[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 21:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:34

Heelrijk genieten nu in je tuintje <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 16:59

Hangmat nu naast mijn prive vlindertuin. Telde net 6 soorten vlinders in een keer <3
Die roze bloemen zijn echt enorm groot en de vlinders zijn er gek op.het fladdert constant door :D


Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:43

Mijn ouders hadden ook zo'n vlinderstruik dat is echt zo mooi <3 je kan er uren naar kijken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 19:53

Flinke schop omhoog. Afgelopen tijd vooral genoten van de tuin. Wat bijgehouden uiteraard en gemoestuinierd. Er is wat gesneuveld helaas toch. De vervanging daarvan is al aanwezig. De peer voor heeft het helaas niet overleefd. Dat gaat een glansmispel worden denk ik. Die moet ik nog vinden.

Een van de stamrozen is niet meer. Dat gaat een wilgje op stam worden. Wat grasjes extra aangeschaft waaronder een felrode die bloeit met mooie grote aren. <3

En vandaag een drastisch besluit genomen en voel ik me nu een opgeblazen ballon. Ogen dicht jeukerig en pijnlijk, neus potdicht, keel geirriteerd en iets opgezwollen. En ik sta stijf van de allergiemedicatie. Maar de oorzaak van mijn afgelopen weken jeukerige opgezwollen ogen en dichte neus gevonden. De enige boom die in de achtertuin stond. De mooie groenblijvende olijfwilg. -O-

Wat blijkt die produceert een soort stoffig goedje dat vrijelijk in de rondte dwarrelt. En hij bloeit al weken en dat geeft ook nog eens extra stuifmeel. Vanmiddag besloten rigoreus om te zagen. Met mondmasker, en extra oogbescherming en helemaal ingepakt. Maar toch nog in contact gekomen. Alle takken en stammen liggen nu op de plek waar hij stond. Het is nu verder aan gv om hem af te voeren of te verschredden. Eerst laten indrogen verder. En voor mij er af blijven ook.

Niet leuk om te doen en erg kaal ook maar er ziek van worden is ook geen optie. Komt wel wat voor terug. Als de flapjes hier de eucalyptus willen eten komt die er te staan. Anders komt daar ook een glansmispel of een bamboe. In ieder geval iets bladhoudends.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het wittige stofje dat veelvuldig vrijkomt. Elk blad maakt het aan. -O-
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de grote foto maar au %)

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:41

Och jeetje wat naar zeg dat je er zo allergisch voor bent.

Volgende keer een tipje: facebook groep: gratis af te halen en zelf uitscheppen, prachtige boom en nu het juiste moment om te planten ;) Scheelt je een hoop werk en als dat binnen een week nog niemand heeft opgeleverd dan kun je jezelf altijd nog pijnigen :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 12:36

Deze is niet uit te graven. Te diepe wortels op een krappe rotplek en grote kans om eea te beschadigen. Dit is ook best zo. :j door flinke hoeveelheid allergiemedicatie is het ergste alweer weg, mijn ogen jeuken nog en mijn neus is dicht maar de ergste zwelling is weg gelukkig

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 12:58

Zo flinke schop omhoog weer. Ik zit uiteraard niet stil. Nou ja nu dan wel omdat er gister iets niet helemaal lekker ging en ik een geplet vingertopje rijker ben. %)

De laatste omgezaagde struik is definitief niet meer teruggekomen gelukkig. Het scheelt een hoop nieswerk al is het wel kaal daar. Gelukkig heeft de vervanger gister een mega pot gekregen en diekan er weer een tijdje tegen aan

Maar langzaam aan begint de perma cultuur zijn werk te doen. Weinig onkruid trekken, voor en achter groeit het langzaam dicht met de juiste planten. <3

alleen voor blijft er hardnekkig gras tussen kieren en spleten komen.

De bloembollen komen goed op, echt mooie tulpen en aparte narcissen. Helaas willen sommige siergrassen niet echt lekker doorgroeien en een peertje voor heeft het definitief niet overleefd. En mijn vijg achter heeft nog steeds last van de vrieskou van vorig jaar. :(:)

Na wat tijm testen weet ik nu welke soort wel en welke niet overleefd langer. Ik zal binnekort de juiste soort gaan aanvullen weer. :j

Verder de twee aardbei bakken hebben een broertje erbij. De plantjes staan nog op een ander adres, in die bak ga ik pogingen doen klimroos groot te krijgen. Lukt dat niet komt er een druif of clematis te staan. Of wie weet wel bontbladerig klimop. Ik wil mijn overkapping wat afdekken om te voorkomen dat het bloedje heet wordt door de zwarte maar waterdichte *\o/* dakbedekking.

En is er nog wat nieuwe framboos die nu de grond in wil. En voor heb ik weer wat bloemzaad, dit keer voor vogels en bijen en verwildering. Ik hoop dan langzaam de strijd van het gras te winnen. :D En het staat fleuriger ook nog.

Kortom ik rommel rustig verder. Gister twee jaar geleden kreeg ik de sleutel.

Ik ga zo eens een rondje fotos maken, vorig jaar rond dezelfde tijd. Alles is echt flink gegroeid :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 15:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 03:53

Je bent flink bezig geweest, maar het wordt echt wel heel mooi <3

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:54

Heerlijk om te zien hoe jij er een mooie en fijne tuin van maakt! Lekker bezig!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 08:11

Dank je, nu doe ik weinig, laten groeien en ongewenste dingen beetje sturen. Alleen dan nu die enorme pot gevuld hebben. Ik moet wel gaan snoeien wat. De vlinderstruiken in model brengen wat extra. Die zijn in dewinter doorgergroeid lijkt het. :+
Voor nog geen recente fotos dat komt nog. :j Daarvoor moet mijn lijf even verder herstellen. Een peertje moet vervangen, die is helaas dood. :(:) En het hardnekkige gras voor tackelen in porties.

En komende week leliebollen de grond in. Een zalmkleur gevonden bij de bloembollen route in de nop. <3

Gelukkig is mijn vinger al wat minder pijnlijk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 12:30

Even een schop omhoog met een ook voor mij enorm verrassende ontwikkeling. Niet geheel vrijwillig gedaan. De omstandigheden dwingen me ertoe maar ik kan met deze stap wel heel goed leven. :+ :j

Alweer nu de tuin net soort van klaar is en eindelijk kan gaan uitgroeien. Moet een groot deel weer uit de grond en verhuizen. :oo Ik zal helaas vooral de bollen niet mee kunnen nemen, een paar belangrijke heb ik al uit de grond gehaald.

Mee gaan alle grassen, bamboe, fruit als kan, vijgjes, olijven, de bananen uiteraard, mijn japanse esdoorn (arm ding moet weer verhuizen) en eventueel mijn palmpje. En de vlinderstruiken hebben jonge stekjes gegeven. En de klimmers en vuurdoorn als ik ze er heel uitkrijg. Alle bakken moeten weer gevuld worden. Rotklus. Geen idee of ik de granieten blokken mee kan krijgen, ik hoop het maar vrees ervoor.

Ging ik van oerwoud naar kaal en klein met wat vaste planten. Ga ik naar als het goed is heel groooooot (1500 m2 met huis erbij, waar begin ik aan :') ) voor zij en enorm achter en aardig kaal (nu eerder een dor hooiland met grove stoppels)met wat jonge fruitboompjes en een paar grotere fruitbomen (walnoot, appel en mirabel pruim zijn goed volwassen. En een grote druif en een soort braam/framboos iets). En vlinderstruiken

De nieuwe bloembollen en wat jonge pampagrasjes zijn zojuist als kadootje aangeschaft en komen deze kant op. Ik heb er denk ik ruim 200 te planten weer.

Ik heb de kale grasvlakte deels om te zetten naar siertuin, moestuin verplaatsen. Een enorme rij jonge liguster eruit (ivm allergie sorry plantjes iemand nog liguster nodig).die gaat vervangen worden door een mix van pampagras, glansmispel, en mogelijk beuk, hibiscus en mogelijk groenblijvers klim.

Meer info volgt nog wel net als wat fotos van hoe het ooit was en hoe het er nu uitziet.

Een ding is wel, kan zijn dat ik nu wel een zitmaaier ga nodig hebben. Ik ga eerst eens kijken of ik met de achtergebleven apparaten wat kan zo nee dan is een zit maaier wel zo relaxed :P

Als het goed is gaat dit het nieuwe groen (en binnen :') ) project worden. Goed voor de conditie zullen we maar zeggen. Zaak om het groen maar zo onderhoudsarm mogelijk te krijgen. Ik ga denk ik weer werken voor de siertuin met worteldoek en houtsnipper/dat zelfde spul als in de voortuin voor de siertuin. Verhoogde bakken misschien met het materiaal dat er is achtergebleven.

