Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 16:31

@Miranda: 14 is toch al heel mooi! Maar ze plakt er nog maar wat jaartjes bij he ;) <3

@Maflinger: haha inderdaad. Aan bezoek vraag 'k weleens of ze niet teveel last hebben van frettengeur (die hebben nogal een sterke lichaamsgeur soms :+ ) maar ze zeggen dat ze enkel de kachel ruiken :D

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:50

Haha das dan weer goed die kachel! :D
Hopelijk blijft Zoë nog een tijdje, het is wel grappig hoor, ze begint een beetje stout te worden, ze vindt dat ze meer rechten heeft nu.
Dus lekker bedelen en dingen pikken. :+

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 21:55

MirandaMalik schreef:
Haha das dan weer goed die kachel! :D
Hopelijk blijft Zoë nog een tijdje, het is wel grappig hoor, ze begint een beetje stout te worden, ze vindt dat ze meer rechten heeft nu.
Dus lekker bedelen en dingen pikken. :+


Herkenbaar, Sol had ook zo'n 'oudste rechten' op het einde, hij mocht heel wat meer dan de andere paarden :D


Vandaag hebben we de wei verder omheind met hout. We hadden daar een tijd terug al een beginnetje aan gemaakt maar nog geen tijd gevonden om het verder af te werken. Vandaag kon mijn vader een handje helpen dus aan de slag! Het doel is voornamelijk voor een extra visuele barrière naast de bestaande omheining. Ben er wel heel blij mee <3

Aan het werk met heel wat supporters ;)

Afbeelding

Afbeelding

En het resultaat :D

Afbeelding

Afbeelding


Sowieso echt blij met hoe de weides er nu bij liggen half november. Ze hebben nog gras genoeg en er is nog geen modder. 's Nachts staan ze wel op de paddock met hooi.

En ook nog 80 bloembollen in de tuin geplant *D

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 00:05

Wauw echt mooi het hek! <3
Ik ga je nu heel blij maken.. :Y)
Ik had een paar jaar terug 88 bloembollen geplant maar er kwam niks op. :')
Volgens mij had Suus dat ook een keer. _O-

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 10:21

:')

Bedankt Miranda hahaha. Ik hoop dat ze hier minder koppig gaan zijn :P

En ja he, keek deze ochtend uit het slaapkamerraam en het was zo mooi, het nieuwe hek, de meidoornhaagjes erachter, de overhangende eiken, de herfstkleuren... <3

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:45

Mooi! Goed bezig Solleke_Noah :)

En inderdaad, blij kan je worden van je fijne eigen plekje <3

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:51

Mooi, die boom erbij is ook mooi. Mooi plaatje zo!
Hier ook een 80 tal bollen de grond in gestoken. Ik hoop toch dat ze in gang gaan schieten hoor.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:57

Dat klopt miranda :')
Ben je er zo druk mee, komt niks op.
Later opnieuw geprobeerd, en die sloegen wel aan.

Ik lees nog steeds mee hoor, kan er echt van genieten hoe jullie telkens beetje bij beetje de boel opknappen.

Vind vooral jullie vijver/poel zo leuk geworden!

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:12

Solleke_Noah schreef:
@Maartje: bioloog in de maak dus :D wel leuk he, als kindjes zo geïnteresseerd zijn in natuur.

@FemkeRoosje: ok ben benieuwd!

@Humpiedumpie: dankjewel :D

@Eelmo: ze hebben echt gevreten voor hun leven dat eerste jaar :') kon ze echt rollen.


Mijn voormiddag was echt heel grappig en boeiend tegelijk. De mannen voor de inventarisatie (kartering) waren langsgekomen, en ze gingen meteen in volle freak-modus. Volgens mij zijn ze in die positie krom gegroeid :))

[ Afbeelding ]


Van 9u tot 11u30 hebben ze hier zo op handen en voeten rondgekropen _O-

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Maar wel met resultaat :D de kleinste onooglijke sprietjes wisten ze wat van te maken, ik heb planten gezien waar ik geen idee van had dat ze hier groeiden.. Zomprus, Knolrus, Biezenknoppen, Waterpostelein... (ja, ik voelde me even een hele slechte bioloog :') ) Ze waren nog steeds super enthousiast.

Qua beheer vonden ze paarden zeker goede beheerders (één van hen twee had zelf twee stokoude shetlanders van 30 jaar die hij zelf inzet voor beheer in natuurgebieden), maar natuurlijk rekening houdend met bloeitijden enz. We hebben afgesproken dat ik bepaalde stukken ga afspannen en daar ga experimenteren met maaien (met de zeis) en nabegrazing. Ook dachten ze gezien de plantensamenstelling dat er heel zeldzame paddenstoelen moesten groeien (wasplaten en aardtongen) dus in de herfst mag ik weer wat bezoek verwelkomen _O-

Ze suggereerden van het eventueel te laten erkennen als natuurgebied, als ik de achterliggende buren kan overtuigen om mee te doen (je moet een bepaalde minimum oppervlakte hebben voor je een gebied kan voordragen als natuurgebied). Iets om over na te denken...

