Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 10:15

Bedankt allemaal :D ondertussen is hij alweer enkele maanden in zijn nieuwe job aan de slag (oa op corona, dus genoeg te doen := ). Enkel de verdediging liet wat op zich wachten door corona, dus zo blij dat het eindelijk achter de rug is!

Geen lichtvoetig onderwerp inderdaad, we hebben er thuis vaak discussies over gehad, hij vanuit data-analyst oogpunt en ik dan meer uit persoonlijke ervaring. Maar ik denk dat zijn onderzoek wel een stapje in de goede richting is om het beleid hierrond verder aan te passen :)

@Eelmo: misschien wat het een hele club muisjes _O-

@Indy_Mouse: ja gelukkig wel, familie en dan enkele vrienden en collega's. En we doen nog weleens een tuinfeestje voor de grote bende als het wat rustiger is op corona vlak.

Haha gelukkig waren er life wel meer mensen aan het kijken, 74 zou inderdaad een beetje jammer geweest zijn :P dat van die hartslagen, ik ben ook een 'aanhanger' hiervan en wist ook niet dat ze zou oud konden worden! Winterslaap is een goeie, ik ga het is navragen aan die collega.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:39

Gefeliciteerd!

Is er een link om terug te kijken of heb ik daar overheen gelezen?
Wij hebben enorm veel vleermuizen hier (tenminste ik vind het er veel :') laatst 3 in huis) en wil er graag meer over leren.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 11:14

@Indy_Mouse: heb het aan mijn collega gevraagd, hij zei oa: "moesten ze niet zo oud worden, zouden ze al lang uitgestorven. Los van dat ze evolutionair weinig met mekaar te maken hebben (met muizen dus). Ongetwijfeld valt er ook wel wat te zeggen over het verouderingsproces vd cellen ofzo, maar daar ken ik niks van. Ik vermoed dat die winterslaap er ook wel voor iets tussen zit, want ze zijn maar een paar maanden per jaar echt actief he".

En 'k vond nog dit artikel: https://www.irishtimes.com/news/health/ ... -1.3383633

"An international team headed by researchers at University College Dublin has identified a key genetic difference in bats that helps them counter the effects of ageing. Longest-lived bats live an average of 37 years, which is extraordinarily long given their size, Prof Teeling said – it’s the human equivalent of 234 years. In the longest-lived species of bats telomeres don’t shorten with age. Whereas in other bats species, humans and other animals they do, causing the age-related breakdown of cells that over the course of a lifetime can drive tissue deterioration and ultimately death."

Interessant :D


@Jes: bedankt! Het webinar kan je hier herbekijken: https://natuurpunt-cvn.webinargeek.com/ ... eninjetuin

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:54

Dank je wel, ga er binnenkort even voor zitten :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:17

Oh, dat is fascinerend! Dat met die telomeren staat me ook (vaag) wel bij ja. Één van de problemen die ze hadden met het klonen, dat het gekloonde dier reeds verouderde telomeren had en dus nooit zo oud kon worden als het donordier.

Hoe vordert het ondertussen rond het huis? Zijn er nog klusjes die voor de winter af moeten?

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:22

Nog genoeg te doen! De houtstapel is 3/4de verwerkt, die willen we graag voor de winter af hebben, zodat we het stuk waar die nu ligt verder kunnen inrichten (bomen en haag planten enz) :D de houtstapel ligt bij het groene kruisje en het blauwe is de nieuwe vijver. Zoals je ziet nog een groot stuk om verder in te richten, nu maaien we er padjes in (zie je ook wel op de foto) maar wil het een beetje verder aankleden.

Afbeelding

Afbeelding

En bij de paarden zou ik voor de ergste regen nog een extra stuk willen laten beklinkeren. En misschien toch de paddock maar eens laten omkeren want bij het graven van de vijver kwam er op een halve meter geel zand naar boven. Als dat in de paddock ook zo zou zijn, zou dat echt ideaal zijn!

