Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:29

Ja precies, het beschadigt natuurlijk veel sneller zo. En de toegevoegde waarde van dat rubber zie ik ook niet.... dat zal op een gegeven moment nog wel uitdrogen ook....

DubbelFun

Berichten: 88828
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:43

Kit is ook iets wat na jaren vervangen moet worden :)
Persoonlijk zou ik zo'n bak niet kitten/lijmen maar met epoxy vastzetten; gaat langer mee en is veel meer bestand tegen vocht.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:17

pmarena schreef:
Corine: dat valt nog heel goed mee inderdaad! Wordt dat randje niet lelijk door contact met water...?
Ik moet even kijken of ik de GSM aan kan slingeren nu om een foto te plaatsen ;)


Nee, daar was ik ook bang voor, maar zit er nu anderhalf jaar in en nergens last van.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik er bijvoorbeeld geen vaatdoekjes overheen hang en lichtelijk een poetsmuts ben als in de zin van dat mijn aanrecht droog moet zijn.

Op jouw foto zit het wel heel lelijk, dat zou ik ook niets vinden maar is zeker niet standard voor ikea hoor.

Edit, wij hebben overigens niet zo'n hard houten topblad...
Maar willen jullie de keuken zelf installeren?
Zo niet kun je de installateur dan niet gewoon vragen de bak te plaatsen?

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:29

Wij plaatsen de keuken gewoon zelf :j Dan weten we tenminste zeker dat hij netjes komt te staan :=

Maar het is natuurlijk wel lekker om de wasbak en kookplaat uit te laten frezen...daar doen ze het computergestuurd neem ik aan, om dat zelf zo netjes voor elkaar te krijgen dat valt niet mee.

Maargoed, die Karlby aanrechtbladen met houten toplaag....daar worden ze dus altijd zo raar verzonken in aangebracht als je het door de eigen IKEA keuken-montage-service laat doen, waarschuwden ze. En op de vraag waaròm het zo gedaan wordt en of het niet anders kan....kwam niet echt een duidelijk antwoord. "Omdat de houten toplaag maar een paar mm dik is" ... dat snap ik niet, wat maakt dat nou uit voor hoe diep je die bak er in freest :?

Maar ik vind de Karlby sowieso wat minder aantrekkelijk worden hierdoor. En twijfel eigenlijk of ik het toch wel aandurf, zo'n houten toplaag. Als ik wereldwijd reviews lees van klanten dan zie je dat mensen die deze werkbladen gebruiken als bureatje ofzo, er dol enthousiast over zijn *\o/*

Maar degenen die het als aanrechtblad gebruiken hebben toch wel te mopperen over dat het snel lelijk wordt. Ik vind het denk ik toch ook te tricky, dat hout.... dus dan toch maar op zoek naar zo'n zelfde soort kleur maar dan gewoon standaard "geen hout" aanrechtblad. Hebben we nu ook en bevalt eigenlijk prima.

Het lijkt trouwens of een waterkering tegenwoordig een beetje "uit" is bij aanrechtbladen...? :)

DubbelFun

Berichten: 88828
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:52

Een houten toplaag is natuurlijk helemaal makkelijk te beschadigen, zeker als je al een wat zachtere houtsoort hebt. Dan heb je snel splinters.
Ik zou dan eerder gaan voor een 100% houten blad, maar ik zie dat ze die tegenwoordig niet meer hebben.

Blue_flower
Berichten: 1939
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:01

Waterkering is inderdaad uit. Sommige toplagen kunnen niet gebogen worden vanwege de stevigheid. Sommige kunnen het wel. Maar weinig mensen hebben de waterkering nog nodig, veel gaat een vaatwasser in. Daarnaast kan dat maar op 1 (misschien 2, weet nu even niet meer) diktes van bladen. Veel mensen gaan tegenwoordig voor dun en chique of dik en robuust.

https://www.kunststof-aanrechtbladen.nl ... 1603879355

Kijk eens of hier iets voor je tussen zit. Je kan ook stalen aanvragen voor thuis te bekijken. Bladen worden in Nederland gemaakt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:09

pmarena schreef:
Wij plaatsen de keuken gewoon zelf :j Dan weten we tenminste zeker dat hij netjes komt te staan :=

Maar het is natuurlijk wel lekker om de wasbak en kookplaat uit te laten frezen...daar doen ze het computergestuurd neem ik aan, om dat zelf zo netjes voor elkaar te krijgen dat valt niet mee.

