Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 12:56

Titel was te lang en paste niet, maar het is dus de "alternatieve elfstedentocht".

Ik ben al ca. 40 jaar niet meer in Oostenrijk in de winter geweest, dus heb geen idee hoe koud het dan aanvoelt :+ .

Tot nu toe heb ik skihandschoenen, ski sokken, thermo ondergoed en een skibril bij de Lidl weten te scoren.
Ik zag er ook skibroeken liggen en ski-jassen, maar alleen nog maar de kleinste maten. Maar nu vroeg ik me ook af of dat niet iets te overdreven is. Tja, dat is als je geen idee hebt.

Ik ga dus kijken naar mijn man en zijn vrienden hoe die de hele dag waarschijnlijk aan het schaatsen zijn.
En dan tussendoor natuurlijk ze van wat eten drinken voorzien, maar als ik het goed begrijp, dan zijn er ook tenten (of misschien maar 1 grote tent, dat weet ik niet) waar je wat te eten/drinken kunt krijgen.

Ik heb hele dikke handschoenwanten, wat ook handig kan zijn ipv skihandschoenen die je helemaal uit moet trekken als je bijv. iets moet openen. En dan een dikke muts natuurlijk.

Ik heb Lowa bergwandelschoenen, maar die gebruik ik normaal in de zomer om te wandelen in de bergen. Ik vraag me af of ik in die (stevige en toch best dikke schoenen) warme voeten hou of dat ik toch misschien voor snowboots moet gaan kijken.

Iemand tips welke dingen echt aan te bevelen zijn? Ik ga er van uit dat het niet verstandig is om alleen met een spijkerbroek en wat thermo ondergoed langs de kant uren te gaan staan kijken. Dan zul je toch door en door koud kunnen worden.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:03

Ipv skisokken zijn wollen sokken eigenlijk nog veel fijner.
Met skisokken heb ik weleens koude voeten, maar met wollen sokken nog nooit gehad (ook niet met -15/-20 en sneakers aan).
Aangezien je mischien ook wel wil zitten is een skibroek erg prettig. Die zijn ook waterdicht namelijk.

En een muts is ook erg prettig trouwens!

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 20:06

Bij Decathlon vanmiddag een skibroek gekocht. De snowboots vond ik 3 keer niks. Leek net of er bijna geen zool onder zat. Voelde helemaal niet stevig aan.

EN de duurdere boots, leken op gewone wandelschoenen met alleen bont rondom de enkels. Dan kan ik net zo goed mijn dik gezoolde Lowa's aandoen.

Ook nog een lekkere warme trui gekocht.

Moeders maar eens vragen of ze me echte wollen sokken wil breien. Leuk kerstkadootje :D . Ik heb al gebreide sokken in alle (mooie) kleuren van de regenboog.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:18

Laagjes! Ik heb zelf geen dure wknterkleding. Thermomaillots en shirts van de Action doen het voor mij prima (en hier in Lapland is -15/-20 warm). Maar altijd meedere laagjes.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:10

Wollen onderkleding!

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:41

Inderdaad laagjes. Daarmee heb ik ook Finland in de winter overleefd.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:48

Snowboots zijn echt welfijner dan wandelschoenen, in de kou wordt de zool van niet-winterschoenen vaak heel hard en worden dan spekglad... Uit eigen ervaring en doe t nooit weer... Fijne snowboots voor niet schokkend veel geld kun je ookbij d de welkoop / boerenbond goed kopen.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:56

Ik ben er ook om de schoonfamilie aan te moedigen.
Heb nog helemaal niet over kleding nagedacht....
Ik denk ook nog steeds dat het in Duitsland is.. :+

noordje

Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:56

Ben met vladimir eens. Wandelschoenen zijn over het algemeen geen fijne winterschoenen. Zeker als je veel stilstaat. Dan zijn sneeuwboots veel fijner.

IMAY1990

Berichten: 1886
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 01:20

Een of 2 paar extra sokken. Mochten je sokken om wat voor reden dan ook nat worden kan je ze dan wisselen voor droge

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 21:33

Tulandro schreef:
Wollen onderkleding!


jeukt dat niet?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:00

Isabonny schreef:
Tulandro schreef:
Wollen onderkleding!


jeukt dat niet?


Nee joh! Jij denkt aan heel ander soort kleding!
Heel veel goede thermokleding is van wol gemaakt. Dan blijf je niet nat als je zweet! Waar ik woon zweren mensen er bij, in winter én in de zomer. Er zijn verschillende diktes etc.
Maar het jeukt niet (en ik ben iemand die echt heeeel snel jeuk heeft van kleding haha)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:16

Doe je chaps aan.

Voldoende drinken en blijven bewegen (hoeft geen 200 km te zijn).

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 21:56

Ik zie dat ik komende week naar de Aldi moet gaan :). Skisokken die gedeeltelijk uit wol bestaan. Ik zag ook wollen herensokken, maar helaas geen wollen dames sokken, dus een kijken of de herensokken in een kleine maat me ook passen. Anders zag ik ook dat ze thermo inlegzolen hebben. Een met wol en vilt en de ander met maar 10% wol en aluminium. We nemen ze beiden mee als ze er zijn en dan kijken welke het warmst zijn :D en dan thermolaarsjes.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:20

anwb heeft ook goede snowboots ook in de sale nog van vorig jaar ;)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 00:41

x_Jeanine_x schreef:
anwb heeft ook goede snowboots ook in de sale nog van vorig jaar ;)


Dan moet ik in de familie eens navragen of er iemand lid is, want niet leden betalen nog steeds een stuk meer.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:51

Mijb moeder wil met alle liefde sokken voor je en al het gezelsschap breien hoor haha! Heerlijk warm

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 10:38

Jester_ schreef:
Mijb moeder wil met alle liefde sokken voor je en al het gezelsschap breien hoor haha! Heerlijk warm


O, jij hebt ook zo'n moeder :D . Onze kasten liggen ook al vol met zelfgebreide sokken. Mijn moeder breid ook voor de halve familie sokken :D. Alleen konden we nu nergens in de winkels echte wol vinden. Alle sokkenwol die we konden vinden is van katoen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 15:43

Nog geen snowboots kunnen vinden die lekker zaten, helaas.

Nu net bij Zalando 2 paar Rieker snowboots besteld. Ik heb gewone Rieker laarsjes en die zitten heerlijk. Ben benieuwd of de snowboots (zien er toch uit als luxere laarzen met voering) ook fijn zitten. Heb bewust gezocht op laarzen zonder of met heel lage hak en gelet op de recencies, want een snowboot waarbij in de recencies al staat dat ze er natte voeten in krijgen, die bestellen we al helemaal niet.

Ik heb bij de Aldi wollen sokken gehaald, die ik nu aan heb. Ik vind ze alleen niet echt warm aanvoelen. Ze zij ook best dun voor een wollen sok.

Ik ben trouwens benieuwd wat het gaat geven dit jaar en of er wel geschaatst kan worden. Het weer is veel te warm en het ijs momenteel te slecht om op te schaatsen. Ze waarschuwen al om vooral niet het ijs op te gaan. Onder de sneeuwhopen zou het ijs erg dun zijn en kunnen er zelfs gaten onder zitten. Pffff, en het is nog maar 2 weken voordat het moet gaan beginnen :( .

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:27

Wol hoeft niet dik te zijn. Ik heb ook heel dunne wollen sokken en die zitten heerlijk warm. En wollen thermo-ondergoed is ook niet dik. Het gaat om de eigenschappen, niet om de dikte.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 00:28

gabyfedde schreef:
Wol hoeft niet dik te zijn. Ik heb ook heel dunne wollen sokken en die zitten heerlijk warm. En wollen thermo-ondergoed is ook niet dik. Het gaat om de eigenschappen, niet om de dikte.


Nou, de wollen sokken die ik nu aanheb, daar heb ik gewoon koude voeten in, of nou ja, binnenshuis, zonder schoenen aan, in een paar pantoffels voelen ze niet echt warm aan.

