[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 07:53

Het is er nog niet. Veel lege gaten in de border.en dus kans op onkruid. Daar moet ik even over nadenken wat te doen. Zomerse eenjarigen en kleur of vaste bodembedekkers.

Ik zie dat ik een foto nog niet heb gemaakt. De graszaadjes komen langzaam uit, en voor het praktische heb ik twee stroken houtsnippers (miste ik toch :+ ). Die maak ik vanmorgen wel

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 10:56

Afbeelding

Van hieruit niet te zien dat de eerste strook een halve meter graszood mist, maar ook daar komen al sprietjes groen op.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:06

Nou het is al een aardig mooi paradijsje aan het worden hoor ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 10:07

Afbeelding
Afbeelding

Zoet bezig geweest gister. Vandaag gaan hopelijk de laatste bodembedekkers de grond in hier. En mijn stelling kas(tje). Is klaar voor gebruik.

En ik kan me in stukken storten op dit

Afbeelding
Afbeelding

Niet bij mij maar moet wel gefatsoeneerd en nuttig worden. Achter het huisje wordt groentebakken.
Het stukje tussen de hekjes, de hekjes worden verhoogde bak voor groentes of plukboemen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 15:51

Vandaag zoet door thuis. De bananen weten te splitsen, deel lijkt te leven en loopt uit *\o/*

Verder wat vorst gaten gevuld en de laatste in de wacht staande plantjes en klimmers eindelijk de grond in daarmee. Wilde braam, twee klim frambozen en een hoop gesplitst klein grut ook. Enige nieuwelingen chocomunt, marocaanse munt en twee lavendels. Al stonden die ook al een tijdje braaf warmer binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 13:22

Vandaag weer zoet bezig op de andere plek. En daar is ook een kostbaar pakketje gearriveerd. Te verdelen over twee adressen. Drie japanse esdoorns in drie kleur en blad types. <3

Een kruiwagen vol met groenmeuk verwijderd, de boel geharkt, geveegd, soort van gevlakt ook. Er kwam tot mijn verrassing ipv stenen grond plantval onderuit. Na overleg over omspitten en daarin gaan planten of afdekken en met bakken gaan werken die erop komen te staan.

De keuze is voor nu afdekken en met bakken. Er zit veel zevenblad, klimop en ander soortig onkruid in de grond wat mogelijk heel veel schoffelwerk gaat opleveren en de kans op een zelfde onkruid explosie dan het al was. Er liggen daar iets terug al wat vlakjes met rode kiezeltjes. Die zijn nog te koop. Dan wordt het of houtsnipper of de rode kiezeltjes doortrekken.

De bakken worden mogelijk plukbloemen en een met de meloenplantjes. De andere groentjes gaan naar achter in bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:36

Zo ik heb een week niet op bokt gekeken en zie nu hoe enorm je weer bezig bent geweest lekker hoor, het weer was ook super. Nu regen, maar dat scheelt je zelf sproeien...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 19:25

Tuinen waren droger dan droog. Dus de regen is meercdan welkom.

Andere adres na afloop geen fotos gemaakt, maar die bakken zijn gevuld met zand en deels ingezaaid al.. Alleen geen tijd gehad vandaag om door te gaan

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:16

water is inderdaad broodnodig voor de plantjes, mijn gras is ook erg blij nu :D

Foto's komen de volgende keer wel weer ;)

xpvdpxJarig
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:29

Genoeg regen gehad de afgelopen dagen hier... De natuur weer blij :)
Wat een klus die tuin, maar heerlijk om alles te zien veranderen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 15:45

Hier is het echt nog kurkdroog, zaterdag wat spetters gehad maar daarvoor nagenoeg niets en daarna nog steeds geen regen. Genoeg dreiging maar geen druppels. Ik blijf watergeven nu omdat de grond gortdroog is helaas.

Wel zie ik langzaam een einde komen aan het grote werk. De vorstschade begint wel duidelijk te worden. Twee grotere grassen hebben de winter ook niet overleefd, en voor wil ik wat kleinere bodembedekkers neerzetten in de border.

Gister heb ik de border van de ongewenste plantjes ontdaan, iemand anders heeft zich gestort op de rabden waar gras opkwam. Dat vinden mijn vingers echt niet fijn meer nu. Zal vandaag voor eens fotos maken, veel bloeit al of komt op.

