Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flowq

Berichten: 2799
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:12

ZwarteHeks schreef:
Ik kom hier voorzichtig om de hoek kijken.... wij hebben een nieuwbouw onder optie. Heb een beetje al doorgelezen, maar heb even een algemene vraag. Hebben jullie vertraging gehad met jullie nieuwbouw? En bouwrente/bouwdepot, ik kom er online nog niet echt uit hoe en wat. We hebben volgende week gesprek met de makelaar en financieel adviseur hierover, maar ben benieuwd hoe dit bij jullie in z'n werking is gegaan.


Wat leuk, wij staat precies op hetzelfde punt. Al wel gesprekken gehad met de financieel adviseur en makelaar maar over die Bouwrente komen we tot op heden niet echt uit. Fijn om jullie ervaringen te kunnen lezen!

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:56

Denk dat de inschrijvers voor nieuwe nieuwbouwprojecten goed moeten kijken hoe het staat met de vergunningen gezien de uitspraak van de Raad van State (stikstof). Dat is sowieso een tip die ik kan geven. En kijk ook goed wat er staat over mogelijk doorbelasten van hogere prijzen gedurende de bouw. Dus dat je voldoende reserve houdt!
Hier een overbruggingshypotheek en een bouwdepot. Alles staat op 1 rekening. Delen van die grote pot geld zijn bestemd voor bepaalde zaken. Hieruit worden de termijnen van de bouw uit betaald. Met steeds specifiek de inschrijving. Dat meet bij mij igg vrij nauw. Als je zegt ik reserveer 20k voor de keuken en je dient vervolgens een factuur in van 21k, dan betalen ze uit de depot gewoon 20k. Die 1k moet je dan van je spaargeld betalen. Als bij mij de offertes dus veranderen, dan stuur ik een verzoek om het bouwdepot te wijzigen. Dan schuif ik met de posten. Dat keuren ze tot nu toe steeds goed.
Hoop dat jullie er iets aan hebben en anders vraag maar raak!

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:16

Wij hebben ook een bouwdepot en overbrugging, maar dit is opgedeeld in 2 delen. Daarnaast een rentedepot. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van begrijp hoe dat werkt met de bouwrente en het rentedepot... Wij hadden een erg fijne financiële adviseur die alles had uitgezocht. Ik herken trouwens niet wat paars hierboven zegt. Wij hebben een bouwdepot waaruit we kunnen declareren met de facturen van de bouwer, keuken, etc. Op = op, en er zijn niet vantevoren verschillende 'potjes' voor alles gemaakt. Wij zitten bij nationale Nederlanden, en dat bevalt erg goed tot nu toe. Ze zijn bij ons begonnen met bouwen in september, en ze verwachten dat wij half april krijgen opgeleverd. Wij zijn de laatste van 31 woningen, de eerste is op dit moment de planning op eind januari. Gaat dus erg snel, maar dat is dan ook een voordeel van prefab. Let inderdaad goed op of prijsstijgingen worden verwerkt in de bouwprijs, hier zit ook een maximum aan wat ze mogen doorberekenen.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:22

Wat leuk alle updates!

Je huis ziet er al heel mooi uit @Cindyy_1993! Echt opgeknapt zo die zolder nu het wit is! Ik vind het er trouwens niet smal en klein uit zien hoor. Wordt vast een heerlijk huis!

En slim om de keukenapparatuur al te bestellen @Paars. Wij hebben de keuken gekocht inclusief alle apparatuur. We moeten 16 weken van tevoren bellen, zodat we een datum voor plaatsen kunnen plannen. Daarna bestellen ze alles. Nu maar hopen dat het op tijd komt. Bij ons hebben ze destijds wel aangegeven dat we om die reden beter geen Siemens konden nemen, daar schijnen de leverproblemen helemaal dramatisch te zijn. Wel jammer, want dat was eigenlijk onze voorkeur. Nu hebben we gekozen voor AEG.

@Zwarteheks gefeliciteerd met de optie. Laat je goed informeren door de adviseur. Dat heeft bij ons ook veel duidelijkheid gegeven. Daarnaast kan je de makelaar ook vragen om meer informatie.
Let goed op de vergunningen en vraag daar naar bij de makelaar ivm de stikstof.
Bij ons nog geen vertraging, maar ze zijn pas 3 maanden bezig.

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:53

jooproo schreef:
Wij hebben ook een bouwdepot en overbrugging, maar dit is opgedeeld in 2 delen. Daarnaast een rentedepot.

Gut ja sorry, dat heb ik idd ook. Zit bij Argenta. Ten tijde van het regelen weet ik hoe het zit…daarna verdwijnt de kennis weer.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 07:45

Prachtig huis wordt het Cindy! Wanneer gaan jullie helemaal over? :)

ZwarteHeks schreef:
Ik kom hier voorzichtig om de hoek kijken.... wij hebben een nieuwbouw onder optie. Heb een beetje al doorgelezen, maar heb even een algemene vraag. Hebben jullie vertraging gehad met jullie nieuwbouw? En bouwrente/bouwdepot, ik kom er online nog niet echt uit hoe en wat. We hebben volgende week gesprek met de makelaar en financieel adviseur hierover, maar ben benieuwd hoe dit bij jullie in z'n werking is gegaan.


Ja wij hebben wel vertraging gehad. Uitstel van de start van de bouw en nu op het eind ook wat vertraging wegens materiaal tekorten. Onze aannemer/bouwer heeft het project ban een ander overgenomen. Dus dat koste extra tijd. Het bouwdepot bij nieuwbouw is over het algemeen lang genoeg geldig. Al verloopt die van ons net in de week van oplevering. Wij hebben deze daarom toch nog met 6 maanden verlengd. Nadeel van deze verlenging is dat je dan geen rente meer krijgt op het geld in het bouwdepot. Nu nog wel (evenveel rente als je betaald aan de hypotheekverstrekker). Naarmate je meer geld uit het bouwdepot haalt, hoe meer je moet gaan betalen voor je huis.

Bouwrente hebben wij niet gehad.

Vraag alles vooral na bij je hypotheekadviseur!

Veel plezier met alles. Het is leuk, je moet alleen echt wel erop zitten en de bouw in de gaten houden. Het wachten duurt ook vreselijk lang. Als ons huis in januari opgeleverd wordt dan heeft alles vanaf tekenen koopcontract tot de sleutel 2 jaar geduurd.

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:29

We hebben afgelopen maandag gesprek gehad met de makelaar en een financieel adviseur, heeft een hoop duidelijker gemaakt en goed om te weten waar we aan beginnen. We hebben t/m maandag de tijd om de beslissing te maken of we ermee verder gaan of niet.

Zou geen prefab huis zijn, dus duurt wat langer om te bouwen. Ze hadden het over 12-14 maanden, max 350 werkbare dagen. Dan zouden ze in Mei/April gaan beginnen met bouwen.

Mijn vraag aan jullie is, hoe hebben jullie het gedaan met de dubbele lasten? Financieel adviseur dat wij dit eventueel zouden mee kunnen laten financieren, in z'n geheel of een gedeelte. Nou dachten wij misschien is een gedeelte wel handig, om als buffer achter de hand te hebben. Weet niet of iemand van jullie hier ervaring mee heeft? We hebben wel meer dan voldoende spaargeld, maar besteed dit denk ik liever aan iets anders (bijv. voor in huis zelf).

Hadden jullie ook een "budget" voor de badkamer en keuken? Of hebben jullie gekozen om deze zelf in te installeren?

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:40

Veel dingen om over na te denken! Hadden wij ook.

Wij huren (sociale woning zelfs dus voor huidige begrippen relatief goedkoop) dus wij betalen de dubbele lasten zelf. Een huurhuis wordt ook niet meegenomen in de beoordeling door de hypotheekverstrekker of je het kunt betalen. Dus meefinancieren kon alsnog maar vonden wij zonde geld. De bank vraagt er tenslotte toch rente over. Moet wel zeggen dat de maandlast inmiddels wel pittig begint te worden met huur, hypotheek en hoge gasprijs maar het gaat nog steeds prima. Je lasten worden geleidelijk hoger, je betaald niet gelijk vanaf maand 1 de gehele hypotheeklast. Maar ben blij als die huur niet meer hoeft.

Verkijk je niet op die werkbare dagen. In een jaar zitten er ongeveer 180, dus ze hebben wel even de tijd. Deze gaan ook pas in als de bouw werkelijk start. Zoals ik eerder al heb aangegeven, vanaf tekenen koopcontract t/m sleutel krijgen zit bij ons echt al 2 jaar.

Voor badkamer en keuken hebben wij een deel in het bouwdepot laten financieren. De keuken viel duurder uit dus wat erbovenop komt betalen wij zelf bij. Je kan bij nieuwbouw vrij veel makkelijk 100% meefinancieren. Vergeet ook zeker niet over de kosten van een tuin na te denken. Die vond ik toch duurder dan verwacht haha. Badkamer wordt tijdens de bouw al gedaan en de keuken wordt na de bouw geplaatst.

Op zich hoeven wij niet zoveel zelf te doen. Muren laten wij behangen met renovlies en verven. Vloeren worden plak PVC + plinten, die worden gelegd. De schuttingen en tuin worden ook aangelegd door een hovenier/aannemer. Dus op zich doen wij zelf alleen nog de 'kleinere' klusjes die erna komen. Bulk wordt gedaan. Maar door zelf bijvoorbeeld een vloer te leggen kun je wel degelijk kosten besparen.

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:21

Goed over nadenken zwarteheks! En kijk vooral wat in jullie situatie mogelijk is. Wij zijn voor een rentedepot gegaan waar een gedeelte van de lasten uit worden betaald. Badkamer hebben wij voor gekozen om in het project mee te laten gaan. Er was een basismodel waar wij aanpassingen op konden doen. Keuken zat er niet bij, dus die moest extern. Vergis je niet in de prijzen voor keuken / badkamer. Alleen onze keuken was al 18k. Daarnaast kijk goed naar de meerwerklijst, een aantal grote dingen kun je namelijk ook mee-financieren. Ook kleine dingen zoals hier en daar een extra stopcontact (op een logische plek) tikt hard aan. Wees hier zeker op voorbereid. Verder is nieuwbouw heel leuk!
Oh, en nog een tip voor de tuin... Wij zijn naar een bestrater gegaan, die legt tegels/gras/perkjes aan. We vullen de perken zelf met planten. Scheelt een hoop geld met een hovenier!

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:55

Dank jullie wel al voor de antwoorden! :j

Wij zitten zelf in een huur appartement, maar betalen wel volle klap huur. Nou zullen de dubbele lasten in het begin idd meevallen, maar zodra de fases vorderen, wordt het natuurlijk meer, de laatste maanden zullen dan wel heftiger zijn en daar willen wij dus een buffer voor.

Qua badkamer en keuken, krijgen wij bij de basispakket een budget van totaal 5000 euro. Wij willen voor het comfort pakket gaan, dan heb je een totaal budget van 10.000 euro. Ze hebben partners waarmee ze samenwerken voor de badkamer en keuken, keukenboer zag er wel goed uit op de website. We hoeften iig niet meteen een beslissing te maken voor welk pakket we zouden kiezen vanuit de makelaar/bouwer.

Tuin is een goeie, was ik bijna vergeten. :') Makelaar zei qua hekwerk ligt het er ook aan wat onze directe buren willen, konden we natuurlijk de kosten delen daarin. Dat van de bestrater is een goeie tip, thanks!

Komt echt heel veel bij kijken, vloer uitkiezen, gordijnen, behang/schilderwerk etc. Prijs is 355.000, dat is voor de basis pakket. Wij zitten te denken dat we waarschijnlijk rond de 385.00 uit zullen komen voor het meerwerk (we willen kijken voor de uitbouw van 1.2m, hier wat deuren zonder bovenlicht en een dichte trap).

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:41

ZwarteHeks schreef:
Dank jullie wel al voor de antwoorden! :j

Wij zitten zelf in een huur appartement, maar betalen wel volle klap huur. Nou zullen de dubbele lasten in het begin idd meevallen, maar zodra de fases vorderen, wordt het natuurlijk meer, de laatste maanden zullen dan wel heftiger zijn en daar willen wij dus een buffer voor.

Qua badkamer en keuken, krijgen wij bij de basispakket een budget van totaal 5000 euro. Wij willen voor het comfort pakket gaan, dan heb je een totaal budget van 10.000 euro. Ze hebben partners waarmee ze samenwerken voor de badkamer en keuken, keukenboer zag er wel goed uit op de website. We hoeften iig niet meteen een beslissing te maken voor welk pakket we zouden kiezen vanuit de makelaar/bouwer.

Tuin is een goeie, was ik bijna vergeten. :') Makelaar zei qua hekwerk ligt het er ook aan wat onze directe buren willen, konden we natuurlijk de kosten delen daarin. Dat van de bestrater is een goeie tip, thanks!

Komt echt heel veel bij kijken, vloer uitkiezen, gordijnen, behang/schilderwerk etc. Prijs is 355.000, dat is voor de basis pakket. Wij zitten te denken dat we waarschijnlijk rond de 385.00 uit zullen komen voor het meerwerk (we willen kijken voor de uitbouw van 1.2m, hier wat deuren zonder bovenlicht en een dichte trap).


Goed dat je er zo goed overna denkt. Wij hebben het makkelijk, want wonen beide nog thuis. Geen dubbele lasten dus.

De meerwerkkosten zijn bij ons een stuk duurder uitgevallen dan wij aan het begin hadden gedacht. Badkamer alleen al was erg duur. Bij ons zit er een standaard in en dat kan je 'upgraden'. Maar voor een simpel ander tegeltje of klein extra dingetje kwamen wij al op 10K meer uit. Wij laten hem nu dus casco opleveren en doen de badkamer deels zelf.

30k voor alles of alleen voor meerwerk vanuit de bouw? 30K is in de meeste gevallen wel vrij krap anders. Maar dat ligt natuurlijk ook helemaal aan je wensen, de meerwerklijst en prijzen. Even ter beeldvorming: wij komen aan meerwerk uiteindelijk op zo'n 50K uit (inc. badkamer en keuken bij een andere partij, excl. afwerking zoals vloer, wandafwerking, tuin, etc - tel daar gerust nog 30K bij op). En dan moeten we nog extra zonnepanelen aanschaffen. En zoveel geks hebben we niet gedaan.

Succes in ieder geval met alles uitzoeken en ik ben benieuwd naar je uiteindelijke beslissing.

Het is wel heel leuk om alles zo te zien hoor. Het vraagt wat geduld, maar dan heb je ook wel wat. Alles lekker nieuw en helemaal zelf alles bepalen. Heerlijk!

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:49

Die 30k is dan alleen ruwbouw denk ik, mijn tip is denk ook na over (het financieren van) de afbouw opties. Een extra stopcontact, lichtpunt verplaatsen, dat soort dingen tellen ook snel op qua kosten. En dan nog je vloer, stucwerk/renovlies, schilderwerk, tuin… wij zaten bijv op 120k extra excl tuin en binnenwerk. Gaat bizar hard maar ja, wij willen het wel mooi afwerken.

Dubbele lasten hebben wij idd ook, ongeveer 12-15 maanden naar verwachting. Wij financieren dat zelf, sparen komt wel weer na oplevering… het is financieel echt pittig maar ik hoop en verwacht wel heel fijn te kunnen wonen straks dus dat is het waard!

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:35

Bij de basispakket zitten de badkamer en keuken inbegrepen, alleen geen koelkast, oven etc. in de keuken. Alles is behangklaar, alleen vloer, behang/stuckwerk (al begreep ik dat renovlies een beter optie is voor nieuwbouw vanwege scheuren?), gordijnen en dergelijke en dan idd tuin. Zonnepannelen en warmtepomp zit er ook bij inbegrepen.

Casco is geen optie hier. De bouwer geeft aan dat je dan echt enkel een muur met een dak krijgt. Geen meterkast, geen elektra, geen afgewerkte betonnenvloer en dus ook geen vloerverwarming, geen zonnepannelen/warmtepomp, helemaal niks. Tenzij je een installiebedrijf hebt kan het interessant zijn, maar met de personeelstekorten en materiaaltekorten overal, zit je op dikke wachttijden voordat het allemaal af is. Heb ik geen zin in.

We kunnen nog wel tot 405 financieren, maar erover willen wij echt niet ivm NHG (die gaat per 1 januari omhoog naar 405).

120k extra Ryder :wow: Dan is alles wel kwalitatief perfect denk ik he?

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:17

120k is echt geen gek bedrag wat je er bij moet tellen. Wij waren zo’n 150k kwijt voor alles. Zat ook wel een uitbouw van 2,4m bij, een dakkapel en nog wat geschoven met muurtjes en een flink dure keuken.

Deuren moet je kopen, is ook nog een excl beslag. Denk aan het leggen van je vloer, je trappen, alle lampen moet je kopen. Voor je tuin aanleggen kan je rustig 10k voor rekenen en dan heb je nog niks speciaals.

Kortom 30k voor en meerwerk ruwbouw en alle afwerking is echt heel weinig.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:28

Wij hebben het stucwerk laten spuiten. Dunpleister wordt dat genoemd. Over 2 jaar moeten eventuele scheuren worden bijgewerkt.

