[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:26

annepaardoes schreef:
Een vraagje voor de huizenkopers. Zijn er mensen hier die er bewust voor kiezen geen onafhankelijk financieel adviseur voor de hypotheek in te schakelen, maar zelf met de hypotheekverstrekkers rond de tafel gaan?

Ik zou gewoon naar je bank stappen en daar een gesprek aangaan.Dat zal gratis zijn. Allerlei andere adviseurs willen waarschijnlijk betaald hebben,dan begin je al met geld uitgeven terwijl je nog niets hebt.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:29

annepaardoes schreef:
Een vraagje voor de huizenkopers. Zijn er mensen hier die er bewust voor kiezen geen onafhankelijk financieel adviseur voor de hypotheek in te schakelen, maar zelf met de hypotheekverstrekkers rond de tafel gaan?


Het 1e gesprek is altijd gratis.. Je kan altijd hier en daar wat rond kijken.
Ik ben nu bij 2 verschillende geweest, maar ga toch terug naar mijn hypotheekadviseur die mij bij mijn vorige woning ook heeft geholpen. Hij heeft gewoon veel meer verstand van zaken, en voor ons is het niet te doen om bij iedere hypotheekverstrekker te gaan kijken te vergelijken.
Je betaald er wat voor, maar je krijgt er imo ook veel voor terug. Hij doet ook volgend jaar dan de aangifte inkomstenbelasting.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:30

anjali schreef:
annepaardoes schreef:
Een vraagje voor de huizenkopers. Zijn er mensen hier die er bewust voor kiezen geen onafhankelijk financieel adviseur voor de hypotheek in te schakelen, maar zelf met de hypotheekverstrekkers rond de tafel gaan?

Ik zou gewoon naar je bank stappen en daar een gesprek aangaan.Dat zal gratis zijn. Allerlei andere adviseurs willen waarschijnlijk betaald hebben,dan begin je al met geld uitgeven terwijl je nog niets hebt.


Ook bij een onafhankelijk adviseur heb je vaak bij een oriënterend gesprek geen kosten. In ons geval wilden ze bij de abn zelfs helemaal niks zeggen over hun adviezen zodat we een goede keuze konden maken. De Rabo was scheutiger met info, de Hypotheker had een heel gek verhaal en zag beren op de weg die anderen totaal niet zagen en bij de onafhankelijk adviseur kregen we gelijk een mooi passend verhaal en was t zo geregeld.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:32

En bij 'jouw' bank heb je natuurlijk maar een hele beperkte keuze :+

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:33

Booooo schreef:
En bij 'jouw' bank heb je natuurlijk maar een hele beperkte keuze :+

Hoe bedoel je die?

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:33

Wij gisteren. We hebben 2 gesprekken gehad met onafhankelijke adviseurs, en zijn gisteren bij de Rabobank geweest. Daar een heel goed gesprek gehad en besloten dat, mocht er een positieve uitkomst zijn van de onderhandelingen (net weer een bod uitgebracht), dat we met hen in zee gaan.

Misschien betalen we iets meer, maar onze situatie is niet zo simpel, en ook mbt tot een bouwdepot was het prettig dat ze daar wat makkelijker mee zijn. Je krijgt eigenlijk gewoon een rekening waarvan je rechtstreeks zelf bijv de aannemer kunt betalen of jezelf als je iets bij de bouwmarkt koopt. Ze checken met steekproeven de facturen, maar je hoeft dus niet iets in te dienen voor je je geld krijgt. Dat vonden wij ook een groot voordeel.

Mbt het huis met agrarische bestemming, dat hebben we laten varen om diverse redenen.

Wat we gisteren ook hoorden, was dat je inderdaad maar tot 80% kunt financieren, maar wat voor ons belangrijker was, is dat we dan ons overgang recht van 50% aflossingsvrij niet kregen. En op de hypotheek waar we nu naar kijken, scheelt die 50% toch zo'n 500 euro per maand aan verplicht aflossen.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:45

annepaardoes schreef:
Een vraagje voor de huizenkopers. Zijn er mensen hier die er bewust voor kiezen geen onafhankelijk financieel adviseur voor de hypotheek in te schakelen, maar zelf met de hypotheekverstrekkers rond de tafel gaan?


Wij praten rechtstreeks met adviseur van de hypotheek verstrekkende bank. Tot nu toe werkt het heel fijn! Ook al hebben we nog altijd niets gekocht... meerdere keren iets nagevraagd of na laten kijken voor verschillende huizen en nog nooit wat hoeven betalen. We weten eigenlijk wel zeker dat we bij deze bank gaan afsluiten, ook al lijkt dat misschien onverstandig om op één paard te wedden, wij hebben hier wel een goed gevoel bij.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:55

Waarom zou je een onafhankelijke adviseur betalen voor iets wat je ook zelf kunt?

Daarom zijn wij zelf gaan praten met de bank. Rente percentages zijn online in te zien, selectie maken en gaan :)

Waardeloos vind ik wel dat niet alle banken execution only aanbieden. Ons advies was incorrect en totaal niet nuttig maar je mag wel afrekenen.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:58

Ik heb het ook bij de adviseur van mijn bank gedaan. Hele fijne jonge man die goed meedenkt en meekijkt naar de verschillende opties die ik had en sommige dingen kon doen zodat het in mijn voordeel werkt. Als ik iets wil weten of er iets veranderd kan ik hem bellen, mailen of appen waardoor ik eigenlijk altijd direct antwoord op mijn vragen heb.
Toen wel getwijfeld of ik nog ergens anders advies zou vragen maar omdat het allemaal zo snel is gegaan toch mijn gevoel gevolgd

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:00

We dubben op dit moment dus heel erg om een onafhankelijk adviseur te nemen of het bij een bank te regelen. Ik weet van de Rabobank dat de adviseur daar ook met je mee denkt en dat je die ongeveer ook kunt plat bellen. Met een eerste huis maakt het ook wel iets makkelijker als wanneer je ook een huis te verkopen hebt en dus al een hypotheek hebt.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:02

Ik heb een onafhankelijk adviseur (Advieswinkel Henk Reedijk) en vind het heel prettig. Ik heb er zelf te weinig verstand van en ze helpen me echt met alles. Ook met de koopcontracten, contact met makelaar, bank, zelf met mijn werkgever voor de inkomensverklaring. Ze nemen me alles uit handen wat dat betreft, zonder dat ik zelf de controle verlies en dat vind ik wel heel fijn. Ze houden me overal van op de hoogte, er is altijd ruimte voor overleg, maar ik hoef niets te doen behalve spullen aanleveren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:07

Wij zijn bij twee banken en een onafhankelijk adviseur gaan praten
Oriënterend gesprek is bij alle partijen gratis.
Wij zijn met de onafhankelijk adviseur in zee gegaan, de Rabobank bij ons hebben we hoofdschuddend verlaten( hij staat niet voor niets bekend als de beroerdste binnen de hele organisatie )

Maar de onafhankelijke hadden we het meeste aan, ook met randzaken ,

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:15

MarjanB schreef:
Booooo schreef:
En bij 'jouw' bank heb je natuurlijk maar een hele beperkte keuze :+

Hoe bedoel je die?


Nou de onafhankelijke kijkt overal.. En bij de Rabobank heb je natuurlijk alleen de Rabobank zo bedoel ik het.

De onafhankelijke scheelt bij ons 300€ met de Rabobank, daar zit dan wel de IB aangifte voor bij. Maar bij hem voel ik mij geen nummertje en kan ik ook bellen zo vaak als ik wil.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:22

Ik heb een onafhaneklijke adviseur gehad. Vond ik heel prettig, hij keek naar meerdere banken/verstrekkers en toen het niet lukte bij de een heeft hij snel bij de ander aangevraagd.

Nu zit ik bij de rabobank.
Met het bouwdepot is die echt super.
Niet eeuwen op het geld hoecen wachten maar meteen geld naar mijn eigen rekening overmaken. Ael doe ik dit altijd met uitgebreide omschrijving.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:33

Booooo schreef:
Nou de onafhankelijke kijkt overal.. En bij de Rabobank heb je natuurlijk alleen de Rabobank zo bedoel ik het.

De onafhankelijke scheelt bij ons 300€ met de Rabobank, daar zit dan wel de IB aangifte voor bij. Maar bij hem voel ik mij geen nummertje en kan ik ook bellen zo vaak als ik wil.


Wij van wc eend adviseren wc eend idd :+
Wij zitten nu goedkoper dan we bij Rabo of abn zouden zitten Maar zeker het contact met de onafhankelijke was veel fijner als met de banken

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:36

@Boooo idd dat is ook 1 van de redenen geweest om verder te kijken.