De helft zal gras blijven (alles rechts van de rechter rij fruitbomen opde eerste foto (links op de tweede foto) waar ookde lange rij pampagras /groenblijvers komen langs het hek om een minder mooi uitzicht wat te blokken en vpor wat privacy


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:31

Ho stop, wacht ff ik heb iets gemist. Dit ziet er NIET uit als NL meer als Frankrijk ofzo? Heb je een leuke kerel ontmoet? Erfenis gekregen? Je nieuwe stek ziet er GEWELDIG uit! ik als trouwe volger verdien meer info :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 14:51

De leuke kerel had ik al een heel tijd maar daarvan wordt de afstand dadelijk deels dus flink groter en deels veel kleiner dan nu. :')

Erfenis, nee goddank leeft mijn papa nog hoewel hij alweer ruim 88 is ;( , en als hij komt te overlijden is er niet veel geld te verdelen. Hooguit voor een zitmaaier of zo.

Dit is het gevolg van noodgedwongen mijn huis moeten verkopen (er kwam toen ik net de beslising genomen had vanuit het niks een marktconform bod voorbij zeilen dat ik niet kon weigeren). En door de huidige huizenmarkt een fijne overwaarde daardoor. Echt zo fijn die flink gestegen vaste lasten :n ;( , heel erg goed zoeken in de lagere prijsklasse, wat geluk hebben, heel goed onderhandelen, niet te kritisch zijn vanwege de niet zo idylische ligging. En geen perfectie vereisen. In het goedkope net niks noord oost van Frankrijk gaan zitten dan de meeste nederlanders niet bij voorkeur willen zitten. Maar wel binnen de 600 km van mijn vaste plek in nederland.

Hierdoor kan ik hypotheekvrij wat aanschaffen, houd geld over voor een paar noodzakelijke dingen. En dan is er nog wat over daarna ook voor rustig doorsparen en een wenslijstje. Dit huis komt al met wat mogelijkheid tot geld verdienen als ik daar behoefte aan heb op termijn ooit of niet.

Hoewel het huis er enorm uitziet is het woongedeelte niet zo groot. Twee kamers beneden twee boven dat is het. De rest is schuur, zolder van de schuur, en o ja had ik al schuur gezegd :)). :P

Maar dit is overigens niet helemaal een verrassing. Twee keer eerder bijna buiten de grens gestaan. De eerste keer met ex, de tweede keer na mijn scheiding maar was het moment niet daar gewoon. En nu komt het minder handig uit zeg maar :n maar is het moment wel daar. Ach ja.

Dus hoewel voor mij ook als een verrassing, had je me 2 maanden (6 weken geleden misschien ook wel) geleden gezegd binnen twee maanden ga je een huis kopen in frankrijk en je huidige huis verkopen had ik die persoon echt hard uitgelachen.

Nu is het wachten op twee overdrachten, bubs contracten en wanneer notarissen tijd hebben.

En daarna volgt de stevige klus alles te ontruimen, te ontdekken wat ik allemaal ga vinden in schuur en de overvolle garage. Verdiepingsvloer moet eruit (tenminste ik wil hem eruit en een nieuwe erin voor de stabiliteit) en de stroom moet gestript en opgebouwd. Iets met doe het zelf zonder ervaring := dat laat ik uiteraard beiden doen door mensen wiens vak het is, op termijn een stukje schuur/garage dak checken/vervangen waar nodig. Niet dringend wel op termijn handig. :j

O ja het huis komt ook met veel mussen, een gekraagde roodstaart. Die nestelen en zijn daar vollop. <3 In de omgeving ook de hop en de kolibrie vlinder. En vast ook vliegen, en ander gespuis waar ik niet op zit te wachten. _O-

Woonkamer en keuken stukje.
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:18

Wauw wat een wending zeg, maar wat onwijs leuk, kun je je vader niet meenemen ;) die man is zooooo handig. En inderdaad een leuke kleine B & B is best wel mogelijk daar. Je honden hebben ook een top tuin. Nu hopen dat je gezondheid het allemaal aan kan en de winter niet te koud wordt daar.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:33

Gefeliciteerd met je nieuwe plek, Karuna. Ik hoop dat je er niet alleen bent. Maar dan kijk ik naar mezelf, ik zou dat niet leuk vinden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 15:44

Balance yup ik ben daar groot deels alleen waarschijnlijk. Maar of ik nu hier waar ik nu alleen zit of daar daar zit niet veel verschil in. Grote verschil, in nederland ben ik juist minder alleen dan nu dadelijk. Het idee nu is op en af afhankelijk van de ploegendienst die mijn partner heeft. Of hij komt vrijdag middag die kant op en gaat dan maandags weer terug. En een goede uitvalsbasis voor vakanties vanaf daar. Even zien hoe het gaat ontwikkelen.