Geld hebben we het maar niet over. 10k is tegenwoordig niks in de bouwwereld. Ik zou zeggen begroot goed en kijk wat je zelf kunt en wat je wil uitbesteden.

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:36

lucifertje schreef:
120k is echt geen gek bedrag wat je er bij moet tellen. Wij waren zo’n 150k kwijt voor alles. Zat ook wel een uitbouw van 2,4m bij, een dakkapel en nog wat geschoven met muurtjes en een flink dure keuken.

Deuren moet je kopen, is ook nog een excl beslag. Denk aan het leggen van je vloer, je trappen, alle lampen moet je kopen. Voor je tuin aanleggen kan je rustig 10k voor rekenen en dan heb je nog niks speciaals.

Kortom 30k voor en meerwerk ruwbouw en alle afwerking is echt heel weinig.

Hier zitten de deuren inbegrepen, met beslag. Het is echt enkel stuckwerk/behang/vloeren/tuin en evt. uitbouw van 1,2m. Staat ook in de technische omschrijving wat allemaal inclusief is. Huis is ook maar 91 vierkante meter, zou er geen 120k aan uit kunnen geven hoor :=

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:53

Vergeet zeker verlichting, raamdecoratie, trapafwerking, schilderen als je laat stucen en eventueel nieuwe meubels omdat de oude niet helemaal meer voldoen mee te nemen in je prijsplaatje. Er komt zoveel meer bij kijken ben ik inmiddels achter. Nieuwbouw klinkt leuk maar dan begint het pas om van een huis een thuis te maken.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:00

Niet alles hoeft gelijk hoor!
Ik heb ongeveer 50k extra inclusief ruwbouw. Ik
Zit er nuin sinds februari maar mijn lampen hangen nog niet overal, peertjes zitten er in met de bouw.
Trap naar zolder is nog niet aangepakt (werd aangeraden daar minimaal een jaar mee te wachten)

Wat zat er in die 50k:
Keuken
Badkamer aanpassing
Andere deuren
Andere klinken
Uitbouw 1,2 meter
Kraantje achter
Tuin + schutting
Muren renovlies
Vloeren pvc
Trap naar eerste verdieping met nextstep
Wc aangepast

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:51

Je kan het uiteindelijk zo gek maken als je wilt. Wij zitten wel rond de 100K extra bovenop de kale prijs.

Renovlies
Vloeren
2,4m uitbouw
Trappen afwerken met nextstep
Iets ander deuren en deurbeslag
Andere meerwerkopties (stopcontacten, bovenlichten verwijderen, trapkast etc etc)
Keuken
Badkamer
Schutting
Tuin
Andere extra's

En dan hebben we het nog niet over meubels die we nog nodig hebben. Ons huisje is ook niet zo groot. 100m2 ongeveer.

Verkijk je er ieder geval niet op. Natuurlijk kan je het ook heel basic houden maar reken echt ruim.

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:59

Je kunt het qua financiering (deels) meenemen in een bouwdepot? Alles wat je daarna in dat depot overhoudt wordt op een gegeven moment in 1 x afgelost op je hypotheek.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:27

ZwarteHeks schreef:
lucifertje schreef:
120k is echt geen gek bedrag wat je er bij moet tellen. Wij waren zo’n 150k kwijt voor alles. Zat ook wel een uitbouw van 2,4m bij, een dakkapel en nog wat geschoven met muurtjes en een flink dure keuken.

Deuren moet je kopen, is ook nog een excl beslag. Denk aan het leggen van je vloer, je trappen, alle lampen moet je kopen. Voor je tuin aanleggen kan je rustig 10k voor rekenen en dan heb je nog niks speciaals.

Kortom 30k voor en meerwerk ruwbouw en alle afwerking is echt heel weinig.

Hier zitten de deuren inbegrepen, met beslag. Het is echt enkel stuckwerk/behang/vloeren/tuin en evt. uitbouw van 1,2m. Staat ook in de technische omschrijving wat allemaal inclusief is. Huis is ook maar 91 vierkante meter, zou er geen 120k aan uit kunnen geven hoor :=


Stucen/behangen kost ook al snel 5 tot 10k. Vloer kost ook al snel 5 tot 15k. Tuin 10K, maar wij stellen die uit tot een jaar later. Bij ons in het project kost een uitbouw van 1,2m al 25k. Dan zit je op minimaal 35 excl. tuin. En dan moet je daarna nog de afwerking doen. Denk daarbij aan een likje verf hier en daar, leuk behangetje, de trap, gordijnen, lampen, schroefje, spijkertje. En dan zit je al snel op 40K excl. de tuin.

En ook dan heb je waarschijnlijk een heel basic keuken en badkamer. Heb je al gezien hoe die eruit zien? Het lijkt mij belangrijk dat je die ook mooi vind en later geen spijt krijgt dat je deze wegens geld niet aan hebt kunnen passen. Daarnaast heb je geen extra stopcontacten, loze leidingen, extra zonnepanelen, etc.

Je geeft aan wellicht een uitbouw te willen. Dan moeten ze als het goed is opnieuw een berekening maken qua zonnepanelen. Het zou zomaar kunnen dat je dan extra paneeltjes moet aanschaffen om aan de BENG norm te voldoen.

En als laatst de inflatie. Alles zal komende tijd waarschijnlijk nog duurder worden. Dus dat behangetje en de vakman die je over 1 tot 2 jaar nodig hebt ook. Die 30K wordt dus minder waard.

En het klinkt nu allemaal erg negatief, maar zo is het niet bedoeld hoor. Ik herken alleen het onderschatten van wat het allemaal kost. Wij hadden een grote pot eigen geld waarvan we uiteindelijk gebruik kunnen maken. Het zou jammer zijn als alles uiteindelijk toch tegenvalt.

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:45

Dank jullie wel voor alle info qua kosten. Is interessant om te lezen hoe veel jullie extra hebben uitgegeven.

Gelukkig zit er bij ons in de technische omschrijving en de prijslijst veel inclusief en krijgen we bij het nemen van een comfort pakket al een hoop extra erbij al, denk dat we bijv. met de keuken wel iets ruimere budget gaan nemen (is nu 10.000, maar zal wel richting de 12.500-15.000 gaan). Vloeren gaan we zelf leggen en wij kunnen voor een vriendenprijs renovlies behang door heel het huis heen laten behangen. Dus denk dat wij aan 50k extra wel echt genoeg hebben. En zo niet, hebben we nog een dikke pot spaargeld, waar we liever vanaf blijven, maar als het moet, dan moet het maar. Ik weiger een hypotheek te nemen voor meer dan 405, vanwege de NHG. Financieel adviseur dat het goed te doen moet zijn, die heeft meerdere keren met zelfde projectontwikkelaar gewerkt, dus daar vertrouwen wij op. :j

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:32

Puur het huis was bij ons net geen 60k, bovenop de basisprijs (hoekwoning). Dit is inc:
- Uitbouw 2.4m over gehele breedte (6m)
- Keuken geheel naar eigen invulling
- Badkamer geheel naar eigen invulling
- Velux dakraam op zolder
- Technische ruimte met wasmachine/droger/wtw/omvormer op zolder (in plaats van 1 grote zolderruimte. Wilden eigenlijk daar ook een slaapkamer maken, maar dat was 3000 meer voor een extra muur met deur, dus dit gaan we later doen, heeft geen prioriteit en kan ook over een paar jaar)
- alle extra stopcontacten en andere ruwbouw opties

Wat komt er dan nog bij?
- Tuin (offerte van +/-12.000 euro van de bestrater geaccepteerd)
- Vloeren (click pvc, zo'n 150m2. Gaan we zelf leggen samen met familie/vrienden)
- Muren (behang en schilderen + graffiti muurschildering, gaan we zelf doen samen met vrienden/familie)
- Trap naar 1e verdieping (gaan we uitbesteden, heeft geen haast)
- Verhuisbedrijf vooral voor de grote meubelen/wasmachine, etc (+/- 400€)

Het is een hoop geld, maar dan hebben we ook alles compleet naar wens

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 01:07

cindyy_1993 jullie huis doet me echt denken aan ons vorige huis :D

We zijn eindelijk aan de tuin begonnen.. phuu waarom is alles zo duur

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:48

Hoe staat het er bij iedereen voor?

Wij zijn pas weer gaan kijken. Op de begane grond zitten de deuren en kozijnen er al in en is het metselwerk af. Ze gaan nu verder met de 1e verdieping. In januari gaat de kap er op. Ik vind het erg snel gaan voor mijn gevoel, maar naatuurlijk wel heel fijn.