En nog wat plaatjes van de plantjes vandaag. Het meeste staat nog niet in bloei nu natuurlijk. En grappige anekdote, met naar het achterste weiland te lopen, passeerden we de paarden, en mijn veulen heeft een hapje uit één van de mannen genomen :') oeps. En ik maar zeggen dat ze allemaal 'zeer braaf' waren haha.

Tijmereprijs

https://waarnemingen.be/media/photo/026 ... 170944.jpg

Echte koekoeksbloem

https://waarnemingen.be/media/photo/026 ... 170927.jpg

Margrieten

https://waarnemingen.be/media/photo/026 ... 170899.jpg

Tormentil

https://waarnemingen.be/media/photo/026 ... 170925.jpg


_O- Geweldig!!

Ik kwam, tot een paar weken geleden, nooit in deze hoek van bokt, leuk dit topic tegen te komen en met plezier terug gelezen. Wat maken jullie er een paradijs van! <3 Voor jullie en jullie dieren en ook de natuur! <3

Sterkte met het verlies van Lewis..

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:37

Hoi Suus! :wave: :D

Mijn tuintje staat inmiddels ook (te) vol, er komen ook dingen op die ik niet wil maar dan zie ik die insecten en denk ik:"ach zij vinden het wel fijn.. " dus laat ik het maar staan. :')

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:51

:+
Soms moet je wat hé.

Wij zijn onze tuin ook aan het veranderen.
Meer groen, minder tegels.
De vogels vinden het in ieder geval al helemaal geweldig, want ze zitten constant hier.
En dan weet ik weer waar het harde werken voor is.

En dan zie ik de ruimte hier op de foto's en dan ben ik blij dat wij maar klein stukje hoeven te doen :')

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 14:00

@Suzanne: supergoed! En heerlijk he zo de vogeltjes in de tuin <3 hier zitten tegenwoordig vaak ook boomklevers en spechten op de vetbollen, naast the usual suspects, echt leuk om te zien. En met de poel ben ik ook echt super blij!

En ja, die ruimte haha. Het is wel veel werk maar gelukkig wel leuk :D

@Miranda: jouw tuintje is echt zo leuk vind ik, ook met jouw geiten en konijnenpaleis *D

@Jis: dankjewel! Nog steeds een heel groot gemis, het was zo'n vrolijke jongen... en we doen het stapje voor stapje, soms wel jammer dat we er niet direct de grote middelen tegenaan kunnen gooien :+ maar het beetje bij beetje zien veranderen geeft ook wel veel voldoening.

@neile: haha ik ook :D gelukkig vermeerderen die bollen zich uit zichzelf ook nog wel, er zal er toch wel eentje omhoog komen?

@Indymouse: thanks! Ja we zijn wel geluksvogels, beseffen we ons tijdens de corona lockdown nog eens te meer.


Herfst = paddenstoelentijd :+: de paddenstoelen op ons domein had 'k nog nooit zo in detail bekeken, dus dat was wel leuk om deze herfst eens te doen. Anders zaten we toch maar in ons huis opgesloten te zitten :+ na een hele speurtocht door de tuin hebben we op dit moment 31 soorten kunnen vinden. Er groeien er vast nog meer, maar pfoe, paddenstoelen op naam brengen is moeilijk :D

Enkele leukerds:

Vliegenzwammen! Toch wel de coolste paddenstoelen stiekem he. Ook een reuzengroot exemplaar, helaas afgebroken (niet zelf uit de grond getrokken dus :P )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kleine schattige geweizwammetjes

Afbeelding


Massaal overal zwerminktzwammetjes <3

Afbeelding


Deze was wel leuk, een bekerzwam die op paardenstront groeit :D

Afbeelding


Deze was ook heel leuk, Berkenboleet en Kastanjeboleet. Die groeien in symbiose met berken en kastanjebomen (no oliebol sherlock :') ) en zijn eetbaar. We hebben het nu nog niet aangedurfd maar volgende herfst toch maar eens proberen.

Afbeelding


En de leukste als laatste: Zwartwordende wasplaat <3 Wasplaten zijn een familie van zeldzame tot zeer zeldzame graslandpaddenstoelen. Ze groeien enkel in 'oud weiland', dat dus niet gescheurd is, overbemest, ... tegenwoordig worden ze dus steeds minder en minder gespot. Als je de sjans hebt een wasplaatje in je weiland te vinden, wijst dat echt op "goed weiland". Mega happy dus! De felle kleurtjes zijn typisch voor wasplaten.

Afbeelding

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:35

Heel tof! :D Wat een mega vliegenzwam! En hoe cool om dat soort signaalsoorten in je eigen wei te vinden! Mooie bevestiging dat jullie idd goed bezig zijn voor de paarden én de natuur *D

Jullie hebben het dik voor elkaar daar als "we moeten toch iets doen" een paddenstoelenspeurtocht door je eigen 'tuin' wordt <3

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:45

Zal eens kijken of ik hier nog wat kan vinden, we hadden een paar grote op wat kastanje bomen zitten maar misschien zijn er al wat beestje langs geweest om wat te slopen :Y)

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 20:07

@Eelmo: vliegenzwam is cool he :D zo'n mega exemplaar. En ja, over die wasplaat stond ik toch even te juichen :o lekker nerdy :')

"Wasplaten zijn graslandpaddenstoelen waarvan steeds werd uitgegaan dat het opruimers van dode grasresten en oude humus zijn. Recent onderzoek toont aan dat wasplaten mogelijk ook in symbiose leven met mossen en/of kruiden. In ieder geval zijn de meeste wasplaten enkel te vinden in schrale, droge, ongestoorde en oude graslanden. Dit maakt dat het merendeel van de soorten zeldzaam is en op de Rode Lijst staat."

@palousa: bij jullie verwacht ik zeker wel een berg eetbare paddenstoelen. :D Jullie weilanden zijn toch ook vrij ongestoord he?

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:10

Vogels hebben we idd ook veel, en af en toe een sperwer, die houdt ook van vogeltjes. :9
Paddenstoelen ook, onder de berken ook de vliegenzwam, zo mooi.
Echt gaaf die paddenstoelen bij jou, wat een knoerd die ene!
Vind het ook wel bijzonder dat ze worden gegeten, er zijn hier altijd hapjes uit van de muizen.
Toen ik vanavond ging voeren zat er iets in de voeremmer van de bok.. <3


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 03:14

Ja over het algemeen zijn onze weides vrij rustig. Eetbare paddestoelen worden hier op het platteland echter vaak gewoon uit je wei of bos geplukt door voorbijgangers (als de wei leeg is)

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 18:33

@Miranda: wat een cutie! Bosmuisje denk ik <3

@palousa: bij jullie ook al ja? In Estland en Polen wordt alles ook zo leeggeroofd _O-


Wie graaft, die vindt wat :Y) volgens mij hebben we vandaag een molensteen opgegraven, kan dat? Geen idee wat het anders moet voorstellen. Nu alle rommel al even weg is, zijn we de boel buiten verder aan het aanleggen en opknappen. Tijdens het omspitten van een border kwamen we dit tegen:

Afbeelding

Plantjes aan halve prijs gaan halen :D Bijenplantjes (lavendel,...) en een hibiscus waar m'n vriend thee van wilt proberen maken. Rechts van het boompje zie je deel twee van de border die we nog moeten aanpakken. Maar een beeeeetje verwilderd.

Afbeelding

En er bleek zowaar zelfs een randje sierstenen te zitten. Zo vind je nog eens wat :') plantjes gaan in de lente nog veel groter groeien natuurlijk, ziet er nu nog maar wat kaal uit.

Afbeelding


Ook een begin gemaakt aan het beitsen van de paddock planken. Hopelijk gaan ze zo wat langer mee. Dat ging trager dan verwacht, de ruwe planken zuigen veel op. Mijn vriend heeft een weekje vakantie dus komt vast goed :=

Afbeelding

Afbeelding


Hier doe je het dan voor <3

Afbeelding


Na de vlierbessen-bramen confituur, deze keer eens meidoorn-pruimen confituur proberen maken. Met meidoornbessen uit eigen tuin :9 Hij was geslaagd :D

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:55

Gaaf hoor dat hek is echt zo mooi <3

xoranlover

Berichten: 6589
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:52

Oh dat ziet er heel gaaf uit. Lekker gewerkt zo te zien.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:05

Ik denk dat dat een slijpsteen is. Doet me denken aan zoiets op de boerderij van mijn opa en oma.

Gaaf die paddenstoelen en prachtige sfeerfoto's! <3

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:47

Gaaf zeg die molensteen!

Het wordt al een heel paradijsje.
Oeh wat leuk de confituur!

Dat muisje is schattig he, ik dacht eerst een jong ratje want hij had wel grote voeten maar zijn stasrt is wel erg lang.
Vanmiddag zat hij weer in de emmer en toen hij me zag ging hij zich verstoppen.. <3

Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 10:54

@Miranda: heeft 'ie nu een kaal staartje? Dan zal het toch een jonge rat zijn! Hoe dan ook blijft 'ie schattig :P

@xoranlover: thanks!

@Jis: je hebt gelijk! Na wat opzoekingswerk kwam we ook uit op een slijpsteen :) ik blijf me verbazen over alles wat we hier in de loop der jaren al opgegraven hebben, kan zo een landbouwmuseum beginnen _O-

@Mer: merci! Het blijkt wel een k*t werkje te zijn, de ruwe planken zuigen heel veel beits op, we zitten nog niet eens op de helft ondertussen :')

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:04

Haha leuk hé, beitsen :')

De eventuele volgende laag gaat makkelijker, dus er is hoop _O-

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:58

Een beitsvakantie, weer eens wat anders.. :+

Het is denk ik toch een muisje, want Romeo had inmiddels alweer twee ratten voor ons neergelegd en dan zie je wel dat de staart echt korter is en dikker. :j