Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:09

Het raam straalt ook niet echt kwaliteit uit?

Ik zou even goed overwegen of je die hele wand niet aan kan pakken, met een mooi nieuw raam er in.
Andere maat, eventueel andere plek? En hoe is de isolatie van die muur? Als dat niet veel soeps is dan kan je mooi die pilaren ermee uitvullen :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:01

We zijn druk aan het verbouwen. Er komt een nieuw kozijn in, wel dezelfde maat. Isolatie zit aan de buitenkant. Wij hebben een centrale afzuiging, daar is de huidige oude afzuiging ook op aangesloten maar daarmee zullen we denk ik ook iets doen boven de kookplaat.
We maken het huis af voor de verkoop, dus willen het redelijk neutraal houden en er zo min mogelijk werk van hebben. We gaan daarom niet meer aan het schuiven met de aansluitingen, anders had ik gekozen voor water bij het raam.
Dit was ons idee ( keuken wordt wel wit, denk dat mijn dochter weer achter de pc heeft gezeten haha).
De pilaren staan er hier niet bij getekend want daar had de planner moeite mee. We hebben hem daarom wat van de muur afgezet. De doorgang tussen beide delen is 135cm ongeveer.
De koelkast is in het echt veel hoger.
Aangezien die nieuw is willen we geen inbouw koelkast, wat ik anders esthetisch wel zou hebben gedaan.
Omdat er geen tafel inpast ( of je moet een inimini keukenblok willen) hebben we een plekje waar 2 mensen kunnen zitten.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:04

Eerlijk gezegd zou ik het een afknapper vinden als een kookplaat onder het raam zit, zonder eigen afzuiging. Daar gaan mensen echt over vallen bij aankopen. Dan plaats jij nu een nieuwe keuken, maar denken mensen gelijk; ik wil een nieuwe keuken en de indeling anders.

Wij hebben nu een plaat met afzuiging erin en dat werkt goed, maar zou het alsnog niet onder het raam hebben gedaan. Je raam beslaat, wordt toch sneller vies etc.

Wij hebben een vrijstaande koelkast tegen het keukenblok bij raam kant, maar het is een amerikaanse, dus bewuste keus. Twijfelde nog met bijv een Smeg achtige vintage model. Dan vind ik los wel leuk, anders inbouw.

Door de situatie nu op de woningmarkt zal het wel verkopen

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:14

We zouden het ook kunnen omruilen, dus de kookplaat enz links en het zitgedeelte rechts. Maar dan lijkt het me wat ver weg van de wasbak

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:22

Wanneer wil je verkopen? Kan die inbouwkoelkast echt niet uit?

Gaat dat trouwens, kookplaat met afzuiging en een oven eronder?
Zonder afmetingen een beetje lastig, maar kun je niet de koelkast naar links doen, daar dus 2 hoge kasten,(koelkast en oven) daarna de hoek om, kookplaat en wasbak.

Andere kant dan alleen de tafel?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:35

Koelkast is nieuw, een andere kopen dan erg duur.
Ik zal kijken of ik de maten even kan opsnorren. Moet ook nog een vaatwasser in he, waar zou je die dan plaatsen?

We hebben nu ook de kookplaat boven de oven.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:33

Kookplaat boven oven kan. Alleen ik vraag me echt af waar jullie de afzuiger voor boven de kookplaat gaan laten.

Dus je hebt eigenlijk 2 opties:
1. Kookplaat verschuiven en er een afzuiger boven.
2. Kookplaat op die plek houden, maar dan met geïntegreerde afzuiger. Dan moet je wel de oven verplaatsen volgens mij, want die kookplaten zijn meer ruimte kwijt.

Ik zou echt overwegen om toch om te gooien. Dan maak je nu meer kosten, maar uiteindelijk meer winst.
Als ik jullie opstelling zou zien, zou ik daar echt op afknappen.

Ik zou zelf, op basis van de tekening, kookplaat en spoelbak in het hoek deel doen, dan heb je werkruimte op het lange stuk met het zitje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:37

Ik heb altijd de vaatwasser schuin onder/naast de spoelbak. Je zou niet moeten afspoelen, maar natte deel bij elkaar vind ik wel zo makkelijk.

Wij hebben de afzuiging in onderkast en dan past er geen oven meer. Misschien als je heel handig bent een kleine oven of magnetron. Maar bovenste la is maar een halve en er gaat ook ruimte van bovenaf af.

Ik zou misschien de nieuwe koelkast bewaren voor een ander project of te koop zetten. Op de verkoop en winst die je nu kan maken, vallen die kosten wel weg denk ik.

Bij kookplaat wil je aan beide zijde ruimte voor de (steel) pannen en ook ruimte ernaast om te snijden, wat neer te zetten etc. Of heel dichtbij aan de andere kant.
We hebben de oven nu achter ons, dus een korte draai voor met warme dingen. Maar naast de oven dus ook een keukenblok.

Afstand eiland en keukenblok is geloof ik 1.20m.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:13

Bedankt voor de tips, ik zal de tekening eens wat omgooien.
Verkoop staat gepland voor april/mei

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:26

Opisop wat is hetgeen ik oranje omcirkeld heb?
En ik neem aan dat de twee deuren in de hoek naar de garage en woonkamer of hal gaan?

Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:38

Grote rechts is een raam. Bovenin de opening naar de woonkamer. Raam boven de kookplaat. Links zijn twee deuren, eentje naar de tuin en eentje naar de hal/achteringang.

