Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hulp gevraagd voor moestuin; zon berekenen

 
Profiel   

Hallo bokkers!

Is er iemand die mij kan helpen :o met het berekenen van het aantal uren zon dat een bepaalde plek gaat krijgen?


[ img ]

Het gaat om bovenstaand voorbeeld.

Dit is een hele ruwe schets van mijn tuin. De rechterkant is een schutting van 2 meter hoog.
Ik wil dus berekenen hoeveel zon het kleine vakje rechtsonder krijgt, het stukje waar 200 bij staat. (Dat streepje onder het '200' is geen schutting, maar gewoon open)

Eigenlijk wil ik dus per (zomer) maand kunnen berekenen hoeveel uur zon dit plekje krijgt, zodat ik kan uitvinden of het een geschikt plaatsje zou zijn voor een paar moestuinbakken.

Wie kan mij helpen hoe ik dit bereken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-18 15:11 



 
Profiel   

Ohoh, daar komt met die schutting heel wat rekenwerk bij kijken :+ met hoek van de zon tov aarde en draaiing van de aarde enz.
maar ik denk dat het op zich een prima plekje is. Schutting staat op het zuiden waardoor dat wat daarachter staat in de zomer in de schaduw komt te staan(en dus niet wegschroeit, terwijl je sochtens en s'avonds wel de zon erop hebt staan, er van uit gaande dat daar dan geen objecten staan die de zon blokeren.

Ik denk dat het makkelijker is om gewoon te beginnen en wat te proberen. Na de zomer weet je precies hoeveel zon je er hebt en wat je waar het beste kan planten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 18:14 



 
Profiel   

Als die muur van 2 mtr hoog ook doorloopt langs het stukje dat je uitgezocht hebt, krijgt dit stukje zo goed als geen zon denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 18:23 



 
Profiel   

Ik heb net zo'n tuin als de jouwe, enkel ligt die precies omgekeerd. Uit ervaring met veel moestuinieren en veel proberen denk ik dat op dat stukje rechtsonderaan, gezien de ligging en de relatief erg hoge schutting op 2 meter, je daar geen vruchtgewassen kunt kweken. Je hebt daar behoorlijk schaduw en enkel wat zon begin v/d ochtend en later in de middag, dat is niet veel. Ik heb aan die kant enkel wat soorten die goed in de schaduw kunnen zoals sla. Het is mijn lastigste kant van mijn tuin. Als het (veel) breder zou zijn komt het meer in de zon te liggen die boven de schutting uitkomt. Ik zou daar in deze situatie geen moestuinbak zetten. Kan je die niet ergens anders zetten?

Ik wil dit jaar een moestuinbak van Jelle, zo een op palen en wielen. Dat lijkt me echt ideaal. Die kun je neerzetten waar je wilt. Het concept van niet overal groente en lastig bij te houden zoals ik het tot nu deed wil ik omvormen tot geconcentreerd en in optimale conditie kweken, zoals de Makkelijke Moestuin. Wel een prijskaartje...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 19:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen