[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:12

FatCat schreef:
En hoe lang staat de huizen in je regio ongeveer te koop. Voor hoeveel staan vergelijkbare panden te koop? Als je wil mag je de link via PB sturen - ben zeker geen expert, ik geef graag mijn mening :)

Je kan trouwens op kadaster.nl een rapport opvragen van verkoop prijzen van huizen in de buurt. Vond ik erg handig bij het bepalen van mijn bod.

Ik raad iedereen aan om te onderhandelen zelfs in deze markt. Maar ik vind dat een opening bod ook echt niet te laag mag zijn. Dan gaan ze niet in onderhandeling en nemen ze je mss niet serieus.

Nee,inderdaad,met een veel te laag bod beledig je de verkoper. Ik ben zelf aan de verkopende kant geweest,dat valt ook niet mee hoor want je krijgt veel personen die alleen maar nieuwsgierig zijn zonder serieuze bedoelingen,en veel onzinbiedingen.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:14

Nouja, dat niet serieus genomen worden is dus hetgeen waar ik bang voor ben met een te laag bod. Bieden is prima, maar beledigen is natuurlijk niet de bedoeling :=

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:57

Volgens mij kun je ongeveer 10 tot 12% lager aanhouden als eerste bieding toch?

Wat een aantrekkelijke prijzen zeg! Ongelooflijk daar heb je hier niks voor en dan woon ik in het oosten. Wat voor soort huis heb je dan als ik vragen mag?

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:58

Ik ga vrijdag kijken bij een huis wat hiervoor huurhuis is geweest.
Iemand daar ervaring mee?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:39

Phylos schreef:
Volgens mij kun je ongeveer 10 tot 12% lager aanhouden als eerste bieding toch?


Enorm regio afhankelijk - hier in Eindhoven/Tilburg/Den Bosch lukt dat echt niet. Heb zelf op een 4 tal woningen 5% minder dan de vraagprijs geboden, en allemaal afgewezen. Zelfs geen tegenbod terug gekregen. Allemaal ook verkocht in een paar weken tijd.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:39

Phylos schreef:
Ik ga vrijdag kijken bij een huis wat hiervoor huurhuis is geweest.
Iemand daar ervaring mee?


Mijn nieuwe aanwinst is een ex huurhuis - wat wil je weten?

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:05

Prairy schreef:
Desi, ik denk dat als je het schuurt dat het dan wel al gelijk een stuk lichter wordt?

Ik heb 2 verschillende lakken gebruikt hier, op een trap en op een tafel (beide blank hout). Ik had een blanke lak op waterbasis, en een blanke lak op terpetine basis, beide parketlak. De waterbasis werd erg mooi, ik had de matte versie en die glanst ook maar een heel klein beetje en haalt de kleur van het hout wat op maar doet verder niets met de kleur. Heb ik op een trap van Douglas hout gebruikt.

De lak op terpetine basis heeft het hout (van een tafel) veel geler gemaakt dan dat het geschuurd was. Dat vond ik wel erg jammer eigenlijk. Reden dat ik voor de terpetine gekozen had is dat ik behoorlijke kuilen/kraters moest vullen, dat is wel gelukt, maar blankere lak had ik mooier gevonden uiteindelijk.

Zou je het niet zelf kunnen doen? Scheelt een hoop geld.


De vloer is een flink oppervlakte. Durf veel zelf te doen maar de vloer laat ik liever aan een ander over. Er moeten ook wat kieren gevuld/aangelegd worden. Die ervaring heb Ik, en directe mensen in mijn omgeving niet. Dan besteed ik het liever uit zodat ik weet dat het goed gebeurd. Ben wat offertes hier en daar aan het opvragen en morgen lang bij 2 houtenvloerspeciaisten hier in de buurt.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:20

FatCat schreef:
Phylos schreef:
Ik ga vrijdag kijken bij een huis wat hiervoor huurhuis is geweest.
Iemand daar ervaring mee?


Mijn nieuwe aanwinst is een ex huurhuis - wat wil je weten?

Is het anders dan met een gewone makelaar?
Is er te onderhandelen over de prijs?
Hoe is het qua buurt (natuurlijk weinig over te zeggen, verschilt zo erg, maar hoe is dat huur en koop door elkaar..
Bouwkundige keuring nodig?
Investeringen de moeite waard?

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:27

Phylos"
[quote="FatCat schreef:
Phylos schreef:
Ik ga vrijdag kijken bij een huis wat hiervoor huurhuis is geweest.
Iemand daar ervaring mee?


Mijn nieuwe aanwinst is een ex huurhuis - wat wil je weten?

Is het anders dan met een gewone makelaar?
Is er te onderhandelen over de prijs?
Hoe is het qua buurt (natuurlijk weinig over te zeggen, verschilt zo erg, maar hoe is dat huur en koop door elkaar..
Bouwkundige keuring nodig?
Investeringen de moeite waard?[/quote]

Ik heb ook 1 keer een ex huurhuis bezichtigd. Dit ging gewoon via een makelaar. Buurt is denk ik echt heel erg verschillend. Je hebt natuurlijk hele nette buurten waarin huurhuizen staan maar ook wat mindere.
Het huis waar ik was kijken had wel overal dubbele beglazing. Volgens mij zit dat wel in veel huurhuizen.
Ik ben met dat huis niet verder gegaan dus op de overige vragen kan ik geen antwoord geven maar wellicht dat fatcat aan kan vullen

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:05

Huurhuizen die uitgepond (dus verkocht) worden, zit soms wel, maar meestal niet veel rek in de prijs. Over het algemeen zijn die ook al vrij goedkoop te kopen, ook omdat je er meestal nog wel redelijk wat aan moet doen. Maar het zijn m.i. goede investeringen als je ze opknapt en zelf gaat bewonen. Vaak zit er een clausule in de akte van levering dat je het alleen voor eigen bewoning mag gebruiken en niet mag gaan verhuren.

De woningcorporaties die verkopen, doen dat meestal via een vaste makelaar.

@ Tigress, je kunt inderdaad in het kadaster zien voor hoeveel ze het indertijd gekocht hebben. Tel daarbij ongeveer 10% op voor de meegefinancierde kosten koper, en dan kun je ongeveer gokken welk hypotheekbedrag erop zou (kunnen) zitten. De meesten willen, zeker in deze tijd, met winst verkopen en zullen geen biedingen accepteren die onder het hypotheekbedrag + de kosten die ze aan de verkoop hebben, liggen (makelaar, doorhalen hypotheek door notaris etc, reken grofweg op zo'n 4000 euro dan zit je wel goed). Tenzij ze echt een dringende reden van verkoop hebben natuurlijk, dan kun je low ballen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:07

Wij wonen nog een paar dagen in Tilburg. Ons klushuis mogen we as vrijdag al in en officiële overdracht van beide huizen is 20e.

Had je bij ons in dit huis 10% onder de vraagprijs geboden dan hadden we je vierkant uitgelachen. Maar 1 x kijkers gehad: boden 15 min na binnenkomst 1.500 onder de vp en hebben het een dag later boven de vp verkocht.

Ons klushuis (Hardinxveld) hebben we 10% er onder geboden en dat was direct afgewezen. Week of 2 later voor zo'n 7% er onder alsnog gekocht. Normaal wordt daar ook rond de vp verkocht maar dit huis is achterstallig qua onderhoud.

Of je er onder kan bieden en kopen is echt onwijs afhankelijk van de plek.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:28

Is het anders dan met een gewone makelaar? --> Nee gewoon hetzelfde
Is er te onderhandelen over de prijs? --> Hangt natuurlijk vanaf, maar meer dan normaal dat wel, puur omdat deze huizen er minder charmant uit ziet. Vaak hebben ze een schilderbuurt nodig, is de badkamer en keuken heel basic, etc. Veel kopers kunnen hier niet door zien.
Hoe is het qua buurt (natuurlijk weinig over te zeggen, verschilt zo erg, maar hoe is dat huur en koop door elkaar.. --> het huis dat ik koop is in een zeer nette buurt. Zeel wisselend, gewoon eens rondlopen op verschillende tijdstippen en dan zien of het goed voelt.
Bouwkundige keuring nodig? --> Altijd! Als koper heb je onderzoeksplicht. Kost ook maar 300eur
Investeringen de moeite waard?--> Tuurlijk wel. Een huis in een huis. Als jij het voor de juiste prijs kan kopen maak het niet uit of het een huurhuis is.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:40

Heb even een paar 'foto's' gemaakt van wat ik in SweetHome3D gemaakt heb de afgelopen 3 avonden (let wel, ik kende het hele programma dus niet!)

Ben er nog niet achter hoe ik een dak kan tekenen erop :+

Maar het is dus echt super makkelijk. Als jullie nog dingen zien waarvan je denkt, da's niet handig, hoor ik het graag (in pb, vervuilen we het topic niet verder ;))


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:12

Phylos schreef:
Ik ga vrijdag kijken bij een huis wat hiervoor huurhuis is geweest.
Iemand daar ervaring mee?

Die huizen worden wel eens verkocht volgens een zog. slimmer-kopen systeem.Dan zijn ze goedkoper dan de marktwaarde maar mag je ze niet zelf doorverkopen aan wie je wil.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:15

Tigress schreef:
Nouja, dat niet serieus genomen worden is dus hetgeen waar ik bang voor ben met een te laag bod. Bieden is prima, maar beledigen is natuurlijk niet de bedoeling :=

Je mag natuurlijk wel wat proberen af te dingen,dat wordt ook verwacht.Het heet toch ook "vraagprijs".

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:54

Wat knap gedaan prairy! Het zou niet mijn indeling voor een huis zijn, maar het ziet er wel goed uit.

Tigress het hangt ook een beetje af van wat het huis daadwerkelijk waard is. Ook verkopers hopen wel eens slapend rijk te worden met de vraagprijs van hun huis. Ik zou in deze markt ongeveer 10% onder een reële vraagprijs bieden, maar dat is meer gevoel dan iets anders hoor.

Heb je een linkje? Dan wik ik wel even meekijken.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:05

Is het anders dan met een gewone makelaar? Nee, heb hooguit meer hulp van de verkopende makelaar gehad mbt de te onderhandelen prijs.
Is er te onderhandelen over de prijs? Ik heb ongeveer 8000 onder de verkoopprijs gekocht. Wat ongeveer 10% is. Oorspronkelijk had ik zelfs nog een stuk lager geboden.
Hoe is het qua buurt (natuurlijk weinig over te zeggen, verschilt zo erg, maar hoe is dat huur en koop door elkaar. Ik woon in de rand van een buurt die bekend staat als slecht. Maar ik zit hier echt geweldig. Midden in de wijk had ik niet willen wonen (alleen), maar hier heb ik alle rust en aardige buren. Hier is er een mix van koop en huurwoningen en komen er langzaam steeds meer koopwoningen.
Bouwkundige keuring nodig? was bij mij al gedaan door de verkopende partij
Investeringen de moeite waard? jaaa zeker. Alles wat ik erin steek krikt de waarde van de woning op. Ook omdat we alles zelf doen. De woning was in vrij slecht staat. De basis was goed, maar alles van stroom tm alle kamers moesten opnieuw gedaan worden. We hebben nu de stroom in de bovenverdieping, huiskamer klaar en de rest in de huiskamer. En 2 slaapkamers. Druk bezig met de badkamer.[/quote]

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:23

Ik heb mijn huis voor de vp gekocht (centrum stad en strak, helemaal af appartement, stond net te koop).

