[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:54

Ik zie momenteel door de bomen het bos even niet meer. We hadden toch besloten om verder te gaan met een aankoopmakelaar, omdat we al dat papierwerk te ingewikkeld vinden om zelf mee aan te slag te gaan. Vanmorgen contact met hem opgenomen, maar hij kan ons nu niet meer helpen omdat hij er niet vanaf het begin bij is geweest. Hij heeft een onderzoeksplicht, en kan daar niet aan voldoen nu, hij kan dus geen dossier opbouwen. We kregen het advies om samen met de verkoper naar een notaris te gaan en daar het voorlopig koopcontract op te laten stellen. De verkoper wilde de overdracht graag op 12 december, maar ik denk dat we die niet gaan halen. Hij moet het er natuurlijk ook wel mee eens zijn om deze stap met een notaris te doen, en daar gaat ook weer extra tijd overheen...

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:33

EllaBellaah schreef:
Ik zie momenteel door de bomen het bos even niet meer. We hadden toch besloten om verder te gaan met een aankoopmakelaar, omdat we al dat papierwerk te ingewikkeld vinden om zelf mee aan te slag te gaan. Vanmorgen contact met hem opgenomen, maar hij kan ons nu niet meer helpen omdat hij er niet vanaf het begin bij is geweest. Hij heeft een onderzoeksplicht, en kan daar niet aan voldoen nu, hij kan dus geen dossier opbouwen. We kregen het advies om samen met de verkoper naar een notaris te gaan en daar het voorlopig koopcontract op te laten stellen. De verkoper wilde de overdracht graag op 12 december, maar ik denk dat we die niet gaan halen. Hij moet het er natuurlijk ook wel mee eens zijn om deze stap met een notaris te doen, en daar gaat ook weer extra tijd overheen...

Een huis kopen is heel erg stressvol tot dat je eenmaal de sleutel in handen hebt is het een en al geregel en gedoe.

Eigenlijk had je vooraf moeten gaan bedenken hoe je het precies wil gaan doen dan had je niet voor verrassingen gestaan. Een aankoop makelaar wil er over het algemeen vanaf de eerste stap bij zijn wat natuurlijk ook logisch is, de makelaar weet nu namelijk helemaal niet wat je hebt overlegd en waarover het allemaal gaat die wil ook geen risico's.

Als ik jou was zou ik nu je al zo ver bent eerst naar een hypotheker gaan en zorgen dat de hypotheek ook echt in werking wordt gezet. Ik lees nu alleen nog maar dat jullie de eventuele hypotheek kunnen financieren maar niet dat er iets in werking gezet is. Een hypotheek aanvragen kan heel veel tijd kosten (bij ons heeft het 6 weken geduurd) dus het lijkt mij van belang dat je dat heel snel nog gaat aanvragen, zeker gezien de datum van 12 december.

Anoniem

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:57

Je hebt ook hypotheekadviseurs die aankoopbegeleidinh doen. Misschien is dat iets?

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:04

We hebben onze hypotheek adviseur gesproken en hij gaat ons inderdaad zo veel mogelijk begeleiden.

Tijd om echt goed na te denken over een plan van aanpak hebben we niet echt gehad. De huizen worden hier zo ontzettend snel verkocht dat je wel snel moet handelen. Inmiddels hebben we het voorlopig koop contract ingevuld en getekend, onze hypotheek adviseur heeft hem door gelezen en geen gekke dingen gevonden. Als het goed is hebben we morgen een afspraak om de hypotheek aanvraag te doen. Daarna moeten we een afspraak gaan maken bij een notaris om daar ook alles in gang te gaan zetten.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:55

Bij ons is de koop doorgegaan en het financiële geregel is rond! *\o/*

Alles is nu naar de notaris en onze hypotheekadviseur zei dat het gemiddeld 7 dagen duurt, maar de notaris die wij hebben gekozen wilt er 2 weken over te doen |o dus overdracht wordt laatste week van november. Duurt dat vaker zo lang? Toen de hypotheekadviseur zei +-7 dagen dacht ik echt 'wow we hebben misschien volgende week/week erna de sleutels!'

Maargoed, nu hebben we in elk geval rustig de tijd om de rest uit te zoeken omtrent verzekeringen etcetera. Is ook fijn

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:07

Veel notarissen zitten super vol dus dat is niet zo gek? Wij hebben het 3 maanden voor de overdracht aangeleverd. Het is meestal niet zo dat je binnen een week een notaris kan zoeken spullen aanleveren en dan maar overdracht. Verzekeringen etc moet je ook geregeld hebben voor overdracht. Op de dag van overdracht moet alles al helemaal geregeld zijn en lopen.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:45

Esirene schreef:
Bij ons is de koop doorgegaan en het financiële geregel is rond! *\o/*

Alles is nu naar de notaris en onze hypotheekadviseur zei dat het gemiddeld 7 dagen duurt, maar de notaris die wij hebben gekozen wilt er 2 weken over te doen |o dus overdracht wordt laatste week van november. Duurt dat vaker zo lang? Toen de hypotheekadviseur zei +-7 dagen dacht ik echt 'wow we hebben misschien volgende week/week erna de sleutels!'

Maargoed, nu hebben we in elk geval rustig de tijd om de rest uit te zoeken omtrent verzekeringen etcetera. Is ook fijn

Gefeliciteerd! :D

Wat een rust geeft dat he als financieel alles geregeld is?

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:30

Een week is echt extreem kort hoor, twee weken ook wel. Dus een beetje vreemde opmerking van je adviseur.
Notaris moet alles voorbereiden en opvragen en misschien ook de hypotheek van de verkoper nog 'opzeggen', dat laatste kan ook 2 a 3 weken duren (termijn die de bank stelt).

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:52

Bij mij was de notaris direct geregeld bij het tekenen van het koopcontract. Bij hun moesten alle papieren voor de hypotheek een week van te voren binnen zijn. Ik had de datum ook al vrij snel vastgelegd, omdat de datum die in het koopcontract stond voor mij best bijzonder was. Ik denk dat het wel per notaris verschilt en ook hoeveel werk ze al hebben kunnen doen voordat de laatste papieren binnen zijn.

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:53

Hier is de hypotheek ook rond :D
Kon uiteindelijk alleen wat minder krijgen dan wat in eerste instantie was aangegeven dus wel wat meer eigen geld moeten regelen, maar dat is gelukt :).
Ben wel al begonnen met spullen uitzoeken maar moet eigenlijk wat meer vaart erachter gaan zetten :')

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:19

Fijn mensen die de hypotheek rond hebben!!!
Herkenbaar Lieszje; wij krijgen volgende week de sleutel, ik vind het lastig, wil het huis nog wel een beetje gezellig houden vanwege onze dochter, bovendien vieren we Sinterklaas nog in het oude huis. Beetje in dubio dus wat ik alvast inpak.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:42

Wat fijn voor iedereen dat de financiën rond zijn!

Bij ons is de hypotheek aanvraag inmiddels de deur uit. De adviseur is dus flink aan het werk en hij zei dat we vrij snel wel bericht krijgen of het kan of niet, dus tot dat moment blijft het toch nog even spannend.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:12

Waar ik dan benieuwd naar ben, lenen jullie dan het maximale van wat mogelijk is? Ik zou dat zelf best wel een beetje spannend vinden.

En hoe doen jullie dat met de kosten koper? Hebben jullie die bedragen op de spaarrekening staan, of pakken jullie dat op een andere manier aan?

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:17

Nee wij hebben niet maximaal geleend. We hebben gekeken naar wat we maximaal aan maandelijkse lasten willen dragen voor de hypotheek en daar de hypotheek op uitgezocht. Wij zitten ruim een ton onder wat we zouden mogen lenen.
Ik zou niet blij worden van lasten die zo torenhoog zouden zijn. Wil ook nog een beetje kunnen leven.

De kosten koper hebben we op de rekening staan. We moesten ook x bedrag aan spaargeld hebben omdat ons huis nog niet verkocht was op het moment dat we de hypotheek aanvraag deden. Inmiddels is onze oude woning ook verkocht. Dus daar hoeven we ons geen "zorgen" meer over te maken.
Ook hebben we afdoende spaargeld om naast bovenstaande kosten ook gewoon ons nieuwe huis te voorzien van vloer, gordijnen en nieuw laagje verf. Een compleet nieuwe keuken gaat hem komend jaar nog niet worden, maar dat is niet zo erg. Kunnen we rustig nadenken over hoe we het willen hebben en ondertussen doorsparen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:18

Morpheus81 schreef:
Waar ik dan benieuwd naar ben, lenen jullie dan het maximale van wat mogelijk is? Ik zou dat zelf best wel een beetje spannend vinden.

En hoe doen jullie dat met de kosten koper? Hebben jullie die bedragen op de spaarrekening staan, of pakken jullie dat op een andere manier aan?

Nee niet de maximale hypotheek

Kosten koper en de bedragen voor verbouwen hadden we inderdaad gespaard.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:27

Wij hebben wel de maximale hypotheek genomen, en daar zitten alle kosten, ook verbouwing en kosten koper, in opgenomen. Wij gaan wel sneller aflossen zodat we op 90% woning waarde hypotheek hebben en dus minder rente betalen. Verder hebben wij volledig annuitair gedaan ipv groot gedeelte aflossingsvrij wat we ook hadden mogen doen.

Waar we naar gekeken hebben is of we de bruto lasten kunnen betalen, we hebben de hypotheekrente aftrek niet meegenomen in de berekening omdat ik vind dat je de lasten ook moet kunnen betalen zonder sponsoring van de overheid.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:34

Hier ook gekeken naar wat wij kwijt wilden zijn aan maandelijkse lasten voor hypotheek, en wat daar het bedrag bij was. Dit was grofweg 60% van wat we maximaal konden lenen.
Kosten koper zelf betaald van de spaarrekening. Verbouwing waar we nu mee bezig zijn (11 meter aanbouw aan garage) wordt zelf gefinancierd.
Volgende week een gesprek met de bank, eens kijken hoe we ervoor staan en of het wellicht verstandig is om wellicht de hypotheek open te breken om voor mindere rente te gaan. Hypotheek is afgesloten in 2014 tegen 4,3% en met wat we nu afgelost hebben zitten we op 76,5% van wat we destijds afgesloten hebben. Dit jaar willen we sowieso nog extra aflossen. Waarde van het huis is een stuk hoger geworden, sowieso vanwege de huidige huizenmarkt, maar ook door de aanbouw die we gemaakt hebben (en het illegale bouwwerk wat we gesloopt hebben) en de verder aangebrachte verbeteringen (onder andere asbest verwijderen en nieuw dak op garage).

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:00

Voor ons is het al een jaar geleden dat we hebben gekocht, maar even inspringend op de vraag over maximaal lenen:

Ik ben gaan samenwonen met mijn vriend, maar ik heb het huis in mijn eentje gekocht terwijl ik nog studeerde, via een familiehypotheek. De hypotheek lag VER boven wat ik van een bank zou krijgen, en ook op het maximale wat ik in mijn eentje aan lasten zou kunnen dragen met mijn huidige inkomen (starter op 28 urig contract). Kosten koper kon ik uit spaargeld betalen.

Mijn vriend 'huurt' bij mij en de vaste lasten splitsen we 50/50. Korte uitleg van het hoe en waarom: we waren pas 9 maanden samen, hij wilde huren, ik kopen (ivm meer mogelijkheden) en dat is dus precies wat we hebben gedaan.

Ik heb afgelopen jaar ruim 10% van de hypotheek (20k) extra kunnen aflossen. Zouden we uit elkaar gaan, zit ik met mijn huidige inkomen nog steeds wel aan de bovenkant van wat ik kan dragen, dan zou ik dus meer uren moeten gaan werken.

Zeker in het begin vond ik het doodeng om zoveel te lenen, maar als ik nu zie hoeveel ik kan sparen en extra af kan lossen kan ik wat rustiger ademhalen. Wel voel ik enorm de drive om zoveel mogelijk af te lossen, ook om de mogelijkheid tot oversluiten naar een bank te creëren mocht dit nodig zijn.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:09

Ja ik heb maximaal geleend. Maar wel met studieschuld, dus puur op salaris zou ik meer kunnen lenen.

Bruto hypotheek is lager dan mn huur is/was en ik verwacht in salaris nog te stijgen. Arbeidsongeschiktheid heb ik extra verzekerd.

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:22

Ik zou bijna aan de maximale hypotheek zitten.
Maar bij de bindende offerte viel het opeens lager uit..
Gelukkig hoefde ik 'maar' €1500 eigen geld extra mee te nemen.
Maar het zat bij mij totaal niet in de planning om een huis te kopen dus leen de kosten koper en €1500 bij mijn ouders.
Ik zit straks wel ruim €100 goedkoper dan mijn huurwoning, dus moet de lasten makkelijk kunnen betalen.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:52

Dat is ook altijd het scheve.. wij hebben gekocht maar ons huurhuis was een stuk duurder in de maandlasten.. kopen is goedkoper maar de banken doen wel vrij moeilijk.. ( logisch dat ze streng zijn hoor maar soms kun je niet eens 100.000 lenen terwijl je huurt voor 800 in de maand en dat zat kan betalen...

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:02

Met kopen heb je natuurlijk wel meer kosten, zoals bijv onderhoud. Maar ik heb nieuwbouw en appartement, dus dat valt voorlopig mee en daar spaar je ook voor via de vve

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:15

joyce_eddy schreef:
Dat is ook altijd het scheve.. wij hebben gekocht maar ons huurhuis was een stuk duurder in de maandlasten.. kopen is goedkoper maar de banken doen wel vrij moeilijk.. ( logisch dat ze streng zijn hoor maar soms kun je niet eens 100.000 lenen terwijl je huurt voor 800 in de maand en dat zat kan betalen...


Dat had ik een paar jaar geleden ook :+
Kon toen een hypotheek krijgen van €75.000 :')
Uiteindelijk ben ik toen gaan huren voor €700..

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:44

Ik heb toen ik 2 jaar terug mijn appartement kocht een maximale hypotheek gekregen op basis van het salaris dat ik 6 maanden na afsluiten van de hypotheek zou gaan ontvangen. Ik wist dat er nog een flinke salarisgroei zou zijn in de maanden/jaren daarna. Als ik kijk naar wat ik nu maximaal zou kunnen lenen op basis van mijn huidige salaris dan zou ik ongeveer 40.000 meer kunnen krijgen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:28

Hier ook absoluut niet in de buurt van de max
Geloof dat we dat we daar nog een hele dikke ton onder zitten
Waarschijnlijk zelfs anderhalf als we op twee inkomens zouden willen lenen