[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:55

lifaya schreef:
Ik zit bij de Hypotheker. :)

Een tip, zorg dat je in je overeenkomst met hun een "einddatum" laat opnemen, tot wanneer je de financiering of afwijzing rond hebt, en blijf er kort bovenop zitten.

Wij zijn door "de Hypotheker" aardig in de knoei gekomen, en hebben last minute de advocaat die we erop gezet hadden kunnen terugfluiten, die zou vrijdags in actie komen, en donderdagavond kregen we toch een akkoord van de hypotheekverstrekker door.

Lees vooral de kleine lettertjes in hun standaard overeenkomst, waarin staat dat zij niet verantwoordelijk zijn voor het halen van de datum van overdracht.
In het ergste geval kan je dit de 10 procent van de koopsom kosten zonder dat je een huis hebt.

En volgens de advocaat waren wij zeker de enigen niet...

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:32

Poeh dat klinkt niet positief... ik heb in elk geval de einddatum voor de waarborgsom naar 7 juli laten verschuiven en de overdracht moet 9 augustus zijn. Ik vind het inderdaad heel vervelend dat ik overal zo achterna moet gaan... ook de makelaar met koopcontract en de Hypotheker... maar meer kan ik niet en wil deze woning wel echt graag.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 00:14

Volgens de Hypotheker hadden mijn ex en ik nooit een huis kunnen kopen terwijl we beiden een vast contract hadden.
Via andere hypotheekverstrekker wel een hypotheek kunnen krijgen.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:00

Ik zou sowieso erop blijven zitten, welke hypotheekverstrekker je ook hebt.

Bij mij was het met een andere ook helemaal de mist in gegaan als ik daarbij was gebleven, en niet uieindelijk nog snel naar de Rabobank gegaan was. Echt super handig joh, wij hadden alles goed geregeld en voor elkaar (dachten we), voor we op vakantie naar Curacao gingen. Dat zijn uiteindelijk nog 3 best stressvolle weken geworden omdat we dus een prutser eerste klas als hypotheekadviseur hadden die geen flikker deed.

Gelukkig dus goed gekomen, maar niet door hem! In ons geval was het dus NBG waar we zeer slechte ervaringen mee hadden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:07

Wij waren bij de hypotheekshop. Die man was daar de eigenaar van de hypotheek shop en volgens mij de enige hypotheker aan het werk. Prima man, goed contact, nam veel tijd. Maar daarna gaf hij alles uit handen aan zijn assistent en die maakte er keer op keer een potje van. 2x flink boos geworden en echt geeist dat hij alles zelf ging afhandelen, want het was anders ook bijna misgelopen, omdat ze ernstige fouten maakte.
Dat kantoor bestaat ook niet meer............Waar eigenlijk in d overeenkomst staat dat zij om de zoveel jaar onze hypotheek bekijken etc. Hoeft ook niet meer, maar toch..

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:51

Hoi!

De druk achter het vinden van een nieuwe woonruimte wordt iedere maand iets groter dus ik hoop dat jullie tips hebben!

Momenteel woon ik in Amsterdam in een studio en zal er relatief snel uit moeten (2 - 6 maanden afhankelijk van wanneer ze de inschrijfcontrole's gaan doen). Ik ga binnenkort werken waarbij ik een 'net wat onder modaal' salaris krijg, en ik ben alleen (ik heb wel een vriend maar die blijft voorlopig in Amsterdam). Ook heb ik niet veel spaargeld en ik heb een kat. Ik zoek een woning in regio Arnhem-Nijmegen-Den Bosch aan de rand van de stad of in een dorp, maakt niet uit als het klein is maar een buitenruimte zoals tuin of balkon vind ik wel belangrijk.

Voor sociale huur sta ik ingeschreven bij Entree (Arnhem/Nijmegen), woonservice Den Bosch en Huiswaarts (Ede-Wageningen). Gezien mijn relatief korte inschrijftijd heeft het voor mij eigenlijk alleen maar zin om op woningen te reageren die verdeeld worden obv loting. Die zijn er met name bij Entree gelukkig veel maar tot zover pies ik er altijd net naast :+ . Ik sta ook ingeschreven bij vb&t verhuurmakelaars en reageer daar geregeld.

Particuliere huur is vaak toch echt te duur, maar ik kijk er wel naar (tot 750/800 euro). Mogelijk kan het een tijdelijke oplossing zijn alleen huisdieren zijn vaak niet welkom of ik kan niet aan de minimale inkomenseis voldoen. Hiervoor kijk ik op marktplaats, facebook en funda maar vind het moeilijk om de eerste twee te vertrouwen.

Heeft iemand misschien een gouden tip, bijvoorbeeld website die ik bij mijn dagelijkse zoekroutine kan voegen?

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 01:00

Kijk op Facebook op marketplace, daar word ook vaak wat aangeboden voor huur.

Hier is de hypotheek vandaag getekend :) ik moet morgen wel nog wat vragenlijsten voor mijn overlijdingsrisico verzekering invullen maar verder is alles gedaan en dan de borgsom overmaken naar de notaris. Overdracht als goed is 9 augustus :)

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:22

Zijn er mensen hier die hun hypotheek voor 10 jaar hebben vastgezet? :)

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:25

Ik neem aan dat je de rente bedoelt? Ik heb die 10 jaar vast gezet, vorig jaar.

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:32

Prairy schreef:
Ik neem aan dat je de rente bedoelt? Ik heb die 10 jaar vast gezet, vorig jaar.


Ja sorry, bedoel inderdaad de rente. Wij denken ook dat 10 jaar voor ons momenteel het beste is, maar de meeste mensen om ons heen adviseren toch om langer vast te zetten ivm de lage rente.. ik vind het nog best een dingetje.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:38

Je kunt er een vrij simpele rekensom op los laten.

