude koffiemolen en worden bij kalkliefhebbers uitgestrooid.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:46

Even een vraagje tussendoor, een heel eigen topic ervoor aanmaken vind ik ook zo’n onzin en hier zijn wsl alle kenners en ervaringsdeskundigen verzameld.

We hebben sinds kort 3 kliko’s gekregen. Ontzettend lelijk, 2 worden nauwelijks gebruikt en we hebben maar een plaatsje van 4x4 meter op het noorden.

Nu wil ik graag een houten kliko ombouw neerzetten waarbij de bovenkant niet open hoeft. Sterker nog, deze moet stevig genoeg zijn om helemaal vol gezet te kunnen worden met plantenpotten, zodat we op wat groen kijken vanuit het keukenraam.

Nu heb ik de handigheid en ook het gereedschap niet om zelf iets te maken, dus ik kom uit op een prefab of in zijn geheel geleverde kliko ombouw. Maar graag wil ik deze ook even kunnen zien, om te kunnen achterhalen of de constructie en de bovenkant stevig genoeg zijn om er planten op te kunnen zetten.

Weet iemand in de buurt van Leiden/Katwijk een onderneming die een dergelijke stevige houten kliko ombouw kan leveren?

TinkerTreas

Berichten: 3700
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:12

Taucha schreef:
Even een vraagje tussendoor, een heel eigen topic ervoor aanmaken vind ik ook zo’n onzin en hier zijn wsl alle kenners en ervaringsdeskundigen verzameld.

We hebben sinds kort 3 kliko’s gekregen. Ontzettend lelijk, 2 worden nauwelijks gebruikt en we hebben maar een plaatsje van 4x4 meter op het noorden.

Nu wil ik graag een houten kliko ombouw neerzetten waarbij de bovenkant niet open hoeft. Sterker nog, deze moet stevig genoeg zijn om helemaal vol gezet te kunnen worden met plantenpotten, zodat we op wat groen kijken vanuit het keukenraam.

Nu heb ik de handigheid en ook het gereedschap niet om zelf iets te maken, dus ik kom uit op een prefab of in zijn geheel geleverde kliko ombouw. Maar graag wil ik deze ook even kunnen zien, om te kunnen achterhalen of de constructie en de bovenkant stevig genoeg zijn om er planten op te kunnen zetten.

Weet iemand in de buurt van Leiden/Katwijk een onderneming die een dergelijke stevige houten kliko ombouw kan leveren?


Ik kan eens vragen waar mijn ouders die van hun vandaan hebben. Maar die hebben wel met van die kleppen aan de bovenkant.

En ik zal eens aan mijn man vragen of die wat weet. Die heeft een eigen bedrijf in het heen. En die weet veel bedrijven te zitten.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:47

Die ombouwen zijn een dure hobby. Zie prijzen van rond de €500,- langskomen(steigerhout).