Kosten koper.. In shock

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:17

4EverHobbes schreef:
Indestal schreef:
Het is altijd geweest dat je eigen geld moest hebben en onder de 30 verdienen de meesten nog niet zo veel ivm carriere


Nou, dat is echt niet waar. Ik kocht mijn eerste huis in 2001 en toen heb ik geen cent eigen geld hoeven inbrengen.
Of mensen onder de 30 jaar wel of niet veel verdienen, daar valt niet zomaar iets zinnigs over te zeggen denk ik. Dat hangt van zoveel factoren af....

Precies, ons eerste huis in 96 hebben wij volledig gekocht zonder eigen geld.
Ik was toen 24.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:19

ja ik heb mijn eerste huis ook zonder eigen geld gekocht..

nu 2 verhuizingen verder zit ik met beleggingshypotheekdelen, aflossingsvrije delen en geen idee hoe ik er over 20jaar bijzit.. :')
Dus op zich is het best okee dat dat nu anders gaat :j

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:20

Tulandro schreef:
Het is nou eenmaal zo dat het in Nederland beter geregeld is dan in België. De Belgen moeten echt veel meer bijleggen, dat is geen opschepperij maar een feit. Denk ook niet dat iemand in dit topic probeert op te scheppen over hoeveel kk ze hebben.


Correctie: niet meer hebben :')

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:53

Bonna schreef:
Hoewel ik heel goed snap dat zo'n afrekening heel vervelend is, moet je jezelf natuurlijk ook niet rijk rekenen met het meefinancieren. Het niet meefinancieren scheelt wel op de maandlasten en je hoeft er geen rente over betalen.

Maar eerlijk... ik betaal liever jarenlang een paar tientjes meer per maand, dan in 1 klap al het spaargeld kwijt zijn, waar ik een inboedel van in gedachte had.
Wij hadden 10.000 euro bouwdepot meegefinancierd en 15.000 euro eigen geld, dat is echt helemaal in verbouwen en inrichten gaan zitten. Hoe zonde had het geweest als je dat geld kwijt bent aan kosten koper, waar je dus verder 'niets' aan hebt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:58

Supertje schreef:
Voor mij klinken deze bedragen aan kosten koper juist laag :')

Wij kochten ons huis eind 2010, toen was de overdrachtsbelasting nog 6% in plaats van 2%, en kregen we het niet meegefinancierd.
Kosten koper waren voor een huis van net boven de 3 ton tegen de 30.000... Even in 1x overmaken graag.


en 6 mnd later werd het 2%. dat was zooo zuur.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 13:04

Quellian schreef:
Bonna schreef:
Hoewel ik heel goed snap dat zo'n afrekening heel vervelend is, moet je jezelf natuurlijk ook niet rijk rekenen met het meefinancieren. Het niet meefinancieren scheelt wel op de maandlasten en je hoeft er geen rente over betalen.

Maar eerlijk... ik betaal liever jarenlang een paar tientjes meer per maand, dan in 1 klap al het spaargeld kwijt zijn, waar ik een inboedel van in gedachte had.
Wij hadden 10.000 euro bouwdepot meegefinancierd en 15.000 euro eigen geld, dat is echt helemaal in verbouwen en inrichten gaan zitten. Hoe zonde had het geweest als je dat geld kwijt bent aan kosten koper, waar je dus verder 'niets' aan hebt.


Dit dus.. Ik betaal het ook liever jarenlang met rente.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:19

Kan je nog wat van de belasting aftrekken? Of is dat ook al voorbij?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:31

Snap je helemaal hoor TS, als het nog meegefinancierd zou kunnen worden, dan voel je dat toch iets minder in de portemonnee. Maar helaas.

Een deel van de kosten is idd aftrekbaar. Maar niet alles. Je moet bij die aanslag ook echt goed opletten wat wel/niet. Zo kun je een makelaarsprovisie niet meenemen, maar de bemiddelingskosten voor afsluiten hypotheek (de advies- en afsluitkosten) kun je wel aftrekken. Hier staat een overzicht:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... re_kosten/

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:30

Een groot deel van deze 8000 zijn nog steeds aftrekbaar van de belasting, dus je krijgt ze gewoon weer terug bij je belastingteruggave..hoeveel dat is weet ik niet, maar de volle pond hoef je niet te betalen, wel voorschieten..