En de schuilstal in de voorste wei is met de storm vorig jaar kapot geblazen, die wil ik nog maken, opnieuw liefst voor de ergste regenval :P

De laatste weken is het wel heel hectisch thuis (met die afronding doctoraat) en ook op het werk. Dat in combinatie met mijn chronische depressie maakt dat ik veel in de zetel lig... Maar goed, dat gaat altijd in ups en downs dus verwacht er binnenkort wel weer energie voor te hebben terug :) beetje raar om dat zo op internet te delen maar ach, hoort er ook bij..


Een vriend kwam enkele dagen geleden nog hooi brengen in stijl 8-) 30 balen hooi in zijn oldtimer VW busje gepropt :') Paarden zijn weer happy!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18881
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:43

Hihi waar zo'n busje al niet handig voor is :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:22

Poeh, genoeg te doen inderdaad! En het hooi in die bus :') Dat moet naderhand flink bezemen zijn geweest!

Depressie, dat is waardeloos TS. Ik weet niet zo goed wat ik je daarbij kan wensen, sterkte denk ik? Kalm aan, houd vol :j

Hoe gaat het met Thelma?

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 10:12

Dat busje is echt goud waard, we gaan er ook vaak mee op vakantie met een hele bende.

Merci Indy_Mouse. Het is al jaren op en af dus ik ben er opzich wel 'aan gewend'. Gelukkig hebben ze op het werk ook veel begrip voor de situatie, dat helpt al veel.

Thelma is echt een dotje <3 wel echt een heel ander typetje dan Mormel. Ze is veel wantrouwiger en bijt snel, Mormel was echt een knuffelig goedzakje. Toen we laatst op vakantie waren had ze de babysitters ook wel gegrepen (had nochtans gewaarschuwd en gezegd haar gerust te laten). Ze was wel héél blij toen we terug thuis waren, lekker wardancen door het huis :):)

Omdat ze verder zo flink is, heeft ze ook toegang tot het hele huis gekregen. Ze zoekt vanzelf haar hok op als ze wilt slapen. Mormel moest echt in de woonkamer blijven of die had het huis in brand gestoken :') Thelma vertrouwen we ook 's nachts gewoon los in het hele huis, ze is echt zó braaf! Graaft ook geen planten uit, trekt geen vuilbakken om. Nu nog iets minder tenen bijten tijdens online vergaderingen en het is perfect :')

Het geeft soms wel grappige situaties met bezoek, dan duikt ze ineens vanachter de zetel op ofzo en sommige mensen schrikken zich dan echt kapot, die denken dat er een rat in huis rondloopt _O-

Ze heeft mogen testen of de eenden-ren marterproof was :+

Afbeelding

En wat poseer foto's bij de bloemetjes geprobeerd, hopeloze missie met zo'n beweeglijk ding :') ze gaat echt super graag wandelen. Mormel was nogal angstig en dook dan meteen onder een struik maar zij wandelt echt mee als een hondje.

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:07

Jeetje, wat een hoop plannen nog en wat een hoop werk weer verricht.
Ik ben een beetje verbaasd over je opmerking dat je een chronische depressie hebt. Zo kom je helemaal niet over.

Een loslopende Thelma die ineens de kop opsteekt. Ik kan me voorstellen dat bezoek zich daar het lazarus van schrikt.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:16

Maflinger_S schreef:
Jeetje, wat een hoop plannen nog en wat een hoop werk weer verricht.
Ik ben een beetje verbaasd over je opmerking dat je een chronische depressie hebt. Zo kom je helemaal niet over.

Een loslopende Thelma die ineens de kop opsteekt. Ik kan me voorstellen dat bezoek zich daar het lazarus van schrikt.