Ik heb de tijd in mijn uppie echt nodig. :j Gewoon alleen aankeutelen met of zonder hond, eigen tijd indelen, geen wekker. Eten slapen, wandelen, prutsen op de tijd dat het mij het beste uitkomt. Zonder druk of moeten dan blijft mijn gezondheid het beste. :) misschien saai maar dan rust ik het beste en blijft mijn hoofd chaos arm ook. Ruimte om te knutselen in de winter met de pelletkachel aan. Beetje de huismus uithangen.

Een heel hoogbejaarde fikje nog over Mer. Zij heeft de tuin al mogen verkennen. De walnootboom voor is heerlijke schaduw ook. Mijn herder is alweer ruim een jaar dood helaas ;( .die had dit schitterend gevonden. Patrouille lopen langs de grens :+ . Temperatuur is vergelijkbaar aan hier, hooguit ietsje kouder in de winter. Maar omdat het aardig vlakkig is zit daar niet veel verschil in kwa klimaat. De hogere bergjes zitten een eind oostelijker.

Mijn paps wil wel mee en veel doen maar fysiek redt hij geen klussen meer eigenlijk. Hij is hier wel geweest met de eerste bezichtiging. :j En ziet het wel zitten en barst van de plannen ook. Hihi

Gezondheid is afwachten, maar dat heb ik overal waar ik zit wel. Een voordeel het is er stiller en ik zal meer beweging krijgen. De rijafstand is minder tof helaas. Gelukkig ben ik gek op autorijden. De afstand al een paar keer gedaan. Drie tot vier stops en kalm aan doen, en ben ik in nederland is er juist minder te doen.

Ik ga wel zien hoe het gaat aflopen. Ik moest iets doen en dit is de meest betaalbare optie. Eerst maar eea gaan doen dan er leven een tijdje en daarna wel zien wat de toekomst gaat brengen.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:31

Het is wel een geweldige kans hoor, je woont daar straks prachtig en ik hoop dat je daar ook een fijne arts vindt voor je gezondheid. Hoe is je Frans?

Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:37

Karuna wat een mooie plek lijkt me dat! Succes met de tuin, een behoorlijke lap. Maar wel overzichtelijk

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:59

Slaapkamers zat zou zeggen neem heerlijk je vader mee en niet zo zeer om te klussen, maar gewoon ook dat hij ook nog mee kan genieten. En dan af en toe een handje elkaar helpen. Je hoeft niet op elkaars lippen te zitten en gewoon ieder zijn eigen ding doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 19:48

Lap tuin ja was ook niet mijn bedoeling. :') Maar ja alles met veel minder tuin was of zoveel trappen en onpraktisch, of peperduur, of tever van alles vandaan. Maar hij is recht en vlak en met een zitmaaier ben je daar zo doorheen. Kost ook niet zoveel inspanning. En met handig inrichten heb ik hopelijk het zo dat het siertuin gedeelte ook niet teveel werk gaat vergen.

Mijn frans is wel ok, kom er al heel wat jaren en red me aardig. Arts zit op 5 km. Net als nu hier. Kliniek op pakweg 16 km. Dat is nu 20 km. En ik houd gewooneen huisarts in nederland ook :j dat scheelt wel.

Marcella ik heb eigenlijk maar een slaapkamer boven. De andere is douche/wc, kasten en meer. Woongedeelte is een stuk kleiner dan ik nu heb. Mijn vader wil graag tijdelijk mee af en toe maar heeft een heel rijk sociaal leven thuis (ietsje meer dan ik zullen we maar zeggen :+ ) en is eigenlijk altijd wel druk met van alles. Dat wil hij terecht niet kwijt.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:53

Ach ja dat is ook leuk voor op zijn tijd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 19:56

Dat was de bedoeling ook. Zijn woorden, zolang ik nog adem en kan staan wil ik je helpen <3

Prairy
Berichten: 9071
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:16

Dat is een flinke ommekeer, maar wel ten goede hoop ik zo. Denk dat je een stuk fijner gaat leven zo.