[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirim

Berichten: 4410
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:32

Dat is ook echt balen!
Ik had de makelaar ook uitgevraagd, maar hij bleef vaag.
Nu was het ook wel een bijzonder pand en ook moeilijk uit te leggen, maar als dan de foto 's ook niet reëel zijn is het wel zeuren.
Nou ja, weer een ervaring rijker.
Onderweg nog wel wat leegstaande panden bekeken. Maar een was al in onderhandeling en de ander moeten we roch eerst van binnen zien om een beeld te vormen....daar gaan we dus weer :D
Het is toch echt simpeler om een huis in de buurt te zoeken. Of alleen een huis te zoeken en niet een huis wat voor ons, voor mijn ouders ( die nu ook al inwonen en mee gaan) en voor de paarden passend is.
Ik ben me er van bewust dat we niet een makkelijk object willen.

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:39

JenniferU, tuurlijk kan dat! Wij hebben na de 1e bezichtiging direct een bod gedaan waarbij we direct een afspraak hebben gemaakt voor de 2e bezichtiging. Je kan er altijd nog vanaf totdat je het voorlopig koopcontract hebt getekend :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:03

Ow wat onzettend stom zijn dat soort dingen... zeker als je er een hoop voor hebt moeten regelen en een takke eind moet reizen.

In diezelfde categorie: ja... tis eigenlijk al verkocht... maar dacht laat ze toch maar komen...

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:51

Maris89 schreef:
JenniferU, tuurlijk kan dat! Wij hebben na de 1e bezichtiging direct een bod gedaan waarbij we direct een afspraak hebben gemaakt voor de 2e bezichtiging. Je kan er altijd nog vanaf totdat je het voorlopig koopcontract hebt getekend :)


En zelfs kun je er dan nog binnen 3 dagen vanaf. Dit is namelijk wettenlijk bepaald, 3 dagen na tekenen voorlopig koopcontract.

We hebben inmiddels een woning gevonden, binnenkort het voorlopig koop contract tekenen. De makelaar belde vandaag al voor wat extra gegevens voor in het contract.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:57

JenniferU schreef:
dus dat betekent dat als wij de eerste bezichtiging hebben gedaan en er komt bijv zaterdag iemand met een bod dat hij dat mag accepteren en alsnog de woning verkopen?

bij een andere woning vertelde de makelaar namelijk dat als we interesse hadden dit graag hoorde zodat ze ons mee kon nemen met de onderhandelingen omdat er nog meer geinteresserde waren.

is het bijv handig (als we vrijdag echt denken bij de 1e bezichtiging dit is de woning die we willen) om meteen een startbod op te brengen?
of is dit erg snel? wij hebben geen aankoopmakelaar.
we weten inmiddels wel wat de mogelijkheden zijn ook omdat we (nog) geen eigen geld hebben zijn daar gelukkig ook opties voor.

Ja dat mag dus. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Wat betreft dat tweede is eigenlijk alleen in het voordeel van de makelaar en de verkoper zelf. In theorie mag je nl. ook met twee partijen tegelijk onderhandelen.

Als de woningen waar jullie naar kijken heel snel gaan is het een idee om een startbod uit te brengen, maar helaas betekent ook dat niet dat je perse die woning krijgt. Het is op dat gebied ook een kwestie van gunning. Het volgende komt zelden voor, maar ter illustratie als wij beiden naar dezelfde woning gaan en jij bied 200k en ik 210k maar de verkoper vindt mij een grote eikel of vertrouwt mij niet kan hij alsnog zeggen. Sammie zoek jij het maar uit, ik ga akkoord met het bod met JenniferU. :)

Houdt in je achterhoofd dat altijd wel een ander woning komt die je leuk vindt, dus doe het rustig aan. Als de woning bij de 1e bezichtiging je aanspreekt dan kun je idd evt. alvast een openingsbod neerleggen en gelijk een 2de bez. plannen. Krijg je een bod terug dan ben je in onderhandeling en kun je altijd nog afzeggen mocht er bij de 2de bez. dusdanige gebreken of opvallende zaken zijn die het geboden geld niet waard zijn.

Kijk anders rond in je omgeving of je iemand kent (desnoods via via) die financieel wat meer onderlegd en/of vaker met die bijltje gehakt heeft. Een aankoopmakelaar is niet persé nodig, maar als je zelf helemaal bleu bent dan kan het wel zn voordeel hebben. Ook op een markt waar de huizen rap gaan.

