(Ingevoerde) auto gekocht, KM stand afwijkend.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

(Ingevoerde) auto gekocht, KM stand afwijkend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 22:42

Wij hebben vandaag onze nieuwe (tweedehands) auto opgehaald en zijn in onze nopjes, mooie moderne en degelijke auto.

Auto is uit 2008, had 112000 op de teller en ziet er echt nog fantastisch uit. Geen schade, geen steenslagen, echt niks op aan te merken.

Auto rijd fijn, naar huis was lang genoeg om goed te kunnen testen.

Thuis een enthousiaste moeder, en bij het inspecteren van de auto vonden we de handleiding. Bij die handleiding vonden we ook een aantal Duitse APK keuringen en een ADAC panne rapport.

Op het ADAC panne rapport staat een kilometerstand van 179000 (07-2016), dat scheelt natuurlijk aanzienlijk met die 112000 wat er nu opstaan.

NAP-check en Chassischeck laten geen spannende dingen zien, auto is niet betrokken geweest bij ongelukken zowel in NL als in Duitsland dus dat is wel een goed teken.

Wat wél vreemd is, is dat er een keuringsbewijs bijzit waar het gaat over een VW Caddy, met het goede Chassisnummer, maar daar gaat het over een LPG tank, die zit er nu niet meer in.

Het Chassisnummer komt op alle papieren overeen. Dus het betreft overal deze auto.

Kan het zo zijn dat de auto is omgebouwd van LPG naar Benzine? Gaat de KM-stand dan weer op nul?

De verkoper is trouwens ook een beetje van zijn stuk, heb ook met hem gesproken en wilt ook tot een oplossing komen. Dus dat is wel fijn.

Ik heb met hem afgesproken dat ik even langs mijn eigen garage ga en overleg wat te doen en ook direct even een keuring te laten doen.

Wat denken Bokkers over deze situatie? En wat zouden jullie doen? Geld terug vragen? Auto terug brengen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:12

Een auto kan niet omgebouwd worden van lpg naar benzine aangezien een auto die op lpg rijdt altijd start op benzine. Wel kan de lpg tank verwijderd zijn, dat zou denk ik ook de km stand verklaren aangezien je op lpg meer rijdt omdat je de benzine alleen voor het starten en het eerste stukje rijden gebruikt totdat het systeem overschakelt op lpg.

Als de auto verder goed bevalt en de garage geen verdere bijzonderheden vindt zou ik de auto houden. Houd er wel rekening mee dat motoronderdelen van auto’s die op lpg rijden/hebben gereden vaak sneller slijten maar dat kan de garage je ook vertellen. Daar kun je eventueel nog iets mee regelen met de verkoper afhankelijk van de prijs die je ervoor hebt betaald.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 23:18

C_arola schreef:
Een auto kan niet omgebouwd worden van lpg naar benzine aangezien een auto die op lpg rijdt altijd start op benzine. Wel kan de lpg tank verwijderd zijn, dat zou denk ik ook de km stand verklaren aangezien je op lpg meer rijdt omdat je de benzine alleen voor het starten en het eerste stukje gebruikt totdat het systeem overschakelt op lpg.

Als de auto verder goed bevalt en de garage geen verdere bijzonderheden vindt zou ik de auto houden. Houd er wel rekening mee dat motoronderdelen van auto’s die op lpg rijden/hebben gereden vaak sneller slijten maar dat kan de garage je ook vertellen.



Maar dan is het dus logisch dat de KM stand dik 70000 achteruit gaat? Want of de auto nu op LPG of op benzine rijdt, het aantal kilometers blijft hetzelfde of gaat het daar mis?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: (Ingevoerde) auto gekocht, KM stand afwijkend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:20

Daar heb je een goed punt mee, dat kan inderdaad niet. Het is daarom goed dat je de auto laat keuren bij een garage.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:21

Het is algemeen bekend dat bij import auto's vaak de kilometerstand teruggedraaid wordt. Daarom kopen wij nooit een import auto.

Je kunt het altijd proberen bij de garage waar je hem gekocht hebt. Weet niet wanneer de auto geïmporteerd is? Denk eerlijk gezegd dat je pech hebt.

Kan best zijn dat de LPG tank eruit gehaald is. Maar dan zal de kilometerstand alsnog onlogisch zijn omdat er dan op gas veel meer kilometers gereden zal moeten zijn.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:25

Er zijn motorblokken die niet goed tegen lpg kunnen omdat de verbranding heter is dan bij benzine. Geen idee hoe dat bij de Caddy motor zit.

In NL is lpg alleen lucratief als je veel rijdt. Hoe dat in D zit durf ik niet te zeggen.

Importauto heeft in zijn buitenlandse tijd geen historie in de nationale autopas opgebouwd. Dus lucratief de teller terug te draaien. Moeten ze alleen niet zo slordig zijn originele papieren in de auto te laten.

Niks mis met import, maar dan wel met buitenlandse documentatie die de km stand bewijst.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 23:29

LiiNd_Y schreef:
Het is algemeen bekend dat bij import auto's vaak de kilometerstand teruggedraaid wordt. Daarom kopen wij nooit een import auto.

Je kunt het altijd proberen bij de garage waar je hem gekocht hebt. Weet niet wanneer de auto geïmporteerd is? Denk eerlijk gezegd dat je pech hebt.

Kan best zijn dat de LPG tank eruit gehaald is. Maar dan zal de kilometerstand alsnog onlogisch zijn omdat er dan op gas veel meer kilometers gereden zal moeten zijn.


Zoals gezegd, de verkopende partij is heel behulpzaam en voelt zich ook behoorlijk rot. Heeft deze avond al drie keer gebeld en diverse appjes gestuurd.

Die heb ik niet geopend aangezien ik eerst contact wil hebben met mijn eigen garage.

Het zou zonde zijn van de auto, want die is gewoon dik in orde. Over zowel de binnen als de buitenkant hebben we niks op te merken, die is letterlijk als nieuw.

Alleen dit is toch wel even een puntje van zorgen, want we hebben al zo vreselijk veel pech gehad met voorgaande auto's.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:29

NAP is nooit logisch op een importauto, die staat standaard op Geen Oordeel. Dit omdat bij een importauto de km stand geen garantie heeft en de NAP pas vanaf de registratie in Nederland gaat lopen. De kilometerstand moet gecontroleerd worden uit de volledige onderhoudshistorie en het beste bel je vooraf met het chassisnummer ook nog na of de auto bij hun bekend is en met welke km stand. Auto's uit België kunnen worden geleverd met een CarPass (NAP systeem van België), maar Duitsland heeft dit wegens privacy bescherming bijvoorbeeld niet. Er wordt veel gerommeld bij importauto's, zowel met schade (ook buiten de verzekering om wat je niet terug vind aan de hand van een chassisnummer check) als ook met kilometerstanden. Je kunt zeker een goede auto kopen welke is geïmporteerd (ik heb zelf mijn eigen auto ook geïmporteerd),maar let wel op de historie.

Ik werk bij een bedrijf wat als onafhankelijke partij aankoopkeuringen uitvoert waarbij dit soort punten worden gecheckt (vooraf en tijdens een keuring). Dit soort dingen komen vaak voorbij. Ik zou de auto terugbrengen en een andere auto ergens anders aanschaffen.

Een lpg tank kan verwijderd worden.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: (Ingevoerde) auto gekocht, KM stand afwijkend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:12

Grote kans dat de kilometerstand inderdaad is aangepast..

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:18

Rex_Rolfo schreef:
Er zijn motorblokken die niet goed tegen lpg kunnen omdat de verbranding heter is dan bij benzine. Geen idee hoe dat bij de Caddy motor zit.

In NL is lpg alleen lucratief als je veel rijdt. Hoe dat in D zit durf ik niet te zeggen.

Importauto heeft in zijn buitenlandse tijd geen historie in de nationale autopas opgebouwd. Dus lucratief de teller terug te draaien. Moeten ze alleen niet zo slordig zijn originele papieren in de auto te laten.

Niks mis met import, maar dan wel met buitenlandse documentatie die de km stand bewijst.


In Duitsland betaal je voor een auto op gas hetzelfde als een benzineauto qua wegenbelasting en die ligt ongeveer 75% lager dan wat je in Nederland betaald voor dezelfde auto.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:18

Of de auto nu op LPG of benzine rijdt, de kmteller loopt gewoon door.
Het is niet zo dat de auto stopt met tellen de moment dat hij op LPG loopt.

LPG tank verwijderen kan gewoon, maar dan zou er wel nog ergens iets te zien moeten zijn van bevestigingen. Of toch zeker een verwijderde teller/schakelaar in de auto.

Eventueel je rechtsbijstand inschakelen? Weet niet hoe het in NL werkt.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: (Ingevoerde) auto gekocht, KM stand afwijkend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:27

Een auto op gas slijt inderdaad sneller, dan op benzine door de hogere temperaturen die de motor te verduren krijgt. Eerlijk gezegd zou ik hem terug brengen, meestal rond de 200.000 km komt de koppakking aan de beurt en die reparatie is niet goedkoop!