Oldtimergek wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 13:30

Renee1991 schreef:
Toch leuk.. Mijn auto was met vriendlief mee, zijn auto bij de garage.. Dan mooi met m'n oldtimer m'n verplichtingen volbrengen <3
[ [url=m/19C6K1.jpg]Afbeelding[/url] ]



Super leuk renee. Genieten he zo'n oud barrel

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 13:32

Afbeelding

Wij hebben gisteren de eerste rit er op zitten. Opkomst ondanks de regen toch 23 auto's *\o/*

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:49

Blijft een mooi gezicht zon GT. Heb degene die op het eiland is ook alweer zien rijden, een mooie gele

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:17

Ja heerlijk! Wat super fijn dat jullie ook eindelijk weer een rit hebben kunnen maken :j

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 14:49

Siersma schreef:
Blijft een mooi gezicht zon GT. Heb degene die op het eiland is ook alweer zien rijden, een mooie gele



Die was gisteren ook bij onze rit aanwezig :D leuke man

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:04

Ken hem verder niet, maar is een bekende verschijning hier

Wij willen ook weer eens naar een meeting/ rondrit. Is al veel te lang geleden. Hopen dit weekend de juiste slangen voor de Opel's radiateur te vinden en dan kunnen we weer op pad

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:59

Die Opel GT is een aparte auto.
Solide mechanische basis van de Opl Kadett B met bijna altijd de oérbetrouwbare 1.9 welke ook in de Rekord lag.
Corvette-stijl ontwerp van aan Franse bureau.
In het licht van de zware gietijzeren 1.9 motor best een lichte auto.

Een zeldzaam betrouwbare auto met een gelikt uiterlijk.
Een fraai voorbeeld van ideaal als een sportief ogende klassieker, want het sportief als in snél door de bochten is toch vlot achterhaald door nieuwe techniek.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 16:40

Hc en dan ligt er in die van ons een 2.0 blok met injectie }:) en daarbij 24cm brede banden. Die wilt wel snel door de bochten hoor <3

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:04

Daks schreef:
Hc en dan ligt er in die van ons een 2.0 blok met injectie }:) en daarbij 24cm brede banden. Die wilt wel snel door de bochten hoor <3


Alles is relatief ;)
TOP dat jullie er zoveel lol mee hebben :j

Meer pks echter geven niet meer bochtensnelheid; dat geeft meer acceleratie/ topsnelheid en als die motor zwaarder is geeft het mínder bochtensnelheid.
De GT heeft door de gewichtsverdeling FORS onderstuur. Een eventueel zwaardere motor maakt dat erger, vandaar mogelijk minder bochtensnel.
Dat is inherent veilig en een bewuste keuze door GM destijds. Net als bij de Corvette. Beiden vanwege de lichte achterkant.

Wielen/banden is lastig bij de GT.
Bredere = zwaardere wielen geeft slechter wegcontact en mínder bochtsnelheid, doch de standaard velgen/banden van de GT zijn (zeker voor) aan de smalle kant wat het onderstuur niet helpt.
Iets andere, zo licht mogelijke, velgen-/bandenmaat kán de balans verbeteren.

De Opel GT is echter conceptueel (wederom net als de Corvette) gewoon geen bochtenracer. Wél dikke lol als met meer pks overstuur geforceerd kan worden. Heel goedmoedig met driften; helemaal met de optionele lsd.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 18:21

Oneens met alles wat je zegt hc.

Onze gt gaf veel meer grip (meer raakvlak) en stabiliteit op Zandvoort dan een volledig origineel. En ja in beide zat dezelfde coureur.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:50

Daks schreef:
Oneens met alles wat je zegt hc.


Ok +:)+

.... onder de streep zijn júllie er blij mee dus *\%/*



Ah, Zandvoort... Moet nog ergens een ´135´-ster speldje hebben.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:24

Huertecilla schreef:
_classic schreef:
'78 Ford Fairmont :)


_/-\o_


V8 of L6?


In 1978 Ford also made available specially prepared Fairmonts suitable for use as police cars and taxicabs. Initially the only engines offered for these applications were the 200 cubic inch inline six or the 302 V8.
Ford's product literature lists the following special features for both packages:

Automatic transmission with first-gear lockout
Externally-mounted transmission oil cooler
Power brakes
Heavy-duty body construction with extra reinforcements
Heavy-duty suspension package (Police or Taxi), including higher-rate springs, hardened spindles, special shocks and struts
Cooling package with high fin-density radiator
Heavy-duty 14 x 5.5 inch wheels


V4, hij is helaas geimporteerd met een '82 Ford Granada blok op één of andere manier.

Wel hebben we een donor staan met L6 blok, dus de gedachte om dit om te bouwen is aanwezig. Zodat hij weer enigzins origineel staat :)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:52

_classic schreef:
V4, hij is helaas geimporteerd met een '82 Ford Granada blok op één of andere manier.


Oefffff....

Maarrrr... het is tenslotte een highway cruíser en het positieve is relatief zuinig brandstof verbruik en minder punten vanwege te hard rijden ;)
Wel zo rustig; ik ben half paranoïde als ik met die cabrio van mij op pad ben :roll:

Dat opgemerkt; er zijn maar heel weinig motoren welke zo mooi regelmatig lopen als een L6. Een V8 heeft meer pep door de grotere cilinderinhoud maar loopt bij lánge na niet zo mooi. Met een koppelomvormer automaat... smullen zo zijdezacht.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:37

Met opzet verticaal gefilmd door charmant gezelschap; geeft minder idee van snelheid en minder details van de omgeving.
Mijn GoPro opnames in mijn uppie gaan niet op yourtube; Big Brother kijkt ook O:)




all footage is shot in Mexico by trained professionals on closed roads

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:19

Zocht net een foto van onze rally Daf en struikel oven een recent artikel in de Vanguardia waarin ze 5 interssante autos uit de 6 edities van de Spain Classic Raid belichten.
6 fotos, TWEE van ons!!! :o

De tekst:

En el Spain Classic Raid también se inscriben participantes extranjeros. Un ejemplo de ello, fueron Petrus y Bor Bosman, padre e hijo de nacionalidad holandesa, afincados en Villanueva del Trabuco (Málaga) y amantes de los coches históricos. Especialmente curioso fue el DAF 55 con el que participaron en la segunda edición de la prueba. Tenía una potencia de 45 CV y alcanzaba unos sobresalientes 135 km/h. No fue la única participación de los Bosman en el raid: volvieron en la cuarta edición con un Volvo 343, o lo que es lo mismo, un DAF 77. El 343, presentado en 1976, fue el primer coche totalmente diseñado por Volvo Car BV, tras la compra de DAF.

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:45


Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:50

Laatste ogen, drukkers ingeslagen en KLÁÁR!
Straks lekker rustig naar het ziekenhuis toeren onder de zon met de tonneau erop.
Op de parkeerplaats dichtritsen en naar binnen.

Klassiek oude school 8-) , vind ik.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:48

Oehhh Mag ik hier met jullie mee komen babbelen? :D

Wij zijn druk aan het sleutelen aan een Toyota LandCruiser BJ45 van 1982

Deze pick-up is sinds nieuw in de familie van mijn vriend. Hij is door opa gekocht in Afrika waarhij ermee olie heeft gezocht. Toen hij terug naar Frankrijk kwam heeft hij de auto mee genomen.
Hij heeft zijn leven veel binnen gestaan en hier in Frankrijk mogen rentenieren met wat ritjes op korte afstand.

De laatste ruim 10 jaar heeft hij na het overlijden van opa stil gestaan. Door overdracht van de oom van mijn vriend naar zijn moeder konden we eindelijk de auto nieuwe leven in blazen.
In 1e instantie zouden we alles door een garage laten doen maar zij waren niet zo happig op onze vraag en we moesten zowieso eerst maar eens zelf kijken hier of we hem gestart kregen.

Dus daar gingen we. 1 autogek maar technische leek en 1 nog niet autogek en technische leek. Gelukkig is alles met de oudjes aardig simpel uit te vinden. Na alle oliepijlen gecontroleerd te hebben en nieuwe accu's erin gezet te hebben was poging 1 om hem te starten daar.
En boy o boy wat een auto!!! Hij starte bij poging 1 meteen even makkelijk als onze andere auto :~ <3 *\o/*

Ondertussen zijn we een tijdje verder en hebben we het onderstel eerst eens grondig schoon gemaakt en 30 jaar oude modder eruit gespoten. Nieuwe bevestigingen gekocht voor de laadbak en de laadbak weer terug erop na een goede verfbeurt van het onderstel achter. Daarna de cabine ook eens schoon gemaakt, nieuwe hoezen op de stoelen. En natuurlijk elke olie die hij heeft vervangen alleen de remvloeistof moet nog, en dat is maar goed ook dat we die nog niet gedaan hadden.

De control technique liep hij ook met 2 wielen in zijn neus doorheen op 2 puntjes na. 1 op de weg naar de garage voor de CT was de achteras flink dif olie gaan lekken maar ze verwachte dat het remvloeistof was. Dus dat na kijken. Ondertussen heeft de as een mooie nieuwe pakking en ringen en alles en lekt hij niet meer :D
en punt 2, meteen het leukste punt. De linker voor rem remt minder goed als de rechter. Dus die moet nagekeken worden.

