Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Jeanine_x

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:20

Wij willen een lamellen overkapping. Met van die dingen die je kan laten kantelen.

Alleen overkapping word zo'n 9 bij 3.
Tuinhuisje 3 bij 3,5 :)

Offerte alleen lamellen dak was al dat bedrag :o

Ladyson

Berichten: 3232
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:00

Ik ben inderdaad bang dat het dan weer niet vlot groeit.. We hebben al meerdere clematissen staan bijvoorbeeld maar die groeien nou niet echt door.

Wat denken jullie van bruidssluier en klimop door elkaar heen laten groeien? Gaat vlot, klimop is wintergroen en bruidssluier geeft bloemen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:05

Bruidssluier is een énorne groeier, tenzij je heel veel plek hebt, zou ik het niet planten.
De clematissen Montana groeien wel hard en bloeien in het voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:53

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:09

Even ter inspiratie: hebben jullie een pergola in je tuin met een harmonicadoek? Zou je foto’s willen plaatsten? We hebben al het doek nu nog een pergola bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:18

Ceetje_bokt schreef:
Even ter inspiratie: hebben jullie een pergola in je tuin met een harmonicadoek? Zou je foto’s willen plaatsten? We hebben al het doek nu nog een pergola bedenken.

Ja wij hebben een kant en klare gekocht bij de Leen Bakker. Van staal.
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:47

Dank je Jolien.

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:38

Jusi schreef:
Hoi! Mag ik meedoen in dit topic?
Wij zijn onlangs verhuisd en hebben nu een voortuin die volledig betegeld is en omringd door een rijtje buxusplanten. Onder de tegels ligt een 30cm zand.
We willen hier graag een vrolijke insectvriendelijke voortuin van maken, maar hebben niet echt groene vingers. Ons idee is een bloemen-/plantentuin die van voor- tot najaar kleurig is en insecten als bijen en vlinders trekt.. Ook vogeltjes zijn van harte welkom. Wij dachten aan een vlinderstruik en wat kleinere planten en bloemen, eventueel iets van een badje water ergens.

Er is een gebiedje van ongeveer 6 m2 beschikbaar, zodat we nog een strookje tegels overhouden om over te lopen. Het liefst hebben we planten en bloemen die veilig zijn voor honden en kinderen.

Is er iemand die met ons mee wil denken en goede ideeen heeft voor ontwerp en plantenkeuze?


Zorg voor een groen geraamte, planten die bladverliezend zijn en seizoensbloeiers.

Zo heb ik in de border als groen geraamte een glansmispel (winterbloeier) op stam en een rododendron (voorjaarsbloeier) en bodembedekkers. Als vaste planten die blad verliezen hortensia, clematis, sering en japanse esdoorn.
Ik plant hiertussen verschillende voorjaars en zomerbloeiers. Sneeuwklokjes zijn net uitgebloeid, tulpen komen nu op.
Van de zomer heb ik er zinnia's (insectentrekker!), dahlia's en lelys staan.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:52

Ceetje_bokt schreef:
Even ter inspiratie: hebben jullie een pergola in je tuin met een harmonicadoek? Zou je foto’s willen plaatsten? We hebben al het doek nu nog een pergola bedenken.


Hier ook een schaduwdoek. Wij hebben zelf alles gemaakt met lariks hout.

Afbeelding


Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:26

Ah! Die ziet er goed uit. Een deel met doek en een deel met planten zo te zien (bij de dwarsbalken?)

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:28

Ceetje_bokt schreef:
Ah! Die ziet er goed uit. Een deel met doek en een deel met planten zo te zien (bij de dwarsbalken?)


Ja we hebben bij twee palen blauwe regen en een clematis staan. Bedoeling is wel dat ze juist over de vijver groeien, zodat daar schaduw is.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:31

justdjen schreef:
Het zijn inderdaad puntige bloemen, dus de limelight denk ik?
Snoei je die ook zo'n 15cm boven de grond?


Ze doen het weer!!! *\o/* *\o/* Ik zie iig weer ieniemienie knopjes
Ik heb niet gesnoeid, moet dat nog??

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:08

Hallo allemaal :) Ik heb geen tuin dus ik kom slechts even binnenvallen met een vraag.

Ik had een bloembak met bloembolletjes die allemaal enige tijd terug hebben gebloeid. Ik wilde ze graag bewaren maar natuurlijk was ik daar heel snel mee *ahem* dus ze hebben een tijdje uitgebloeid op de vensterbank gestaan. De meeste sites die uitleggen hoe je bollen moet bewaren gaan daar echter niet vanuit. Ik weet nu dus alleen niet hoe je kan zien of een bol nog "goed" is en of ie het later weer gaat doen. Ik heb er een paar gevonden die écht niet meer goed waren, die zagen eruit als rotte manderijntjes := De meesten zagen eruit als uitjes of knoflookteentjes (jaja heel duidelijk :') ) en die heb ik in een doos gestopt.

Maar nu? Kan ik ze dit jaar nog een keer in de grond stoppen? Hoe ver moet je de oude huid eraf pellen? (Ik ben bang dat ik de "goede" huid beschadig.) Overigens zijn de bollen ook door elkaar geraakt, kan het kwaad als ik ze straks door elkaar in één bak zet? :') (Sorry, ik weet echt niets van tuinieren.)

Alvast bedankt voor de tips :)

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:16

Bollen gewoon in zijn geheel in een bak. Niets pellen. Reguliert zich zelf wel. Kan soms hele leuke verrassingen opleveren.