Maargoed, die Karlby aanrechtbladen met houten toplaag....daar worden ze dus altijd zo raar verzonken in aangebracht als je het door de eigen IKEA keuken-montage-service laat doen, waarschuwden ze. En op de vraag waaròm het zo gedaan wordt en of het niet anders kan....kwam niet echt een duidelijk antwoord. "Omdat de houten toplaag maar een paar mm dik is" ... dat snap ik niet, wat maakt dat nou uit voor hoe diep je die bak er in freest :?

Maar ik vind de Karlby sowieso wat minder aantrekkelijk worden hierdoor. En twijfel eigenlijk of ik het toch wel aandurf, zo'n houten toplaag. Als ik wereldwijd reviews lees van klanten dan zie je dat mensen die deze werkbladen gebruiken als bureatje ofzo, er dol enthousiast over zijn *\o/*

Maar degenen die het als aanrechtblad gebruiken hebben toch wel te mopperen over dat het snel lelijk wordt. Ik vind het denk ik toch ook te tricky, dat hout.... dus dan toch maar op zoek naar zo'n zelfde soort kleur maar dan gewoon standaard "geen hout" aanrechtblad. Hebben we nu ook en bevalt eigenlijk prima.

Het lijkt trouwens of een waterkering tegenwoordig een beetje "uit" is bij aanrechtbladen...? :)


Dan zou ik echt voor het echte houten blad gaan. Die hebben wij nu 8jaar gehad en ik deed er alles op en mee. Hete pannen erop, nattigheid etc.
Wij hadden dan een stenen wasbak die niet gevreesd was, maar alleen bij de randen werkte het hout wat. Dat heb ik toen een keer geschuurt en weer met olie behandeld.

Wij twijfelen nu of we graniet nemen of toch weer hout. Ligt ook aan welke deurtjes het worden en de combinatie. Wilde heel graag graniet die ik had gezien, maar het gemak van hout lijkt toch te winnen.


Blue_flower
Berichten: 1939
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:34

Superpony, wij hebben het hier al eens eerder over gehad hoe jij jou houten blad gebruikt. En ik blijf het bijzonder vinden dat die mooi blijft.

Volledig massief hout zit ook wel een ander prijskaartje aan.

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:36

Die Karlby is ook gewoon massief hout....rondom. In het midden zit dan geperst hout tegenwoordig. Maar de buitenlaag is massief. Ik heb het er wel vaker over gehad trouwens in dit topic of een vorig, en dat anderen mensen dan zeiden dat ze er alles mee doen.

Ik blijf het een lastige kwestie vinden. An sich vind ik hout niet de meest voor de hand liggende keuze om te gebruiken in een natte omgeving zeg maar.... heel veel mensen hebben er ook spijt van vanwege werken van het hout, beschadigingen, verkleuringen, te veel bezig zijn met onderhoud.... maarja dat kan op zich natuurlijk ook liggen aan verkeerd gebruik / onderhoud / materiaal / verwerking en noem maar op.

Maar dan denk ik weer: ik wil gewoon een blad waarbij je het eigenlijk niet verkeerd kan doen.
Ik wil gewoon zonder al teveel nadenken kunnen doen wat je in een keuken doet. Een onderzetter onder een hete pan zetten dat trek ik nog nèt _O-

Maar eerlijk is eerlijk...echt niet alle vocht of zelfs plasjes water, zal ik binnen een paar seconden of zelfs maar een paar minuten opruimen en ik vind dat dat ook straffeloos moet kunnen op een aanrechtblad.

En eigenlijk wil ik wel gewoon een waterkering. Ook zodat eieren of iets er niet vanaf rollen :=

Ik heb zelf in vorig huis een granieten aanrechtblad gehad en wil dat ook nooit meer.
Het is heel mooi hoor. Maar daar werd ik ook gallisch van dat er elke keer doffe plekken in kwamen en je dan iedere klipklap weer in de weer moest met dat onderhoudsspul....sta je daar weer te poetsen om het netjes te krijgen / houden.... alsof ik al niet genoeg te doen heb joh de hele dag :')

Dus het moet gewoon functioneel en onderhoudsarm zijn, dat als eerste :j

DubbelFun

Berichten: 88828
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:39

Kijk eens naar aluminium bladen, die heb je in verschillende structuren -of glad- en daar kun je weinig aan verkeerd doen :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:44

Blue_flower schreef:
Superpony, wij hebben het hier al eens eerder over gehad hoe jij jou houten blad gebruikt. En ik blijf het bijzonder vinden dat die mooi blijft.

Volledig massief hout zit ook wel een ander prijskaartje aan.


Ow echt? Dat kan hoor.

Wij hadden gewoon het houten blad van Ikea. Huis is verkocht en de keuken zag er nog prima uit na 8 jr.

Pmarena; Ik heb toen het nieuw was de olie van Ikea erop gedaan, maar vond dat rot spul.

Ik zette alles er zo op en wil niet nadenken. Wij hadden zo een emaille blauwe vergiet en die had ik erop laten staan. Toen had ik dus zwarte puntjes. Dat is de enige keer dat ik hem heb geschuurd en nog ene keer gesmeerd heb met olie.

Enige wat ik niet meer wil, is een hogere wasbak. Die witte bak stond hoger en dan veeg je tegen de rand aan en dat was een plek die ik goed droog moest houden.

Alle wasbakken zijn nu rvs en met zo een dun randje. Ik zie ze in showrooms zowel verzonken als op het blad. Liefst heb ik niet zo een randje waar je tegenaan veegt.

We hadden dorpels laten maken van natuur steen en daar over diverse soorten steen gehad, maar ze willen van geen enkel soort garantie ( mondeling ) geven dat je er alles op en mee kan doen.

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:45

Blue_flower schreef:
Waterkering is inderdaad uit. Sommige toplagen kunnen niet gebogen worden vanwege de stevigheid. Sommige kunnen het wel. Maar weinig mensen hebben de waterkering nog nodig, veel gaat een vaatwasser in. Daarnaast kan dat maar op 1 (misschien 2, weet nu even niet meer) diktes van bladen. Veel mensen gaan tegenwoordig voor dun en chique of dik en robuust.

https://www.kunststof-aanrechtbladen.nl ... 1603879355

Kijk eens of hier iets voor je tussen zit. Je kan ook stalen aanvragen voor thuis te bekijken. Bladen worden in Nederland gemaakt.


Dank je :)

Ik had gisteren toevallig ook op zo'n soort site gekeken, maar dan iets van werkbladen-concurrent ofzo. Daarbij was het alleen niet de bedoeling dat je een andere wasbak dan die van hen zou gaan gebruiken en ik wil wel graag die dubbele Nörssjon van Ikea eigenlijk :o

Deze site ziet er dan flexibeler uit...ik heb een aanvraag gedaan, ben wel benieuwd :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-10-20 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9173
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:47

Wij hadden een houten toplaag blad van ikea. Rondom de kraan was het echt niet mooi meer. En ik had eerst gekit en toen pas de olie erop gedaan en niet afgeplakt. Dat krijg je dus niet meer uit of van de kit af, dus dat was niet mooi.

In onze nieuwe keuken heb ik nu een composiet blad, dat bevalt erg goed.

Als ontbijtbar gebruik ik een dikke plak boomstam, deze heb ik met parketlak gelakt en hij blijft best mooi.

Bij van cranenbroek verkopen ze ook jachtbotenlak voor een spotprijs, dat zou ook een optie kunnen zijn maar dan moet je wel van glans houden want het blinkt als een malle. Wel super water dicht.

Warme pannen zou ik sowieso op een onderzetter doen op hout, maar zeker met lak.

En wat superpony hierboven zegt, die randen zijn vervelend, zeker als je gewend bent kruimels oid in de gootsteen te vegen. Ik heb de witte bak in mijn ikea keuken gehad maar ben erg blij met mijn verzonken rvs bak in mijn nieuwe keuken.

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:51

Ja precies, ik wil ook sowieso geen opbouw spoelbak want je moet gewoon alles zó die spoelbak in kunnen vegen :j

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:53

pmarena schreef:
Maar dan denk ik weer: ik wil gewoon een blad waarbij je het eigenlijk niet verkeerd kan doen.
Ik wil gewoon zonder al teveel nadenken kunnen doen wat je in een keuken doet. Een onderzetter onder een hete pan zetten dat trek ik nog nèt _O-

Maar eerlijk is eerlijk...echt niet alle vocht of zelfs plasjes water, zal ik binnen een paar seconden of zelfs maar een paar minuten opruimen en ik vind dat dat ook straffeloos moet kunnen op een aanrechtblad.

En eigenlijk wil ik wel gewoon een waterkering. Ook zodat eieren of iets er niet vanaf rollen :=

(...)

Dus het moet gewoon functioneel en onderhoudsarm zijn, dat als eerste :j


Ik ben het helemaal met je eens.

Het kan nog zo mooi zijn, maar als het in de keuken of in de badkamer (die vind ik ook niet leuk om schoon te maken) niet ook praktisch is, dan kijk ik verder. Daar waar vroeger het mooi zijn de doorslag gaf.

Een waterkering vind ik, ook met vaatwasser, nog altijd heel handig. Die twee dingen hebben trouwens decennia lang naast elkaar bestaan. Ik weet niet beter :) Ik zou weer voor een blad met waterkering kiezen. Ik zou niet voor een houten blad kiezen, ik hou tegenwoordig ook van een iets strakkere look.

