Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kosten koper.. In shock

 
Profiel   

:Y)

Maandag en dinsdag 2 hypotheek gesprekken gehad.. Mijn man en ik kunnen ruim voldoende lenen om een huis te kopen naar onze zin.

Toen kwamen we bij de kosten koper.. Daar schrok ik toch wel even van :+
Ze kijken dus naar de woningwaarde, en niet naar hoeveel je kan lenen. Dit houdt in dat wij bij een huis van bijv. 2 ton zo'n € 11.000 kosten koper hebben.
Bij een huis van € 185.000 is dit zo'n € 8.000. Hoger ga ik maar niet kijken :=

We hebben het geld wel, maar ik vind het zo doodzonde om dat in een klap aan kosten koper te 'vergooien'. Bij mijn oude huis zat het destijds in de lening en kwam het wat minder hard aan :+

Er is vast geen enkele manier om dit lager te krijgen?


Laatst bijgewerkt door Booooo op 25-10-17 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:30 



 
Profiel   

1850.000? (1.850.000) :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:34 



 
Profiel   

ik heb het zelfde.
helaas moet dat uit eigen zak betaald worden tegenwoordig.
2018 is het zelfs zodat je maar 100% kan lenen ipv 101 % wat het nu nog is....
dus nog meer eigen geld inleggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:35 



 
Profiel   

_Dracarys schreef
1850.000? (1.850.000) :+


Aangepast :+
Was het maar waar _O-


Robijn: Ja dat klopt inderdaad.. Maarja die 1% maakt dan ook niet zoveel meer uit haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:37 



 
Profiel   

Sommige banken werken volgens mij nog met taxatiewaarde +1% ipv koopprijs+1%.
Even goed laten informeren.
Wij konde vorig jaar 102% financieren en hebben niet veel hoeven bij betalen ivm hogere taxatiewaarde vergeleke met de koopprijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:41 



 
Profiel   

De enige optie om dat niet te hebben is door nieuwbouw te kopen maar dan krijg je te maken met andere kosten.

Hoe komen ze trouwens op dat bedrag? Hier heb je bij een woning van 2 ton rond de 8.000,- eigen geld nodig. Daar zitten kosten koper + hypotheek adviseur bijvoorbeeld bij in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:53 



 
Profiel   

C_arola schreef
De enige optie om dat niet te hebben is door nieuwbouw te kopen maar dan krijg je te maken met andere kosten.

Hoe komen ze trouwens op dat bedrag? Hier heb je bij een woning van 2 ton rond de 8.000,- eigen geld nodig. Daar zitten kosten koper + hypotheek adviseur bij in.


maar met nieuwbouw zit je met een ander puntje.
Je hypotheek gaat al in op het moment dat je de grond koopt. Dus de gehele bouw heb je dubbele lasten. En dat tikt aardig aan... vaste lasten van je huidige woning + hypotheek voor je nieuwe huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:55 



 
Profiel   

Het is de aankoopprijs + 2% overdrachtsbelasting, kosten hypotheekadvies, kosten notaris, enzovoorts. Dus als jij voor een woning van 200.000 een eigen bijdrage van € 8.000 had, had je maximaal 1% van je aankoopsom (want die 1% mag je wel meefinancieren) aan notariskosten, hypotheekadviseur, enzovoorts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:55 



 
Profiel   

JenniferU schreef
Sommige banken werken volgens mij nog met taxatiewaarde +1% ipv koopprijs+1%.
Even goed laten informeren.
Wij konde vorig jaar 102% financieren en hebben niet veel hoeven bij betalen ivm hogere taxatiewaarde vergeleke met de koopprijs.


Wij hadden exact dezelfde situatie en dat scheelde inderdaad flink!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 10:58 



 
Profiel   

Vorig jaar ja, volgens mij is dat nu inderdaad veranderd :=
Je spaargeld verdwijnt als sneeuw voor de zon zo, je huis inrichten is een luxe :')


Laatst bijgewerkt door Goldie op 25-10-17 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:03 



 
Profiel   

Mri schreef
C_arola schreef
De enige optie om dat niet te hebben is door nieuwbouw te kopen maar dan krijg je te maken met andere kosten.

Hoe komen ze trouwens op dat bedrag? Hier heb je bij een woning van 2 ton rond de 8.000,- eigen geld nodig. Daar zitten kosten koper + hypotheek adviseur bij in.


maar met nieuwbouw zit je met een ander puntje.
Je hypotheek gaat al in op het moment dat je de grond koopt. Dus de gehele bouw heb je dubbele lasten. En dat tikt aardig aan... vaste lasten van je huidige woning + hypotheek voor je nieuwe huis.

Klopt vandaar dat ik schreef dat je dan te maken hebt met andere kosten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:04 



 
Profiel   

Je kosten kopen zouden procentueel gezien moeten afnemen bij een stijgende koopprijs, en bij jouw voorbeelden neemt het toe. Kosten notaris en hypotheekadvies zijn immers gelijk, dus het is een vast bedrag + 2% overdrachtsbelasting. Maakt verder niet heel veel uit, het is een flink bedrag inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:05 



 
Profiel   

Ik vind die kosten koper echt belachelijk hoog, maar goed...

Wij kwamen bij de notaris (een ontzettende lapzwans, maar goed) en die vroeg of we wilden pinnen of contant af wilde rekenen. We hadden afgesproken dat de notariskosten via een factuur gedaan zouden worden, dus we herinnerden hem hieraan. 'Nee, ik heb het over de kosten koper.' Of we even ruim 13.000 wilden pinnen. Gevalletje miscommunicatie bank - notaris - wij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:08 



 
Profiel   

Onze kosten koper zat in augustus gewoon in de hypotheek verwerkt hoor...
Maar dat komt misschien omdat wij ons vorige huis met overwaarde verkocht hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:15 



 
Profiel   

JenniferU: Weet je toevallig welke banken? Of waar zitten jullie (mag ook via PB)?

C_arola: Kosten koper (overdrachtsbelasting / taxatierapport etc) + hypotheek advies

Cayenne: Waar hebben jullie dit dan geregeld? (mag ook via pb)


Dubbele lasten bij een nieuwbouw zit ik ook niet op te wachten inderdaad :D Plus dat de nieuwbouw hier vaak een kleine standaard tuin hebben en dat is niet wat wij willen.

veerledec: Maar hoe hoger het bedrag van de woning hoe hoger dan toch ook de overdrachtsbelasting wordt?


Chiave: Oei dat is ook een banketstaaf miscommunicatie :+

Tierania: Tegenwoordig is dat dus niet meer helaas.. Ik heb mijn vorige huis al zo'n 5 jaar geleden verkocht (niet met overwaarde). En wij zitten nu in een huurhuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:16 



 
Profiel   

Nu ga ik een hele flauwe opmerking maken: maar hoe je het ook wendt of keert, de kosten zijn voor jullie. Het enige verschil is dat je er nu geen rente over hoeft te betalen, omdat het geen onderdeel meer is van de hypotheek...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:18 



 
Profiel   

Wij hebben anders in augustus 2017 een nieuwe hypotheek afgesloten met alle kosten erin. Wij hebben in ieder geval niets zelf hoeven betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:18 



 
Profiel   

Voor mij klinken deze bedragen aan kosten koper juist laag :')

Wij kochten ons huis eind 2010, toen was de overdrachtsbelasting nog 6% in plaats van 2%, en kregen we het niet meegefinancierd.
Kosten koper waren voor een huis van net boven de 3 ton tegen de 30.000... Even in 1x overmaken graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:22 



 
Profiel   

Moet je in Belgie maar eens een hypotheek nemen. :D Wij moesten 24.000 zelf op hoesten. (Huis van 175000 euro)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:23 



 
Profiel   

Tierania_: Dat is apart, want dat kan echt niet meer gefinancierd worden.

Ik betaal het ook van mijn overwaarde. Maar omdat er een maand tussen overdracht nieuwe huis en overdracht oude huis zit, moet ik het eerst zelf ophoesten. Overwaarde krijg ik dan bij de overdracht van mijn huis weer op mijn rekening. Maar dat kan dus niet zo met de financiering mee helaas.
Of nou ja, misschien maar beter, want zo kost het me geen rente.

Ik vond het bedrag ook best pittig overigens. Rond de 6500 euro op een koopsom van 133.500. En dan maar hopen dat de taxatie niet lager uitvalt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:24 



 
Profiel   

Indien huis hoger getaxeerd is dan de verkoopprijs kun je dus van de hypotheek de kosten koper betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:32 



 
Profiel   

Supertje schreef
Voor mij klinken deze bedragen aan kosten koper juist laag :')

Wij kochten ons huis eind 2010, toen was de overdrachtsbelasting nog 6% in plaats van 2%, en kregen we het niet meegefinancierd.
Kosten koper waren voor een huis van net boven de 3 ton tegen de 30.000... Even in 1x overmaken graag.



Ik zat ook al verwonderd terug te lezen. Toen ik mijn huis kocht was het idd nog 6% en kon je bovenop je koopprijs dus inderdaad gewoon nog bijna 10% optellen voor alle kosten en belastingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:34 



 
Profiel   

Dat was voor mij 4 jaar geleden ook. Maar toen kon het wel helemaal mee gefinancierd worden. En nu moet je het gewoon zo even ophoesten.
Ook al is het bedrag lager en hoef je er geen rente over te betalen, het voelt toch wel als even pijn in je portemonnee zeg maar :D
Misschien nog wel meer, omdat het niet versleuteld zit in je hypotheek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:36 



 
Profiel   

Geld overmaken doet sowieso altijd wel even zeer :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:37 



 
Profiel   

_O-
Dat is zeker waar :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 11:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen