Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:07

Heb de afgelopen dagen tussen de buien door wat Viola Cornuta geruimd. Heb ongeveer 2m van dat spul staan verdeeld over de hele tuin en dan voornamelijk de freckles blue }>
De donkerblauw paarse, roze en lichtblauwe kleinbloemige blijven staan.
Freckles maakt hele dikke wortelknoppen en dat moet met grof geschut eruit, dus even wieden is er niet bij

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:33

Zand kunnen zien tussen de planten is ook niet handig. Dat is vragen om onkruid. Het beste zet je het vol met planten en eventueel leg je er iets anders neer als bodembedekking zoals (een dikke laag!)schors oid.

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:08

De tuin begint echt te leven weer. Daar word ik altijd zo vrolijk van! De voorjaarbollen komen vol in bloei! Dit weekend de geleverde kersenbomen in de grond zetten. Beetje bij beetje krijgt de voortuin steeds meer vorm :)

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:29

Malenka schreef:
Zand kunnen zien tussen de planten is ook niet handig. Dat is vragen om onkruid. Het beste zet je het vol met planten en eventueel leg je er iets anders neer als bodembedekking zoals (een dikke laag!)schors oid.


Helemaal mee eens, maar gezien het nog opgehoogd moet worden moest eerst wel al het onkruid er uit.
Nu druk aan het kijken wat en waar we welke planten willen hebben :)

De bedoeling is inderdaad dat er geen zand meer zichtbaar gaat zijn :D desnoods dit jaar met bult 1-jarig perkgoed :+

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:37

Cabelona schreef:
De tuin begint echt te leven weer. Daar word ik altijd zo vrolijk van! De voorjaarbollen komen vol in bloei! Dit weekend de geleverde kersenbomen in de grond zetten. Beetje bij beetje krijgt de voortuin steeds meer vorm :)


Dat is zo leuk he! Hier in het dorp heel veel narcissen en andere bloemen die nu heerlijk staan te shinen!

Vandaag de schutting gezet, dat is heel erg wennen.

Ik kan geen foto's uploaden, jullie wel?

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 06:58

Eerste stap is gezet, de schutting.

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:29

Per strekkende meter :+

Murloc
Berichten: 334
Geregistreerd: 28-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:41

Helpen jullie ook mee?

Citaat:
. Elk jaar op 22 april voeren we de bij bij. Want dan is het de Dag van de Aarde & Nationale Zaaidag en vragen we extra aandacht voor bestuivers. Dat is helaas nog steeds hard nodig. We helpen insecten door Voedselbanken voor Bijen te openen door heel Nederland. Die delen inheems bloemzaad uit tussen 10-22 april. Op 22 april zaaien we met tienduizenden mensen tegelijk in tuinen en op balkons. Zo creëren we een feestmaal voor bestuivers!


https://voerdebijbij.nl/

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:50

Ik heb afgelopen week meer dan 130 bloemenbommen gemaakt (met een akkerrandmengsel) en hiermee onze polder ‘gebombardeerd’. Ben zo benieuwd of het effect heeft.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:28

Mijn tuin heeft het hele jaar door iets wat bloeit. Hommels en bijen weten mijn bloeiende planten altijd te vinden.
Half april gaan mijn eenjarigen de grond in dus Afrikaantjes, Leeuwenbekjes, Avondviolier, zoete peulen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:04

Murloc schreef:
Helpen jullie ook mee?

Citaat:
. Elk jaar op 22 april voeren we de bij bij. Want dan is het de Dag van de Aarde & Nationale Zaaidag en vragen we extra aandacht voor bestuivers. Dat is helaas nog steeds hard nodig. We helpen insecten door Voedselbanken voor Bijen te openen door heel Nederland. Die delen inheems bloemzaad uit tussen 10-22 april. Op 22 april zaaien we met tienduizenden mensen tegelijk in tuinen en op balkons. Zo creëren we een feestmaal voor bestuivers!


https://voerdebijbij.nl/

Bedankt voor de tip! Heb zojuist een zakje zaad gereserveerd.

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:43

Ik ook! Leuk initiatief.
De bijenvereniging in mijn dorp deelt ook altijd gratis zaad uit. Maar die zijn meestal wat laat in het jaar en ik heb nu al een stukje tuin vrijgemaakt. Dus hopelijk komende week al inzaaien :)

Wij hebben stapel muurtjes gemaakt om een heel lelijke put heen en als bloembak om de composthoop. In verschillende gaten zitten nu vetplantjes. Het ziet er direct leuk uit!

Afbeelding

Afbeelding

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:21

Wat een leuk idee, die stapelmuur om de composthoop!

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:33

Morgen gaan ze beginnen aan de tuin! Eindelijk. Vandaag alle tegels er uit gehaald. Wat een grafwerk…

Iemand hier ervaring met zelf golfplaten leggen op een schuurtje en overkapping?

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:42

PSvanLot schreef:
Morgen gaan ze beginnen aan de tuin! Eindelijk. Vandaag alle tegels er uit gehaald. Wat een grafwerk…

Iemand hier ervaring met zelf golfplaten leggen op een schuurtje en overkapping?