Maartje_M

Berichten: 9387
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:32

Hallo, ik kom ook graag meekletsen! We zijn aan het bekijken of het voor ons al de juiste tijd is om te verhuizen. We wonen nu in een mooie 2-onder-1-kap maar gaan graag vrijstaand wonen met pony (en toekomstig vriendje) aan huis. We hebben zelf al een berekening gedaan en er zijn zeker wel mogelijkheden, maar toch over 1,5 week maar even een hypotheekgesprekje. We hebben al wel wat gezien wat we mooi vinden en wat als het goed is ook binnen budget valt. Maar goed, we moeten dus ook verkopen en hopen op een minimale restschuld.
Is het in de huidige markt uberhaupt nog mogelijk zonder makelaar te verkopen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:13

Zo wij hebben vandaag een mooi laminaat gehaald. Hopelijk is de toekomstige koper er blij mee :')

Het i s zeker mogelijk om zonder makelaar te verkopen, maar naar mijn idee ook sterk afhankelijk van welke streek je woont. Hier meent men echt dat de makelaar nog heilig is :')

Angelaa2
Berichten: 4227
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:00

Vraag aan de mensen die hun huis verkopen met makelaar; kregen jullie na iedere bezichtiging een belletje over hoe het was ed? Wij worden zo vaak niet gebeld of ze vergeten ons. Maar misschien zijn wij wel te nieuwsgierig dat kan ook. Vroeg me af hoe dat bij jullie gaat.

Vandaag ook niets meer gehoord. Hij zou contact opnemen met de mensen die zaterdag geweest waren..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:03

Een makelaar hoort naar mijn weten met circa een week contact te nemen met de kijkers, als zij voor die tijd nog niks van zich hebben laten horen. De uitkomst communiceert hij naar zijn klant, de verkoper.

Hoort als in werketiquette, het is natuurlijk geen wet ofzo. :D

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:12

Jahoor. Meestal belde de makelaar maar er was ook een klantportaal waar sowieso in werd gezet hoe de bezichtiging ging. Ook met nabellen werden wij altijd dezelfde dag op de hoogte gesteld. Zou het ook raar vinden als dat niet zou gebeuren!

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 06:57

Als er een bezichtiging is geweest krijgen wij een berichtje binnen in ons profiel vd makelaar. Ook komt daar bericht binnen als er kijkers willen komen.

Lijkt me heel vervelend als je een eind rijdt en het huis dan enorm tegen valt!
Ik heb ook wel eens gehad dat de foto's er mooi uit zagen, maar dat de makelaar voor de telefoon ook gelijk al aangaf in wat voor staat het huis/boerderij was. Dat vind ik ook erg fijn! Scheelt een hoop tijd, want naar een ingewikkeld project zijn we niet naar op zoek. Er mag best wat aan gebeuren, maar ik heb m'n grenzen.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:16

Angelaa2 schreef:
Vraag aan de mensen die hun huis verkopen met makelaar; kregen jullie na iedere bezichtiging een belletje over hoe het was ed? Wij worden zo vaak niet gebeld of ze vergeten ons. Maar misschien zijn wij wel te nieuwsgierig dat kan ook. Vroeg me af hoe dat bij jullie gaat.

Vandaag ook niets meer gehoord. Hij zou contact opnemen met de mensen die zaterdag geweest waren..


Hahaha, laat ik hier maar niks over zeggen :o
Al kan ik mijn mening hier natuurlijk wel over geven, ik vind gewoon dat als je een dienstverlening met een makelaar aan gaat, dat hij jou ook moet zien als klant, en je gewoon netjes op de hoogte moet stellen na iedere bezichtiging, hij of zij kan in mijn ogen gewoon op diezelfde dag nog even een evaluatie geven van de bezichtiging.

Mijn vraag voor de aankopers, want ik wil mezelf goed inlezen, wat kan je nou allemaal wel en niet aan de makelaar vragen :) ?

Is het gek om te vragen of een VP onderhandelbaar is, of wat de situatie van de verkopers is ?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:27

Oh gewoon lekker brutaal zijn, hoor :D

Vragen die een makelaar zo zou kunnen (moeten) beantwoorden zijn:

Waarom staat dit huis te koop?
Is er onderhandelingsmarge? (en sommige makelaars zijn behoorlijk dom door gelijk al 10.000 euro weg te geven en soms weet je al gelijk dat het er minimale af kan.)
Waarom staat dit huis al zo lang te koop? (ook hier kun je soms een relaas van de makelaar verwachten die weinig professioneel is naar de verkopers := )

En verder natuurlijk vragen over de omgeving, staat van onderhoud, de buren, de kruipruimte, ketelonderhoud, vragen over huurcontracten, recht van overpad, erfdienstbaarheid etc. etc. (niet alles is van toepassing op elke woning hoor)

Op het moment dat je dit doet (en durft) kijk de makelaar aan en wees alert op gezichtsuitdrukkingen, mimiek en intonatie. Dan kun je meestal wel ontdekken of hij de informatie oplepelt, er overna moet denken of het ter plekke verzint :D

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:29

Brutaal zijn lukt mij wel :oo O:)
Heb alleen wel afgesproken met mijn man, dat ik geen contact meer wil onderhouden met een makelaar :n! Moordneigingen kreeg ik ervan :o :))

Bedankt voor je tips en adviezen, altijd handig :)

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:32

Ik ga straks weer naar een huisje kijken. Hoekhuis met twee slaapkamers. Een beetje het zelfde huis als waar we eerder zijn wezen kijken, maar dan veel beter afgewerkt. Ben heel benieuwd.m

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:44

Ik houd dit topic ook in de gaten.
Ik woon in een nieuwbouwwoning van net 3 jaar oud. Ik ben in een andere stad (dorp) gaan wonen.
Ik woonde hiervoor in de stad en dat mis ik wel een beetje ook al ligt mijn huidige woonplaats best goed centraal. In de tussentijd heb ik met een overlijdensgeval te maken gehad wat de situatie heeft verandert dus ben nu aan het orienteren voor een nieuwbouwwoning in de stad waar ik vandaan kom. Binnenkort start de verkoop en ben benieuwd of het wat gaat worden.