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:12

De pergola staat! Paar uur werk dus een heel handig systeem, dat cubic. De twee rechter stukken krijgen een harmonica zonnedoek en het linker deeltje krijgen wat extra latten (toch over van de verbouwing) en daar komt een blauwe regen. Verder wil ik nog wat meer klimplanten langs de palen. Iemand tips hoe je die het beste kan laten klimmen op een gladde paal?
Naast de pergola komt nog een tuinhuisje voor kussen en dergelijke.
Als je je afvraagt wat die kaalslag achter ons is: terrein is van de buren en daar stonden uit de hand gelopen kerstbomen. Op ons hek zit al wat klimop, maar om het toch wat sneller dicht te hebben, maken we aan de achterkant nog heide matten tegen de schutting aan. Afbeelding

Ladyson

Berichten: 3232
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:10

Gaag ceetje, groot ook!

Wij hebben gekozen voor Hedera Gold Child, sterjasmijn, Clematis miss bateman, clematis nelly moser en clematis montana rubens. Hoop de ideale combi voor wintergroen, snelgroeiend en langbloeiend.

Afbeelding

Kwamen tijdens het proces een verzakte afvoer tegen dus het klusje nam wat langer in beslag dan gepland..

Nog even de before (links bij de regenpijp):
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:35

Dank je Ladyson Bij ons komt sowieso de clematis Montana erbij, geen klimop want dat moet de hele achterwand van de tuin gaan begroeien. Ik twijfel weer over de blauwe regen. Prachtige plant, maar het deel van de pergola voor deze plant is weer niet zo groot.

x_Jeanine_x

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:47

Tuurlijk ik heb ook weer dooie planten in m'n voortuin :+
Van de week eerst maar weer eens op planten jacht :)

2 potten in de achtertuin vullen, en 1 struik iets voor de voortuin en iets laags bloeiend :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78567
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:05

Ik ben bang dat mijn passiebloemen het niet hebben overleefd. Laatste vorst is de genadeklap geweest. Clematissen hebben het wel overleefd. Denk binnenkort maar op pad voor nieuwe.
Vandaag de vijver schoongemaakt, enorme lading blad uitgehaald. En verder nog wat bollen gezet. Moet eigenlijk nog wat bloemwerk zaaien, maar op het pakje staat zaaibedjes en uitplanten, daar heb ik niet zoveel zin in. Denk dat ik het maar gewoon zo in de grond doe en dan zien wat het wordt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 07:57

Morganlefay schreef:
Bollen gewoon in zijn geheel in een bak. Niets pellen. Reguliert zich zelf wel. Kan soms hele leuke verrassingen opleveren.

Dank je :) En kunnen die dit jaar nog een keer of is dat niet aan te raden?

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:39

Stop mijn bollen standaard in de grond. Levert wel eens verrassingen op. Wat het niet meer doet is jammer. Bollen/knollen hebben een specifieke bloeitijd. Winter/voorjaar /herfst of zomer. Op irissen na zit er een tweede keer binnen het jaar er niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:52

Bollen verwacht het onverwachte soms met ze :+

Ben druk alweer , het moestuin stuk blijft leeg dit jaar . En moet nog een stik afgraven ervan zodat het allemaal even hoog is en de tegels bij de schutting eruit .

En het stokje herbergt ook een bol :+

Afbeelding

En de bloem :

Afbeelding

Effe wachten met scheppen tot ie dood is :P

Konijnen zijn overleden en de tuin is weer stukje groter erdoor haha , is voornamelijk schaduw dus wat ik daar planten ga .
Moet even zien of ik geld voor planten heb , poes heeft in anderhalve maand 400 euro gekost en ben bezig met rijles het gaat allemaal veel te hard erdoorheen :')



Afbeelding

Grotendeels rest van de grond :+ , alles van de konijnen moet nog weg

Phylos

Berichten: 5674
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:07

Ik ben deze week trotse eigenaar geworden van mijn eerste huis met leuke voortuin maar saaie achtertuin.
Buitendeuren en kozijnwerk moeten geverfd. Kleur moet ik nog bedenken. Achterdeur gaat een kleur krijgen en het nu grijze kozijn wordt wit. Voortuin blijft zo, misschien alleen wat nieuwe planten in de border achter het gras.
De achtertuin is vooral stenen. Ik wil wat borders erbij maken,mooie plantenbakken en hangplanten en eventueel een klein beetje gras, maar dit is geen must. Op termijn wil ik achterin nog een zitje maken. Verder iets leuks bedenken om wat hout op te slaan voor de buitenkachel. En op termijn moeten er deuren gemaakt worden waar nu de ingang van het hondenhok is. Onderbreken van de lange schutting met planten oid lijkt me ook wel wat.
Jullie hebben wellicht ook wel ideeën, ook qua planten en bomen. Tuin is noord oost. Zelf ben ik een tuinkluns, maar wil graag leren en een mooie tuin. Ik ben heel benieuwd.
Nieuwe tegels zou ik graag willen, maar dat is op korte termijn een te grote investering denk ik. Misschien deels oude en nieuwe tegels?..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:45

Wat vind je mooi Phylos? Hou je van strak, romantisch, veel groen. Pinterest is your friend voor oriëntatie.

Phylos

Berichten: 5674
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:03

Kaka schreef:
Wat vind je mooi Phylos? Hou je van strak, romantisch, veel groen. Pinterest is your friend voor oriëntatie.

Eigenlijk een combinatie ik houd van strak maar met mooie en natuurlijke materialen en veel groen en mooie bloemen.