[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:00

Petrichor schreef:
Klopt deze theorie trouwens?

De vraagprijs van een huis is 259.000 euro, maar de getaxeerde waarde is 195.000 euro. Klopt het dat de bank dat niet meer uitkeert dan 195.000 euro??


Dit klopt wel behoorlijk. Ze zullen er misschien een paar euro vanaf willen wijken (ons verschil was 500 euro met de taxatie) maar 60000 gaat het niet worden lijkt mij.

En wanneer een huis al zo lang te koop staat moet je je ook afvragen of je zoveel extra wilt betalen.

En na het kopen alleen ben je er ook nog niet hè, je gaat het inrichten en zelfs zonder verbouwen gaat geld dan heel hard.
Denk ook aan onvoorziene kosten, zo moeten wij nu ruim 500 euro extra uitgeven aan stopcontacten, en dan kopen we die al via bevriende leveranciers in, anders zou het het dubbele zijn...

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:10

corine1981 schreef:
Petrichor schreef:
Klopt deze theorie trouwens?

De vraagprijs van een huis is 259.000 euro, maar de getaxeerde waarde is 195.000 euro. Klopt het dat de bank dat niet meer uitkeert dan 195.000 euro??


Dit klopt wel behoorlijk. Ze zullen er misschien een paar euro vanaf willen wijken (ons verschil was 500 euro met de taxatie) maar 60000 gaat het niet worden lijkt mij.

En wanneer een huis al zo lang te koop staat moet je je ook afvragen of je zoveel extra wilt betalen.

En na het kopen alleen ben je er ook nog niet hè, je gaat het inrichten en zelfs zonder verbouwen gaat geld dan heel hard.
Denk ook aan onvoorziene kosten, zo moeten wij nu ruim 500 euro extra uitgeven aan stopcontacten, en dan kopen we die al via bevriende leveranciers in, anders zou het het dubbele zijn...


En daarnaast moet je ook nog denken aan de kosten koper. Dat komt op zo'n €8.500 neer voor een koopsom van €259.000.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:13

Is dat niet de WOZ waarde? Tussen de WOZ-waarde en de uiteindelijk getaxeerde waarde kan wel een fors verschil zitten. Uiteindelijk financiert de bank op taxatiewaarde, en is de WOZ-waarde voor de hypotheek niet van belang.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:20

Ik zou huiverig zijn bij zo'n verschil en dat zal de bank denk ik ook zijn. Een taxateur houdt in principe ook rekening met de situatie op de woningmarkt.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:32

Berdien schreef:
Is dat niet de WOZ waarde? Tussen de WOZ-waarde en de uiteindelijk getaxeerde waarde kan wel een fors verschil zitten. Uiteindelijk financiert de bank op taxatiewaarde, en is de WOZ-waarde voor de hypotheek niet van belang.

Klopt het is de WOZ waarde, ik zag dat ik dat niet had vermeld.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:35

Ik adviseer het niet snel, maar misschien is het verstandig om naast een goede hypotheekadviseur ook een aankoopmakelaar in de arm te nemen Petrichor.
Ik ben trouwens best benieuwd naar het huis :j

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:43

Wendy schreef:
Ik adviseer het niet snel, maar misschien is het verstandig om naast een goede hypotheekadviseur ook een aankoopmakelaar in de arm te nemen Petrichor.
Ik ben trouwens best benieuwd naar het huis :j

Die hebben we!

Voor mij is dit allemaal nieuw dus ik kom elke keer nog weer dingen tegen waar ik rekening mee moet houden. Gelukkig is mijn vriend een stuk beter op de hoogte. :+

Het huis zal ik via PB even sturen.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:49

Weet je wat het ook is... veel mensen denken er verstand van te hebben, maar het is allemaal best complex. En de regels zijn echt veranderd ten opzichte van een aantal jaar geleden.
Dus een opmerking die bijvoorbeeld 10 jaar geleden klopte, is nu volledig achterhaald.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:58

Wendy schreef:
Weet je wat het ook is... veel mensen denken er verstand van te hebben, maar het is allemaal best complex. En de regels zijn echt veranderd ten opzichte van een aantal jaar geleden.
Dus een opmerking die bijvoorbeeld 10 jaar geleden klopte, is nu volledig achterhaald.

Ik ben er wel echter gekomen dat een huis kopen en jij eigen woning verkopen echt niet zo simpels is als dat het allemaal lijkt. Ik hoop ook dat alles snel is afgelopen want dit is totaal niet mijn ding. Maarja even afwachten maar haha. :)

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:04

Leuk huisje petrichor :j
Er zit denk ik nog wel wat werk in, maar niets wat onmiddellijk gedaan hoeft te worden lijkt het, behalve een verfje op de muur oid.
De reden dat dit huis al langer te koop staat kan ook zijn omdat er in dit dorp niet al te lang geleden veel nieuwbouw bij is gekomen.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:50

Petrichor schreef:
Berdien schreef:
Is dat niet de WOZ waarde? Tussen de WOZ-waarde en de uiteindelijk getaxeerde waarde kan wel een fors verschil zitten. Uiteindelijk financiert de bank op taxatiewaarde, en is de WOZ-waarde voor de hypotheek niet van belang.

Klopt het is de WOZ waarde, ik zag dat ik dat niet had vermeld.

Dus die 195 is niet de getaxeerde waarde, maar de WOZ waarde?
Daar kijkt een bank doorgaans niet naar.

Enige wat van belang is een actuele gedegen taxatie van het pand in de huidige staat.

Ben ook wel beniewd naar het huis trouwens.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:53

Bij ons keek de bank naar de waarde na de taxatie. Zo hebben wij € 27.000 extra kunnen laten financieren voor het bouwdepot.

Cabelona, hoe kom je aan dat lage bedrag? :=
Onze k.k. waren € 12.000,- met een lagere koopsom die jij nu op noemt.

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:08

Ik heb het snel berekend op berekenhet.nl
En heb het dusdanig ingevuld: Bestaande bouw, koopprijs woning €259.000, waarde overgenomen roerende zaken €0, Hypotheek zonder NHG, geen makelaar, taxatiekosten leeg, hypotheek advies/bemiddelingskosten leeg en notariskosten leeg (als je deze 3 leeg laat pakt hij in de berekening gangbare bedragen meegenomen)

Taxatie is meestal €550, hypotheek adviseur kan tussen de €1500 en €3500 liggen notaris weet ik zo niet meer uit mijn hoofd (geloof ook iets van €500). Dit is wat onze hypotheek adviseur ons verteld heeft met de contracten waar hij mee werkt.

Wij komen met onze hypotheek adviseur, notaris en taxatie op zo'n €10.500 K.K. Dit klopt ook met de berekening die onze hypotheek adviseur heeft gemaakt. Wij hebben geen aankoopmakelaar in de hand genomen. Misschien dat daar een verschil zit?

Edit:
Ik denk dat het komt doordat ik NHG had uitgeklikt. Klik ik deze aan in bovenstaande berekening dan kom ik op K.K. van €11.372
Bij ons is NHG namelijk niet van toepassing omdat die regeling maar geldt tot een x bedrag aan hypotheek

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:16

Sassy het was inderdaad de WOZ waarde.. Ik heb je een pb gestuurd met de Funda link van het huis.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:42

Cabelona schreef:
Ik heb het snel berekend op berekenhet.nl
En heb het dusdanig ingevuld: Bestaande bouw, koopprijs woning €259.000, waarde overgenomen roerende zaken €0, Hypotheek zonder NHG, geen makelaar, taxatiekosten leeg, hypotheek advies/bemiddelingskosten leeg en notariskosten leeg (als je deze 3 leeg laat pakt hij in de berekening gangbare bedragen meegenomen)

Taxatie is meestal €550, hypotheek adviseur kan tussen de €1500 en €3500 liggen notaris weet ik zo niet meer uit mijn hoofd (geloof ook iets van €500). Dit is wat onze hypotheek adviseur ons verteld heeft met de contracten waar hij mee werkt.

Wij komen met onze hypotheek adviseur, notaris en taxatie op zo'n €10.500 K.K. Dit klopt ook met de berekening die onze hypotheek adviseur heeft gemaakt. Wij hebben geen aankoopmakelaar in de hand genomen. Misschien dat daar een verschil zit?

Edit:
Ik denk dat het komt doordat ik NHG had uitgeklikt. Klik ik deze aan in bovenstaande berekening dan kom ik op K.K. van €11.372
Bij ons is NHG namelijk niet van toepassing omdat die regeling maar geldt tot een x bedrag aan hypotheek


Ahhh op die manier, ik dacht al haha!
Wij hadden ook geen aankoop makelaar, wel NHG inderdaad. Daarnaast was onze adviseur ook iets duurder, maar wel waard.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:44

Petrichor schreef:
Sassy het was inderdaad de WOZ waarde.. Ik heb je een pb gestuurd met de Funda link van het huis.

Aansprekend huis, en een mooie omgeving ook vind ik :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:16

Petrichor schreef:
Berdien schreef:
Is dat niet de WOZ waarde? Tussen de WOZ-waarde en de uiteindelijk getaxeerde waarde kan wel een fors verschil zitten. Uiteindelijk financiert de bank op taxatiewaarde, en is de WOZ-waarde voor de hypotheek niet van belang.

Klopt het is de WOZ waarde, ik zag dat ik dat niet had vermeld.


WOZ waarde wijkt idd wel vaker flink af van verkoopwaarde
Zou ik me echt niet op blind staren
Bank kijkt daar ook echt niet naar bij een hypotheek verstrekken
Die kijkt naar de taxatiewaarde die uit het taxatierapport blijkt welke je voor de hypotheek laat uitvoeren

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:34

Wendy en Sassy, hoeveel denken jullie dat dit huis waard is? Ik wil sowieso minder gaan bieden dan hun vraagprijs.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:56

Goh Petrichor, durf ik eigenlijk niets zinnigs op te zeggen, ik ken de omgeving daar verder niet.
Locatie is nl ook een heel bepalende factor voor een prijs heb ik gemerkt.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:27

Petrichor schreef:
Wendy en Sassy, hoeveel denken jullie dat dit huis waard is? Ik wil sowieso minder gaan bieden dan hun vraagprijs.

Je hebt PB, maar overleg dit ook eens goed met je aankoopmakelaar :j
Die zou daar bij uitstek iets over moeten kunnen zeggen.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:46

Wendy schreef:
Petrichor schreef:
Wendy en Sassy, hoeveel denken jullie dat dit huis waard is? Ik wil sowieso minder gaan bieden dan hun vraagprijs.

Je hebt PB, maar overleg dit ook eens goed met je aankoopmakelaar :j
Die zou daar bij uitstek iets over moeten kunnen zeggen.

Dankjewel, ik heb het gelezen!

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:19

Bij zowel onze verkochtte als aangekochte woning was de WOZ-waarde ook veel lager dan de getaxeerde waarde en de verkoopprijs :j

Lessie

Berichten: 1396
Geregistreerd: 02-12-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:28

Onze WOZ-waarde van ons appartement nu is ook stukken lager inderdaad..

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:30

De woz-waarde van het huis wat wij verkocht hebben destijds was ook een stuk lager :j
Van het huis wat we kochten was hij juist weer een stuk hoger dan de aankoopprijs :')

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:39

Nou hier goed nieuws. Huis staat net een dag te koop en al 4 bezichtigingen voor volgende week maandag en dinsdag.