Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:28

Dat vind ik er handig uitzien zo ceetje. En mooi gedaan met de spoelbak zo. Waar is je blad vandaan?

Blue_flower
Berichten: 1939
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:28

pmarena schreef:
Blue_flower schreef:
Waterkering is inderdaad uit. Sommige toplagen kunnen niet gebogen worden vanwege de stevigheid. Sommige kunnen het wel. Maar weinig mensen hebben de waterkering nog nodig, veel gaat een vaatwasser in. Daarnaast kan dat maar op 1 (misschien 2, weet nu even niet meer) diktes van bladen. Veel mensen gaan tegenwoordig voor dun en chique of dik en robuust.

https://www.kunststof-aanrechtbladen.nl ... 1603879355

Kijk eens of hier iets voor je tussen zit. Je kan ook stalen aanvragen voor thuis te bekijken. Bladen worden in Nederland gemaakt.


Dank je :)

Ik had gisteren toevallig ook op zo'n soort site gekeken, maar dan iets van werkbladen-concurrent ofzo. Daarbij was het alleen niet de bedoeling dat je een andere wasbak dan die van hen zou gaan gebruiken en ik wil wel graag die dubbele Nörssjon van Ikea eigenlijk :o

Deze site ziet er dan flexibeler uit...ik heb een aanvraag gedaan, ben wel benieuwd :)


Wasbak van ikea doen zij liever ook niet, zijn niet maat vast. Dan moet de wasbak naar fabriek, mal maken en dan kan die erin. Is op zich niet heel duur, wel beetje gedoe.

DubbelFun

Berichten: 88828
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:40

Maar bij een wasbak van Ikea komt toch een mal van de inbouwmaat ??

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:40

manonutjuh schreef:
Dat vind ik er handig uitzien zo ceetje. En mooi gedaan met de spoelbak zo. Waar is je blad vandaan?

Geen idee waar het blad vandaan is, ergens in Tilburg vermoed ik. Mijn broer heeft onze verbouwing gedaan en het idee was eerst zelf een betonnen blad maken, maar dat project is jammerlijk mislukt. Die bladen hebben niet allerlei bestemmingen buiten gekregen (200 kilo beton _O- ). Dit was het snelle alternatief. Het is Belgisch hardsteen gezoet composiet. En dat het gat voor de wasbak is er gewoon uitgezaagd door leverancier. De gootsteen is van onderaf vastgezet.

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:50

Oh dat is ook wel grappig gedaan zo, de wasbak heel diep er in. Ik wil juist graag 2 spoelbakken. Lijkt me ideaal. Bvb. met groente uit de tuin....bak 1 voor de eerste afspoelronde en bak 2 voor de finishing touch *D

Of wat minder elegant maar wel realistisch....dat we 1 wasbak vol plempen met dingen die afgewassen moeten worden en dan de andere wasbak schoon houden om het ook daadwerkelijk in af te wassen :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:54

Ow, een zwarte bak vind ik ook mooi.

Ik was een dubbele bak gewend en ik kom in elke winkel nu enkele bakken van rvs weer tegen. Wel in allerlei kleuren, dus dat zal wel "in" zijn.
Maar welke maat neem je dan??

Heb nu dus een klein, oud rot keukentje met een ronde rvs bak.

De foto met verzonken bak is netjes. Maar je houdt wel een randje die je goed moet bijhouden.

Bij de man van het hardsteen ook gekeken naar alles uit 1. Die kan ook bakken van het steen maken waar je ook je blad van wilt.

Blue_flower
Berichten: 1939
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:04

DubbelFun schreef:
Maar bij een wasbak van Ikea komt toch een mal van de inbouwmaat ??


De hoeken zijn niet altijd kloppend met de opgegeven maten.

DubbelFun

Berichten: 88828
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:07

Dan leg je de gekochte wasbak op zijn kop op de mal die je uit de doos moet knippen en checkt dat :)

Blue_flower
Berichten: 1939
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:11

DubbelFun schreef:
Dan leg je de gekochte wasbak op zijn kop op de mal die je uit de doos moet knippen en checkt dat :)


Als je zelf gaat zagen kan dat inderdaad. Als je blad met spoelbak aangeleverd wilt krijgen zodat die mooi vlak ligt, dan moet je dus de spoelbak opsturen.

DubbelFun

Berichten: 88828
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:14

Juist als je de spoelbak op moet sturen om de boel samen gevoegd geleverd te krijgen is het simpel om de bak omgekeerd op het aanrechtblad te leggen.
Voor een beetje vakman mag dat geen probleem zijn hoor :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:21

Als we een blad laten maken, wil hij de wasbak en kookplaat hebben en maakt alles passend. Maakt die man echt niet uit waar we wat kopen..........

