Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaPluche

Berichten: 1992
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 06:47

Ik heb de tuin ook leeg nog door deze droogte, wil het risico niet lopen om alles te verliezen.
Graszaad komt ook niet op nu. Erg zuur...
Snel hopen op een paar dagen regen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78564
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:59

Planten kun je het beste in het najaar, maar ik snap heel goed dat je er wel iets in wil hebben om lekker van de zomer te kunnen genieten. De tip van schors is een hele goede, dat scheelt heel veel.

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:08

Tancreda4 Ziet er echt tof uit! Ik ben echt fan van het gedeelte met de varens <3

Morganlefay

Berichten: 8708
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:55

Als het even kan s avonds beregenen en als er regen aankomt vooraf al beregenen

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:46

Ja ik wil dagelijks wateren. En doe bij boompje ook een emmer water erbij.

Als ze in potjes bij de kweker in de volle zon kunnen overleven zou dat theoretisch ook in m'n tuin moeten lukken dacht ik. Naïef of niet 8-) We gaan t wel zien. De rest wacht ik nog even mee.

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:20

Wij wonen naast een kweker en die sproeit met dit weer 4x per dag, dus dat gaat je een hoop toewijding kosten :')
Nee hoor ze zullen het vast overleven. Wij hebben het vorig jaar ook per ongeluk gedaan. In juni geplant want ze gaven elke keer over een week regen op. Uiteindelijk bleek dat die voorspelling 2 maanden opschoof dus hebben we zelf veel gewaterd en alles leeft nog

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:49

Hier ook laat nog nieuw spul geplant. Deels ook in potten hele tijd gestaan.
Tip: als je er wel plek voor hebt maar nog niet op de plek waar ze moeten komen te staan: poot de planten met pot en al, zo drogen ze minder snel uit, maar zijn ze toch ook weer makkelijk te verplaatsen.

En bij planten : plantjes in emmer water goed nat maken, plantgat vol gooien met water en dan moeten/zand bij het plantgat/vijvertje gooien. Hebben de planten meteen even een watervoorraadje om aan te slaan, en bodem eromheen neemt het overtollige water wel op.

Zo hebben wij het gedaan en hier heeft (tot nu toe) alles het overleefd :D

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:59

Leuk om foto's te zien van de tuinen :) Vanmiddag ga ik ook weer even aan de slag. De clematissen in de kleine border even opbinden. Nu het daar kaal is minder slakken die zich er wagen dus het wordt weer groener. Gaat waarschijnlijk nog even duren voor daar de plantjes (ooievaarsbekken) bij komen, want de soorten die ik wil zijn minder makkelijk te krijgen of toch alsnog naar die ene kweker rijden... Hadden ze daar de clematissen die ik erbij wilde niet meer... :(

Als het goed is nu een reservering staan van wat bijzondere clematissen en een aantal plantjes. Je moet wat geduld hebben als je niet alleen 'de standaard' tuinplantjes wil.

Verder de ossentong even snoeien, beetje rommeltje nu, maar na snoeien wordt hij vanzelf weer mooi en hebben de andere plantjes weer ruimte. Hangt nu overal overheen.

We hebben nu ook eíndelijk een tuinslang (met verloopstukje voor de keukenkraan). Gisteren meteen gebruikt. Kwam ook de sproeier van pas die we nog hadden van mijn vader. Die lag al jaren werkeloos in de schuur. De kikkers kwamen massaal uit mijn vijvertje springen, yeah regen *\o/*

@Tancreda4: Leuk een mini vijver, geeft hoe klein ook echt wat extra's aan je tuin, ook zeker voor het dierenleven. Of de kat haha! Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor een klein voorgevormd vijvertje in plaats van een speciekuip, dat was mijn eerste idee. Wel klein hoor, 130 liter. Maar een leuke toevoeging met alle kikkers enzo.

Ik heb dus ook van alles verhuisd en geplant ondanks de droogte, elke dag water geven en in principe komt het dan wel goed. Tot nu toe bij mij wel in ieder geval. Soms heb ik nou eenmaal geen tijd in de maanden waarin je dat het beste kan doen...

Gisteren heb ik mij erg ingehouden in de stad wat betreft plantjes, niks gekocht, want al die plantjesbestelling staan. Wél 3 zielige stumpertjes gered die gratis mee te nemen waren bij Gamma. Van die Dianthussen 'Pink Kisses' zou ik normaal niet kopen, maar ach ze keken mij zo aan van red ons haha. Kijken hoe ze gaan worden straks. Denk dat het wel goedkomt.

Mars

Berichten: 33286
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:33

Hebben jullie misschien ervaring met het ophogen van tuin icm boom die moet blijven?

Wij hebben een prachtige berk van een meter of 6 hoog. Stond er al toen we het huis kochten. Nu wil het dat de tuin ernstig verzakt is, we zullen zeker 50cm gaan ophogen.
Maar hoe behouden we de berk? Want ik vrees dat ie gaat rotten als we er grond tegenaan leggen, dat zou zonde (en gevaarlijk) zijn. Hoe pak ik dit best aan?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78564
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:40

Wij hebben eindelijk regen. *\o/*
Gisterenavond de tuin nog gesproeid, net het gras nog gemaaid, mooie timing. Met het sproeien wordt de regen nu ook maximaal opgenomen.
Gisteren het zwembad opgezet, daardoor moesten er een hoop potten van dat terras. Meteen die planten ook aangepakt, zijn meloenen, meloenperen, puntpaprika's, komkommer en tomaat. Alleen aan de meloenperen hoefde ik niets te doen, de rest allemaal opgebonden. Bloemen staan er overal in, laat de vruchten maar komen. *\o/*

Morganlefay

Berichten: 8708
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:59

Mars schreef:
Hebben jullie misschien ervaring met het ophogen van tuin icm boom die moet blijven?

Wij hebben een prachtige berk van een meter of 6 hoog. Stond er al toen we het huis kochten. Nu wil het dat de tuin ernstig verzakt is, we zullen zeker 50cm gaan ophogen.
Maar hoe behouden we de berk? Want ik vrees dat ie gaat rotten als we er grond tegenaan leggen, dat zou zonde (en gevaarlijk) zijn. Hoe pak ik dit best aan?

https://www.deboomdokter.be/ophogen-van ... -je-bomen/

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:24

Rintah schreef:
Hier ook laat nog nieuw spul geplant. Deels ook in potten hele tijd gestaan.
Tip: als je er wel plek voor hebt maar nog niet op de plek waar ze moeten komen te staan: poot de planten met pot en al, zo drogen ze minder snel uit, maar zijn ze toch ook weer makkelijk te verplaatsen.

En bij planten : plantjes in emmer water goed nat maken, plantgat vol gooien met water en dan moeten/zand bij het plantgat/vijvertje gooien. Hebben de planten meteen even een watervoorraadje om aan te slaan, en bodem eromheen neemt het overtollige water wel op.

Zo hebben wij het gedaan en hier heeft (tot nu toe) alles het overleefd :D


Ik moest ze Idd in een emmer water dopen tot er geen belletjes meer waren en dan pas planten. Tip van de kweker. En m'n boompje krijgt 2x daags 2 emmers water erbij naast 't sproeien.

Ik heb tijdens 't sproeien ook emmertjes staan om water op te vangen zodat al 't water goed wordt gebruikt haha.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:39

Mars schreef:
Hebben jullie misschien ervaring met het ophogen van tuin icm boom die moet blijven?

Wij hebben een prachtige berk van een meter of 6 hoog. Stond er al toen we het huis kochten. Nu wil het dat de tuin ernstig verzakt is, we zullen zeker 50cm gaan ophogen.
Maar hoe behouden we de berk? Want ik vrees dat ie gaat rotten als we er grond tegenaan leggen, dat zou zonde (en gevaarlijk) zijn. Hoe pak ik dit best aan?



Wij hebben (tegen alle adviezen in ;) ) de tuin wat opgehoogd, ook onder de boompjes. We zitten op veengrond, dus het verzakt hier vrij snel. De beschoeiing langs de sloot was rot. Daardoor stroomde er grond weg. De beschoeiing hebben we vervangen. Daarna in etappes de grond aangevuld tot het oorspronkelijke niveau. Steeds een laagje van maximaal 10 cm. Paar weken rust, weer een laagje erbij. Diepste punt was het 50 cm in totaal dat erbij kwam. Alles heeft het overleefd :) Nou gaat het hier om kleine fruitboompjes (appel, kers) en struiken (braam, framboos) - dus wellicht is dat met een berk een ander verhaal...

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:12

Iedere keer als de passie een beetje begint te klimmen....

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:16

Ja maar baas ik help gewoon met snoeien. _O-

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:21

Zal dat het zijn? Ze zijn ook creatief met gras zeker

Morganlefay

Berichten: 8708
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:14

Passieflora is giftig voor honden.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:24

Morganlefay schreef:
Passieflora is giftig voor honden.

Ze eten het ook niet op, wordt alleen gesnoeid. Niet dat ze dat mogen, maar ja.