Het staat er al en is nog top in orde, maar er liggen nu asbest golfplaten op en die wil ik vervangen door nieuwe golfplaten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:56

Wat wil je weten aan ervaring? Golfplaten leggen is niet al te moeilijk. Is het een grote oppervlakte? Moeten de platen nog op maat gemaakt worden? Dan kan een knabbelschaar wel makkelijk zijn.

Wij hebben vanaf de garage asbest laten verwijderen, en zelf dakpan paneelplaten gelegd op de garage en later ook de aanbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: Ook nog wat foto's gevonden toen we het dak van de aanbouw aan het leggen waren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:49

Het had gisteren klaar moeten zijn, maar door de vele regen op maandag/dinsdag/woensdag hebben ze niets kunnen doen en liggen ze ruim achter. Maar het begint vorm te krijgen!

Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:05

advies gevraagd: in mijn border is spontaan witte dovelnetel (?) gaan wonen, prachtige plant, veel bijen, maar begint wel erg veel ruimte in te nemen. Helaas kan je het niet makkelijk wegtrekken. Weet iemand van jullie of deze planten ruimte laten voor mijn ‘zelfgekozen’ planten? Of hoe ik de groei een beetje kan indammen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:36

@ Ceetje_bokt: Leuk dovenetel, heel goed voor de bijtjes inderdaad en inheems. Zelf heb ik bonte dovenetel in de tuin met paarse bloempjes en ik laat hem altijd deels staan. Als hij ergens iets te veel aanwezig is dan haal ik wat weg, maar ik haal hem nooit helemaal weg. Mooi plantje en goede bijenplant. De witte die jij hebt is wel een stukje groter (hoger) dan de bonte paarse. Ik denk dat je hem gewoon moet proberen wat in toom te houden. Eruit kan altijd nog als je je er te erg aan stoort.

Vanmiddag wil ik even lekker in de tuin bezig :) Het wordt heerlijk weer en het is ook wel weer nodig haha :D Weinig tijd gehad de laatste tijd, dus alles is nogal woest. Wel heel veel nieuwe plantjes erbij via de twee ruilmarkten en ook wat gekocht in het tuincentrum. Verder ook nog wat zaaien :)

Maaien moet ook weer nodig gebeuren, ik heb zo in ieder geval mooi die paardenbloemen een poos laten staan voor de bijen haha! Ik laat wel een grote rechthoek lang voor mijn konijnen. Die willen ook lekker grazen.

Meer mensen met tuinier plannen voor vandaag?

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:49

Mijn tuin is een beetje ontploft, sorry voor de benaming.
Akelei in diverse kleuren, irissen, mijn Wisteria roze en paars, de rozen en natuurlijk slakken }>
Jeutje heb er nog nooit zoveel weggevangen.
Mijn grote clematis is uitgebloeid dus die moet worden teruggesnoeid.
Kuipplanten staan ondertussen allemaal buiten en die doen het vanwege de regen allemaal goed.
Zonnetje doet weer zijn best dus ik hoor alles groeien.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:00

@dagmar, de dovenetel hoeft zeker niet helemaal weg, want zeker een bijenlokker en vind m ook niet lelijk. Ik ga eens kijken of ik stukken kan afgraven/uitgraven en dan verhuizen naar de berm tegenover mijn huis.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 12:02

Prachtig die dovenetel!

Gisteren was ik in Hortus botanicus Leiden. Prachtige boomrijke tuinen. Daar streef ik ook naar hier.

Afbeelding

En langzaamaan gaan we daar ook wel naartoe.

Deze foto is van twee jaar geleden;

Afbeelding

En deze van vandaag;

Afbeelding

Ik ben ontzettend blij met de ontwikkelingen. Ik zou alleen willen dat de houtsnippers momenteel niet zo duur zijn. Drie jaar geleden betaalde ik €18,- per kuub. Nu zou ik voor diezelfde snippers €50,- per kuub betalen. Op zo'n grote tuin tikt dat heel hard aan.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 15:47

Dat is inderdaad een hoop geld! Wij hebben hier een bedrijf zitten waar houtsnippers rest product zijn. Die worden verkocht voor €15,- per kuub en de lange slierten schors zijn gratis mee te nemen.

Mooie vergelijkingsfoto ook! Ik hoop hier van t najaar de eerste bomen te zetten :)

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:09

We laten zelf einde van het seizoen takken versnipperen maar zijn ook nog op zoek naar grotere schors snippers, maar wat een prijzen zeg!

Wij hebben al het straatwerk uit de tuin gehaald en 2 vijvers ontmanteld. Over 3 weken komt de hovenier om het weer netjes te maken. Zin in! Wordt een beetje straatwerk, borders maar ook een heel stuk wilde bloemenmengsel <3

Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:46

Wauw malenka <3

Hier ook een beetje bezig geweest. Ik heb absoluut geen groene vingers. Maar begin het wel steeds leuker te vinden.

Daar waar we eerst alleen hortensia’s hadden. Hebben we inmiddels een iets breeder assortiment :D.
Nog lang niet klaar. Maar de kas ( :') ) is even leeg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding