Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kosten koper.. In shock

 
Profiel   

Het is nou eenmaal zo dat het in Nederland beter geregeld is dan in België. De Belgen moeten echt veel meer bijleggen, dat is geen opschepperij maar een feit. Denk ook niet dat iemand in dit topic probeert op te scheppen over hoeveel kk ze hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 10:48 



 
Profiel   

We zijn gewoon wanhopig en een tikkeltje jaloers. _O-

Nee, 8000 is ook gewoon een pak geld. Begrijp me niet verkeerd, maar je zou het wel moeten kunnen relativeren. :) Je moet het toch afleggen als je graag een huis wil, dan kan je beter proberen om je er bij neer te leggen. :) En waardeer dan het feit dat het in Nederland al bij al zo duur nog niet is vergeleken met sommige andere landen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 10:51 



 
Profiel   

Nou wij hebben in de dure tijd gekocht en 175.000 ingelegd van vorig huis...deze inleg is verdampt door de crisis...wij worden allemaal gepakt hoor...bij verkoop zijn we onze overwaarde kwijt....

Dan zou ik.minder lenen en voor een huis kiezen waar veel aan moet gebeuren en dus uitsmeren over een aantal jaren met opknappen en zoveel mogelijk zelf blijven doen...

Dat er niet bij gefinanciert mag worden is wel 4 % minder belasti g..een emmer...
Geen idee hoe oud jullie zijn, maar onder de 30 een huis kopen wat nu erg aan de orde is, is tov vroegah een luxe hoor...
Ik zou nog paar jaar sparen....woj hadden ook nog handgeld gespaart.een jaar op houtje gebijt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 10:54 



 
Profiel   

Een luxe? Nee. Het is veel laten en prioriteiten stellen.
Mijn man werkt hard (ik mag helaas niet meer wat het nog moeilijker maakt.) en we kijken goed uit. Bovendien kan mijn man veel zelf kwa opknappen.
Het kan, maar dan ga je wel op een andere manier leven. En vakantie, en huis, en en en ... Dat is geen optie.
Wij hebben gekozen voor het huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 10:59 



 
Profiel   

Het is altijd geweest dat je eigen geld moest hebben en onder de 30 verdienen de meesten nog niet zo veel ivm carriere

Jawel luxe hoor, maar dat is iets wat zo van nu is...25-plus samen wonen alles nieuw en volgens moderne maatstaven en ook nog eigen huis ipv huren..is van deze tijd en in mijn jeugdjaren absoluut niet binnen bereik...daarom snap ik sommige jaloesie ook niet...alles wat we hebben is in 35 jaar hard werken opgebouwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:05 



 
Profiel   

Huren is ook al lang niet meer wat het geweest is. We betaalden voor een klein huis evenveel huur als we nu afleggen aan de lening. En nu is het van ons.
En nee, hier is niet alles nieuw. :(:)
Als je dat allemaal wil kan je idd niet kopen onder de 30 maar dan wil je gewoon te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:07 



 
Profiel   

Huren is altijd duur geweest...maar belgie is anders lees ik al

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:09 



 
Profiel   

Indestal schreef
Jawel luxe hoor, maar dat is iets wat zo van nu is...25-plus samen wonen alles nieuw en volgens moderne maatstaven en ook nog eigen huis ipv huren..is van deze tijd en in mijn jeugdjaren absoluut niet binnen bereik...daarom snap ik sommige jaloesie ook niet...alles wat we hebben is in 35 jaar hard werken opgebouwd


De huurprijzen zijn tegenwoordig zo hoog, dat kopen geen (overbodige) luxe is. Mits je het nog rond kunt krijgen met alle stomme regeltjes...
Maar eerlijk... wie heeft er tegenwoordig nog 8000 (of zelfs nog heel wat meer) op de rekening 'over' om in zulke zaken te kunnen steken? Als je geld gespaard hebt, dan wil je dat liever uitgeven aan verbouw of inrichting. Er zijn genoeg mensen die aan het einde van hun loon geen geld over hebben om op de spaarrekening te zetten.

Wij kochten ruim 8 jaar terug ons huidige huis, een eengezinswoning en kwamen van een 2 kamerflat waar we 500 euro per maand betaalden (en tegenwoordig liggen de huurprijzen nog een stuk hoger dan toen). Wij zaten nog in de 'goede' tijd dat bouwdepot en KK konden worden meegefinancierd, hoewel de KK wel 10% van de koopsom was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:12 



 
Profiel   

Supertje schreef
Voor mij klinken deze bedragen aan kosten koper juist laag :')

Wij kochten ons huis eind 2010, toen was de overdrachtsbelasting nog 6% in plaats van 2%, en kregen we het niet meegefinancierd.
Kosten koper waren voor een huis van net boven de 3 ton tegen de 30.000... Even in 1x overmaken graag.


Dit dus...wij vielen met alles precies buiten de boot... -O-

Dikke overdrachtsbelasting, nog staartje van de woningprijzenbubbel, hypotheekrente rond de 6% en oude huis met bijna een halve ton restschuld moeten verkopen, allang blij dat het eindelijk weg was nadat we al 6 jaar(!!) dubbele lasten hadden.

Dus ik zou zeggen: knijp maar in je handjes met wat je nu hebt :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:12 



 
Profiel   

Tenzij je alleen leefloon hebt is hierv eigenlijk alleen particuliere huur en das natuurlijk een stukken duurder. :) denk dat dat ook een van de redenen is dat Belgen zoveel vaker kopen ipv huren

Quellian: niemand. Maar dan moet he dus prioriteiten stellen en bedenken wat je op lange termijn het meest zal op leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:13 



 
Profiel   

Mijn tweekamerhuurappartementje was per maand een bak duurder dan mijn eengezinswoning die ik twee jaar geleden gekocht heb. Een goedkopere huurwoning kon niet (verdien net iets meer dan de sociale huurgrens), maar voor een ruime huurwoning verdiende ik veel te weinig (dan moet je drie tot vier keer de huurprijs per maand aantoonbaar verdienen). Kopen was voor mij de enige optie om te gaan samenwonen...

Oh, en mijn schoonouders hebben toen ze jong waren op één salaris veel en veel makkelijker een huis gekocht en nu een gigantische overwaarde. Dus het was vroeger echt niet allemaal veel moeilijker en harder werken. Mijn schoonmoeder heeft nog nooit iets anders gedaan dan voor de kinderen zorgen. Ik ken geen moderne vrouw meer die dat financieel aan kan, ook niet zonder groot of duur huis hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:15 



 
Profiel   

Van jaloezie is gelukkig geen sprake :(:)

Wij zijn 25 en 29, met hypotheek zouden wij maandelijks net wat meer kwijt zijn als huur dus dat zou geen probleem zijn. Wat is luxe tegenwoordig? Wij werken beide fulltime, studeren niet meer of iets dergelijks.

Ik heb mail gestuurd naar de Rabobank en Hypotheker om te vragen hoe het zit als ze vanuit de taxatiewaarde uitgaan en of dat uberhaupt mogelijk is bij ze.

Wij hebben geluk dat ik mij op mijn 18e verjaardag meteen heb ingeschreven voor een huurhuis. En nu 7 jaar laten wij er een toe gewezen kregen. Maar als je dat niet hebt heb je als starter gewoon een probleem. Kopen gaat voor veel starters niet ivm de kk voor eigen rekening, huren moet je zo'n 7 jaar voor ingeschreven staan (hier in de omgeving), en particuliere huur/vrije sector is onbetaalbaar voor een starter. Ik vind het dan ook echt niet goed geregeld.


Quellian: Dit dus... Wij kunnen nu maandelijks best veel sparen. Maar dat zou nu dus in een klap weg zijn aan KK, terwijl ik dit dan liever besteed aan verbouwing/inrichting etc. Als wij een hypotheek hebben wordt het wat duurder maandelijks (wij huren nu wel heel goedkoop) en kunnen we dus ook minder sparen. Dat zelfde geld staat er dan ook niet weer zomaar op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:18 



 
Profiel   

In welke regio zit je Boooo? Ik ben zelf hypotheekadviseur, als je niet bij mij in de regio zit kan een van mijn collega's je vast ook prima helpen :) Voordeel is dat wij ook de taxatie regelen, dus dat je vooraf weet hoeveel eigen middelen je (niet) hoeft in te brengen. PB me anders even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:23 



 
Profiel   

Citaat
Wij zijn 25 en 29, met hypotheek zouden wij maandelijks net wat meer kwijt zijn als huur dus dat zou geen probleem zijn. Wat is luxe tegenwoordig? Wij werken beide fulltime, studeren niet meer of iets dergelijks.

Bedenk wel dat een eigen huis duurder is (naast de hypotheek) dan huren.
Alle onderhoud/verzekeringen en gebruikersbelastingen komen voor je eigen rekening.

Onze verwarmingsketel is aan vervanging toe, dat is best een flinke kostenpost.
Ons dak begint ook oud te worden en een nieuw dak is ook heel erg schrikken qua kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:35 



 
Profiel   

Als je nu een nieuwe CV ketel moet dan zou ik me meteen verdiepen in verwarmen zonder gas, gezien het gas er toch af gaat in de toekomst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:42 



 

Ik vind het ook zo bizar dat mensen met een hoger inkomen straks nog makkelijker een nog hogere hypotheek kunnen krijgen (was afgelopen week in het nieuws). Met het nieuwe kabinet wordt het verschil tussen arm en rijk alleen maar groter, de armen worden armer en de rijken worden rijker. Want ja, wij moeten inderdaad op een houtje bijten om uberhaubt rond te komen, zeker nu we proberen te sparen. We verdienen namelijk wel genoeg om geen toeslagen te krijgen, en hebben daardoor ook vaste maandlasten (enkel huurhuis + GWL) van rond de 1000,-. Met een koophuis zou dat met zo'n beetje 300/ 400 dalen afhankelijk van de hoogte van de hypotheek, uitgaande van dezelfde GWL-kosten.

Ons leven zou daardoor een heel stuk makkelijker en aangenamer worden omdat onze financiele situatie dan minder afhankelijk is van giften en leningen die we nu echt nodig hebben om rond te kunnen komen, zeker als er een onverwachte hoge rekening binnen komt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:43 



 
Profiel   

Haha o jee, uitgaande van dit topic kan ik er alvast vanuit gaan dat ik op mijn 40e misschien een keer een huis kan kopen. :=
Huren is zo insane duur, er blijft geen geld meer over om te sparen voor een koophuis. Eindeloze cirkel. :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:45 



 
Profiel   

Berdien ik ga je een pb sturen! Wij zitten in Brabant zo te zien een eind van jou vandaan :+

Brainless: Ik heb 5 jaar geleden een koophuis gehad, ik weet dat een eigen huis inderdaad duurder is. Je moet dan bijv. ook een opstalverzekering hebben die wij nu niet hebben en de WOZ/heffingen zijn duurder dan bij een huurhuis.

Het dak van het huis wat wij nog steeds op het oog hebben is nog niet zo heel lang geleden vervangen gelukkig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:46 



 
Profiel   

Maar is het ook GOED vervangen...? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:50 



 
Profiel   

Ik vraag me af of een eigen huis duurder is dan huren.. ligt denk ik aan de prijs van je koophuis en de hoogte van je huur? :+
Wat je kunt uitgeven aan huur wordt vaak voor je bepaald, en de hoogte van je hypotheek kan (kon) je zelf bepalen door de prijs van je koophuis te bepalen..

Wat dat betreft vind ik het ook echt vreemd dat juist starters eigenlijk verplicht worden om langer thuis te blijven of eerst te huren, waardoor ze eigenlijk helemaal niet kunnen sparen, en dus lastig een huis kunnen gaan kopen. Ja samen misschien... maar of dat altijd goed uitpakt :P

En dat gasloos verwarmen... goed verhaal, maar ik zat net even naar de prijzen te kijken maar zelfs met subsidie kan ik geen electrische ketel aanschaffen.. kanonnen zeg wat een geld .. :oo plus dat het verbruik, kosten elektriciteit, ook hoger is.

Milieubesparen is ook alleen voor mensen die wat meer te besteden hebben denk ik ^)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:55 



 
Profiel   

pmarena schreef
Maar is het ook GOED vervangen...? :P


Dat is de vraag :')


Rabobank heeft net terug gemaild dan hun ook uitgaan van de taxatiewaarde en met een beetje geluk de KK dus in de financiering mee genomen kunnen worden.
Ik snap niet waarom ze dat dan niet vertellen bij zo'n gesprek of uit hun zelf aangeven. Helemaal als je aangeeft dat het eigen geld inleg een struikelpuntje is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:57 



 
Profiel   

Hoewel ik heel goed snap dat zo'n afrekening heel vervelend is, moet je jezelf natuurlijk ook niet rijk rekenen met het meefinancieren. Het niet meefinancieren scheelt wel op de maandlasten en je hoeft er geen rente over betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 12:08 



 
Profiel   

pmarena schreef
Als je nu een nieuwe CV ketel moet dan zou ik me meteen verdiepen in verwarmen zonder gas, gezien het gas er toch af gaat in de toekomst :)

Dan moeten wij weer hout gaan stoken...en dat is heel milieu onvriendelijk.
Huis is 80 jaar oud, en zonder gas is geen optie.
Dak is niet stabiel genoeg voor zonnepanelen, dan moet er eerst een nieuw dak op a 30/35.000 E.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 12:09 



 
Profiel   

Indestal schreef
Het is altijd geweest dat je eigen geld moest hebben en onder de 30 verdienen de meesten nog niet zo veel ivm carriere


Nou, dat is echt niet waar. Ik kocht mijn eerste huis in 2001 en toen heb ik geen cent eigen geld hoeven inbrengen.
Of mensen onder de 30 jaar wel of niet veel verdienen, daar valt niet zomaar iets zinnigs over te zeggen denk ik. Dat hangt van zoveel factoren af....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 12:10 



 
Profiel   

Cer schreef
Ik vraag me af of een eigen huis duurder is dan huren.. ligt denk ik aan de prijs van je koophuis en de hoogte van je huur? :+
Wat je kunt uitgeven aan huur wordt vaak voor je bepaald, en de hoogte van je hypotheek kan (kon) je zelf bepalen door de prijs van je koophuis te bepalen..

Wat dat betreft vind ik het ook echt vreemd dat juist starters eigenlijk verplicht worden om langer thuis te blijven of eerst te huren, waardoor ze eigenlijk helemaal niet kunnen sparen, en dus lastig een huis kunnen gaan kopen. Ja samen misschien... maar of dat altijd goed uitpakt :P

En dat gasloos verwarmen... goed verhaal, maar ik zat net even naar de prijzen te kijken maar zelfs met subsidie kan ik geen electrische ketel aanschaffen.. kanonnen zeg wat een geld .. :oo plus dat het verbruik, kosten elektriciteit, ook hoger is.

Milieubesparen is ook alleen voor mensen die wat meer te besteden hebben denk ik ^)



In mijn geval is kopen goedkoper dan huren.
Ik heb een appartement gekocht en betaal 324 bruto hypotheek.
100€ VVE. (Servicekosten)

Als je dit appartement huurt betaal je 700€ huur en 40€ servicekosten.

Bij mijn service kosten zit over het algemeen ook onderhoudskosten in begrepen en uiteraard opstalverzekering.

Ik betaal met die 324 € ook af!
Dus met een beetje geluk zal als ik het appartement verkoop over 10 jaar ook wat geld overhouden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 12:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen