Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:15

Realiseer je dat onderhoudsvrije borders niet bestaan. Maar dat een terras en gazon nog veel meer werk kosten dan een goed volgeplante border.

Booooo
Berichten: 6529
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:21

Nja ik bedoel meer dat ik geen zin heb om ieder jaar planten te gaan snoeien, verpotten etc.

Wij hebben in onze tuin nu ook gras (heel klein stukje :+) maaien vinden we niet erg. Al gaan we waarschijnlijk wel zo’n robot maaier kopen voor de toekomstige tuin :')

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:36

De 2 passie bloemen hier zijn in de winter nog nooit ingepakt of ondergedekt. En alle 2 staan in de volle zon en in dr zomer moet ik ze elke 2 weken bij snoeien om te zorgen dat ze niet te groot worden.

Wat een werk die tuin. Maar wel fijn helemaal alles nieuw doen.

Ik ben ook niet zo van het tuinieren. Hebben groot stuk gras. Ook redelijk wat tegels zodat ook de kinderen buiten het terras kunnen fietsen. En een paar borders. Ik snoei alleen regelmatig de passie bloemen en haal onkruid weg. Al doen we er wel cacao doppen tussen de planten als deze goed zijn opgekomen scheelt een hoop onkruid. Mijn man maait het gras.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:55

Zou de vlinderstruik al gesnoeid kunnen worden ?, handjes kriebelen met dit weer :+

Niika

Berichten: 62
Geregistreerd: 22-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:58

Rebecca schreef:
Zou de vlinderstruik al gesnoeid kunnen worden ?, handjes kriebelen met dit weer :+


Jahoor kan prima, heb 'm zelf vorige week al gedaan.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:07

Wow Boo is dat jullie hele tuin? Vet groot joh! En sterkte ermee :')
Onderhoudsvrij bestaat idd niet, maar je kunt wel kijken naar planten die niet zoveel aandacht nodig hebben. :)
En ik zou lekker kunstgras nemen, scheelt je zeeën van tijd :P

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:20

Scheelt tijd maar is nou niet echt milieubewust. Al is een strak gazon dat natuurlijk ook niet.

Veel 'vaste' planten die weinig werk kosten:
- vrouwenmantel
- hemelssleutel (sedum. Eens in de paar jaar een deel af halen)
- campanula (leuk bloeiende bodembedekker)
- tuingeranium (ooievaars....? Na de bloei kort knippen en hij komt opnieuw! Konijnen lusten dit graag.)
- lavendel (1keer per jaar kort snoeien)
- tijm
- rozemarijn
- akelei (zaait zich leuk uit en is goed te herkennen aan het blad)
- phlox (bloeit lang. Verschillende bloeitijd per soort)
- venkel (lekker blad, mooie hoge maar 'luchtige' plant)

Ceetje_bokt
Berichten: 5188
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:23

Booooo schreef:
Nja ik bedoel meer dat ik geen zin heb om ieder jaar planten te gaan snoeien, verpotten etc.

Wij hebben in onze tuin nu ook gras (heel klein stukje :+) maaien vinden we niet erg. Al gaan we waarschijnlijk wel zo’n robot maaier kopen voor de toekomstige tuin :')

Ik wilde juist voorstellen om borders vooral in te richten met vaste struiken en planten, dan hoef je meestal 1 a 2 keer per jaar te snoeien. Kwestie van je in maart eens een dag kwaad maken en klus is geklaard.

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:59

karin1985 schreef:
Hier in allerijl gister nog 3 zakken potgrond gehaald bij de gamma en de hoeken van mijn kuip opgehoogd.
Mijn campanula`s begonnen weer uit te lopen, maar stonden zo laag dat het onder de rand verdween i.p.v. erover. Kuip is in een jaar tijd toch weer flink ingeklonken.

Heb ook gelijk mijn duizendknoop gespits en verplaatst. Allebei aan de achterkant en wat verder van de rand want hij werd toch wel onverwachts groot! Die heb ik 2 jaar terug gehaald bij het tuincentrum in ruil voor een stoeptegel. Potje van misschien 8 cm. Ik had nu al een kluit van bijna 30cm en hij liep alweer uit. Ik wist toen niet wat ik had gehaald, maar ben er helemaal weg van (het is niet de japanse voordat mensen in de stress raken). Bloeit constant vanaf juni tot de vorst. Mooi blad en bloemetjes en de bijen zijn er gek van.

Ik heb het duizendblad eruit gehaald en in een bak gezet. Dat spul valt bij de eerste beste regenbui plat en wordt dat heel lelijk. Het staat nu tegen de schutting hopelijk blijft het overeind. Hetzelfde gedaan met een hoge campanula. Die was echt super mooi , maar wou ook niet overeind blijven. En omdat hij middenin de bak stond kon ik hem ook niet goed opbinden. Kijken wat hij nu gaat doen, want hij krijgt wel minder zon.

En nu kon ik ook gelijk de zonnehoeden naar voren halen. Heeft iemand nog goede tips om die te beschermen tegen hongerige slakken. Ze staan nu wat meer binnen bereik en in de volle zon dus hopelijk krijgen de bloemen dit jaar kans.

Dit was mijn bank vorig jaar ergens in juni (dat gele was een of ander vaag bijenmengels, doe ik dus nooit weer, overwoekerde alles)


[ [url=m/0o41MF.jpg]Afbeelding[/url] ]

De roos is inmiddels weg. Die was bij de eerste bloei mooi, maar daarna werd hij heel lelijk.
De blauwe regen en het zeepkruid(groene hangertje) hebben de winter waarschijnlijk niet overleeft. In de regen zit nog geen beweging |(

Zou me over de Wisteria even geen zorgen maken
De mijne doet ook nog steeds niets en die is ondertussen 15 jaar oud.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:24

De reden waarom ik mij vooral zorgen maak is omdat hij vorig jaar nog voor de zomer al zijn blad liet vallen :/

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:34

Dan wordt het een ander verhaal. Wisteria's bloeien niet zo vlot tenzij je er een bloeiend koopt. En die dingen zijn duur.

Booooo
Berichten: 6529
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:38

Joolien schreef:
Wow Boo is dat jullie hele tuin? Vet groot joh! En sterkte ermee :')
Onderhoudsvrij bestaat idd niet, maar je kunt wel kijken naar planten die niet zoveel aandacht nodig hebben. :)
En ik zou lekker kunstgras nemen, scheelt je zeeën van tijd :P


Jep.. Kunstgras is inderdaad een goed idee! Had ik niet eens aan gedacht :') Volgens mij hebben ze tegenwoordig wel hele mooie wat niet zo nep lijkt.


Malenka: Milieubewust zijn wij niet echt mee bezig moet ik zeggen. Bedankt voor je lijstje met planten hier heb ik zeker wat aan!

Ceetje: Als het in 1 dag kan kan ik er nog mee leven haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:53

Ik vind kunstgras nog een groot nadeeel hebben
De geur , misschien ben ik er gevoelig voor of zo
Maar ik ruik het plastic en ik mis de graslucht

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37371
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:57

Kunstgras, mm wel aan gedacht hier maar aanleggen is een klus die tegenvalt, het is flink duur en moet je toch af en toe wat aan doen. Ik heb een voorkeur voor echt gras, zoveel is grasmaaien nu ook niet aan werk.ik ben blij dat ik eindelijk weer gras heb.

Een border die goed is beplant heeft niet al te veel onderhoud nodig, maar vergt wel nadenken en tijd voor hij dicht genoeg is. Voordeel daarvan is als er onrkruid groeit al valt het niet zo op. :+

Mijn tuin nu [HTT] [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar? schiet langzaam aan eindelijk op.

Ceetje_bokt
Berichten: 5188
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:18

Kunstgras.. dat vind ik zo vreselijk! Maar ieder z’n ding.
Aanvulling op hetbal gegeven lijstje: vlinderstruiken en hortensia’s. Weinig werk en veel plezier.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37371
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:22

Anders eventueel rododendron, groen blijvend, weinig snoeiwerk alleen zorgen dat de grond zuur genoeg is. De ideale plant voor de schaduw.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:23

@Conejo: Misschien dat die passiebloemen van jou op een wat beschutte plaats staan? Dat kan een hoop schelen.

@Karin 1985: Mooi, lekker veel groen en bloemen, daar hou ik van!

@ Boooo: Daar heb je nog wel even werk van :D Maar je kan er zeker wat leuks van gaan maken! :) Borders kunnen prima (zo goed als) onderhoudsvrij als je ze lekker vol zet met planten en bodembedekkers. Echte aanraders die lang bloeien zijn wat mij betreft de tuingeranium (ooievaarsbek) (heb je in veel verschillende hoogtes en kleuren, zelf heb ik voor zeer lang bloeiende exemplaren gekozen). Campanula, wil je wat minder uitzaaiende soorten zodat ze niet ook op je terras gaan groeien, kies dan niet de poscharskyana, maar de nieuwere cultivar hiervan, de addenda, of de portenschlagiana. De laatste is compacter in groei, zonder lange uitlopers, de addenda doet het ook leuk in hangpotten en over muurtjes enzo. Voor het verticale effect heb je ook veel mooie soorten salvia's en dropplanten.

En echte vlinderplanten die mooi overal tussen kunnen zijn duifkruid (scabiosa) en ijzerhard (verbena bonariensis). Ook vingerhoedskruid is mooi en heb je er te veel trek je het zo uit en na de bloei even knippen, klaar!

Kunstgras zou ik niet doen... Er is al zo weinig echt groen in tuinen... Ik zie veel te veel tuinen met te veel bestrating. Loopt je regenwater ook nog eens niet goed weg.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:47

Maar borders zijn idd wel zo Te beplanten dat het onderhoud minimaal is
Combinatie van wintergroene struiken, bodembedekkers, bladverliezend spul rn dan aanvullen Met bollen en planten doe jaarlijks terug komen

Ladyson

Berichten: 3237
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:55

Succes Boooo!

Ik meld me graag met project voortuin.. Zo troosteloos nu!

Afbeelding

We willen de voortuin flink aanpakken en er echt iets leuks van maken. Ik kan alleen zo weinig inspiratie vinden voor een voortuin op internet.. Ik wil geen "vinex wijk" voortuin en ook geen "natuurlijke" voortuin. Wintergroen is belangrijk en bloemetjes worden ook gewaardeerd. Verder zou ik de oprit erbij willen betrekken en denk ik dat het goed is om in ieder geval iets aan verticale beplanting te doen. Hebben jullie suggesties of mooie plaatjes?

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:01

Als je een mooie struik erin wil dan zou ik voor Choisya gaan. Hele jaar rond groen en in het voorjaar witte bloemenzee. Na de bloei ietje snoeien om hem wat klein te houden en met kans op een 2e bloei.

Afbeelding
Afbeelding

Ladyson

Berichten: 3237
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:44


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78598
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:50

Ziet er mooi uit, maar om het echt zo mooi te krijgen als je altijd op die foto's ziet? Jasmijn is bijvoorbeeld best langzaam groeiend.

x_Jeanine_x

Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:56

Wij hebben overkapping + tuinhuisje plannen. Het idee is het probleem niet. De prijs wel :+
Neee valt nog relatief mee in verhouding met laten plaatsen. Scheelt al 30.000,- als we het zelf doen.

Vandaag tuinhuisjes wezen kijken en offertea opgevraagd dus ben benieuwd.

Idee van uitvoering is voorjaar volgend jaar :)
Najaar bomen kappen en de wortels kapot freesen.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:03

Neonlight schreef:
Ziet er mooi uit, maar om het echt zo mooi te krijgen als je altijd op die foto's ziet? Jasmijn is bijvoorbeeld best langzaam groeiend.


Toscaanse jasmijn wil nog best vlot hoor. Het is uiteraard geen Passiebloem, maar die van mij is in een jaar tijd toch wel een meter aan weerzijden uitgedijd. Je moet alleen oppassen voor luizen.

Ik heb helaas een buurman met rozen aan de andere kant van de schutting, die dus niet (of in elk geval altijd te laat) de luizen bestrijd. Mijn jasmijn zit daardoor alweer onder de roetdouw..
Ik heb trouwens een Star of Toscane. Al wel een wat oudere plant die ik heb overgenomen.
Voor de verhuizing wel radicaal teruggesnoeid.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78598
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:11

Jeanine, wat voor overkapping wil je dan? 30.000 verschil voor zelf plaatsen? Dan heb je het over een half huis denk ik. := Als ik zie wat onze aanbouw kost en onze houten kapschuur zou ik nooit aan die bedragen komen. Wij hebben een aanbouw van 12 x 6 meter lang gebouwd met zeer ingewikkelde constructie en zijn daarvoor ongeveer 40.000 in totaal kwijt (nog niet klaar dus totaalprijs niet geheel bekend). Onze kapschuur van hout kostte ongeveer 5000 euro, zelf plaatsen scheelde 1500 euro.