Hoe lang denk je er te blijven wonen?

Reken uit hoeveel rente je betaalt over 10 jaar en over langer en vergelijk dat met elkaar als je het deelt over het aantal jaar dat je betaalt zodat je weet wat het verschil per jaar is aan te betalen rente . Niet schrikken van de bedragen ;)

Bedenk ook even of je extra wil gaan aflossen. Je kunt ook het bedrag dat je meer kwijt zou zijn aan rente als je langer vast zou zetten, extra aflossen. Dan ben je per maand net zoveel kwijt, maar wel eerder van je hypotheek af. En als je dan na 10 jaar wel een hogere rente moet betalen, dan betaal je dat in ieder geval over een lager hypotheek bedrag.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:48

Prairy schreef:
Ik neem aan dat je de rente bedoelt? Ik heb die 10 jaar vast gezet, vorig jaar.


Je kunt de hypotheek ook splitsen en een deel 10 jaar vastleggen en een deel langer. Extra aflossen kun je dan op het deel wat je 10 jaar vastlegt.
Lijkt mij dat een hypotheekadviseur dit het beste kan toelichten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 01:56

Ja, dat hadden we bijna 8jr geleden gedaan, dus zitten wat hoger nog. Maar oversluiten was niet voordelig, omdat we al even een ander huis zoeken.

Wat we nu gaan doen, weten we niet. Rente is wel echt heel laag, dus het is ontzettend aantrekkelijk om lang vast te zetten.
Ik zie ons alleen niet 10jr of langer in een volgend huis wonen op dit moment, maar dat weet je natuurlijk nooit van tevoren.

Ook weet je niet wat er verandert in de toekomst. Zal je loon nog stijgen of wil je minder gaan werken? En stel dat de rente enorm stijgt in de tussentijd, wat verandert er dan voor je?
En hoe vaak zijn ze niet bezig met de hypotheken en andere regels, waardoor het misschien veel moeilijker of juist veel makkelijker wordt om were wat te kopen in de toekomst.

Wij hebben nu wat overwaarde en afgelost. Bij een nieuwe hypotheek kijken we vooral naar wat we maandelijks willen besteden. Dan zouden we liever sparen of investeren voor de toekomst.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:34

Birgit__ schreef:
Zijn er mensen hier die hun hypotheek voor 10 jaar hebben vastgezet? :)


Wij hebben 10 jaar vast gezet, om twee verschillende redenen.
Als eerste vanwege werk in een sector waarbij je standaard elk jaar hogere salarisschaal komt, dus als het over 10 jaar hoger is dan is het salaris daar ook naar.
We willen nu juist ruimte hebben om te klussen en te verbouwen en zoals Prairy ook zegt extra aflossen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:51

Wij 30 jaar, het scheelde per maand niet zo gigantisch veel. eerst had ik 10 jaar met bijna 6% rente, nu 2.? nog iets. Dan heb ik wel zekerheid dat over 10 jaar bij opnieuw oversluiten de rente niet weer giga hoog staat, lager is bijna niet mogelijk. Overzetten is namelijk ontzettend duur in boete, dat wilden wij eerst doen, nu wij verhuisd zijn meteen omgezet naar langer vast
Ik groei niet in schalen met werk. en die % die je jaarlijks erbij krijgt zijn minder dan wat de rekeningen jaarlijks omhoog gaan

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:23

Wij hebben de rente 20 jaar vast voor 2,26% en mogen 100% boetevrij extra aflossen uit eigen middelen. Vind ik een hele goede deal!

Overdacht vindt bij ons pas later plaats. Aan de ene kant jammer en aan de andere kant ook wel fijn. Even net wat meer tijd om ons te oriënteren op bijvoorbeeld de kleuren op de muren en we willen graag een nieuwe tv kopen

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:31

en die tijd vliegt voorbij, ik moest 5 mnd wachten en achteraf gezien was het wel fijn om dingen al voor te bereiden en te regelen

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:44

Ja dat ook! Bij ons zijn in het najaar heel veel mensen jarig, dan komt de Sint en daarna kerst en oud en nieuw. Het is zomaar 2020 en dan is het alweer zover :D

Zal ik een foto plaatsen van ons paleis? :P

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:56

Ja, foto!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:33

Afbeelding

Alstu :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:03

SophievdV schreef:
Wij hebben de rente 20 jaar vast voor 2,26% en mogen 100% boetevrij extra aflossen uit eigen middelen. Vind ik een hele goede deal!


Wij 20 jaar vast laten zetten voor 2.69% :P

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:34

SophievdV schreef:
Wij hebben de rente 20 jaar vast voor 2,26% en mogen 100% boetevrij extra aflossen uit eigen middelen. Vind ik een hele goede deal!


Dit hebben wij inderdaad ook gedaan. De rente is nu écht nog laag en de verwachting is dat dit de komende jaren echt wel weer gaat stijgen... :j

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:36

Ik heb het ook 20 jaar vast laten zetten. Mocht ik tussentijds verhuizen en bij deze bank willen blijven, dan kan ik de rente ook 'meeverhuizen'.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:51

Ik heb net gehoord dat mijn bod op een appartement in Amsterdam geaccepteerd is! Niet het hoogste bod, maar ze ‘gunnen’ het wel aan mij.. ben echt superblij, maar vind het ook allemaal enorm spannend..

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:11

batje schreef:
Ik heb net gehoord dat mijn bod op een appartement in Amsterdam geaccepteerd is! Niet het hoogste bod, maar ze ‘gunnen’ het wel aan mij.. ben echt superblij, maar vind het ook allemaal enorm spannend..


Super leuk :D
Waar in Amsterdam kom je ongeveer te wonen?