Maar een rvs bak kan je evt overal wel los kopen. Dat je een keuken bij Ikea koopt, wil niet zeggen dat je daar alles moet nemen.

Wij nemen sowieso de koelkast niet daar en nooit meer een kraan van Ikea.

Inductie plaat weten we nog niet, maar zie zoveel keus bij merken, dat ik ook denk dat die ergens amders vandaan gaat komen. En een vrijhangende afzuigkap ook. Daarin is gewoon te weinig keus. Overal trouwens.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:00

PSvanLot schreef:
BiBiQ schreef:
Zwarte wasbak blijft echt heel mooi. En het gevoelige valt echt heel erg mee. Tot nu toe helemaal geen beschadigingen of vlekken oid.


heb je een waterontharder op je leidingen zitten tegen het kalk?


Nee niet eens. In de badkamer met donkere vloertegels gaat het ook prima.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88828
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:01

In Ede heb je dat ook niet nodig. Wij hebben geen hard water hier :)

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:02

Haha goed om te weten :)

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:20

ik heb ook een zwarte ikea gootsteen en ben er ook heel enthousiast over. hij blijft tot nu toe heel mooi. Ik heb geen waterontharder oid, kalk is er bijna niet en krassen ed ook niet

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:31

superpony schreef:
Als we een blad laten maken, wil hij de wasbak en kookplaat hebben en maakt alles passend. Maakt die man echt niet uit waar we wat kopen..........

Maar een rvs bak kan je evt overal wel los kopen. Dat je een keuken bij Ikea koopt, wil niet zeggen dat je daar alles moet nemen.

Wij nemen sowieso de koelkast niet daar en nooit meer een kraan van Ikea.

Inductie plaat weten we nog niet, maar zie zoveel keus bij merken, dat ik ook denk dat die ergens amders vandaan gaat komen. En een vrijhangende afzuigkap ook. Daarin is gewoon te weinig keus. Overal trouwens.

Eens, onze apparatuur, kraan (quooker) en dus het blad komen niet bij Ikea vandaan.

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:51

Nou ik vind het leuke van Ikea dat ze allerlei prullaria hebben die er goed in past. Zoals zo'n vergietbak die dan perfect in de Nörssjon bakken moet passen. Geen idee of het formaat weer "des Ikea's" dermate afwijkend is dat het met een ander merk bakken niet goed werkt...

Overigens het enige dat we bij IKEA zouden willen kopen is in principe dus de wasbak en de vaatwasser.

We willen een Amerikaanse koelkast en afzuigkap / oven / kookplaat hebben we dus die gaan gewoon over.

Zo'n betonnen aanrechtblad is ook wel praktisch denk ik?
Maar wij willen echt houtmotief :j

Blue_flower
Berichten: 1939
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:38

pmarena schreef:
Nou ik vind het leuke van Ikea dat ze allerlei prullaria hebben die er goed in past. Zoals zo'n vergietbak die dan perfect in de Nörssjon bakken moet passen. Geen idee of het formaat weer "des Ikea's" dermate afwijkend is dat het met een ander merk bakken niet goed werkt...

Overigens het enige dat we bij IKEA zouden willen kopen is in principe dus de wasbak en de vaatwasser.

We willen een Amerikaanse koelkast en afzuigkap / oven / kookplaat hebben we dus die gaan gewoon over.

Zo'n betonnen aanrechtblad is ook wel praktisch denk ik?
Maar wij willen echt houtmotief :j


Zo'n vergiet die je erin kan hangen is ook bij andere spoelbakken te verkrijgen.
Bijvoorbeeld voor een Reginox of Lorraine spoelbak.

Bij de webshop die ik je stuurde, hebben ze die ook. Weet niet of die inmiddels op de website staan. Maar geef echt goed aan wat je wensen zijn en dan is er zoveel mogelijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:20

Bij de dubbele bak had ik ook vaak even de zooi die ik tijdens koken gebruikte daarin ( wat niet in de vaatwasser kon ) en je groente wassen in de andere bak.
Maar ik denk ook wel dat ik met 1 bak kan.

Zo een klein in hang bakje vind ik niet groot genoeg om groente te wassen. Als ik andijvie snij bijv, heb ik echt een bak vol.

Ikea heeft wel handige dingen. Ik vind hun afvalsysteem in een la heel handig. Maar aan de andere kant komt onze keuken aan de garage en sta ik met een paar passen daar, waar ik ook bakken wil om afval te scheiden.

We hadden een Amerikaan, maar twijfel nog steeds of we die weer nemen. Koel gedeelte voor 2 personen was vrij groot. Maar ik mis mn ijsblokjes :p

We hebben de duurste vaatwasser al gekocht. Die is van Bosch, maar ben er niet 100% tevreden over. Wilde een AEG, maar verkoper wist te weinig over inbouwen in Ikea keuken, dus dacht; laat maar. Vaatwasser hadden we al voor gemak neergezet, omdat we warm water in keukentje moesten afsluiten.