Mijn vorige appartement in Utrecht is voor 15% boven de vp verkocht. Gekkenhuis daar. 230 voor 50m2, 1 slaapkamer en geen tuin/balkon. :=

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:53

Wij hebben er 7% onder geboden en aan die prijs is t ook verkocht.
Mijn vader zei ook direct “er had nog 10k afgekunnen” maar onze redenering was: liever wat hoger en hebben, dan 10k er nog extra proberen afpietsen en misschien niet hebben.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:09

!0 % eraf vind ik wel veel.Je kunt het proberen natuurlijk,maar 5% eraf lijkt me redelijker.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:12

Tigress: Hangt helemaal van de regio af :j

Toen ik 4 jaar geleden mijn huis kocht, was mijn eerste bod erg laag. Huis stond al 2 jaar te koop, dus dat durfde ik wel.
Het stond toen voor 139.000 te koop en mijn eerste bod was 112.000. Daar kreeg ik een tegenbod op van 138.000. Ze waren dus niet van plan zoveel te zakken :D
Uiteindelijk heb ik het voor 128.000 gekocht.

Een paar maanden geleden kwam het opnieuw voor 139.000 te koop. Het eerste bod wat ik kreeg was 138.000. Zelfde huis, 4 jaar later. Puur omdat de markt heel anders is en het huis en de regio nu veel gewilder zijn dan 4 jaar geleden.

10% kun je best proberen, je merkt vanzelf of ze het serieus nemen.
Eventueel kun je bij het Kadaster inderdaad info opvragen. :j

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:10

Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat je bij een oud huurhuis niet meer kon bieden, dat het een vaste prijs was.. maar wellicht lukt het toch. Elke euro is weer meegenomen.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:09

Phylos schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat je bij een oud huurhuis niet meer kon bieden, dat het een vaste prijs was.. maar wellicht lukt het toch. Elke euro is weer meegenomen.


Hier in de regio is het dat huurders 10% korting krijgen en andere kunnen een bod doen maar meer dan die 10% mogen ze er niet af doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:24

Ex huur is hier vaste prijs niet onderhandelbaar. Maar wordt wel verkocht met een goed bouwtechnische keuring en mogelijk gebruik van koopstart regeling.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:36

Phylos schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat je bij een oud huurhuis niet meer kon bieden, dat het een vaste prijs was.. maar wellicht lukt het toch. Elke euro is weer meegenomen.

Dat verschilt echt per verkopende partij
Bij mij in de regio kunnen huurders 10% korting op de taxatiewaarde krijgen (taxatie gebeurd door een makelaar naar keuze van de verkoper ,de “grote” verhuurders hier in de omgeving werken met vaste makelaars)
Mocht een huis leeg komen welke op de verkoop lijst staat dan hebben eerst de huurders van de organisatie voorrang
Daarna andere partijen
In theorie zou de verkopende partij idd niet lager mogen gaan(ik pak even de verhuurder waar wij ons huis van hebben gekocht als voorbeeld)
Dan die taxatiewaarde-10%
Maar in de praktijk gebeurt dit met enige regelmaat wel aangezien sommige huizen dermate belabberd onderhouden zijn dat de taxatie van de verkopende makelaar als een banketstaaf op een drumstel slaat

Wij hebben een kleine 7 % van de vp af gekregen terwijl de vp niet eens verkeerd was
Maar hey
Als ik minder kan betalen? Gaarne

Wij hebben zelf een bouwkundige keuring laten doen , dit werd niet geboden door de verkoper
Wel droegen zij de kosten van het inmeten voor het kadaster
Ook werkten zij met een vaste notaris , (die os emachtogd om in hun naam te spreken en tekenen, wij hebben tijdens de hele koop niemand gezien of gesproken van de verkopende partij zelf )
maar dat was ook de notaris die onze voorkeur had


Andere verhuurders die verkopen hebben vaste prijzen , veel of weinig onderhandel ruimte of bieden idd een regeling aan waarbij je een x percentage minder betaald En de verhuurder garandeerd terug te kopen indien je in de toekomst wil verkopen of als je naar een derde partij verkoopt dat de verhuurder dat percentage van de verkoop prijs krijgt (dus verhuurder die verkoopt blijft een soort van gedeeltelijke eigenaar)

Ligt gewoon echt aan de verkopende partij