Vorige week langs mijn oude tuin gereden en tot mijn grote vreugde en verbazing leek het meeste nog intact. Wel aardig ok gesnoeid en op orde gehouden, maar op zich fijn om te zien dat mijn tuinplan wel gewaardeerd wordt kennelijk door de nieuwe bewoners.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:05

nou morgen komt er weer regen aan ;)

Wel balen van de vorstschade. Mijn fruitboompjes hebben het wonderwel probleemloos doorstaan :=

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:33

Dat onkruid van je, ben je er al achter dat dat winterpostelein is? Ik herkende het onmiddellijk namelijk.
Zonde om weg te gooien, kun je heerlijke salade van maken, roerbakken, stamppot van maken...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 08:43

Welke? Het zevenblad wat idd eetbaar is of dat spul wat hier groeit en brandt aan mijn handen?

Ah even gekeken dat spul bij mij dus. Mmm ik dacht eerst dat het wat anders was maar na de bloei kon dat niet. Ik ga even kijken hoe en wat. Het is nu grootdeels weg en brandt bij weghalen.wat kan betekenen dat ik er allergisch voor ben. Ik kan een plukje proberen wat ernog staat. Eetbaar is altijd welkom. :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 11:29

Mazzeltje waar we gister langsreden, vandaag een eerste portie opgehaald. Normaal onbetaalbaar. Maar potten met een foutje.

Voor de banaan
Afbeelding

Kruiden
Afbeelding
Japanse esdoorn voor op het steenzand spul
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 15:40

Tussen het noodweer door de potten gevuld. De plantjes wilden toch graag langzaam aan meer ruimte. Ze stonden al even in de wacht.

En wat voor fotps gemaakt waar langzaam aan eea in bloei komt. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:59

Wat wordt het toch mooi he als alles gaat bloeien <3

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:50

Prachtig fleurig inderdaad! Al zal het ook wel wat meehelpen dat 't niet zo kurkdroog en heet is als vorig jaar om deze tijd :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 20:36

Ik ben even stil geweest hier, maar heb niet stilgezeten. Mijn witte herder heb ik helaas ruim twee weken geleden toch nog onverwachts moeten laten inslapen. |( Ik ben er echt kapot van. En mijn kleine oude dame doet haar best zich alleen te redden maar heeft het nog zwaarder dan ik. :knuffel:

Wat ik steeds in mijn achterhoofd had, als hij komt te overlijden betekend het dat ik een paar bewust lege gaten in de border achter waar hij steeds erin en eruit ging. En zijn vaste looproute door het "strandje" die me dan akelig staan aan te staren. Voorgenomen om die te vullen met witte planten.

Dat gezegd hebbende, een kleintje staat al, de rest is vandaag met me meegekomen en die gaan morgen de grond in. na twee weken elders in pot. Oa een witte druif, witte clematis, een witte "vuurpijl" achtige plant en een witte roos. Mee zijn ook een zelfde oranje roos en een geel/oranje/rode roos. En een framboos om het grootste gat te vullen. En nog een witte pampagras in zijn favoriete strand instap stuk. Kleine dame kan overal omheen en tussendoor.

Op zijn andere ingang staat nu een plantbak met deksel voor groentes die niet van zon houden. Ik kan er gewoon langs en kleine dame ook. Ook dat gat is nu gelukkig gevuld.

En aangezien hij van water hield. Het hele jaar door ook als er ijs lag. Er moest ergens op de een of andere manier een minivijver of zoiets komen. Met inimini plantjes. En die is vanavond gemaakt. Er zit een dwerg witte waterlelie in. Japans pijpgras dat wit bloeit en een grappig sprietgrasje met witte bolletjes aan het einde. En een iniminipompje erin. Het zand moet nog zakken, pompje staat nu uit daarom

Voor gaan er extra bloemzaden de grond in bij het grasjes stuk.

Ook had mijn vader plantjes over, die zijn ook mee. Een flinke hoeveelheid papaver, een onbekende struik met wit/lichtroze bloempjes en een wilde aardbei die beiden kennelijk nog uit mijn vorige tuin zijn meegelift met de citroenmelisse toen.

Afbeelding


Afbeelding


En o ja mijn bananen hebben het allemaal overleefd. De grootste pol met vier nieuwe plantjes staat weer op zijn oude plekje, en de laatste pol is verhuisd naar het andere adres waar we gister in de voortuin zijn bezig geweest. En ook daar witte planten de grond in. :j

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:34

Ovh jeetje wat vreselijk zeg, heel veel sterkte met het verlies van je witte herder en wat mooi dat je het op deze manier een plekje kunt geven... dikke knuffel.... :knuffel:

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 09:59

We worstelen door met het verlies van mijn witje. Moet zeggen tuinieren helpt wel.