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:58

Indestal schreef:
Een groot deel van deze 8000 zijn nog steeds aftrekbaar van de belasting, dus je krijgt ze gewoon weer terug bij je belastingteruggave..hoeveel dat is weet ik niet, maar de volle pond hoef je niet te betalen, wel voorschieten..

Ff voor schieten :') het is geen broodje wat je ff zo kan missen haha

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:21

TS"/"Booooo"/"Quellian"/"Bonna schreef:
Hoewel ik heel goed snap dat zo'n afrekening heel vervelend is, moet je jezelf natuurlijk ook niet rijk rekenen met het meefinancieren. Het niet meefinancieren scheelt wel op de maandlasten en je hoeft er geen rente over betalen.

Maar eerlijk... ik betaal liever jarenlang een paar tientjes meer per maand, dan in 1 klap al het spaargeld kwijt zijn, waar ik een inboedel van in gedachte had.
Wij hadden 10.000 euro bouwdepot meegefinancierd en 15.000 euro eigen geld, dat is echt helemaal in verbouwen en inrichten gaan zitten. Hoe zonde had het geweest als je dat geld kwijt bent aan kosten koper, waar je dus verder 'niets' aan hebt.


Dit dus.. Ik betaal het ook liever jarenlang met rente.


Ik erger me dood aan dit geklaag. Je zit aan tafel met adviseurs en er wordt je verteld wat je kan financieren en wat je uiteindelijk kwijt bent.
Als het op de laatste cent aankomt koop je een huis boven je budget.

Als het geld niet past heb je verkeerd gebudgeteerd, iets wat je met de financiele experts van de bank en bv de makelaar en notaris had kunnen bespreken.

misschien een idee voor een nieuw klaagtopic, te dure huisraad verzekering, verplichte levensverzekering, niet verzekerd tegen overstromingen en natuurlijk de afsluitprovivies en andere poliskosten leges en btw over alles

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 13:26

LinsxDot schreef:
Indestal schreef:
Een groot deel van deze 8000 zijn nog steeds aftrekbaar van de belasting, dus je krijgt ze gewoon weer terug bij je belastingteruggave..hoeveel dat is weet ik niet, maar de volle pond hoef je niet te betalen, wel voorschieten..

Ff voor schieten :') het is geen broodje wat je ff zo kan missen haha


Haha inderdaad!


BMHP schreef:
Ik erger me dood aan dit geklaag. Je zit aan tafel met adviseurs en er wordt je verteld wat je kan financieren en wat je uiteindelijk kwijt bent.
Als het op de laatste cent aankomt koop je een huis boven je budget.

Als het geld niet past heb je verkeerd gebudgeteerd, iets wat je met de financiele experts van de bank en bv de makelaar en notaris had kunnen bespreken.

misschien een idee voor een nieuw klaagtopic, te dure huisraad verzekering, verplichte levensverzekering, niet verzekerd tegen overstromingen en natuurlijk de afsluitprovivies en andere poliskosten leges en btw over alles


Met je verkeerde been uit bed gestapt? Ik erger me dood aan mensen die niet het topic lezen en vervolgens zo uitvallen.

De financiële experts hebben mij dus niet zo goed geïnformeerd want er is niks gezegd over hypotheek aan de hand van de taxatiewaarde ipv van verkoopprijs.

Blijkbaar ken je ook de 'nieuwe' regels niet, en lees je niet. Wij hebben het bedrag wel, dus het is zeker binnen ons budget.

En nu terug je kooi in.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:32

Cer schreef:
ja ik heb mijn eerste huis ook zonder eigen geld gekocht..

nu 2 verhuizingen verder zit ik met beleggingshypotheekdelen, aflossingsvrije delen en geen idee hoe ik er over 20jaar bijzit.. :')
Dus op zich is het best okee dat dat nu anders gaat :j

Kan aflossingsvrij nog steeds trouwens?

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:33

Nou ja... geklaag... geklaag...

als je een huis koopt voor 145.000 euro en je moet nog eens zoveel procent extra weggooien omdat je
bv overdrachtsbelasting, omzetbelasting, notariskosten, kadastrale rechten moet betalen snap ik wel dat je dat een beetje zonde vind...

Ja die leges, btw's en extra afdrachten, laten we daar eens over klagen!! :j
En dan tegelijkertijd afzetten tegen de onzinnige kosten die de overheid maakt...

Kom zeg, iemand mag toch wel ergens wat van vinden..

Edit: geen idee of aflossingsvrij nog kan, maar ik zou t niet aanraden..
Hoewel, ligt eraan hoeveel eigendomsbelasting je moet gaan betalen over je eigen afbetaalde huis.. dan is het wijzer om er een stukje schuld op te laten zitten denk ik?

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:37

Aflossingsvrij kan nog steeds ja, mits je al een aflossingsvrije hypotheek (afgesloten voor 31 december 2013) hebt. Die valt onder het overgangsrecht, en als je een nieuwe woning koopt (en direct wat weer koopt) mag je je aflossingsvrije recht meenemen. Wel is dit gemaximeerd tot de helft van de waarde van de woning.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:38

Booooo schreef:
De financiële experts hebben mij dus niet zo goed geïnformeerd want er is niks gezegd over hypotheek aan de hand van de taxatiewaarde ipv van verkoopprijs.

Blijkbaar ken je ook de 'nieuwe' regels niet, en lees je niet. Wij hebben het bedrag wel, dus het is zeker binnen ons budget.


Er is al 100 jaar een relatie tussen maximum hypotheekbedrag, verkoopprijs en taxatiewaarde en veranderende regels. Dat je slecht hebt opgelet en misschien ook wel slecht bent geinformeerd is vervelend.

Bij de aankoop van een huis spreek je met een hoop mensen, en heb je een hoop huiswerk te doen.
Je hebt je eigen huiswerk slecht gedaan.

Klagen van wat iedereen betaald is een heel slechte eigenschap.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 13:43

BMHP schreef:
Booooo schreef:
De financiële experts hebben mij dus niet zo goed geïnformeerd want er is niks gezegd over hypotheek aan de hand van de taxatiewaarde ipv van verkoopprijs.

Blijkbaar ken je ook de 'nieuwe' regels niet, en lees je niet. Wij hebben het bedrag wel, dus het is zeker binnen ons budget.


Er is al 100 jaar een relatie tussen maximum hypotheekbedrag, verkoopprijs en taxatiewaarde en veranderende regels. Dat je slecht hebt opgelet en misschien ook wel slecht bent geinformeerd is vervelend.

Bij de aankoop van een huis spreek je met een hoop mensen, en heb je een hoop huiswerk te doen.
Je hebt je eigen huiswerk slecht gedaan.

Klagen van wat iedereen betaald is een heel slechte eigenschap.


Gelukkig heb ik al eerder een koophuis gehad en is dit nooit ter sprake gekomen.
Verder draag je niet zo heel veel bij aan het topic, en kom je nogal vervelend over. Aangezien je het toch allemaal beter weet als een ander en zelfs weet dat een huis niet binnen mijn budget is (knap dat je dat kunt beoordelen :D ), verzoek ik je ook om hier niks meer te posten. Je berichten hebben nogal een vervelende en aanvallende ondertoon :)

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:45

BMHP schreef:
Booooo schreef:
De financiële experts hebben mij dus niet zo goed geïnformeerd want er is niks gezegd over hypotheek aan de hand van de taxatiewaarde ipv van verkoopprijs.

Blijkbaar ken je ook de 'nieuwe' regels niet, en lees je niet. Wij hebben het bedrag wel, dus het is zeker binnen ons budget.


Er is al 100 jaar een relatie tussen maximum hypotheekbedrag, verkoopprijs en taxatiewaarde en veranderende regels. Dat je slecht hebt opgelet en misschien ook wel slecht bent geinformeerd is vervelend.

Bij de aankoop van een huis spreek je met een hoop mensen, en heb je een hoop huiswerk te doen.
Je hebt je eigen huiswerk slecht gedaan.

Klagen van wat iedereen betaald is een heel slechte eigenschap.

Wauw slechte jeugd gehad?

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:51

Berdien schreef:
Aflossingsvrij kan nog steeds ja, mits je al een aflossingsvrije hypotheek (afgesloten voor 31 december 2013) hebt. Die valt onder het overgangsrecht, en als je een nieuwe woning koopt (en direct wat weer koopt) mag je je aflossingsvrije recht meenemen. Wel is dit gemaximeerd tot de helft van de waarde van de woning.

Vind ik ook prima zo, ken genoeg mensen die haast het hele bedrag aflossingsvrij hadden, dan koop je imo geen huis, kun je net zo goed huren.
Een klein stukje aflossingsvrij is fiscaal gezien idd interessanter (op lange termijn gedacht)

En ja, dan noem het maar klagen, ik vind het ook zonde geld.
Met die centen van kk meefinancieren kun je nog andere dingen doen.