Ik zal zo een foto maken hoe hij er nu bij staat maar hij heeft links voor niks meer zitten bijna O:) We zijn met demonteren ook een aantal onderdelen ontdekt die er simpelweg niet zaten dus dat verklaart al wel het een en ander. Vandaag gaan we in de wielkas daar het frame meteen spuiten en daarna gaan we grotendeels alles weer terug monteren en zien hoe het wiel dan loopt. En dan is het eventjes de vraag voor 1 van de 2 pistons in dat wiel of we hem schoon krijgen en de rem dan weer beter werkt.
Nadat we rem dan nu weer goed is, en als hij dan zijn definitieve goedkeuring voor 2 jaar heeft zijn er nog steeds een hele hoop dingen die gedaan moeten worden.

hij moet opnieuw gespoten worden, de voorlier werkt niet, hij heeft geen plafond in de cabine meer, hij moet heeeel veel nieuwe rubbers hebben en zo hebben we nog wel een lijstje.
Maar voor nu eerst een foto van toen we hem net de 1e keer buiten gereden hadden na ruim 10 jaar in de schuur gestaan te hebben.

Meet BJ
Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:53

Alsjeblieft, spuit hem NIET over!
Maak hem technisch ok, maar verder, alleen roestpreventie en conservering. Hooguit satijnglans blanke lak erover.
Wát een heerlijke ´overlever´!!
Dat patina kan je niet máken.
Gefeliciteerd.

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:59

Tof ding Liesjuh!

Wij hebben volgende week zaterdag de eerste rally weer, een oefenritje weliswaar. Maar toch. Zo fijn om weer wat te mogen doen.
Helaas is de rally die we deze maand in Schotland zouden rijden verzet naar volgend jaar.
Onze eerste echte rally is nu eind augustus, dan doen we mee met de SLS Classic. Zoveel zin in!

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:15

Liesjuh ook ik vind dat je de lak zo moet laten, juist gaaf! Leuke auto

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:31

Afbeelding
Nee de lak zo is echt heel erg. Hij is van de fabriek rood met een wit dak. Maar ze hebben hem met een of andere metaal verf en een kwast ooit geverfd. Deze verf bladdert er nu erg af en op sommige delen is hij zelfs nooit geverfd. We weten nog niet zeker of hij weer fabriek rood word, groen blijft of misschien zwart word. Maar zoals hij nu is, is het echt vragen om roest problemen, buiten de roestplekken die hij al heeft.

Maar bijzonder is wel dat het hele onderstel onwijs goed is. Een paar oppervlakkige roestplekken waren we tegen gekomen maar that's it :D

Hij is ook wel echt onwijs ruig. We zijn van plan soms een ofroad tripje met hem hier in de buurt te gaan maken buiten de andere handige dingen met de paarden :)

Zo staat hij nu,
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag spuiten en de 1e delen weer terug monteren :D Ben zooo benieuwd hoe hij rijd als alles weer op zijn plek zit, en ik hoop ook vooral heel erg dat hij dan weer goed remt anders hebben we een klein probleempje.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:06

Huertecilla schreef:
Alsjeblieft, spuit hem NIET over!
Maak hem technisch ok, maar verder, alleen roestpreventie en conservering. Hooguit satijnglans blanke lak erover.
Wát een heerlijke ´overlever´!!
Dat patina kan je niet máken.
Gefeliciteerd.

Nou, er stond hier in NL laatst een Opel Kadett te koop, zo goed gespoten, niet van echte ellende te onderscheiden.

OK, dat zijn de zeldzame staaltjes perfectie maar het kan dus wel :D

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:54

ikke schreef:
Huertecilla schreef:
Alsjeblieft, spuit hem NIET over!
Maak hem technisch ok, maar verder, alleen roestpreventie en conservering. Hooguit satijnglans blanke lak erover.
Wát een heerlijke ´overlever´!!
Dat patina kan je niet máken.
Gefeliciteerd.

Nou, er stond hier in NL laatst een Opel Kadett te koop, zo goed gespoten, niet van echte ellende te onderscheiden.

OK, dat zijn de zeldzame staaltjes perfectie maar het kan dus wel :D



Punt is dat in dít geval de patina van opa een echte familiehistorie vertelt welke je niet na kan maken.
Maar ik heb de auto niet in het staal gezíen en de eigenaars wel.

Het is de strijd tussen restaureren en conserveren. Restaureren is per definitie verwijderen/vervangen van origineel, het verhaal.
Gelukkig dringt dat zelfs in de VS door; dat overlevers het beste níet gerestaureerd maar geconserveerd worden. Leveren zelfs meer geld op zo tegenwoordig en dát spreekt boekdelen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:32

Vond vanmorgen mijn cabrio met parkeerschade. Kon er niet mee weg. 40 jaar oude Volvo by DAF gepakt. Onderweg een 2CV totaal uitgefikt langs de weg.
Rookte nog wat. Brandweer al weg. Ambulance stnd er nog met blijkbaar inzittenden van de 2CV erbij.
Geen goed dag voor de klassiekers....