Maar ja, we zullen zien.

Volgende minder leuke mededeling kregen we vanavond te horen:
Waarschijnlijk weer een afvaller in de groep.
De 1e die afviel, had zo hard geoefend met schaatsen, dat hij een flinke blaar aan zijn voet had die was gaan ontsteken. Zo ernstig dat de arts het 2 weken geleden al niet zag zitten dat hij aan de elfstedentocht zou meeschaatsen. Helaas is het inderdaad zo dat de voet maar langzaam geneest, dus dat was afvaller 1.
1 Dame is aan haar heup geopereerd en zou samen met mij meegaan om te supporteren. Nu heeft haar fysiotherapeut haar afgeraden om mee te gaan, met het oog op valgevaar (sneeuw,ijs, glad). Toen was ik dus als enige vrouw en als enige niet-schaatser tussen de heren over -O- .
En vanavond hoorden we dus dat 1 van de schaatsvrienden afgelopen week op wintersport is geweest en met skiën zijn knie verdraaid heeft, waardoor hij er ook over denkt om dan maar niet mee te gaan -O- . Bij hem denk ik eerder dat hij wat weinig geoefend heeft en dat hij bang is dat hij de 200 km toch niet gaat redden. Van de 9 personen die mee zouden gaan, zijn er nu dus nog maar 6 over. Vind ik toch niet zo leuk :(. Met name dat ik nu als enige niet schaatser over blijf. Moet ik me in mijn eentje zien te amuseren. Jammer dat mijn dochter stage heeft in de periode, want zij was graag mee gegaan.
1 van de jongens had wel al gezegd dat hij zijn vriendin toch nog eens ging vragen. Die wilde eigenlijk niet mee, omdat ze zelf (een paar uurtjes daar vandaan) op wintersport is.

En tja...anders moet ik mijn moeder maar meenemen. Die was ook al bezig dat ze dat toch wel erg mooi zou vinden om nog eens naar Oostenrijk te gaan.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 14:33

Gisteren bij Cranenbroeck geweest en warempel...de 1e winkel waar ik echte snowboots zag staan! Dus met van die dikke schuimen zijkanten.
Alleen helaas niet in mijn maat. En toen mijn man zei, pas je eens een maat 40 (2 maten groter)dan mijn normale maat, toen zaten mijn tenen tegen de voorkant aan te duwen en met lopen slobberde de hak elke keer omlaag, zo zwaar was hij, dus dat was helemaal geen optie.
Tja, besloten om toch maar gewoon mijn wandelschoenen aan te trekken. EN....ik ben er van overtuigd dat, als dat niks blijkt te zijn, er vast en zeker een schoenenwinkel in Oostenrijk is, waar ik wel het juiste schoeisel kan vinden.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:15

Wat was het mooi. Ook zonder snowboots, gewoon met met Lowa wandelschoenen, geen koude voeten gehad :). Wel van die anti glij ijzers onder de schoenen gedaan. Die helpen echt tegen uitglijden op gladde oppervlakten. Loopt alleen niet zo lekker over de straat waar geen sneeuw of ijs ligt, maar daar hebben we ook vrijwel niet gelopen. Konden zo van het huisje in ca. 2 km over het bevroren grote meer naar de start wandelen.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Ik ga naar Weissensee voor elfstedentocht en neem mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 06:01

En hebben ze de tocht goed voltooid?
Wij gaan nu. 6 uur starten.
Ijs was rampzalig de afgelopen dagen vanwege de zon.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 21:02

Ijs was afgelopen vrijdag ook slecht na 12 uur.

Eentje heeft de 200 km gehaald, eentje 187,5 km, eentje 137,5 km en 2 (waaronder mijn man) 150 km.
Hij was bont en blauw, (nu nog erger :+ )van alle valpartijen.
Toen het ijs weer begon aan te vriezen viel er niet meer over te schaatsen en liepen de rondetijden op van ca. 30 minuten naar meer dan 1 uur per 12,5 km.

Volgend jaar gaan we weer, opnieuw proberen...