Het liefst zou ik mijn huidige woning gewoon verplaatsen maar dat kan nu eenmaal niet.

Weten jullie of het nog steeds zo is dat de offerte voor de hypotheek een bepaalde tijd geldig is en dat je bij de meeste banken moet bijbetalen bij verlenging van de offerte? Ik las pas iets dat de regels hierin gewijzigd zijn.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:47

Ik heb als kijker na afloop van een bezichtiging telkens zelf laten weten wat we van de bezichtiging vonden. De makelaars gaven telkens hun visitekaartje mee en een mailtje is vanaf je telefoon zo gestuurd. Ik vind dat eigenlijk als kijker ook wel het minste wat je kunt doen. Zowel verkoper als makelaar steken er energie in. Of de makelaars de uitkomst vervolgens dan weer communiceerde met de verkopers weet ik niet :').

Ik heb bij het huis wat wij gekocht hebben ook een vragenvuur op de makelaar afgestuurd hoor. Waarom staat het te koop, is er onderhandelingsruimte, zijn er andere gegadigden etc. En wij hadden het prima getroffen met de makelaar, want hij kwam heel fair over.

Spannend Fee!

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:55

Targaryen schreef:
Ik heb als kijker na afloop van een bezichtiging telkens zelf laten weten wat we van de bezichtiging vonden. De makelaars gaven telkens hun visitekaartje mee en een mailtje is vanaf je telefoon zo gestuurd. Ik vind dat eigenlijk als kijker ook wel het minste wat je kunt doen. Zowel verkoper als makelaar steken er energie in. Of de makelaars de uitkomst vervolgens dan weer communiceerde met de verkopers weet ik niet :').

Ik heb bij het huis wat wij gekocht hebben ook een vragenvuur op de makelaar afgestuurd hoor. Waarom staat het te koop, is er onderhandelingsruimte, zijn er andere gegadigden etc. En wij hadden het prima getroffen met de makelaar, want hij kwam heel fair over.

Spannend Fee!


Tja.... en dat door communiceren is blijkbaar nogal een aandachtspunt :=

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:01

Dat geloof ik meteen :j Al heb ik het dus alleen maar vanuit de kopers-kant meegemaakt. Ik hoor van vrienden die op zoek zijn naar een huisje in Rotterdam ook echt bizárre verhalen over de makelaars die zij treffen. Gewoon helemaal niet komen opdagen bij een bezichtingsafspraak of wel komen opdagen maar zonder de sleutel van het te bezichtigen huis en dan doodleuk terug naar huis gestuurd worden. Ze waren aan het onderhandelen over een huis en vervolgens was de makelaar wekenlang compleet niet meer te bereiken. Etc. etc. Echt bizar.
Hebben jullie al iets anders op het oog? :)

JenniferU
Berichten: 2214
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:13

Zo jeetje wat een verhalen allemaal weer.
Ik neem al jullie ervaringen mee met het kijken van een huis ook de vragen die jullie neerzetten gaan we ook vragen bedankt :)

Morgen 2 huizen voor de eerste keer bezichtigen en dinsdag een huis voor de 2e keer bezichtigen

Maartje_M

Berichten: 9387
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:03

Sammie schreef:
Het i s zeker mogelijk om zonder makelaar te verkopen, maar naar mijn idee ook sterk afhankelijk van welke streek je woont. Hier meent men echt dat de makelaar nog heilig is :')


Maar zonder makelaar geen funda toch? Ik zou niet weten waar anders te adverteren :')

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:05

jawel hoor, via jaap kun je een funda account krijgen. Via makelaarsland idem dito :D

Maartje_M

Berichten: 9387
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:25

Oh goed om te weten! Thx!

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:14

Nou wij zijn net bij het huisje wezen kijken en we zijn eigenlijk heel enthousiast. Zijn wel nog heeeel veel andere geïnteresseerden (na ons meteen weer twee bezichtigingen, we waren al niet de eerste en aankomende week nog 6) is dus wel kwestie van redelijk snel beslissen of we een bod willen gaan doen.

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:02

Als het je echt goed bevalt Fee, gelijk een bod doen! Hebben wij ook gedaan en direct een 2e bezichtiging ingepland. Ons huis was nl ook heel erg in trek.