De afzuigkap vond ik niet zo geweldig. Die knopjes van toen gingen moeizaam. Maar zag dat het nu beter is. We willen alleen ene vrijhangende, dus weinig keus. Of het is rvs of heel strak.

We hadden toen het losse 90cm fornuis en die was wel prima verder. Alleen ook de knoppen waren weer 10x niks. Deden het en waren na 8jr nog heel, maar bij alles is de afwerking gewoon goedkoop wat dat betreft.
We hadden 2 kranen en in korte tijd met beiden problemen. Vervangen door kwaliteits kranen en nooit meer gezeur, dus lag niet aan ons.

Ikea heeft ook een inductie plaat met afzuiging erin. Zal wel geen BOra kwaliteit zijn, maar die schijn je niet makkelijk los te kunnen kopen??

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:21

Blue Flower: ja ik zag het, die site van jou had meer opties dan die site die ik van de week had gevonden, dus ben benieuwd naar een prijsvoorbeeld die ze zouden mailen :) Bij die andere site was een (voor een spoelbakken-leek als ik) vergelijkbaar model meteen iets van 1000 euro en dat vind ik te veel als het voor een derde ook prima kan :o

Superpony: ja dat soort dingen dus, je vieze vaat lekker in de wasbak parkeren...en dan toch nog een schone over hebben voor andere dingen maar ook om daar dan 1 voor 1 die zooi in af te wassen. Ik kan echt niet wachten om 2 spoelbakken te hebben *zwijmel* :))

Zo'n vergietje vind ik wel leuk juist, andijvie enzo verdeel ik toch in beter handelbare delen en het gaat dan ook per hoopje in de pan. Dus vergietje in zo'n maat vind ik dikke prima :j Anders neemt het ook weer zoveel ruimte in beslag....

Ja die afvalbakjes in de lades zijn wel netjes inderdaad! Maar wij hebben al BinBangs, daar kan lekker veel in :) En ik vind deze er ook heel veelbelovend uitzien voor het groen-afval en andere etensresten:

https://www.kickstarter.com/projects/my ... n-only-48h



Lijkt me wel ideaal, alle etensresten in dat ding dus geen stank, fruitvliegjes, druipende zakken.... en ook nog eens je eigen constante snelle compost aanvoer ervan :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:34

Ik zat nog even te kijken, sommige mensen hebben ook 2 kleinere rvs bakken ingebouwd en dan tussenstuk gewoon van je werkblad. Dat vind ik ook wel een optie. Moet ook wel uitkomen met kastje eronder natuurlijk.

Afval scheiden deden we al, maar ons keukentje is echt klein en op een super onhandige plek. Dus ik verzamel het apart op het aanrecht en breng het gelijk naar buiten en de aparte bakken. Ik heb die witte stapelbakken van Ikea voor glas, papier, flessen etc.
Voor plastic krijgen we zakken en die hangen in een kliko. Restafval hebben we heel weinig en gft vrijwel niet.
Snijafval van groente en fruit gaat naar de varkens. Schillen op de mesthoop en evt etensresten of de fliebertjes die ik van de kip snij, gaan toch in een zakje bij restafval.

Maar het lijkt me wel makkelijk om kleine bakjes in een la te hebben om het gedurende de dag te verzamelen en 1x weg te brengen zeg maar. Maar heb het eigenlijk niet echt nodig. Zeker als de garagedeur straks een paar stappen is vanachter aanrecht vandaan.

Ons kleine keukentje heeft trouwens een fineer blad en zat gister te kijken, maar de ronde rvs bak zit er wel super netjes in. Echt in de rand, dus geen opstaande rand en ook geen randje onder het blad. Ligt echt verzonken.
Overigens zet ik ook alles zo op het fineer blad en gebeurt ook niks mee. Kook op gas en zet er zo een pan op. Met het idee; dat gaat toch weg, maar het leeft nog steeds na een jaar. En weet niet hoe het daarvoor is gebruikt. Ik denk wel vrij weinig.

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:01

Het gemak waarmee je even een binnenlade (geen idee hoe dat echt heet) erbij kan kopen. Wij kwamen toch net wat ruimte tekort.. hup even naar Ikea (pre corona tijdperk) lade halen, in elkaar zetten en klaar. Wij hebben een kastje van 80 cm voor het afval met uittrekbakken voor de verschillende soorten. Ideaal.
Sommige dingen van Ikea vind ik niks, maar dit soort dingen wel. Onze apparatuur hebben we bij een keukenzaak gekocht. Toen die mevrouw hoorde wat een hoge kast bij Ikea kost en bij hun, kwam ze met de flauwe vergelijking tussen de McDonalds een sterren restaurant. Tsja... voor merk als Poggenpohl ofzo zal dat best opgaan, maar dit was bij de Keukenconcurrent. _O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:39

Ceetje_bokt schreef:
Het gemak waarmee je even een binnenlade (geen idee hoe dat echt heet) erbij kan kopen. Wij kwamen toch net wat ruimte tekort.. hup even naar Ikea (pre corona tijdperk) lade halen, in elkaar zetten en klaar. Wij hebben een kastje van 80 cm voor het afval met uittrekbakken voor de verschillende soorten. Ideaal.
Sommige dingen van Ikea vind ik niks, maar dit soort dingen wel. Onze apparatuur hebben we bij een keukenzaak gekocht. Toen die mevrouw hoorde wat een hoge kast bij Ikea kost en bij hun, kwam ze met de flauwe vergelijking tussen de McDonalds een sterren restaurant. Tsja... voor merk als Poggenpohl ofzo zal dat best opgaan, maar dit was bij de Keukenconcurrent. _O-


En dan is ze gewoon commercieel aan het kletsen, want dat is deels geklets.

Wij hebben verschillende keukens gehad en mijn moeder had een mega dure keuken gekocht. In de kasten, hang en sluitwerk, de lade's etc zit nauwelijks verschil. Ikea is zelfs echt beter dan sommige andere merken.

Het grote verschil in prijs is; Bij Ikea kan je zelf inmeten, ontwerpen, samen stellen, bestellen, ophalen, in elkaar zetten en monteren. Dat zijn dingen waar in de keuken zaken heel veel geld gaat zitten. Die verkopers moeten hun loon verdienen, gaan zitten met je etc.

Bij Ikea kan dat ook ja, maar het hoeft niet.

Ze kraken de Ikea af omdat ze weten dat er in de volksmond grapjes over Ikea worden gemaakt waar ze goed op in kunnen spelen. Ze verkopen niet per se kwaliteit, maar een gevoel van luxe, service etc.

De apparatuur van Ikea komt gewoon van bekende merken. Onze vaatwasser is van Bosch.

Wij zijn wel bij ene echte speciaal zaak wezen kijken die keukens op maat maken en dan ga je het hebben over echt houten kastjes bijvoorbeeld en dan ga je wel verschil voelen. Maar feitelijk alleen in je deurtjes.

Toen we ons vorige huis kochten was de keuken uit 1984 helemaal versleten en kapot. Nu keken we rond naar huizen en kwamen huizen tegen met keukens van zeker 50jaar die eigenlijk nog goed te restaureren waren. Het is maar net ook hoe je ermee omgaat. Onze Ikea keuken was 8jr oud zonder beschadigingen.

Er zijn ook echt slechtere zaken. Wij hebben een kast ooit snel snel gehaald bij Leenbakker en dat is echt waardeloos. Mijn man fixt de zwakke plekken en dan is het meteen beter, maar Ikea is wel zwaardere kwaliteit. Heb daar tegenover een hele dure linnenkast en die is echt vergelijkbaar.

pmarena

Berichten: 48299
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:01

Ik keek ook altijd een beetje neer op Ikea....nog steeds wel eigenlijk, dat soort dingen slijt niet snel...ik ben ook maar een mens :o Maar een paar keer een Ikea keuken gezien bij mensen en dan was het echt gewoon hele prima kwaliteit die niks onder deed voor onze Duitse kwaliteitskeuken.

Neem daar de 25 jaar garantie bij, het snel kunnen leveren, de leuke passende prullaria qua ladeninrichting enzo.... en dat je makkelijk nog wat na kan bestellen.... zijn wij toch overstag :j

Als de vloer er eindelijk in ligt hier, dus ga ik eerst de kastjes bestellen.
Nog geen aanrechtblad.
Nog niet alle lades.
Nog niet het eiland.
Nog geen vaatwasser.

Maar eerst de basis waar we zeker van zijn. Dat we niet het hele huis vol Ikea dozen hebben staan maar onze kont ook nog kunnen keren om die basis goed te installeren :j

En als dat er dan allemaal in zit, hebben we er meer zicht op hoe diep de lades op bepaalde plekken nog kunnen worden en hoe diep het aanrechtblad precies moet worden, want we willen een verdiept blad :+:

Ze hebben nu ook echte klik-open lades, super fijn!! En die hebben ze in ik dacht gewoon 60 cm diep maar ook ingekort 45 en 37 cm diep :)

DubbelFun

Berichten: 88828
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:19

Nadeel van klick-open lades (dat systeem is eigenlijk al heel oud*) is dat je geen soft-close kunt hebben.

*Google maar eens op druksnapper of push-to-open