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:23

Ruilen jullie ook zaadjes uit? Op mijn werk ruil ik wat zaden uit, en leek me leuk om dat hier ook te doen ;)

Ik ben op zoek naar zaadjes van een roze lupine. Heb witte en paarse terug te geven. Ook mijn crocosmia en judaspenning geven goed zaden, de oogst komt nog.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:22

Ik kom ook weer eens binnenvallen (of eigenlijk kom ik uit de meeleesmodus). In de afgelopen periode heeft een tuinontwerpster een tekening voor me gemaakt waar ik helemaal verliefd op ben geworden en die voldoet aan al mijn eisen. Ik wilde iets wat blote voeten vriendelijk is, waar ik een vogel en insecten paradijs van kan maken, met een grote vijver en weinig bestrating. Na een hoop geklooi met draadjes en saté prikkers om er feeling voor te krijgen weet ik zeker dat dit is wat ik wil met m'n tuin.

De tuin is goed 23m diep en 7,5m breed
Afbeelding
De gele gedeeltes zijn bestrating, bestaande uit de huidige 80x80 tegels en oude waaltjes.
De licht groene gedeeltes zijn verhoogde borders, 45cm hoog en opgebouwd uit antracietkleurige stapelblokken.
Het blauwe gedeelte wordt een grote vijver, op het diepste stuk minimaal 120cm diep. Als referentie; beide grote vijvers zijn 2x4m, met een tussenstuk van 1m breed.
De paarse gedeeltes worden gewone borders/plantvakken
De rode gedeeltes zijn bestaande bebouwing (vooral m'n tuinhuis, maar ook opslaghok voor bouwmaterialen en een opslaghok voor haardhout.

Via werkspot heb ik een hovenier gevonden waar ik wel vertrouwen in heb. Vanaf 7 augustus gaat hij voor me aan de slag.

Vandaag heb ik samen met mijn ouders al zo veel mogelijk planten weggehaald en in emmers, kratten en potten zo lang onder de veranda en achter het tuinhuis gezet.
Afbeelding

Afbeelding

En gróót dat het ineens is...
Afbeelding

Afbeelding


Uiteindelijk is het idee dat het een beetje een romantische sfeer heeft, garden of eden effect maar dan wel strak. Om de boom bij de vijver komt een bankje heen te staan en er komt een klein stukje gras in waar ik mn fruitbomen in kan planten (beetje een micro boomgaard idee). Ook wil ik er met wat kunst gaan werken (ik heb vorig jaar al twee grote slakken gekocht die ik onder een boom in het gras wil leggen), zodat het allemaal een beetje interessant wordt. De verhoogde border rechts achterin (voor de poort) wordt een moestuin van 2x5,5m.

Ik heb er zo veel zin in *\o/* *\o/* *\o/*

Malenka

Berichten: 7608
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:13

Heerlijk vooruitzicht! Leuk plan.

noviceh

Berichten: 4802
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:32

Ziet er tof uit! Plaats je ook foto’s van het eindresultaat?

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:00

noviceh schreef:
Ziet er tof uit! Plaats je ook foto’s van het eindresultaat?


Tuurlijk!
Dat gaat nog wel eventjes duren, want de hovenier begint op 7 augustus pas, en hoopt de 19de klaar te zijn.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:50

@ Vjestagirl: O leuk zeg zo'n ruime tuin. Ik ben erg benieuwd hoe het er straks uitziet! Plaats je ook foto's tussendoor? Wil je ook nog vissen in de vijver?

Gisteren hout opgehaald om een schuttingdeel te maken, zitten we voor ook wat meer privé op het terras, aan één kant daar alleen een laag hek tussen de buren. Kan mijn passiebloem daar straks mooi naar toe verhuizen, die staat nu tijdelijk in een pot, maar groeit al lekker op de trellis van mijn Clematis Warsawska Nike. De clematis bloeit heel rijk nu, eindelijk, door slakkenvraat vertraging opgelopen in de groei... Hij was echt helemaal tot de grond toe weer kaalgevreten. :(

Verder nog een bestelling binnengekregen met plantjes vorige week :) Komende week steeds maar wat planten. Ik heb o.a. een erg leuke vlinderstruik gekocht en een roos <3 De roos was als een soort troost haha omdat ik geen plek meer had voor die wel erg leuke passiebloemmix die ik eigenlijk ook wilde...

Morganlefay

Berichten: 8708
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:02

Regen valt met bakken uit de hemel dus alles groeit hier als kool.
Dacht mijn klimmende fuchs kwijt te zijn evenals de witte passiebloem.
Beiden staan ondertussen de grijnzen :+