Bij ons werd door niemand geruisloos voortzetten van onze spaarhypotheek genoemd terwijl ons dat op de lange termijn 50K! scheelt. Alleen de onafhankelijk adviseur kwam er mee. Hij gaf toe dat t veel werk was en niet alle banken op dat werk zaten te wachten.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:18

Wij hebben een gratis adviesgesprek gehad bij een heel scala aan adviseurs en hebben besloten om een execution only hypotheek af te sluiten via independer. Die zijn ook incompetent, maar kosten maar 500 euro, ipv 2500. Op het hypotheekbedrag dat wij willen afsluiten maken die advieskosten zoveel verschil dat onafhankelijke adviseurs echt niet de moeite waard zijn.

Ik geloof echt wel dat er hele goede tussen zitten hoor. Bij de Rabobank zijn we echt heel goed geholpen en hebben we heel veel advies gekregen, bij de hypotheker en een onafhankelijke adviseur zijn we echter van de wal in de sloot geholpen. Die wisten gewoon echt niet waar ze het over hadden en dan hebben wij nog een heel simpele situatie...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:50

De ene bank is de andere niet(zelfs niet bij onderlinge banken van 1 organisatie)
En de ene onafhankelijke is de andere niet

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:05

Dat is ook zo Sonja!
toch schrok ik er wel van. Wij zijn aardig op de hoogte en in staat zelf wat research te doen, maar je gaat juist naar een adviseur(onafhankelijk of niet) zodat ze je kunnen bijstaan. van de 5 met wie wij hebben gesproken hebben er 3 gewoon onwaarheden vertelt. Dat vond ik best wel veel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:09

Wij hadden het hier juist met de banken :j
Ook aardig wat issues met de Rabobank hier (ook bij familie en vrienden )

Maar kennis van me heeft ook aardig wat drama gehad met een onafhankelijke
Lijkt soms een soort Russisch roulette :+

Idd gewoon een aantal oriënterende gesprekken aangaan en kijken wat je behoeftes zijn qua ondersteuning etc
En dan maar ene keuze maken

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:17

Wij hebben een flink drama gehad met een onafhankelijke die ons 8 jaar eerder juist heel goed heeft geholpen :+
De rabobank deed het hier uiteindelijk ook goed, in ieder geval de 3e adviseur die we daar uiteindelijk troffen :D ;)

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:29

Vandaag te horen gekregen dat het huis waar we een tweede bezichtiging hadden verkocht is. jammer, was best een leuk huis. Nu verder met de zoektocht. Scheelt dat we gewoon rustig kunnen kijken. We hoeven niet weg waar we nu zitten.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:33

Huizenjacht aan het kijken!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:09

Hier ook een flinke tegenvaller.. Misschien helemaal geen hypotheek maar weet iemand van jullie hier meer over?

Situatie: mijn man is vorig jaar oktober in Nederland komen wonen. Hij is in dienst bij een payroll bedrijf en had een 0 uren contract.
Aantal weken geleden dus 2 hypotheek gesprekken gehad en daar werd aangegeven dat hij wel een uren contract moest hebben. Hij gepraat met zijn opdrachtgever, en die hebben via het payroll bedrijf heb een 20 uur jaar contract gegeven (fase 3). Hij werkt gemiddeld 40 uur per week en zijn 20 'over' uren per week kunnen mee berekend worden in de hypotheek.

Gisteren contact gehad met onze huidige hypotheekadviseur (die mij bij mijn vorige huis heeft geholpen), contract door gestuurd. Hij geeft echter aan dat we eigenlijk niks aan dit contract hebben omdat het maar 1 jaar contract is bij het payroll bedrijf zelf. We hebben alleen iets aan dit contract bij het payroll bedrijf als het vast zou zijn.
Is het een jaarcontract bij de opdracht gever zelf dan is er geen enkel probleem. Maar de opdrachtgever heeft geen personeel in dienst, alles rondom personeel wordt uitbesteed aan het payroll bedrijf. Ook zegt de hypotheekadviseur dat het payroll bedrijf geen intentie verklaring mag tekenen en dat de opdracht gever dit moet doen.

Ik heb vandaag contact gehad met het payroll bedrijf en die vinden het allemaal heel raar want dit doen ze altijd zo met hun personeel. Hun gaan zelf contact opnemen met een andere hypotheekadviseur en ik ook nog met een andere. Kijken wat de 3 antwoorden zijn :+

Mijn man heeft ook geen 3 jaar werkverleden in NL omdat hij hier pas 1 jaar woont.

Misschien heeft er hier ook iemand ervaring mee?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:15

joyce_eddy schreef:
Huizenjacht aan het kijken!


Ik ook! Die badkamer in huis 1 <3