Het is natuurlijk in het verleden zo geweest dat mensen een huis veel te duur gekocht hadden, en bij verkoop te vaak met restschuld bleven zitten.
Kwestie van gezond verstand, maar dat heeft blijkbaar niet iedereen :+

Van de week nog gezien, een pand waar men 190.000 voor vroeg, was na een week al 210.000 op geboden :(
En dan nog volledig te renoveren voor minstens een ton, als je veel zelf kan doen, anders nog wel een stuk meer...het moet toch niet gekker worden.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:52

BMHP schreef:
Er is al 100 jaar een relatie tussen maximum hypotheekbedrag, verkoopprijs en taxatiewaarde en veranderende regels. Dat je slecht hebt opgelet en misschien ook wel slecht bent geinformeerd is vervelend.

Als je een klein vermogen moet afrekenen aan partijen die jou moeten informeren over hoe alles werkt, doe ik zelf het liefst zo weinig mogelijk. ZIJ hebben daar toch voor op school gezeten en worden daar toch voor betaald.. :?
Ik weet toch ook niet hoe de bakker zn brood bakt, interesseert me geen reet ook, ik betaal ervoor dus hij/zij regelt het maar..

Je moet met financiele dingen zelf helaas ook opletten, daar ontkom je niet aan, maar simpelweg zeggen dat iemand zn huiswerk niet gedaan heeft, bij zulke ingewikkelde materie is wel bijzonder onaardig... :n

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:53

Sassy schreef:
Van de week nog gezien, een pand waar men 190.000 voor vroeg, was na een week al 210.000 op geboden :(
En dan nog volledig te renoveren voor minstens een ton, als je veel zelf kan doen, anders nog wel een stuk meer...het moet toch niet gekker worden.

Nou ja, dan krijgen ze het blijkbaar wel gefinancieerd??

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:01

Sassy schreef:
Het is natuurlijk in het verleden zo geweest dat mensen een huis veel te duur gekocht hadden, en bij verkoop te vaak met restschuld bleven zitten.
Kwestie van gezond verstand, maar dat heeft blijkbaar niet iedereen :+



Ehm...toen ik mijn huis kocht eind 2006 heb ik er echt een hele nette prijs voor betaald hoor, de prijs was al flink gezakt omdat de verkopers er echt dringend vanaf moesten en ik heb er daar bovenop nog iets van 15.000 euro af gekregen. Dat bod hebben ze eerst geweigerd maar een aantal weken later belde de makelaar op om te vragen of ik al wat anders had gevonden en wellicht toch nog interesse had :P
Heb er op dat moment dus echt niks teveel voor betaald en niks te duur gekocht :)

Helaas dus wel begin 2015 met een flinke restschuld verkocht....de prijzen waren gewoon enorm gedaald en veel huizen stonden erg lang te koop.

Maar ik had zo'n zelfde huis in 2006 echt nevernooit kunnen bemachtigen voor de prijs waarvoor ik het in 2015 verkocht heb. Dus "te duur gekocht" en "geen gezond verstand".... daar kan je wellicht nog enige gezonde nuance in aanbrengen hoor want zo simpel is het allemaal niet :P

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:12

Ik meen dat juist in het verleden mensen aangemoedigd werden om een huis te kopen om zo vermogen op te bouwen... als de huizenmarkt dan overstuur raakt is het nog niet eens zo erg..als het daarna in elkaar klapt, dan wordt het pas een probleem... :)

Veel te duur gekocht is ook relatief... dat is toch marktwaarde?
Ik had ook een eengezinswoning voor 225.000 euro, niet teveel geld voor dat huis.. Maar midden in de crisis moeten verkopen dús dan maak je verlies...

Toen huisloos en een goedkoop flatje gekocht.. wat nu redelijk te verkopen zou zijn omdat de markt overspannen is..
maar ja, dan heb ik zelf geen huis meer :+

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:18

Geen huis meer hebben is ook zo wat he :+

Indestal, lang niet alle kosten zijn aftrekbaar. En je krijgt dan natuurlijk ook niet het volledige bedrag terug, alleen een belastingpercentage.

BMHP, jemig teveel citroenen gegeten ofzo?

Hier ook de helft aflossingsvrij, konden we idd meenemen vanuit de vorige hypotheek. T idee is wel om dit wel te gaan aflossen. Maar aangezien we ons oude huis nog niet hadden verkocht leek ons het wel een veilig idee om de maandlasten lager te houden.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 14:54

Je kan altijd nog onder de brug slapen :+