Zonder teveel in detail te willen treden, heb er nogal stevige medicatie bij en dat helpt wel om de scherpste randjes eraf te halen. En begeleiding van een psycholoog. Ben van mezelf ook wel optimistisch, dus kan zeker nog de schoonheid zien in de kleine dingen. De depressie is door een opeenstapeling van slecht verwerkt verdriet (mijn mama op 14 jarige leeftijd verloren aan borstkanker) en wat tegenslag (borstkanker is de erfelijke variant en mijn zussen en ik staan onder strenge halfjaarlijkse controle). Soms kan het me gewoon zo aanvliegen dat we zo'n hoog risico lopen, ook gezien alle vrouwelijke familieleden en één man aan mijn mama haar kant borstkanker gehad hebben. Zij was 35 jaar toen ze het kreeg en ik word er 32, dus ik begin hem een beetje te knijpen. En tegelijkertijd vind ik mezelf een idioot dat ik er zo over nadenk, want een kans is geen zekerheid he.

Maar mijn huis/tuin en beestjes zijn dingen waar ik vrolijk van word :D dus hier in het topic probeer ik het toch wel positief te houden.


En zo'n lief frettensnoetje voor een rat aanzien, tssss :P

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:22

En heb je nooit een preventieve amputatie overwogen? Of heeft dat geen zin?

Veel sterkte, dat lijkt me heel beangstigend, ik zou er ook echt niet tegen kunnen (ik ben zonder enige erfelijke belasting al redelijk angstig mbt de dood en ziekte).
Gelukkig heb je goede begeleiding.

Zo zie je maar weer, dat je eigenlijk nooit kan weten wat er zich in iemand zijn binnenste afspeelt.

Wat een schattige beestjes zijn die fretten! Zijn die eigenlijk 'slim'? Ik vind mijn konijnen echt de leukste diertjes die er maar zijn, maar ik verbaas me er nog altijd over hoe dom ze soms zijn :')

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:30

Preventieve amputatie is inderdaad één van de twee opties die zijn voorgelegd door de oncoloog. Ben ook al bij de plastisch chirurg geweest om dit verder te bespreken. Maar het zijn geen dingen waar je blij van word op je 30ste natuurlijk :P het is een vrij zware ingreep met lange hersteltijd met de prothesen (heb 'helaas' niet genoeg buikvet om met eigen weefsel te herstellen). Mijn zussen hebben wel al de keuze gemaakt om te gaan voor amputatie op lange termijn (ze zijn nu nog jong, ik ben de oudste, dus het duurt nog wel enkele jaren eer het dringend wordt).

Van mezelf heb 'k nogal de neiging om gewoon kop in het zand te steken en door te gaan. Op dit moment ben 'k ook nog gewoon gezond dus het voelt gewoon heel vreemd om erover na te denken, alsof het 'allemaal toch niet zo erg is'. Kortom, ik voel me meestal een dikke aansteller :+


Hmm of fretten echt slim zijn.. ze zijn streetwise :P ze zijn ongelofelijk volhardend en ze kunnen ook wel commando's leren en ze kennen hun naam wel. Ze zijn ook speels op een slimme manier, Thelma plaagt ons graag door vanonder de zetel uit te schieten, in onze tenen te bijten en snel terug te schieten, want ze weet dat we haar daar niet kunnen pakken :D

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:41

Antibijt op je tenen? Er bestaat smeerspul om baby's nagelbijten af te leren, kan je gewoon bij de drogist halen. Wordt ook wel gebruikt om te zorgen dat bv loslopende huiskonijntjes niet aan tafels en (stroom)kabels gaan knagen.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 12:14

tamary schreef:
Antibijt op je tenen? Er bestaat smeerspul om baby's nagelbijten af te leren, kan je gewoon bij de drogist halen. Wordt ook wel gebruikt om te zorgen dat bv loslopende huiskonijntjes niet aan tafels en (stroom)kabels gaan knagen.


Haha ocharme, nee dat zou ik haar niet kunnen aandoen _O- ze vindt het veel te leuk om in onze tenen te bijten. Het is ook echt de typische fretten manier van spelen, ze hebben allemaal een tenen obsessie. Zij doet het alleen een beetje hard :+

Mer1980

Berichten: 18881
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:09

wel heftig hoor altijd maar dat zwaard van damocles boven je :(:)

Thelma is geweldig! Ik vind de verhalen over haar en met haar geweldig om te zien <3 hoe vindt ze water? Anders kun je een plantenspuit neerzetten en zodra ze bijt een spuitje water doen. O:) :j tenzij ze dat lekker vindt dan leer je het natuurlijk nog meer aan. :)*

Tiahastrona

Berichten: 1534
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:16

Solleke_Noah schreef:
Preventieve amputatie is inderdaad één van de twee opties die zijn voorgelegd door de oncoloog. Ben ook al bij de plastisch chirurg geweest om dit verder te bespreken. Maar het zijn geen dingen waar je blij van word op je 30ste natuurlijk :P het is een vrij zware ingreep met lange hersteltijd met de prothesen (heb 'helaas' niet genoeg buikvet om met eigen weefsel te herstellen). Mijn zussen hebben wel al de keuze gemaakt om te gaan voor amputatie op lange termijn (ze zijn nu nog jong, ik ben de oudste, dus het duurt nog wel enkele jaren eer het dringend wordt).

Van mezelf heb 'k nogal de neiging om gewoon kop in het zand te steken en door te gaan. Op dit moment ben 'k ook nog gewoon gezond dus het voelt gewoon heel vreemd om erover na te denken, alsof het 'allemaal toch niet zo erg is'. Kortom, ik voel me meestal een dikke aansteller :+


Hmm of fretten echt slim zijn.. ze zijn streetwise :P ze zijn ongelofelijk volhardend en ze kunnen ook wel commando's leren en ze kennen hun naam wel. Ze zijn ook speels op een slimme manier, Thelma plaagt ons graag door vanonder de zetel uit te schieten, in onze tenen te bijten en snel terug te schieten, want ze weet dat we haar daar niet kunnen pakken :D


Moest privé bericht zijn

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 15:55

@Mer: helaas vindt ze al die dingen geweldig :') je kan ook niet stofzuigen of de vaatwasser inruimen of de was doen zonder dat een fretje jou komt "helpen".

Het bijten zelf vind ik ook niet zo erg hoor. Ze bijt te hard door toch nog een restje wantrouwen. Mijn aanpak is me bewust laten bijten en haar dan op een kalme manier corrigeren (bv vinger niet weghalen maar rustig zeggen 'zachtjes') en op die manier haar leren dat we niet eng zijn en dat ze mag speelbijten, maar minder hard :P in het begin beet ze tot bloedens toe en dat is er gelukkig al uit ondertussen.

En ze is leuk he <3 we worden ook altijd blij van haar. Zal haar gekke buien is proberen filmen.


@Tiahastrona: ondertussen gelezen, dankjewel! :)

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 14:50

"Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.

The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood;
For nothing now can ever come to any good."


Vandaag is onze liefste vriend Lewis zachtjes ingeslapen. Hij leed al langer aan uitgezaaide pancreaskanker en de strijd is hem vandaag teveel geworden.. Slechts 8 jaar oud. Hij gaat zo enorm gemist worden, hart gebroken ;(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:59

:knuffel:

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:21

Ach wat verdrietig, een van je handige hulpjes... Heel veel sterkte Solleke_Noah :knuffel:

MarloesHJ

Berichten: 2474
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:22

Veel sterkte gewenst met het verlies :knuffel:

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:23

Agossie...nog veels te jong...heel veel sterkte gewenst Y;(

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:50

Wat een mooierd was Lewis, hij gaat zo te lezen enorm gemist worden.

Het zinnetje in het (overigens prachtige) gedicht dat liefde toch niet eeuwig duurt zoals gedacht, is niet helemaal juist denk ik. Liefde duurt wel eeuwig, maar krijgt een andere vorm en plaats, waardoor het overstelpende verdriet ook af en toe plaats maakt voor een glimlach. Maar dat duurt even, en dat mag.

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:10

Oh wat jong. Heel veel sterkte.