Zo op het oog is er niet veel gebeurd maar toch aardig druk geweest. Veel onkruid getrokken en vooral nagedacht over wat planten die de winter niet hebben overleefd. Bij een hobbykweker staan er wat grasjes en grassen in bestelling. Zij gaat ze bij elkaar rapen en bij medehobby kwekers eens navragen of zij ze hebben.

De laatste aanvul ook de kruiden komen van kraampjes langs de kant en mensen die over hebben. Bevalt me beter dan de groothandel spekken. (Op de witte herdenkers na dan) Iemand hier in de buurt heeft bijvoorbeeld lol in kruiden planten, daar nog wat chocomunt vandaan voor hier en het andere adres. :~

Maar de herdenkingsplanten doen het goed. Mijn vader had nog eea over dat heeft ook een goed plekje en slaat aan. :j

Maar vooral aan de worstel hoe zorg ik voor schaduw. Het wordt achter bloedje heet vooral tegen de keuken aan. Het volledig dichte schaduwdowk eerst tijdelijk maar te laag opgehangen. Dat werkte maar steeds bukken is ook geen optie. Het definitief ophangen hebben we zaterdag na een volle dag worstelen in de bloedhitte gefrustreerd opgegeven. Zelfs terughangen zoals het hing lukte niet meer.

Als ik vol budget had zou ik het wel weten. Maar ja dat heb ik niet dus nadenken hoe dan wel parasol opendraaien geeft toch keuken gordijnen dicht ivm zon. Geen optie. :n Overkapping. Het is een enorme rotmaat en weinig plekken om te boren. Met bamboe zelf iets maken en daar rietmat op was de oplossing. Bijna bamboe kunnen vinden bij een partikulier.

Toen opeens oh wacht even, visnet -------> camouflagenet? Mmm dat is betaalbaar, licht, makkelijk op te hangen en laat de wind door. :)* Affijn wat kunnen vinden dat betaalbaar is en snel geleverd kon worden. **\O/** Duuus zaterdag avond besteld gistermiddag opgehaald en simpel opgehangen. En het geeft fijne difuse schaduw :j

Daarnaast zijn een fiets en gister na een lange rit mijn scootmobiel eindelijk thuis *\%/* nog wel aan een verlengsnoer maar mijn paps is onderweg om de stopcontacten aan te leggen in de overkapping.

Ik kom er zelf niet lekker uit helaas en ik heb graag goed geaard en daar zit iets ook niet helemaal lekker in de binnenstroom. Liever niet gedaan ivm warmte en hij moet van een eind komen maar hij wilde graag komen helpen. Dan sla ik dat niet af met een halve schouder op dit moment.

Affijn de fotos dus

Ritje naar huis (32 km vooral binnendoor)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:28

wauw wat een update en slim he je dat gedaan hebt met dat net, hoe handig ook, wel binnen halen als er veel wind staat hoor :=

Heerlijk zo door het bos heen <3

nogmaals sterkte met het verlies van je witte hond.....

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:32

Dat camouflage net is wel echt geniaal!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 19:40

Weer even stil hier. Ik heb niet stilgezeten. Op een na zijn al mijn grasjes binnen en geplant voor. Daar nog geen fotos van helaas. Ik wacht nog op een die heel lastig te krijgen is,

Verder kwamen er nog drie kamperfoelies (oranje/roze) op mijn pad en een eenjarige klimmer met de naam spaanse vlag? Die laatste is bedoeld om hopelijk even het touwen klimstuk wat te vullen. Daar is nog een kamperfoelie gepland bij de klimroos. Verder achterin bij de bamboe voor de klikos staat een kamperfoelie. En nog een bij de passievrucht en de druiven. Die mogen vanaf de andere kant uiteindelijk het terras gaan volgroeien zodat het camouflage doek overbodig wordt op termijn.

Nog steeds grappig de passievrucht is door mijn paps vanuit een vrucht gekweekt en was vorig jaar een miezerig sliertje. Nu vol bloemen en knoppen al. <3

Maar achter wat fotos gemaakt. Deel is nu uitgebloeid en is bijna zover dat ik het zaad kan gaan afhalen drogen en bewaren. Oa pioenroos, lupine en een waarvan ik de naam weer kwijt ben.

En kennen jullie mijn doodgewaande bananen nog en de vorig jaar twee gratis vlinderstruiken omdat ze ongewenst of bijna dood waren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:53

Wauw ik vind de passievruchtplant echt zo mooi mijn ouders hadden er ook altijd één <3 echt prachtig en je bananenplanten staan er super bij <3 lekker bezig hoor!