Dit is de ruimte:

Afbeelding

En dit een ander idee dat we hadden:


Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:42

Die onderste vind ik er echt heel suf uit zien, zo met die koelkast er naast in de hoek gemoffeld...... dan vind ik de eerste leuker want daar kunnen mensen de keuken nog uitbreiden of een mooie Amerikaanse / French Door koelkast er naast zetten :)

Maar ik vraag me af hoe je dat met die kookplaat gaat doen want daar moet gewoon afzuiging heel dichtbij zitten, vind ik. Zou voor ons ook een afknapper zijn bij het bekijken van een huis want dan weet je al dat je de keuken aan moet gaan pakken als je niet wilt dat het een geurige, vette zooi gaat worden bij dat raam.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:01

haha in het echt is het een hele mooie en fijne koelkast hoor en net zo hoog als een IKEA kast van 2 meter dus dat oogt ook al anders dan op het plaatje.
Maar ik hoor het al, ik zal overleggen wat we gaan doen hahaha.
Afbeelding

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:10

Mij zou de tweede veel meer aanspreken dan de eerste in ieder geval!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:29

Ik ga voor het keukenblokje van de 2e optie, dus wasbak en kookplaat dicht bij elkaar aan 1 kant.
Eventueel de hoek om ook, en dan in de hoek het water of de kookplaat doen, en het meest rechtse kastje een 60 cm kastje maken want dat is nu 40 denk ik? Dat hebben wij in de oude keuken en is best irritant :=

Aan alle kanten naast kookplaat en wasbak minstens 60 cm werkblad hebben is het fijnst :j
En dan inderdaad de koelkast aan de andere kant, maar wel liefst op het uiteinde en niet in de hoek. Zodat een koper meer vrijheid heeft om een ander formaat of ingebouwde koelkast er tegenaan te zetten :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:49

Ik weet niet of het mogelijk is om hem in te bouwen, kunnen we ook nog naar kijken.
Het lastige bij ons is dat de keuken apparatuur één voor één af ging, en de verhuisplannen pas later kwamen.
Zelf waren we van plan om de hele keuken zelf te bouwen maar dat gaan we met oog op de verkoop niet meer doen.
Maar daardoor hebben we nu wel allemaal dure nieuwe apparatuur aangeschaft de afgelopen twee jaar.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 15-09-21 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:11

Ik weet dat een zitje bij het raam altijd fijn is. Voor mij zou optie 2 ook de voorkeur hebben.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:28

opisop_shop schreef:
Ik weet niet of het mogelijk is om hem in te bouwen, kunnen we ook nog naar kijken.
Het lastige bij ons is dat de keuken apparatuur één voor één af ging, en de verhuisplannen pas later kwamen.
Zelf waren we van plan om de hele keuken zelf te bouwen maar dat gaan we met oog op de verkoop niet meer doen.
Maar daardoor hebben we nu wel allemaal dure nieuwe apparatuur aangeschaft de afgelopen twee jaar.


[ [url=m/SRm3P8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Qs4Rzf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk veel beter zo!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 07:16

Bij deze laatste optie heb ik een Ja, leuk gevoel *\o/*

Vooral omdat je nu een volwaardig aanrecht hebt met kookplaat, wasbak en
voldoende ruimte er omheen. En dat zitje aan de overkant voelt dan als een luxe extra *\o/*

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:24

En dan lekker een goed verdiept blad bij die pilaren zodat je daar echt fijn kan zitten bij dat raam.
Is wel heerlijk hoor als je zoiets hebt om wat op je laptop te werken (met een paar ordners / papieren of wat dan ook er omheen is een verdiept blad super fijn) en tegelijk het eten een beetje in de gaten te houden :j

Of als je iets hebt van een verjaardag ofzo, met allerlei schotels / bakjes met eten en hapjes die je dan even kan parkeren op zo'n verdiept blad. Of een hele buts aan schaaltjes met ingrediënten als je iets gaat maken... dan ben je hartstikke blij met die extra ruimte tussen die pilaren +:)+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:18

In theorie is extra ruimte heel leuk........

Heb 2jr in eigen huis moeten camperen met piep klein keukentje. Veel lopen klagen, maar bijna alles wel gemaakt.

Nu ontzettend veel ruimte, maar dat went eigenlijk iets te snel, haha

We hebben wel een stukje bar met 2 krukjes, maar ik zit altijd aan de eettafel.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:49

Ik ben aan het kijken voor een ikea keuken. Weet 1 van jullie of de mogelijkheid is er om hem te laten in meten door hun monteurs maar hem wel zelf te plaatsen?

Niqui

Berichten: 2167
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:57

Dat kan. Dan laat je hem inmeten en betaalt daarvoor. Je krijgt een offerte voor de montage maar die hoef je niet af te nemen. Zo hebben wij het ook gedaan.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:50

Wat hebben jullie voor achterwand/backsplash bij jullie keuken genomen?
Wij gaan de komende weken bezig met de keuken.
Vandaag de bovenkastjes verwijderd, gisteren een wand verplaatst.
Het begin is er hahaha, op naar een gewone keuken!

Afbeelding

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:52

Ikea kan voor de keuken die wij willen niet leveren en ze weten ook niet wanneer wel maar ze dachten zeker niet voor januari.. Dus zou dat ook even checken