Een spoelbak moet strak ingebouwd worden. Daarin kan ik je ook helemaal volgen.

Het moet gewoon allemaal netjes zijn. Het is een dure uitgave waar je jaren tegenaan moet kijken.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:07

Ik moest ook even wennen dat we geen waterkering meer hebben, merk er nu eigenlijk niets meer van. Zelfs met de kinderen gaat het maar weinig echt mis.
Kwestie van wennen denk ik.

Een onderzetter onder je pannen zetten was bij ons marmeren aanrechtblad ook geen overbodige luxe.
Wij hebben nu zo'n rvs rek op het aanrecht staan om snel wat op te zetten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:16

pmarena schreef:
Ja precies, ik wil ook sowieso geen opbouw spoelbak want je moet gewoon alles zó die spoelbak in kunnen vegen :j


Daar twijfelen we ook nog steeds over.

We nemen een eiland om te koken. Of we doen de wasbak ernaast en dan veeg je steeds alles zo weg. Of gaan we toch voor een aanrecht/wasbak onder het raam? Ik vind beiden voordelen hebben.

Praktisch gezien is alles in het eiland makkelijker. Maar voor de mooi is onder het raam wel "gezelliger".

Het raam boven aanrecht kijkt dan op de straat en weilanden. Draai je om en kook je op het eiland kijk je door de deurtjes en zijlichten op de paarden en het bos.

Heb ook al gedacht onder het raam de koffie hoek te doen, maar dan moet je toch steeds water van je eiland pakken.

Het blad hangt er bij ons nog vanaf welke deurtjes we kiezen. We houden niet van strak en dan wordt het wit/gebroken wit of zwart.
We hadden gebroken wit met zwarte apparatuur en accenten en dan houten blad en plank.
Bij zwart zouden we ook wel voor houten en leren accenten gaan denk ik.

Had ook naar licht grijs en licht groen gekeken, maar wil er toch wel weer min 10jr tegen aan kijken en moet niet gaan vervelen. Vandaar ook twijfels over zwart. We zijn er al een tijdje weg van, maar ja, 10 jaar is lang.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:36

Ik heb een Karlby werkblad in de keuken. Zal zo eens duidelijke foto's maken van de wasbak e.d.
Hij is bij ons uitgezaagd door een kennis. Zowel wasbak als kookplaat liggen erop.

Afbeelding

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:58

Hierbij wat duidelijkere foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:15

Ja bij die opbouwspoelbakken is het gewoon wat het is, maar dat willen we absoluut niet...zouden ons daar echt dood aan ergeren dat je elke keer tegen dat randje aan zit te vegen :=

Zo'n zwarte wasbak vind ik best wel heel chique trouwens, maar denk dat wij gewoon voor RVS gaan.
Blijft dat zwart wel mooi of heeft het nadelen zoals krassen ofzo...? Mooi uitgekozen zo ook met die zwarte kraan :j

Waarschijnlijk gaat dit het worden bij ons:

Afbeelding

De kookplaat hebben we al, die komt dan boven de 2 ladenkastjes net voor de hoek :)

Dan heb je dus de wasbakken bij het keukenraam (kijkt uit op de tuin), de vaatwasser en dan de kookplaat.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:54

Wij hebben van ikea een ingefreesde wasbak. We konden binnen 2 maanden gebruik maken van de 25 jaar garantie.... Hij was ergens niet goed afgedicht want het was lek.

Maar een foto volstond en een week later kwamen ze een nieuw blad brengen met een nieuwe wasbak.

Kregen er ook een cadeaubon bij van 100 euro voor de 'ellende' ... super goed geregeld.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:56

Zwarte wasbak blijft echt heel mooi. En het gevoelige valt echt heel erg mee. Tot nu toe helemaal geen beschadigingen of vlekken oid.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:00

BiBiQ schreef:
Zwarte wasbak blijft echt heel mooi. En het gevoelige valt echt heel erg mee. Tot nu toe helemaal geen beschadigingen of vlekken oid.


heb je een waterontharder op je leidingen zitten tegen het kalk?

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:17

Wij hebben een Ikea keuken met een blad van elders. Wel de gootsteen van Ikea en ik ben nog altijd heel erg blij met het grote formaat. Ik kan nu mijn gietijzeren pannendragers er gewoon in kwijt. Kleine losse bak erin om iets te laten afdruipen. Ideaal. Ik mis mijn dubbele spoelbak die ik hiervoor had totaal niet. Persoonlijk vind een opstaand randje niet fijn. (Heb de bak niet schoongemaakt voor de foto :D )
Afbeelding
Afbeelding